Jump to content

Bergen - Sandefjord i "ny" båt


bella

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg en brukt Fairline Targa 30 i Bergen, og skal kjøre denne til Sandeford på vannet. Lurer i den forbindelse om det er noen som har tips og råd til hvordan jeg skal legge opp denne ruten. Er det noen steder jeg bør værer ekstra oppmerksom? Det er strekningen Stavanger - Mandal som "bekymrer" meg mest. Har hørt at dette strekket kan være ganske tøft.

Hvor er det lurt å overnatte, hvor skal jeg tanke osv.

Båten marsjer på 26-28 knop, så om været er bra håper jeg på å kjøre på 2 dager. Om alt går etter planen henter jeg båten på tirsdags morgen :flag:

Redigert av bella (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For båtfolket vil det bli fine forhold de kommende dagene.

 

- Bare legg merke til at vi kan få perioder med sørøstlig frisk bris til liten kuling rundt Lindesnes, sier vakthavende meteorolog, Inge Johannessen, ved Storm Weather Center.

 

 

(VG NETT 30.06.07 kl. 22:39, sist oppdatert 30.06.07 kl. 22:39)

Dette bør du jo ta hensyn til ved å gå Spranereidkanalen

Spangereidkanalen i Lindesnes har offisiell åpning 5.juli.

 

Kanalen går gjennom sentrum av Spangereid fra Høllebukta/Lehnesfjorden i vest og Båly havn i øst.

 

Kanalen gjør det mulig for sjøfarende å komme mellom øst og vest uten å måtte gå rundt værharde Lindesnes.

Kanalen åpner offisielt 5.juli.

Båter kan ikke gå gjennom kanalen før etter den offisielle åpningen

 

Nedenfor ser du et bilde av hvilke kart du trenger

soer_norge.gif

 

For planlegging kan kystkartene være greie å bruke

kystkartserien.gif

 

Om jeg husker rett har båten din 2xKAD 32. Det er viktig å vite tank kapasitet og normalt forbruk også.

Jeg vil tro at motorene dine ved en marsjfart på rundt 3200 rpm bruker ca 25 liter i timen hver (regnet ut i fra at en diesel normalt gir ca 5-6 hk/liter/time). Du skriver da at du marsjer rundt 28 knop. Tankkapasiteten din er 490 liter i følge denne siden. Med 15% sikkerhetsmargin på tanken bør du da kunne kjøre ca 8 timer mellom hver tanking, dvs ca 240 nm. Da vet du omtrent hvor langt det kan gå mellom hver tanking. Når dere skal gå rundt de tøffere strekkene bør du ha fulle tanker. Du bør regelmessig sjekke dieselfilterne dine. Tror det er enkelt ettersom du har kuleventiler på dieselfilterne dine

 

Dere bør regne med at dere uansett får sjø rundt de tøffere strekkene. Enten gammel, rundt sjø eller krapp sjø. Stille er unntakene :smiley: Kommer dere i grov sjø - legg deg bak en større båt som kan være bølgebryter for deg - gjerne om du finner en lastebåt e.l

 

Distansen Stavanger - Sandefjord er ca 230 nm (veldi grovt).

Mitt tips:

Dag 1: Bergen- Stavanger (regner med at dere reiser litt utpå ettermiddagen). Tank her

Dag 2: Stavanger - Flekkefjord - tank her.

Dag 3: Flekkefjord - Sandefjord med start kl 0400 eller deromkring for å få roligst vær rundt Lindesnes. Blir det behov for tanking så ligger byene tett i tett oppover langs kysten fra Kristiansand med den marsjfarten dere har

Meld fra til Kystradioene at dere er på vei og ha avtale om at dere sier i fra når dere er fremme.

 

Klar anbefaling fra meg: vent til Sprangereidkanalen er åpen og dere kan gå der.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spangereidkanalen i Lindesnes har offisiell åpning 5.juli.

 

Kanalen går gjennom sentrum av Spangereid fra Høllebukta/Lehnesfjorden i vest og Båly havn i øst.

 

Kanalen gjør det mulig for sjøfarende å komme mellom øst og vest uten å måtte gå rundt værharde Lindesnes.

Kanalen åpner offisielt 5.juli.

Båter kan ikke gå gjennom kanalen før etter den offisielle åpningen [/i]

 

 

Mitt tips:

Dag 1: Bergen- Stavanger (regner med at dere reiser litt utpå ettermiddagen). Tank her

Dag 2: Stavanger - Flekkefjord - tank her.

Dag 3: Flekkefjord - Sandefjord med start kl 0400 eller deromkring for å få roligst vær rundt Lindesnes. Blir det behov for tanking så ligger byene tett i tett oppover langs kysten fra Kristiansand med den marsjfarten dere har

Meld fra til Kystradioene at dere er på vei og ha avtale om at dere sier i fra når dere er fremme.

 

Klar anbefaling fra meg: vent til Sprangereidkanalen er åpen og dere kan gå der.

 

 

Utforringen min er at denne ikke åpner før 05.07, og jeg må levere min båt i Horten 06.07.

Planen er å kjøre fra Begen ca 04.00 natt til tirsdag. Vi kommer da til å satse på å nå Mandal om været tillater det. Om været er med oss er planen å ta denne etappen på 2 dager, med ankomst Sandefjord onsdag kveld. Ser på værmeldingen at det ikke meldes om så mye vind og sjø rundt Lindesnes og over slette på tirsdag.

Evt reiser jeg til Bergen lørdag 07.07 etter at min båt er levert i Horten.

Gleder meg til turen :flag:

Link to post
Share on other sites

Evt reiser jeg til Bergen lørdag 07.07 etter at min båt er levert i Horten.

Har du mulighet så vendt til 07.07. Å ha tidspress på seg for å komme frem til en viss dato, fører ofte til at man tar unødvendige tjangser for å komme frem i tide.

 

En fin tur når man har god tid. Kan være ett helvete hvis man MÅ frem.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Kanalen er åpen for trafikk...er bare dronningen som skal gjøre litt stas på kanalen den 5. juli.

 

Forøvrig er det strekket fra Tananger til Egersund og fra Hidra til Farsund som kan være litt skummelt i tillegg til Sletta nord for Haugesund. Men med en så raskt båt har du jo gode muligheter til å ta de utsatte strekkene på noen få timer grytidelig om morgenen når det gjerne er stille og rolig.

 

Ser noen nevner Flekkefjord men det er egentlig ganske god omvei. Er det fint vær kan du gå rett fra Egersund på Lista og frister ikke det er Hidra utenfor Flekkefjord en fin plass å stoppe.

 

Har gått samme turen med en 22 fots snekke og bare været er bra og tidspresset ikke for stort går dette fint.

Link to post
Share on other sites

Bella dro til Bergen for å hente en Fairline 30 i går. Båten har 2xKAD 32 og ser fin ut på de bildene vi har sett

f_30__2.jpg

 

I morges tanket de i Tananger. Kjører videre nå i regnvær og lite vind. Høres ut som om de har det fint :smiley:

 

Er det noen som kan si eksakt hvor de skal kjøre for å komme inn til Sprangereidkanalen?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvor man går inn henne?

 

Gå inn ved Korshamn inn i Grønsfjorden, deretter Lehnefjorden til Spangereidkanalen....

 

De har vel gått en del strekk som er like værharde som rundt Lindesnes? Men kanalen er flott hvis den er åpen for vanlig trafikk.

Link to post
Share on other sites

Takk! ringte Lindesnes kommune og kanalen er åpen frem til kl 20 i morgen. Da stenger de for offisiell åpning 5. juli.

 

Nå ligger de bak en polsk lastebåt som er bølgebryter for de utenfor Farsund. En Bavaria 37 har problemer med å holde følge med de :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...