Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Fra Ellös går du på bena rundt neset til HR. For å beøke Najad tar du båten til Henåen, også en fin havn å ligge i.

o på vegen mot Henån gjör du en liten avstikkare in i Kungsviken (Malö) i Henån (Najad) sen fortsetter du norrut upp till Nötesund (Regina o även NordWest) o på tilbakevegen ut genom Nordströmmarna vid Källviken (Fantasi)

 

har jag glemt noen...helt sikkert :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gunga - du glemte Vindön og NorWest. Det er ikke alle som vil ha båt med erigert fallosaluminium på dekk :wink: Litt lenger inn i fjorden (kan nesten se ned på varvet når man kjører over Uddavallabroen). Nei, det gjorde du ikke det. Min feil.

Men vel verdt en reise dit. De har solgt så mange nye 420'er at de antakelig ikke har tid til semester.

 

Gunga - du som er svensk og holder til å nærheten av Marstrand. Hvordan i alle guders navn kan Statoil gå tom for diesel der i juli? De hadde visst bunkersdiesel - noen som vet hva det er ?

 

Om du svinger innom Ellös om det er fullt på Gullholmen Bitteliten, så er det rikelig med plass her....

Jo, takk. Det var på agendaen i dag. Men jeg ble så sur da jeg ikke fikk tanket i Marstrand i dag at vi gikk rett ut av skjærgården og satte 320 graders kurs på utsiden av Måseskjær og rett mot innselinga til raffineriet ved Lysekil. Liker meg der ute i åpent farvann der motorene endelig kan bli skikkelig varme og jeg kan bruke passer, blyant og parallellforskyver for navigering :yesnod:

 

Så nå ligger vi på Malmön. Godt mulig vi ligger her i morgen også - si i fra Sydvesten om du er på vei så holder vi av plass langsmed oss. (vi ligger longside). Har fortært den svenske spesialliteten Kebab pizza og vi har handlet stort for kvelden i fiskeaffären her. hva betyr vel litt regn da?

 

Fikk forøvrig en DSC alarm på VHF'en idag. Pratet med Sweden rescue om dette - men hørte ikke noe mer. Posisjonen på fartøyet var i Marstrandfjorden. Første gang jeg har fått en slik alarm

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten - håper du følger opp DSC alarmen og holder oss orientert om utviklingen. Jeg har flere ganger opplevd at Marstrandfjorden er vanskelig, spesielt fordi sørlige og vestlige vinder kan gi bølger som er kompliserte å forsere over fjorden. Selv om strekning Marstrand - Rønnang ikke er lang må jeg ofte gå et stykke mot nord-vest fra Marstrand og deretter nord-øst mot Rønnang for å hindre enorme rullebevegelser. Jeg opplevde i sommer at bølgene var så store på denne strekningen at jeg fra FB ikke så noen små båter som var ute når bølgene var på det største. Undrer meg ikke at denne strekningen kan gi besvær. Det er vel ikke uten grunn at Pater Noster er plassert i dette området, jfr tidligere i denne tråden.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg fulgte opp DSC alarmen med Sweden Rescue. Opplyste om at jeg hadde fått alarmen, hvor vi var, vår kurs samt vårt call sign. Sa også i fra at om de behøvde assistanse kunne vi bistå. Hørte ikke noe mer på K16 fra dem, bortsett fra at de forsøkte å kalle opp den aktuelle båten flere ganger.

 

Posisjonen for DSC alarmen var N 57.53, E 11.35 - dvs ved Kråkorna. Det går ei lei her.

 

Jeg skvatt godt da alarmen gikk. En ny lyd ombord hos oss.

 

Noen andre som har hørt noe?

 

Marstrandfjorden var helt grei i dag. Jeg lå bi der ute i 15 minutter da jeg mistet retningen en stund ut av fjorden og tok meg tid til å finne ut hvor jeg var og hvor jeg skulle og det rullet ikke mye i dag. 1/2-1 meter sjø - noen få m/s vind (vi hadde en litt hektisk formiddag ombord en stakket stund til vi kom oss ut i åpent farvann :wink:)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan er det når man ligger på Orust , er det mulig å ta buss eller noe og reise rundt og se på disse båtene som produseres der , er det langt til Najad ,HR ol ?

 

 

sen fortsetter du norrut upp till Nötesund (Regina o även NordWest)

 

 

Jeg er redd det kan bli en dyr opplevelse å besøke Regina verftet. Du vil aldri klare å dra derfra uten en ny båt. :lol:

Link to post
Share on other sites

møter som må tas. Men sånn er livet.

 

Min erfaring er at Svenskekysten er et helt greit sted å jobbe. Har jobbet stort sett hver dag siste tiden. Mye med folk i andre tidssoner, og da blir det gjerne på ettermiddagn vår tid. Kanskje du trenger en dome så du kan ha videokonferanseutstyr i båten :wink:

Link to post
Share on other sites

:yesnod: Nordwest og Regina deler kran, så de er et badeball-kast unna hverandre. De deler vel også en del av de gode løsningene ombord, sammen med Najad.... :yesnod: ( Er du enig Gunga Din ? )

:flag_sw:

Skal jeg ha motorbåt tror jeg dessverre at Nordwest båtene blir litt smale, så Storebro Commander eller GB er mine favoritter, sammen med Viksund og Windy . :wink:

:flag:

 

....eller hvordan var det nå igjen.... :rolleyes: ... var det Bavaria og Najad som har mange likhetstrekk ? :wink:

Link to post
Share on other sites

Bitteliten:

Vi kommer nok forbi Malmön i morgen, vi har planer om Hunnebostrand og vi gjør nok et opphold på Malmön da skal du se, så det kan tenkes vi legger oss inntil.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg er redd det kan bli en dyr opplevelse å besøke Regina verftet. Du vil aldri klare å dra derfra uten en ny båt. :lol:

 

Har sett på Regina ved 3-4 anledninger og de båtene er fine de men skulle jeg brukt 2,5mill på båt akkurat nå så tror jeg nok jeg hadde kjøpt en helt annen båt , da hadde nok Tartan 370ccr eller kanskje en Dehler 39 SQ vært å foretrekke for min del , jeg liker tanken på rask båt av høy kvalitet og samtidig ha en båt som man ikke treffer maken til i hverannen havn men det er vel heller ikke noe problem med regina om jeg tenker meg om

Link to post
Share on other sites

Er det noe rart "kvalitet koster"?? Et snitt på 3,6 båter i året,burde vel prisen vært 5-6 mill??

Her ligger nok noe av svaret på at "verftene med Orustkvalitet" er livredde for konkurransen som kommer fra Bavaria/Hanse/ etc,og er derfor avhengig av at "sladder`n" går om dårlig kvalitet for å overleve selv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...