Jump to content

Maritim vs Biltema fritidsbatterier


JanB

Recommended Posts

Det ser ut for at det går mot utskifting av forbruksbatteri-banken ombord. Vurderer Maritim og Biltema sine fritidsbatterier.

 

Er det nokon som har ei formeining om kva som er best av Maritims 110Ah batteri (v.nr 10418-30) til 819 kroner, eller Biltemas 80-31101 (også 110Ah) SMF-batteri til 798 kroner?

Biltema-batteriet finst også i ein 120 Ah-versjon (80-31201) til kr 998.

Link to post
Share on other sites

Biltemas batterier er helt greie til mitt bruk. Jeg hadde to Biltema startbatterier i forrige båt, langt fra optimalt men det sto der da jeg kjøpte båten. Og fungerte såpass bra at de ble med til neste fornøyde eier. Da var batteriene 8 år.

 

I en av bilene fikk vi med Biltema batteri. I den andre bilen fikk vi med et nyere Sønnak batteri. Sønnak har daua, og blitt erstatta med Biltema.

 

I campingvogna sto det et gammelt Varta. Nå står det et Biltema fritidsbatteri der, sammen med min nye Ctek XS3600.

 

I nåværende båt står det to Sønnak-batterier. De fungerer bra så langt.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Et 110 amp fritidsbatteri bør veie ca 28 kg.

 

De bør ha caminolokk med utluftningsslange og gjerne øye

som viser ladetilstand.

 

På grunn av høy blypris er det nå flere batteriprodusenter som

lager tynnere og lavere plater i batteriene. Ikke noen god ide

for et forbruksbatteri.

 

Diskusjon om levetid har ikke bare med batterimerke å gjøre

slitasje, dyputladninger og sulfatering bestemmer levetiden.

 

Bang og Folkestad i Sørlandparken selger Euroglobe Powerbank

 

Etter min mening et meget bra batteri til gunstig pris.

Har 4 slike i båten.

Link to post
Share on other sites

...Biltemas 80-31101 (også 110Ah) SMF-batteri til 798 kroner? Biltema-batteriet finst også i ein 120 Ah-versjon (80-31201) til kr 998.
Dette er de batteriene Biltema anbefaler som forbruksbatteri. Jeg har nettopp handlet meg 5 stk 80-31201 til erstatning for 6 stk 80-421 som døde så alt for tidlig. Biltema tok de gamle tilbake uten noen problemer og jeg fikk pengene tilbake (tilgodelapp). Mine nye batterier er bare 3 dager gamle så det er litt begrenset med erfaringer så langt...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, så langt.

Eg er spesielt interessert i om nokon har erfaring med Maritim sine fritidsbatteri (som dei sel under eige namn).

 

Jeg har ingen erfaringer å komme med, men når jeg var innom Maritim i Bergen i dag så var 110 AH batteriene til kr 819 ikke merket med med Maritim sitt merke men bar etikketen Varta fritidsbatteri ! Og det er da en velkjent aktør i markedet. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, så langt.

Eg er spesielt interessert i om nokon har erfaring med Maritim sine fritidsbatteri (som dei sel under eige namn).

 

Tror dette er gode batterier, jeg kjøpte 4 stk tidligere i år, og de har (selvfølgelig) fungert flott til nå, det skulle jo forøvrig bare mangle..... Mandag reiser avgårde dir vinden blåser, og da kommer det vel noen dager der batteriene skal få prøvd seg skikkelig...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Biltema-batteriet finst også i ein 120 Ah-versjon (80-31201) til kr 998.

 

Har 3 stk. av disse som batteribank på hytta. Vil tro at det kan samenlignes med bruk av batteribank i båt når det gjelder forbruksmønster. De lades stort sett med solpanel, men ved bruk av aggregat så er det koblet til en batterilader. Til meg har disse fungert helt greit i de 2 årene som de har vært i drift. Har ingen betenkeligheter med å anbefale de til andre.

De andre batteriene du spør etter vet jeg ikke noe om.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Sjekk hvor de er produsert. Biltema klistrer lappene sine på det batteriet de til enhver tid får produsert billigst. De lagger ut anbud på et antall og så kjøper de inn. Det kan være gode eller middels batterier, elendige tror jeg ikke de tørr kjøpe. På denne måten er det vanskelig for oss forbrukere å velge rett. om det ikke er ISO std for spek, som for smøreolje (ASTM, MIL etc).

 

Det var mye bedre den gang man kunne kjøpe Anker i Horten, vel var det MYE dyrere, men man kjente noen som kjente noen som jobbet på fabrikken og fikk rabatt.

 

Jeg vil helst ha Li-ione batteri båten, men de er litt dyre :crazy:.

 

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Anbefaler å prøve Vestack i Sandefjord, kjøpte 2 stk 140 Ah av dem i fjor, skal kjøpe 2 x 140 Ah og 2x 225 Ah av dem til våren, er megafornøyd med både batterier og service. Tlf. 334 63141. :flag:

Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =)

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Mine 5 stk 80-31201 fungerer helt 100% fremdeles. De har dog ikke blitt hardt belastet og aldri blitt i nærheten av 50% utladet så det ville skuffe meg stort om de viste svakhetstegn nå...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil helst ha Li-ione batteri båten, men de er litt dyre :crazy: .

 

Flere produsenter med respekt har hatt ion klare til levering men tatt dem til bake før markedsføring. Man kan ta livet av dem på 100 utladinger hvis dem ikke har ladesystem som kan ta seg av styringen med lading. Sellene har elektronisk begrensning men dem holder ikke i bruk til dette formål. Blir intresant å se resulatat med batteriene som ble levert til båten i Seilas dersom dem er i lavpris katageorien.

Link to post
Share on other sites

...eller har dere annen type batteri til start?
Jeg har Optima Bluetop til start. Ikke noen spesiell grunn til det annet enn at det stod ombord da båten ble kjøpt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har Tudor HD 160ah til start. Den er 10år gammel, produsert av noen ex forhandler noen år etter Tudor fabrikanten forsvant. Lader den med 12v/12v Balmar lader med tempsensor på batteripol og den er like fin som ny. Batteriet var om bord når jeg kjøpte båten og den historyen har sikkert ingen mening i den tråden her... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tilbake til det tråden dreiet seg om, etter å ha undersøkt litt priser rundt omkring er det tydelig at Maritim har gode priser på batterier. De er en kjede som kjøper inn stort, det er ikke vanskelig å se på prisene deres. F.eks. Maxxima til start og Sønnak agm 92 Ah eller SHD 185 Ah til forbruk. Dette tror jeg det er vanskelig å få billigere andre steder.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...