dosern Svart 18.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2007 ha nå montert undervannshuset å dette gikk forbausende lett. men et problem har oppstått.. når jeg setter kontrollboksen i forover så roterer propellen mot venstre... og når jeg setter den i revers så går den mot høyre.. er dette riktig? mente det skulle være motsatt... å hvilken vei skal svinghjulet rotere? mot klokka? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 18.Juli.2007 Del på Facebook Svart 18.Juli.2007 De fleste utenbords motorer roterer samme vei som klokka, din også. når jeg setter kontrollboksen i forover så roterer propellen mot venstre... og når jeg setter den i revers så går den mot høyre.. er dette riktig? mente det skulle være motsatt Har du fått start på motoren ?? Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
dosern Svart 18.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2007 (redigert) ja da skjønner jeg litt mere. men da må jeg ha montert starteren feil vei...for sånn som den står nå så skyver den svinghjulet mot klokka...hmm er det egentlig mulig å montere denne feil? håper på å få startet motoren imårra. (mangler nøkkelen) Redigert 18.Juli.2007 av dosern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 18.Juli.2007 Del på Facebook Svart 18.Juli.2007 ja da skjønner jeg litt mere.men da må jeg ha montert starteren feil vei...for sånn som den står nå så skyver den svinghjulet mot klokka...hmm er det egentlig mulig å montere denne feil? Egentlig ikke, eneste jeg kan tenke med er at du har byttet om + og - , enten snudd batteri eller koblet feil på starter . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Panasync Svart 19.Juli.2007 Del på Facebook Svart 19.Juli.2007 Men da skal jo ikke tannhjulet på starteren bli drevet opp.. Hmm Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 19.Juli.2007 Del på Facebook Svart 19.Juli.2007 Men da skal jo ikke tannhjulet på starteren bli drevet opp..Hmm Nei. Hvilken vei går svinghjulet da, sett oven fra ?? . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
dosern Svart 24.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 idag har jeg endelig fått båten på vannet,men jeg oppdager at det blir litt oljesøl rundt motoren.. tenker at dette sikkert bare er litt som jeg ikke har fått tørket skikkelig bort,men nei.. det stoppet ikke.. ble bare mere og mere, ikke så veldig mye,men litt hele tiden.. tok så båten opp igjen etter ett par timer og tømte den for olje.. og der kom det vann ut...ikke så veldig mye,men en ca 2cl kanskje.. så kom olja etter å den var ganske tjukk,, tydlig at det var greit med vann i den... hvor kommer vannet inn? simringen er jo nettop byttet...kan det være o-ringen i undervannshuset som ikke tetter godt nok? Sitér dette innlegget Link to post
Regent Svart 24.Juli.2007 Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 Hei Dette var en skikkelig "hold meg i handa, mens eg skrur tråd". Dette er utelukkende positivt ment. Hadde selv en gammel 65 hesters mercury motor. Hos meg var det faktisk drivakselen fra motor som var slitt spor i rett under vannpumpa. fikk en kompis som jobbet hos Braatens (Mens det enda eksisterte) til å "blåse" nytt metall på akselen, og problemet var løst. Lykke til uansett hva det er. Sitér dette innlegget Hei og hå Regent Link to post
dosern Svart 24.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 noen som har tips til hvordan jeg kan gå frem for å finne lekkasjen? Sitér dette innlegget Link to post
dosern Svart 24.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 har du noen lure tips på lager Droll? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 24.Juli.2007 Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 Tøm girhuset for olje, ta ut en av skruene ( fyll eller lufte ), koble til en slange inn der du fjernet skruen ( få det så tett som mulig ) senk hele huset ned i et kar med vann, pump inn luft ( ifra kompressor, sykkel pumpe. eller noe ), der det bobler er det lekkasje . Er ikke mange muligheter tetninger imot drivaksling ( under vann pumpe ) O-ring på nedre del av vann pumpe ( den delen som før nevnte tetninger sitter i ) Propell aksling ( 2 simringer i front ) O-ring på lager holder ( den som før nevnte simringer sitter i ) Påfyllings eller lufte skrue ( pakning ) Eventuelt en sprekk. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
dosern Svart 25.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2007 har nå lagt undervannshuset i ett svært kar å blåst luft inn. kommer masse bobler rundt slangen,men kom også en 7-8 stk fra gir sjalteren.. kan lekkasjen være der? eller er det "hull" der slik at det kan være pakningene på drivakselen under vannpumpa? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 25.Juli.2007 Del på Facebook Svart 25.Juli.2007 Du kan ta av alt som er løst oppå gir sjalteren ( sitter en "reverse look cam" oppå ( plast dings )), tørk rent nede ved akslingen. Kan også vær simringene rundt driv akslingen, eller pakningen og/eller O-ringen på nedre del av vannpumpa, men du burde se hvor lufta kommer. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
dosern Svart 25.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2007 ser ut til at det er fra driv akselen at lekkasjen kommer. byttet fra luftehull til fyllehullet å da kom det enda mere bobler rundt drivakselen. gledelig å se at det ikke er propell akslingen bør jeg da demontere vannpumpa å se videre nedover? Sitér dette innlegget Link to post
dosern Svart 25.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2007 (redigert) boblene kommer helt inntil drivakslingen. har nå tatt av toppen på pumpehuset,men hvordan får jeg av den nederste delen? må man bare ta i med en skrutrekker? sitter rimelig godt fast.... når jeg ser på de pakningene (gasket) som sitter inni pumpehuset så er de rimelig slitne.. kan det være så enkelt at det er de 2 som må byttes? Redigert 25.Juli.2007 av dosern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 25.Juli.2007 Del på Facebook Svart 25.Juli.2007 Ja hvis du ser de kommer ifra rundt drivakslingen, undre del av vannpumpe huset sitter bare presset nedi, kan vippes opp ned et par store skrutrekkere ( forsiktig, ifra flere kanter ), kan også se på siste side i manualen. Det kan være dårlige pakninger, eller utslitte simringer...... Nedre del av pumpa (pump base ) har delenr 46-77516A1, kan lønne seg å kjøpe hele istede for bare å bytte simringer, tar du med et impeller rep kit ( #47-89983Q1) så tror jeg du får med alle pakninger også ( rep kit, IKKE bare impeller ), men sjekk med forhandler, du trenger 3 pakninger ( en under pumpe hus , en imellom undre del og plate, og en imellom plate og pumpe topp ) 47-89983Q1 Men uansett hva du gjør, prøv å finn ut HVORFOR det lakk, kan vær ren slitasje ( motoren er jo ifra 73 ), kan være en skadet pakning ( etter tidligere operasjoner ), kan også være en skade på aksling som har ødelagt simringene . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
dosern Svart 25.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2007 de 2 pakningene jeg har fått frem er rimelig slitte å ødlagte. ikke så veldig rart det lekker når man ser på dem. tar en tlf til ravns garagenå å hører om de har noe av dette på lager. takk for hjelp:) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 25.Juli.2007 Del på Facebook Svart 25.Juli.2007 de 2 pakningene jeg har fått frem er rimelig slitte å ødlagte. ikke så veldig rart det lekker når man ser på dem.tar en tlf til ravns garagenå å hører om de har noe av dette på lager. takk for hjelp:) De 2 pakningene oppå pumpe basen har ikke noe med olje lekkasjen, bare den under basen . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
dosern Svart 25.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2007 okey. men helt umulig å få av pmpehuset... sitter som f.. rikker seg ikke en milimeter... sitter det noen skrue der? står noe om en 10-24 screw.. hva er det? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 25.Juli.2007 Del på Facebook Svart 25.Juli.2007 (redigert) Ja det sitter, men er ikke umulig å få det opp , eneste festinga er de mutterne som holdt pumpehuset. står noe om en 10-24 screw.. hva er det? På noen vann pumpe baser er det et gjenget hull som kan brukes for å løsne basen ( en skrur en bolt ned i det gjengede hullet, dette vil presse basen opp ) Er ikke sikker du har dette hullet. Du bør kunne bende opp basen med et par litt store skrutrekkere, bend imot kanten, prøv litt rundt hele, vil nok løsne, men du må muligens ta i litt . Arne Kjetil Redigert 25.Juli.2007 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
dosern Svart 25.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2007 hammer er en fin ting! fikk den opp ved å bende med hammeren,men satt no jævlig.. hehe er det bare å bruke skrutrekker å "bryte" ut simringen`? kan se bare en.. trodde det skulle være 2.. var ett hull i leppa på simringen så ikke så rart det lakk der... får repairkit på fredag så da blir det bra Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 25.Juli.2007 Del på Facebook Svart 25.Juli.2007 hammer er en fin ting! fikk den opp ved å bende med hammeren,men satt no jævlig.. hehe er det bare å bruke skrutrekker å "bryte" ut simringen`? kan se bare en.. trodde det skulle være 2.. var ett hull i leppa på simringen så ikke så rart det lakk der... får repairkit på fredag så da blir det bra Vold og makt kan være på sin plass til tider Ang simring, har du undersøkt på pris på hele undre del av pumpa, tror det lønner seg prismessig... Er oppgitt at det skal være 2 simringer der, men de sitter tett så...mulig. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
dosern Svart 25.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2007 kjøpte repairkit til impeller og ett seal kit til hele undervannshuset. kom på 600kr. hvis j sku bestille kun til vannpumpa så måtte j vente en uke på å få det. spurte ikke på pris på pumpehuset,men tipper det blir omtrent likt. han ble rimelig bekymra på ravns når jeg nevnte det var lekkasje på driv akslingen.. kunne være at akslingen var slitt sa han,men kan ikke se antydning til slitasje på den blir godt å få bytta dette å få båten på vannet igjen takk for god hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 25.Juli.2007 Del på Facebook Svart 25.Juli.2007 han ble rimelig bekymra på ravns når jeg nevnte det var lekkasje på driv akslingen.. kunne være at akslingen var slitt sa han,men kan ikke se antydning til slitasje på den Hvis akslingen er bra, skulle det bli bra tilslutt. Likte ikke helt det at du kun fant en simring, kan tyde på en tidligere reparasjon, da muligens med feil type simring ( som ikke tålte miljøet der nede ). Lå det noe mere der nede ??, ligger muligens en tynn metall skive, pass på den, er viktig .... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
dosern Svart 25.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2007 (redigert) hmm.. kunne ikke finne noen tynn metall skiver der nede nei.. men jeg an se at det ligger en litt tykkere skive oppå kulelageret som sitter på akslingen.. er ikke så rart det lekker når det er hull i simringen å alle pakningene er helt morkne å delvis ødlagt. o-ringen så faktisk bra ut. skal jeg bare bruke skrutrekker å rive ut simringen? sitter godt fast i pumpehuset.. kan nesten virke som den limt Redigert 25.Juli.2007 av dosern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.