Jump to content

Mercury 50hk, bytte simringer i undervannshus


dosern

Recommended Posts

Første punkt å sjekke blir om du har gnist..... :smiley:

 

Deretter får du sjekke om den får bensin, hvis motoren har stått lenge, er det mulighet for at membranen i bensin puma har blir "gammel", å bli satt inn i aktiv tjeneste igjen kan ha blitt litt for mye....

 

Høres ihvertfall ut som det er manko på bensin, kan ha vært noen avleiringer som har løsnet og tette igjen noe.

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

dro bort i båten i stad å prøvde å starte den. tror du ikke den starta ganske greit du da :smiley:

 

lot den stå å gå en god stund på tomgang,men går litt ujevnt..

tok meg så en liten tur rett utenfor havna (turte ikke mere), motoren gikk bra.

kjørte rundt der i 20-25min ca.

dro så inn mot land igjen å kjørte da veldig sakte inn i havna.. da stoppa den.. fikk liv i den etter å ha pumpa litt på bensinslangen.. kjørte rolig videre før den igjen stoppa rett utenfor båtplassen min.. padla den da inn på plass å forsøkte å starte den,men ingen respons...lot den så stå i ti min å pumpa på nytt litt på bensinslangen.. da starta den etter litt å gikk i 2 min før den stoppa igjen.. tenkte å sjekke litt på bensinpumpa å slik,men det begynte å regne ganske bra så tok turen hjem i stedet.

 

noen anelse om hva som kan være problemet?

 

virker også som den går på ganske høyt turtall uten å få altfor stor fart...

Link to post
Share on other sites

lot den stå å gå en god stund på tomgang,men går litt ujevnt..

Er jo en 2-takter, har lett for å surne på tomgang, har du sjekket flottør nivå ??.

 

da stoppa den.. fikk liv i den etter å ha pumpa litt på bensinslangen

Kan tyde på et problem med bensinpumpa, gir for lite etter litt tid.

Sjekk også pluggene, hvis det er et lite hull kan gjeldene sylinder drukne i bensin ( pumpe drives av trykk/vakuum ifra veivhuset ).

Kan også være membranen som har blitt slakk eller stiv.

 

da starta den etter litt å gikk i 2 min før den stoppa igjen

Kan også tyde på et problem med tenninga da den blir varm, men burde skjedd før, ikke etter 35>45 min......

 

men det begynte å regne ganske bra så tok turen hjem i stedet.

Den var enkel..... feil side ta Mjøsa :smiley: .

 

virker også som den går på ganske høyt turtall uten å få altfor stor fart...

2 mulige løsninger

  • Feil propell for din båt, altfor liten.
  • Vulkinga inne i propellen har røket, slurer.

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Er jo en 2-takter, har lett for å surne på tomgang, har du sjekket flottør nivå ??.

hvordan sjekker jeg flottør nivå??

 

Kan også tyde på et problem med tenninga da den blir varm, men burde skjedd før, ikke etter 35>45 min......

hva kan være feil??

 

Den var enkel..... feil side ta Mjøsa

hehe.. ja du sier noe der. er fra løten jeg så må vel være enig :yesnod:

 

2 mulige løsninger

Feil propell for din båt, altfor liten.

Vulkinga inne i propellen har røket, slurer.

er kun i starten den virker litt rar.. når den har kommet opp i plan så går den litt bedre.

 

som regel når jeg pumper på bensinslangen så hører jeg at det "spruter" bensin inn i motoren,men når jeg pumpa etter at motoren hadde stoppa så virker det ikke som bensinen kommer gjennom.. kan pumpe lenge uten at det skjer noe særlig... pleier jo å bli hard den pumpa etterhvert.. noen anelse?

Link to post
Share on other sites

Vel........ jeg skrudde opp min på Johnson motoren. Nå ligger den i deler :lol: Så jeg må printe ut et ark som viser hvordan den skal monteres. Men visst du følger med på hvilke deler som er hvor så får du det nok til. Droll vet helt sikkert hvor du kan finne rep.kit til pumpa. Han sier sikkert Ebay, neida :lol: !

Link to post
Share on other sites

pluggene er helt nye. :yesnod:

er bensinpumpa vanskelig å sjekke? litt usikker på hvordan den ser ut...

Er ikke vanskelig å finne, følg slangen ......sitter på babord side.

Fungerer med hjelp av trykk/vakuum endringene i veihuset .

OBS... pass på hvis du åpner den, sitter et par fjærer inni den + en membran + et par ventiler .

Ikke noe stor trykk, bare pass på så du ikke mister noen deler :wink: .

 

 

Droll vet helt sikkert hvor du kan finne rep.kit til pumpa. Han sier sikkert Ebay, neida :lol: !

Enhver Mercury forhandler kan skaffe det kittet #23014A1, er selvsagt også på Ebay

....liste pris Mercury er $4.59 .

 

er kun i starten den virker litt rar.. når den har kommet opp i plan så går den litt bedre.

Gjentar det seg hvis du stopper, venter litt, drar båten opp i plan igjen ??, passer bra med vulkaniserings teorien det...kan sjekkes ved at du lager deg et merke på propell mutter og et rett over på selve propellen, ta en tur....er merkene over hverandre etterpå ???.

  • JA, feilen ligger et annet sted, for liten propell, propellen mister grepet
  • Mei, feilen er funnet.

kan pumpe lenge uten at det skjer noe særlig... pleier jo å bli hard den pumpa etterhvert.. noen anelse?

Hvis pumpe belgen fungerer, hvor blir det av bensinen ??, med hull i bensinpumpe membranen pumper du sylinderen full av bensin...hvilket gjør den tungstartet.

Normalt sett er belgen kun hard etter at du har pumpet den opp FØR start, under bruk vil den være myk, men IKKE flatklemt ( sugd flat ).

 

hvordan sjekker jeg flottør nivå??

Tror jeg har liggende er grei beskrivelse et sted, skal prøve å finne den senere.

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

med hull i bensinpumpe membranen pumper du sylinderen full av bensin...hvilket gjør den tungstartet.

ja den er ltt tungstartet etter jeg har pumpa. må vri tenninga en 3-4 ganger før den starter.. vil vel tro det kan være membranen i pumpa da ja.

Men bør vel kanskje ta båten på land for å skru så je ikke mister noen deler?!

 

Tror jeg har liggende er grei beskrivelse et sted, skal prøve å finne den senere.

ja hadde vært fint med en beskrivelse på flottøren :smiley:

Link to post
Share on other sites

ja den er ltt tungstartet etter jeg har pumpa. må vri tenninga en 3-4 ganger før den starter.. vil vel tro det kan være membranen i pumpa da ja.

Men bør vel kanskje ta båten på land for å skru så je ikke mister noen deler?!

ja hadde vært fint med en beskrivelse på flottøren :smiley:

 

Du kan vel skru av pumpa for også ta den hjem og så ta den i deler? :wink:

Link to post
Share on other sites

da ser det ut til at problemet faktisk er løst... snakka med en i båthavna å han syns bensinslangen min så tynn ut så vi prøvde med hans slane som var en del tykkere og vips motoren gikk som en drøm også på tomgang :flag:

så da blir det innkjøp av ny slange i morgen! :yesnod:

sjekka også membranen i bensinpumpa å den var i hvertfall hel selv om den virka en smule slapp.. skal den være helt stram?

lurer på om jeg kjøper ett kit å bytter den uansett så er det ihvertfall iorden :yesnod:

 

ett par bilder av membranen..

membran2.jpg

motorjust.jpg

 

et lite spm. hva er de forskjellige justeringene her til??

membran1.jpg

Link to post
Share on other sites

da ser det ut til at problemet faktisk er løst... snakka med en i båthavna å han syns bensinslangen min så tynn ut så vi prøvde med hans slane som var en del tykkere og vips motoren gikk som en drøm også på tomgang :flag:

så da blir det innkjøp av ny slange i morgen! :yesnod:

Høre litt rart ut at slangen ikke skulle klare å forsyne motoren på tomgang engang, men kan jo være en feil med slangen ELLER koblingene, dere flyttet over hele slange MED koblinger ??

Men du kjøper hele slangen med koblinger du nå ??, som et sett ??, kapp opp den gamle slangen etter på, se om du finner noen feil ( tilstoppet, delaminert ++ )

 

 

sjekka også membranen i bensinpumpa å den var i hvertfall hel selv om den virka en smule slapp.. skal den være helt stram?

lurer på om jeg kjøper ett kit å bytter den uansett så er det ihvertfall iorden :yesnod:

Den var stram første timen motoren gikk ( i 73 ) :smiley: , vil svekkes over tid, bli stivere, men det viktigste er at den er 100% tett .

Selv et hull på størrelse med spissen på ei nål er nok til å feile......

 

et lite spm. hva er de forskjellige justeringene her til??

membran1.jpg

Litt små bilder, men er det fronten på fordeleren ?? skal sitte et klistre merke der med data.

  • Øverst til venstre...Throttle = hvor forgasseren skal begynne å åpne ( ifra manualen 7° > 9° )
  • Nederst til venstre.... Spark advace = justering fortenning ( ifra manualen 35° BTDC, Before Top Dead Senter )
  • Til høyre.... Idle = tomgang

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

vi flytta over hele tanken med koblinger å alt!

ja jeg synes også det var litt rart at slangen skulle være problemet,men den slangen jeg har er litt tynn.. den vi brukte i stad var nesten dobbelt så grov.

motoren gikk jo som en drøm med den andre tanken.. kan det være noe med bensinen da?

bestiller i alle fall ett repair kit til bensinpumpa imorgen for å være helt sikker på at den er iorden.

tenkte å kjøpe slange uten koblinger da den koblinga jeg har er helt ny.

Link to post
Share on other sites

vi flytta over hele tanken med koblinger å alt!

ja jeg synes også det var litt rart at slangen skulle være problemet,men den slangen jeg har er litt tynn.. den vi brukte i stad var nesten dobbelt så grov.

motoren gikk jo som en drøm med den andre tanken.. kan det være noe med bensinen da?

 

er flere feilkilder mellom tank og motor som kan gi slike problemer:

- sil i oppsugingsrøret inni tanken, kan være tett

- lekkasje i en av koblingene , inni tanken, utpå tanken, blæra, koblinga til motoren. trekkes det falsk luft her så kan det føre til trøbbel

- ventilene i blæra, de kan være slitt og har sett at de rett og slett har snudd seg.

 

Skal vel være nok med bensinslange med 6mm innvendig diameter på en 50hk..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Skal vel være nok med bensinslange med 6mm innvendig diameter på en 50hk..?

Ser i manualen at Mercury anbefaler 5/16" > 3/8" ( 8 > 9,5mm ) på motorene dekket i DEN manualen ( dekker opp til 150hk rekke 6 ).

Men har en slange liggende på pulten foran meg.... er mulig slangen er 8 mm MEN koblingene er langt under, den er 6 mm, slangen er av den gamle typen med messing koblinger i hver ende ( er til en Merc 1400 , 140hk ).

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

kjøpte meg ny slange (10mm) og ny pumpe i dag å motoren går som en drøm!

mulig 10mm er mye,men ville være sikker å skader vel ikke så.

eneste som irriterer meg er kontrollboksen som må presses hardt ned for å få skikkelig gass...mulig det er en justering her?

girene fungerer helt perfekt.

Link to post
Share on other sites

kjøpte meg ny slange (10mm) og ny pumpe i dag å motoren går som en drøm!

mulig 10mm er mye,men ville være sikker å skader vel ikke så.

eneste som irriterer meg er kontrollboksen som må presses hardt ned for å få skikkelig gass...mulig det er en justering her?

girene fungerer helt perfekt.

 

Skjær opp den gamle slange, se om du finner noen feil :smiley: .

10 mm er nok :smiley: , men du er sikker på at motoren får det den VIL ha .

 

Eneste justering er bak på motoren, i innfestinga til wiren, skal justeres slik at du har et lite press på staget ( så du er sikker på å ha lavest mulig tomgang ), kan også komme av slitasje inne i kontroll boksen.

 

Da er det bare å ønske en fortsatt god båt sesong :cheers: .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

ja er kun småjusteringer som gjenstår nå. syns 18 knop på topp var litt lite,men kan være propell, tilting å lignende som spiller inn,men motoren går veldig pent å stille så er kjempefornøyd.

tusen hjertlig takk for all hjelp Droll. hadde nok ikke kommet langt uten din kunnskap :wink:

fortsatt fin båtsesong til deg og alle dere andre også! :cheers:

 

 

skal kutte opp slangen en dag å komme tilbake med mine funn og observeringer :yesnod:

:flag:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Hvert merke har sitt eget "lim", men en tyntflytende paknings pasta burde fungere, gjerne en som herder.

 

Kan du gi meg ett tips om en som er lett å få tak i kjapt og virker bra?

Eneste jeg har er wurth motorplast, ganske likt permatex men den blir litt hardere.

Er redd den ikke er tynnflytende nok, så hvis du har ett bra tips er jeg veldig takknemlig :yesnod:

 

http://194.19.67.96/wn_infoliste.exe/vispd...e?Artnr=0890320

Redigert av Panasync (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan du gi meg ett tips om en som er lett å få tak i kjapt og virker bra?

Eneste jeg har er wurth motorplast, ganske likt permatex men den blir litt hardere.

Er redd den ikke er tynnflytende nok, så hvis du har ett bra tips er jeg veldig takknemlig :yesnod:

 

http://194.19.67.96/wn_infoliste.exe/vispd...e?Artnr=0890320

 

Har brukt 2 typer ifra sortimentet til Locktite:

 

518 Brukt der det er metall imot metall ( uten pakning )+ krav til veldig liten shimse effekt ), har brukt denne på veivhus .

574 Mere tyntflytende silikon variant .

 

Begge typer burde være lett å få tak i, 518 varianten var litt dyr...

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...