Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Etter sju døgn i Skjärhamn var det virkelig på tide med litt miljøforandring! Satte nesa nordover selv om det er over to uker igjen av ferien. Endte opp i Kungshamn som ikke akkurat er noen höydare bortsett fra prisen som er skyhøy! 310 med strøm i Skjärhamn mot 455 i Kungshamn. Mye båter ute i dag og selv om det blåser hatter og høy ser det ut til at alle som vil får plass. 

 

Link to post
Share on other sites

Woh! For en pris! Her på Donsö betaler jeg 250 med strøm (opp til 10m,300 for opp til 12m). Det er høysesongprisen her.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 1 time siden:

Woh! For en pris! Her på Donsö betaler jeg 250 med strøm (opp til 10m,300 for opp til 12m). Det er høysesongprisen her.

Er det fullt i Donsö, vi ligger I Lysekil og venter på at vinden  skal løye. Tenkte  og ta ett jafs ned til Göteborg  skjærgården  når det blir mindre vind

Link to post
Share on other sites

leopard skrev 12 minutter siden:

Er det fullt i Donsö, vi ligger I Lysekil og venter på at vinden  skal løye. Tenkte  og ta ett jafs ned til Göteborg  skjærgården  når det blir mindre vind

Ja, men som seilerne sier, det er alltid en plass utenpå en annen båt. Vi ligger værfast, nesten ingen utskiftinger.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

JRK skrev 1 minutt siden:

Også noe ledig i Elløs rett øst for Gullholmen Kr.260/natt inkl.Strøm

Ikke den mest spennende havna, ble liggene værfast der to netter i starten av Juli, la til longside på betongbrygga i 20m/s ;)

Men veldig god pizza på det eneste spisestedet jeg så der :) 

Link to post
Share on other sites

Etter tre uker på svenskekysten har jeg ikke opplevd hverken overfylte havner eller feriekaos på andre måter, så det hadde ikke vært min største bekymring. At det blåser mellom 14 og 16 i kastene hver dag har vært en større show stopper. Alt handler om å planlegge godt for neste dag, og ha både plan A, B og C klar.

Link to post
Share on other sites

Vi gikk fra Hasseløsund i formiddag. Tenkte kanskje å gjøre et forsøk på å finne en plass på Hållø. Det kunne vi bare glemme, der var det fullt. Og det har det vært de andre gangene vi har vært ute der på tidligere turer også. Så da tøffet vi sakte nordover  igjen. Har havneguiden nr 5, så vi håpet på å finne en plass like syd for Sotekanalen et sted. Men det var nytteløst, alle mulige plasser hvor det var litt le for vinden var opptatt, og sånn fortsatte det nordover. Endte til slutt opp ved Dannemark. Først med anker på svai, men dro bare opp gress, så vi flyttet oss litt i bukta, og fikk til slutt fortøyd med anker og to tamper i land.  Det er veldig mye båter ute på holmene nå, og litt bedre plass i gjestehavnene. Men Dockspot fungerer dårlig, den sier at det er fullt, men så er det ofte plasser likevel. 

Link to post
Share on other sites

GeirFrode skrev 27 minutter siden:

 Det er veldig mye båter ute på holmene nå, og litt bedre plass i gjestehavnene. Men Dockspot fungerer dårlig, den sier at det er fullt, men så er det ofte plasser likevel. 

Men Dockspot sier vel ikke noe om det er fullt i havnene? Det er stortsett bare et fåtall av plassene i gjestehavner som er mulig å booke via Dockspot. 

Link to post
Share on other sites

Det varierer sikkert. Der vi lå i Hasseløsund, var det kun Dockspot, og noe få longsideplasser på ene bryggen. Pluss 1 dårlig plass  på ytterste y-bom på hver brygge. Var flere som hadde problemer med booking der. Fjellbacka og Hamburgsund er det også flest booking plasser etter hva jeg har skjønt. Og umulig å få booket plass hittil. Ihvertfall kan det se sånn ut på nettet. Har ikke sjekket ved selvsyn ennå.

Link to post
Share on other sites

Har vært tur-retur Gøteborg i år, har ikke besøkt så mange havner nord for Hunnebostrand da, men registrerer at Dockspot har tatt over betalingsløsningen, eller som suplement,  for flere og flere havner, men plasser man kan booke heldigvis er i mindretall.

Priser har steget kraftig da, 718kr pluss 68kr for strøm på Malmöen er heftig! (14-18m) 

Link to post
Share on other sites

NC9 skrev for 22 timer siden:

Dette må vel være Sveriges dyreste Diesel 31.90. Dette er Gjestehavna i Fiskebäckskile. Vanlig blank kostet 26.90

100CF572-4A8C-49BE-97DB-ACDB4848E063.jpeg.21dd3e4faf2359d0d5dd337297060d77.jpeg

I 2011 hadde jeg hjep fra VP i Stenungsund. Han fortalte at det var endel problemer med biodiesel i Sverige. Og at vi var heldige som kunna fylle farget ren diesel i Norge. Om jeg husker rett så er firfilter satt opp til 10 micron i Norge, men at de i Sverige bruket 0,3 micron. Kanskje verdiene jegoppgir er feil, men de har i alle fall teaters filter.

 

videre anbefalles han og kjøre tanken helt tom om man fylte Svensk diesel og så fylle farget diesel før vinterlagring

Link to post
Share on other sites

Ligger på Ramsø nå og her kom det et voldsomt vær. Plutselig stiv kuling og vel så det fra nordvest over moloen her. Fikk trykket fra siden, men brucekopien hadde fått feste. Måtte bare stramme inn litt. Utrolig for windy har hatt blått og lite vind og det samme har yr og klart.se.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...