Jump to content

Mercury 50hk, bytte simringer i undervannshus


dosern

Recommended Posts

hmm.. kunne ikke finne noen tynn metall skiver der nede nei..

men jeg an se at det ligger en litt tykkere skive oppå kulelageret som sitter på akslingen..

En shim, brukes for å justere presset på lager der.

 

er ikke så rart det lekker når det er hull i simringen å alle pakningene er helt morkne å delvis ødlagt.

o-ringen så faktisk bra ut.

Greit å finne en så tydelig feil :yesnod: , O-ringen byttes allikevel, er jo med i kittet .

 

skal jeg bare bruke skrutrekker å rive ut simringen? sitter godt fast i pumpehuset.. kan nesten virke som den limt

Er bedre å slå den ut med skrutrekker og hammer ifra oversiden ( legg den på et bord, slå den ut ifra pumpe siden ) , og ja den er limt, ikke for å feste, men for å tette.

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Er bedre å slå den ut med skrutrekker og hammer ifra oversiden ( legg den på et bord, slå den ut ifra pumpe siden ) , og ja den er limt, ikke for å feste, men for å tette.

Arne Kjetil

 

Skal den nye limes, og i tilfelle med hvilken lim?

Har ett noenlunde likt prosjekt på min yamaha:)

 

Skal bytte alt av lagrer og tetninger i undervannshuset pga av skifte til lang aksling..

Link to post
Share on other sites

Skal den nye limes, og i tilfelle med hvilken lim?

Har ett noenlunde likt prosjekt på min yamaha:)

 

Skal bytte alt av lagrer og tetninger i undervannshuset pga av skifte til lang aksling..

Hvert merke har sitt eget "lim", men en tyntflytende paknings pasta burde fungere, gjerne en som herder.

 

 

da er alle simringer og pakninger byttet!

å det er TETT!! :flag:

skal bli godt å komme seg ut på vannet nå :cool:

 

Bare å håpe på god vær da, hittil har det kommet 13 >15 mm REGN på indre østland ......

 

Kjør pent den første timen, la ting få gått seg til, juster tomgangen til 600>800 omdreininger, IKKE lirk motoren i gir, sett den i gir med en fast og bestemt bevegelse.

Lykke til :flag:

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

IKKE lirk motoren i gir, sett den i gir med en fast og bestemt bevegelse.

 

En ting MANGE gjør feil, selv med nye motorer, gjør vondt hver gang jeg hører den lyden som kommer hvis man prøver å gire "forsiktig" ....!

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

har desverre ingen turteller da... hvor får jeg tak i en billig og grei en som er kompatibel?

Egentlig det viktigste instrumentet en kan ha i båten, tror nesten alle turtellere beregnet for utenbords motorer vil fungere.

Når det gjelder tomgangen, bør du justere det så lavt som mulig uten at motoren stopper når du setter den i gir.

 

 

En ting MANGE gjør feil, selv med nye motorer, gjør vondt hver gang jeg hører den lyden som kommer hvis man prøver å gire "forsiktig" ....!

Ikke noe nytt fenomen heller, Johnson/Evinrude hadde en genial ide på 60 tallet, den tekniske løsningen var kanskje ikke så bra.....tenker på det elektriske girhuset, enten var den i gir eller så var den i fri, ingen mellomting......

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Egentlig det viktigste instrumentet en kan ha i båten, tror nesten alle turtellere beregnet for utenbords motorer vil fungere.

 

Maritim har jo denne: Er det 8 pols tennspole på merc'en?

http://www.maritim.no/product.aspx?id=1544...upkey=001001091

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

** Er det 8 pols tennspole på merc'en?

Er vel 12 poler, trur jeg :smiley:

 

Men man må muligens flytte en ledning for at det skal fungere, mange av de eldre Thunderbolt motorene har uttak for turteller på switch boksen, er i tilfelle en brun ledning som flyttes til AC delen av likeretteren ( kobles til EN av ledningene ifra statoren )

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Burde være rett frem det, hører den til motoren ??

 

Uansett 3 ledninger burde gå greit.

  • Sort er jord
  • Hvit er +12V ( kan være andre farver, rød, fiolett, ?? )
  • Brun er signal

Er det løse ledninger eller er de på en kontakt ??, hvis de på en kontakt, kan den passe på kontrollen din ( ifront ) ( rund kontakt (|_|) )

 

 

Har du et bilde vil det hjelpe .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

svart er vel jord?

rød er vel strøm?

grønn er vel da signal?

hvor skal da den grønne kobles?

 

Koblingen høres fornuftig ut den, har turtelleren noe merke, eventuelt noe innstillinger på baksiden ??

 

Siden jeg ikke kjenner det elektriske opplegget i din båt, synes jeg det er greiest å legge opp en egen ledning til turtelleren .

+ og - er greie, signalet hentes ifra EN av de gule ledningene som kommer ut ifra statoren ( ifra oppunder svinghjulet ), burde være mulig å koble på en ekstra ledning på likeretteren .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

hva med å rett å slett å gå inn i kontrollboksen å ta signalet fra den brune kabelen der?

har mine tvil om at denne turtelleren vil funke da det står biltema på den...sikkert ikke beregnet for båt,men instillingen på baksiden er en bryter hvor d står 4,5 og 6.

Link to post
Share on other sites

hva med å rett å slett å gå inn i kontrollboksen å ta signalet fra den brune kabelen der?

har mine tvil om at denne turtelleren vil funke da det står biltema på den...sikkert ikke beregnet for båt,men instillingen på baksiden er en bryter hvor d står 4,5 og 6.

 

Ja, HVIS den brune kabelen går til likeretteren din, hvis ikke får du flytte den dit (kobles til en av ledningen ifra statoren )

 

Om den fungerer.......ville ikke satset så mye penger på det, men ...prøv med å sett den på 6....

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Den slår inn,men hopper mellom 0 og 800.. Ustabil,men no anna. Sitter i båten nä.fått starta å kjørt en liten tur. Funke greit,men stoppa den såvidt å starta den igjen. Så sku j sjekke no greier å stoppa den igjen,men nå vil den ikke starte... Slår inn å går i 2 sec å stopper. Hva skjer? Sitter ute på mjøsa å vil inn igjen... Hehe

Link to post
Share on other sites

jeg er trygt hjemme i sofaen :smiley:

hyggelig at folk bryr seg.

var 2 som satt på verandaen som så meg padle å hoppa i båten å taua meg inn igjen. hyggelig gjort det ja :yesnod:

 

den brune ledningen var kobla oppunder svinghjulet å videre til en "boks" hvor den ble viderekobla og frem til den kontakta på kontrollboksen. hva slags problemer kan denne skape? skrudde den av..

 

noen anelse om hva som kan være galt med motoren? gikk utrolig fint de 20min den gikk. stille og rolig.

tenkte å sjekke gnist,men var litt vondt å sku holde plugg å vri på nøkkelen 2meter bortenfor..hehe

 

snakka med en kompis å han trudde den kunne være drukna å ba meg gifull gass å så vri på tenninga å holde i 30sek,men skjedde ikke no særlig.

 

kunne nesten virke som den ikke fikk bensin igrunn.. for fikk starta den en gang der ute å da gikk den i 2 sek å så begynte den å harke å så stopp.. etter det var det ingen antydning... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...