Jump to content

Varmgang Mercruiser 1.7DTI


Sjagge

Recommended Posts

Har et problem med min Skibsplast 660. Ved kjøring på full gass over en liten tid, går alarmen for temperatur. Ser av måleren at temperaturen da ligger på ca. 95 grader. Har sjekket kjølevanns-systemet, som virker ok da det ikke lekker og det er tilstrekkelig kjøleveske.

Kan det være noe galt med termostaten? noen tips?

Link to post
Share on other sites

Om jeg husker rett fra dengang jeg hadde samme motor så tar den inn kjølevann gjennom drevet for å kjøle varmeveksleren. Sjekk om kjølevannsinntaket er OK - det sitter på drevet. Mulig at impelleren din er gått. Lurer på om den sitter i drevet på disse motorene.

 

Kan være en giverfeil også. Jeg hadde det på min Nidlev 690 - der pratet ikke oljetrykksmåleren fa VDO med giveren fra Mercruiser - så ved å måle rett på motoren fant vi ut at alt var OK.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis alt er ok inne i båten så må du nok ut i drevet å lete. Men full gass..?? Diesler bør ikke kjøres på "full gass" over lengre tid, heter faktisk fullt pådrag på en diesel. Man gir rett og slett ikke gass på en dieselmotor. En diesel bør egentlig ikke kjøres på mer enn 85 til 90% belastning og derfor drar vi av 2 til 300 omdr i fra fullt. Å kjøre en diesel på fullt reduserer levetiden betraktelig. Men nå er vel denne motoren så liten at de fleste kjører den for full musikk. Dette er faktisk lett synlig, ser mange som har disse maskinene som trekker med seg blå røyk når de kommer kjørende.

Link to post
Share on other sites

På mine D4'er byttes impeller hvert år. Tror VP sier hvert annet år, men jeg vil bytte hvert år for å være sikker.

 

Dette med å ikke kjøre full gass som Hydrox skriver er jeg i og for seg enig i. Samtidig skal ikke mororene "lusekjøres" for det har de heller ikke godt av. Men fullgass over 10 minutter feks det skal de tåle. Ved rask marsj ligger mine motorer på rundt 3200-3300 rpm. Maks er 3550. De siste omdreiningene gir 1-2 knop mer fart og ca 30 liter mer forbruk i timen

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har samme motor i en Askeladden Beetle. Hva er egentlig "marsj"-turtall på denne? Har hørt noen si at den liker seg veeeldig godt rundt 3600rpm men det er da litt lavt for marsj? Da ligger båten litt på rævva synest jeg. Kommer føst oppå skikkelig på oppunder 4000rpm.

 

Jeg har mellom 4200 og 4400 på maks. Hva vil dere anbefale som marsj-turtall? Og om det er forskjellig, hva vil "økonomi-turtall" være?

 

Takker for evt. hjelp, og beklager om jeg hi-jacker en tråd her, men det passet inn synest jeg..:-)

Redigert av AndersH (see edit history)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Hadde noen år en 1,7 merc, på en Nidelv 610. Jeg lå mye på 3900-4000 rpm, hvis jeg i perioder lå over dette så steg temperaturen på motoren kraftig. Jeg hadde min til service årlig, men hørte ikke noe om skifte av impeller(ikke på regningen heller). Nevnte dette for service mekaniker, og han sa det var normalt at de ble veldig varme ved høyt turtall. Så faktisk forskjell når det var kaldt i vannet, da var det ikke så høy temperatur på motoren. Men temperatur måleren hadde ikke gradeskala, bare grått og rødt mener jeg å huske, og den sank ned fort hvis man trakk av gassen til sakte fart.

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering her. Jeg har ikke fulgt så veeeldig nøye med på temperaturmåleren min tidligere, men i dag har jeg fulgt med den litt, og ut fra at 90 grader var alt for varmt har jeg grunn til bekymring.

 

Dersom jeg ligger på lav fart (ikke plan) ligger motoren etter instrumentet på ca. 85 grader. Dersom jeg gir på så den akkurat kommer i plan (ca. 3500rpm) øker den til ca. 90 grader. Gir jeg ca. 4000rpm øker tempen til mellom 95 og 100 grader. Det er litt vanskelig å se siden instrumentet viser 80 grader, en strek, så 120 grader. Jeg må anta at streken angir 100 grader, og midt mellom på nedsiden er 90 grader.

 

Det er ett Faria instrument av denne typen:

 

318575_d.jpg

 

Jeg får ikke noen alarmer og jeg kan ikke se noe nevneverdig med røyk etter båten....

 

Jeg har lagt merke til at det er litt lite kjølevann i ekspansjonstanken, men tidliger eier sa at man ikke skal fylle noe mer på. Han hadde gjort det og da sprutet det utover i hele motor-rommet, og han fikk beskjed om å holde nivået lavt.

 

Litt bekymret når jeg set så høy temp-måling, så jeg hadde satt pris på litt tips her. Noen andre med samme motor/instrument? Hva ligger dere på?

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

jeg tenkte samme som Jolo. Jeg hadde et oljetrykksinstrument som viste konstant 2 bar for lavt trykk. Ble sjekket ut på verksted - og at var normalt på motoren. Måtte bare innfinne meg med at giver og VDO instrumentet ikke pratet helt samme språk.

Så sjekk instrumentet ditt mot en måling rett på motoren. Da finner du ut.

Link to post
Share on other sites

En modifisert motor,men stort sett samme motoren som står i bla Opel Astra. Full gass over tid er ikke anbefalt uansett motor. 85-90 grader er nok ikke unormalt da. Hvordan er tempen på masjfart? Husk en båtmotor går alltid i "oppoverbakke"

 

Ved glatt sjø, og optimal trimming når motoren ca. 4300rpm. Så jeg vil anta at marsj er i området rundt 3900rpm (maks minus 10%)? Med andre ord, innenfor det jeg nevner over. Måleren ser da ut til å legge seg på oppunder 100 grader. Jeg tenker slik at alarmen på motorstryringen gjerne er mer presis enn Faria instrumentet og så lenge det ikke piper så er det ok?

 

Noen som har tanker rundt kjøleveske nivå og ekspansjonstank?

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Det er en kjent skjønnhetsfeil at det spruter kjølevæaske ut av ekspansjonstanken. Slik var det også litt av på min motor. Nivået skal måles når motoren er varm - for væsken ekspanderer når den er varm

 

Jeg vurderte det slik at det var viktigere for meg at motoren fikk nok kjølevæske enn at jeg måtte tørke litt på dørken - så jeg sørget for at det var nok væske

Link to post
Share on other sites

Det er en kjent skjønnhetsfeil at det spruter kjølevæaske ut av ekspansjonstanken. Slik var det også litt av på min motor. Nivået skal måles når motoren er varm - for væsken ekspanderer når den er varm

 

Jeg vurderte det slik at det var viktigere for meg at motoren fikk nok kjølevæske enn at jeg måtte tørke litt på dørken - så jeg sørget for at det var nok væske

 

Akkurat. Da skal jeg nok fylle på litt der. Hvilken væske bruker dere? Siden den er ferskvannskjølt er det vel bare vanlig kjølevæske som for bil? Skal jeg ta meg bryet med å blande den ut, eller helle på ren kjøleveske for bil? Eller kanskje bare fylle på med litt vann for å unngå å blande forskjellige kjølevesker? Er sikkert ikke så mye som skal til.

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Mercruiser anbefaler sin egen sk. lav-silikat type. Den er grisedyr 80-100.-/liter ferdigblandet!

Hovedsaken er vel at den skal være av samme type som til moderne motorer med aluminiumsdeler i.

Den er blå-grønn. Vet ikke om den er blandbar med rød g48...

Link to post
Share on other sites

bruk Mercruiser standard - sjekk med forhandler. Blander du ulike har jeg hørt de kan reagere med hverandre - og det vil du ikke!

 

Da jeg gikk til kai i kveld lot jeg den gå i 5 minutter så tempen tilsynelatende gikk ned litt fra "fullt", og så åpnet jeg og sjekket ekspansjonstanken. Da var nivået fortsatt under minimum. 2 spørsmål.

 

1) Skal jeg fyll så den er akkurat over minimum, helt opp til maks, eller ett sted i mellom? Han forrige eieren snakket om at han hadde fylt opp helt til maks og det resulterte i ett voldsomt søl i motorrommet. Ikke bare litt skvetting....

 

2) Jeg planlegger tur i morgen og Wave har dårlig med åpningstider på søndager. Dersom det ikke er så mye som skal fylles på, kan jeg bare fylle ferskvann, eller fungerer ikke dette helt som med bil?

 

Takker forøvrig for hjelpen!!:-)

Redigert av AndersH (see edit history)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville fylt opp så det er midt i mellom min og maks når det er varmt. Masse søl har jeg aldri hørt om. det spruter litt ut av de små hullene på lokket på ekspansjonstanken

 

Tror du kan fylle på med rent vann - eneste du påvirker er frysetemperaturen på kjølevæaske (tror ikke en så liten skvett har betydning for antikorrosjonseffekten på væska)

Link to post
Share on other sites

Var oppe på Askvik Maritime i dag, som er de som engang solgte båten, og snakket med en mekaniker. Skulle egentlig kjøpe kjølevæske for å fylle på.

 

Mekanikeren bekreftet at temperaturen PÅ INSTRUMENTET i Beetle viser veldig varmt, og gjerne over 100 grader. Han sa også at det var helt normalt at kjølevæskenivået kunne ligge godt under minimumsnivået. Det ville variere hele tiden, ikke bare mellom varmt og kaldt. Jeg spurte litt om dette med marsjfart og mye kjøring på "full musikk". Han sa at marsj gjerne kunne ligge på rundt 3500rpm, men at man helt fint kunne kjøre både på rundt 3900rpm (som jeg gjerne gjør) og for "full musikk" over tid. Det skulle motoren tåle, men forbruket er jo deretter da.

 

Han ville verken fylt på eller bekymret seg før det evt. gikk alarm på motorstryringen.

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde i en tidligere båt samme type motor. Denne viste også ganske høy temperatur, husker ikke nøyaktig hvor mye. Forøvrig virket motoren utmerket.

 

Det var også en del kjølevæske som sprutet ut av ekspansjonstanken. Senere hadde jeg en Yanmar motor med samme type ekspansjonstank. Også her sprutet det litt kjølevæske. Ekspansjonstanken var montert direkte på motoren. Det var vibrasjoner fra motoren som forårsaket sølet. Rund motoren var det en kasse for støydempning. Dersom jeg la noe mykt (svamp eller lignende) mellom kassen og tanken, ble vibrasjonene dempet og det ble ikke mere søl av kjølevæske. Så ideelt sett burde ekspansjonstanken være montert på en brakett (i riktig høyde) uten kontakt med motoren.

-battello

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...