Jump to content

Status på svenskekysten

ter-av

Recommended Posts

Gullfisk skrev 5 minutter siden:

@Popeye70hvordan ser det ut på ekenäs i dag, like fullt?

Prøver kanskje der på lørd eller søndag evt. 

Det har vært (og er fremdeles) ledig en plass eller to rett på innsiden av steinmoloen, de 4-6 plassene hvor man kaster anker bak og har baugen i retning nord mot moloen.

IMG_6627.jpeg.eec30e96bb4ce8e90febd9f06c902ee6.jpeg

Vi ligger nå som andre båt på rekken nærmest fergeleiet på murbrygga (se bildet over), og lå uten båt på utsiden fram til kl 1500 i ettermiddag, omtrent. Da kom det en treetasjes motorbåt midt i styrtregnet. Men lavt press på plassene skyldes nok trolig været. De båtene som måtte gå har gått, men veldig få nye har kommet til. 

I går kveld telte kona 14 båter på svai ved Kilesand på kveldsturen med hunden, mens jeg så for 4-5 dager siden i gruppa «Seilere på Facebook» at det var 44 båter der da. 

I morgen (lørdag) går både vi og båten innenfor oss, men vi må gå før kl 1100. Avhengig av når dere kommer så har dere kanskje flaks, kanskje ikke. Denne helgen er vel forøvrig norsk fellesferie ferdig, så da går kanskje flere båter nordover igjen?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Stemningsbilder fra Strømstad idag. Innevær, men vi har da fått unnagjort noen viktige ting også😁

Vi tenkte faktisk på en tur ut på Koster igjen imorgen, deretter over grensa og så siste uka omkring Tjøme med litt gjester og familie på besøk. Kidsa dro med fergen idag, så nå er det bare admiralen og meg😉

IMG_3265.jpeg

IMG_3267.jpeg

IMG_3268.jpeg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Takk for bilde @Popeye70. Godt å vite at vi følger med :-) Vi skulle bare til Koster idag, men stilletiende mellom mannskape, dvs Admiralen og Kapteinen, så snudde vi ved kabelfergen, og satte seil inn løperen. Forklarte Marianne at inn der var der vi fikset ankervinsjen @Komodo

Rundet Kjøkøya og satt seil på nytt, kurs mot Bolærne. Det ble ganske "store forhold" for oss ferskinger. Jeg hadde kryssholtet på styrbod side nede i vannet 4-5 ganger. Er det vanlig? Hadde ikke hele forseilet ute og null storseil. Fullt jernseil, siden vi er ferske, og ikke helt har ristet av oss dette motorbåtgreiene ennå der vi vil frem. Vi føler oss litt mer som seilere nå uansett. Det blåste 10-12, selvsagt fikk vi ikke plass på Bolærne. Hjemmehavn i Vrengensundet. En uke igjen av ferien. Ut på en øde øy imorgen.

Måtte rydde båten litt. Pastsausen var ikke sikret, og vi hadde glemt takluka under jolla på dekk. Ganske voldsomt om jeg får si det selv, selv om erfarne seilere vil si dette var barnemat. Vel - vi lærer.

Da signer jeg off fra denne tråden enn så lenge. Fortsatt god sommer til dere som fortsatt er der. 

Popeye.jpeg

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Dette er learning by doing, @dennrick! Bra jobba. Kryssholtet i vannet med såpass redusert seilføring er ikke vanlig for oss, i hvert fall. Jeg seiler med kone, to barn og hund ombord, og hvis jeg vil ha med dem på nye eventyr senere så får jeg moderere seilingen. Har seilt vann inn i cockpit flere ganger under regatta, men da seiler man ikke effektivt lenger…

Mitt tips er å lage dere en sjekkliste før avgang. Sjekk alle takluker fra innsiden, rydd benker og bord, sett kaffekopper og kanne i vasken, heng fram regntøy om det kan bli behov, finn fram vester osv. Dette er sånt som kommer med rutinen.

dennrick skrev for 2 timer siden:

Takk for bilde @Popeye70. Vi skulle bare til Koster idag, men stilletiende mellom mannskape, dvs Admiralen og Kapteinen, så snudde vi ved kabelfergen, og satte seil inn løperen. Forklarte Marianne at inn der var der vi fikset ankervinsjen @Komodo

Oi, kom dere opp Løperen i dag? Skulle nesten vært ute og vinket da 😄

Tenkte på dere senest i ettermiddag, var nysgjerrig på om dere har fått testet ut det nye ankringsutstyret. Det er jo ganske heavy, og det har jo vært litt vind😎

dennrick skrev for 2 timer siden:

Rundet Kjøkøya og satt seil på nytt, kurs mot Bolærne. Det ble ganske "store forhold" for oss ferskinger. Jeg hadde kryssholtet på styrbod side nede i vannet 4-5 ganger. Er det vanlig? 

Måtte rydde båten litt. Pastsausen var ikke sikret, og vi hadde glemt takluka under jolla på dekk. Ganske voldsomt om jeg får si det selv, selv om erfarne seilere vil si dette var barnemat. Vel - vi lærer.

Dere har en vei å gå når det gjelder å gjøre båten sjaklar 😅 Burde kanskje hatt noen måneders fartstid fra KNM 😉

16 hours ago, Komodo said:

Dere har en vei å gå når det gjelder å gjøre båten sjaklar 😅 Burde kanskje hatt noen måneders fartstid fra KNM 😉

Haha - ja, dette var litt amatørmessig. Spesielt takluka. Pastasausen så jeg ikke komme, da jeg trodde den sto trygt. Og så fjerne fendere fra dekk. Holdt faktisk nesten på å ringe deg da vi ikke var sikre på om vi skulle gå over til Tjøme, for å forhøre meg om bra overnatting. Men det var altså utenfor løperen at Barentswatch meldte størst - 3,5 m på maks. Fikk de inn skrått bakfra. Oppe ved Strømtangen var det bare meldt 0,8m, så da tenkte jeg at det var barnemat ift overfarten fra Koster. Men det ble litt mer enn det, og bølgene "skrur" seg vel litt rundt Tjømelandet også, så de kom etterhvert rett i siden. Det er imponerende syn. Litt skummelt også for oss ferskinger, men båten føltes god og trygg.

Må bare bli litt bedre på seilføring. Hadde kanskje vært bedre med storseil med et par rev og enda mindre forseil? Og uten motor? Hva tror du @Popeye70

dennrick skrev 1 time siden:

Holdt faktisk nesten på å ringe deg da vi ikke var sikre på om vi skulle gå over til Tjøme, for å forhøre meg om bra overnatting. Men det var altså utenfor løperen at Barentswatch meldte størst - 3,5 m på maks. Fikk de inn skrått bakfra. Oppe ved Strømtangen var det bare meldt 0,8m, så da tenkte jeg at det var barnemat ift overfarten fra Koster.

Da får du heller ringe neste gang det blir aktuelt 👍

Og ja, ved utløpet av Løperen kan det fort bli ubehagelig. For det første er det åpent der, for det andre fører strømmen fra Glomma til at sjøene blir høye og krappe. Det var vel i det området der den katamaranen flippet rundt i går. 

dennrick skrev for 1 time siden:

Må bare bli litt bedre på seilføring. Hadde kanskje vært bedre med storseil med et par rev og enda mindre forseil? Og uten motor? Hva tror du @Popeye70

Hvor var vinden fra?

Jeg tror jeg hadde prøvd bare storseil, eventuelt med et rev eller to. Og så rullet ut litt av genoaen om det var forhold til det. Litt seil oppe gir mer stabil gange i bølger fra siden, men da kan det være bedre med storseil, fordi det ikke blafrer for mye når båten vugger fra side til siden bølgene (og bommen er såpass høyt oppe at du ikke får den i hodet).

Frisk vind i kosterskjærgården nå og i tillegg til mange båter er det risikosport å manøvrere mellom skjær og grunner. Fant et sted i nærheten av lilla bror vi kunne bruke vinden til å legge oss inntil longside. Og en vennlig tanke til de som har satt opp bolter. 

Trodde ferien var over for mange, men her er det båter overalt.

Hilsen

Lurvetass

dennrick skrev On 28.7.2024 at 19.03:

Tar sjansen på å svare selv om spørsmålet ikke er til meg....

1. Desto mer båten krenger, desto mer logirig (vil opp mot vinden) blir den 

2. Desto større del av seilarealet som befinner seg akterover, desto mer logirig blir den

3. Desto mer logirig båten er, desto mer må man kompensere med roret for å holde kurs. Det bremser.

Ad pkt. 2 så er også båter rigget ulikt. Når man ser på måletallene på seil/rigg så vil tallet J si noe om dette hvis jeg husker riktig. Fjord har en merkelig motorseiler med masta nesten bak cockpit, og en enorm genoa, mens storseilet blir mest som et mesanseil. Denne båten har et høyt J-tall (tror jeg) og er nok meget logirig med bare storseil. Enkelte av Bavaria-cruiserne rett over 30 ft ser for meg "omvendt" ut, med masta plassert veldig langt frem, med relativt stort storseil ift. genoa. Lavere J-tall og mindre logirig for kun storseil. Prinsippet er det samme som når man styrer et seilbrett, len masta fremover for å falle av, og akterover for å dreie opp mot vinden.

Min erfaring er at båter sjelden blir avfeldige (vil falle av) i mye vind, siden ikke bare seiloppsettet, men også krengingen i seg selv gjør båten logirig. 

Her er det egentlig bare å prøve seg fram, og det gjør dere jo, uten å bli skremt. Fasit er at båten går rett fram uten å bli tung på roret, eller krenge altfor mye. 

Mht. motorbruk er det jo  ikke nødvendig når det blåser så mye at man må reve, men uten tvil så kan det kjennes tryggere likevel.

Stort sett tåler båten "uendelig" mye mer enn mannskapet, så når forholdene tillater det så er det smart å pushe litt grenser. Før eller senere skjer det uansett og da er det greit å ha gjort seg erfaringen i mer kontrollerte former på forhånd.

Bavaria 42 Vision ser forøvrig ut som en riktig flott båt spør du meg. 

Mye som foregår på vestkysten de siste dagene.

Det var en reddnings aksjon vest for Rörö på Torsdag, dette kunne man høre på kanl 16

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/aklagaren-turister-inblandade-i-misstankta-mordet/

Lå på Kädesholmen på Salt & Sild hotellet Torsdag, bra restaurant der,  og man kan ligge på deres flytebrygge for 200 kr. Gikk oss en tur ut til Restaurant Kylen etter middag, der var det Polis rassia, sjenkebevilgningen hadde gått ut, så det var ingen alkohol å få der.

Ligger nå på Marstrand, det er Smögen Poker run i helgen. De hadde stopp på her og lå i Gjestehavna  i noen timer 98% Goldfish båter. En del Norske båter med.

Den Tyske Marines Seilerskole dukket også opp med ca 6 seilebåter, der var det disiplin og orden ombord.

IMG_3824.jpeg

IMG_3826.jpeg

IMG_3832.jpeg

IMG_3833.jpeg

IMG_3834.jpeg

IMG_3835.jpeg

• 2 uker senere...

Gluppö i dag, på tross av at dette er i følge SXK "troligens den mest besökta naturnhamnen på västkusten"  så prøvde jeg meg her i dag, kom i vinduet for å få SXK bøye mellom 10 og 12 og da var det to ledige. 

Det er endel båter her nå tidlig ettermiddag, bøyene er opptatt, men det er plenty ankerplasser, longsideplasser og bolter om man vil ligge med hekkanker. Det er litt roligere i andre uka i August. 

Yr spår litt vind i natt (04) : "9 (13) Frisk bris fra sør med vindkast på 13 m/s". 

P8132700.JPG.1c91f8ba9d93f8e7ef07cb9cdd4fc4fb.JPG

Jeg ser at @Trudelutt ligger i Fjällbacka så kanskje vi kan få en rapport om bryggefaktoren der ?

Ole
S/Y Algol

Ingen båter på gjestebryggga Havstensund (når jeg så etter for etpar timer siden).

På Trossö og Kalvö er alle bøyer opptatt (og noen på svai), det var en liten stim av båter innom for å sjekke, særlig meg som har "bøyeflagget" i vinduet.

Det kom akkurat to båter som la seg på svai syd av den sydligste bøya her på Trossö (like utenfor stranda på bildet), og to båter sammen på den nordligste bøya. Det er ganske mange her nå. Som i høysesongen.

Det er to OVNI 395 på hver sin bøye her, tilfeldig, men moro. Det er ikke så mange av dem.

Sommeren er ikke over enda. Været var bedre før i dag, men nå er det grått, men 20° når jeg skriver, jeg klager ikke, 19° i vannet. P8142743.JPG.d87f05bf95576f5265089079bd6a0254.JPG

Ole
S/Y Algol

Vi ligger ofte der. Hos oss heter bukta Heidi's Strand. Det var så langt Heidi (datter) ville dra. Får i tiden var stranden mye større, har grodd igjen. Båter kom ut med bakverk, aviser, nykokte krabber osv. I havnen var det butikk, som holdt oppe så lenge det var folk, verdens beste grilla kylling. Gratis å legge  til. Sånn var det før. Bedre nå?

Heidi's Strand... morsomt. Blant oss lokale kalles svaibukta ved Trossö som sagt Norskebukta, og den andre svaihavnen ved Lindön kalles Ovni Bay pga at det "alltid" ligger en Ovni 395 der. 

Så finnes jo selvfølgelig både Norskeholmen og Norskerenna i tillegg... dere kan jo gjette på hvor disse er 😎

Med større båter og mer komfort inne så kan man strekke sesongen fra 1. Juni til 31. mai, jeg har vært her i vinterferien og selv ikke da var vi alene. Nå er det nesten på sitt beste, 19-20° i vannet, fint vær (ikke i dag) og mye mindre båter ute. Kan nesten virke som om skoleferien har stor betydning for flertallet av båtene.  Siden gjestehavna i Havstensund var tom (så sånn ut) i går ettermiddag foretrekker nok de fleste å ligge i uthavner. Havneavgifter kan lett bli en betydelig utgiftsport når man er ute i 6-7 uker.  I dag blåser det så det blir nok tur hjemover.

Ole
S/Y Algol

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...