Jump to content

Varmgang Mercruiser 1.7DTI


Sjagge

Recommended Posts

En kjenning av meg har likedan motor og hadde problem med for høy temeratur ved høyt turtall.

Han fikk følgende forklaring av servismannen:

Når sink-anodene som står i varmeveksleren tæres blir det liggende att en slags grøt som tetter litt i kjøle-rørene.

Opne endene på varmeveksleren og spyl gjennom med vann.

Motoren hans blei heilt fin etterpå.

Link to post
Share on other sites

En kjenning av meg har likedan motor og hadde problem med for høy temeratur ved høyt turtall.

Han fikk følgende forklaring av servismannen:

Når sink-anodene som står i varmeveksleren tæres blir det liggende att en slags grøt som tetter litt i kjøle-rørene.

Opne endene på varmeveksleren og spyl gjennom med vann.

Motoren hans blei heilt fin etterpå.

 

Hmm... også akkurat nå som jeg hadde begynt å få sjelefred..:-)

 

Var ute en tur i går og fulgte med tempen. Den passerer 100 graders merket om jeg ligger 5 minutter eller mer på full eller nesten full gass. Den går et stykke opp, kanskje 105 (vanskelig å se presist), og legger seg der. Jeg får ingen alarm på motor-panelet.

 

Når du sier at jeg bør spyle gjennom varmeveksleren, er det da saltvanns-siden det er snakk om? Blir ikke den spylt kontinuerlig med sjøvann da? Er det sink-anoder i varmeveksleren som skal byttes ved service?

 

En annen merkelig ting som har skjedd de siste dagene er at turtelleren er helt på jordet. Den viser over 5000rpm. Nålen står og vaier litt og virker litt "utkoblet". Når jeg begynner å gi på passerer den fort 3-4000rpm og fortsetter oppover. Jeg vet basert på hastigheten hva jeg ligger på så jeg har ikke tatt det så alvorlig, men den er jo litt irriterende da. Noen som har vert borti dette?

Redigert av AndersH (see edit history)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Det er saltvann`s delen som må spyles, det "slagget" som ligger der blir presset en vei av vann strømmen og kommer ingen vei.

Hvis du tar av slangene i endene kan du kanskje se om det er noe der.

Har du kjent på viftereima om den er ok? Kan hende den slurer siden turtelleren tuller seg.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Hei..

 

Jeg har en Skibsplast 660 m 1,7 merc. I sommer begynte det og pipe pga for høy temp.

 

Båt hadde da ligget i ca 3 uker ubrukt og forhandler trodde den hadde grodd i inntaket. Gikk rolig til land og renset inntaket med en vanlig oppvaskbørste. Etter dette gikk det helt fint.

 

Forhandler mente dette var relativt vanlig på denne type motor/drev hvis de lå lenge stille. Midt på sommeren i år grodde det fælt da alt reinvannet skylte mye gjødsel på jordene ned i vannet.

 

Husker jeg ikke feil ligger det et fint gitter på innsiden av inntaket. Skal ikke så mye til her.

Redigert av Magnus82 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Gir jeg ca. 4000rpm øker tempen til mellom 95 og 100 grader. Det er litt vanskelig å se siden instrumentet viser 80 grader, en strek, så 120 grader. Jeg må anta at streken angir 100 grader, og midt mellom på nedsiden er 90 grader.

 

318575_d.jpg

 

Noen andre med samme motor/instrument? Hva ligger dere på?

Hei! Det er her jeg tror du bommer, altså hvordan du tolker visningen på instrumentet. Du sier du tror at streken mellom 80 og 120 markerer 100 grader, men hvis du ser på mellomrommene på skalaen, så ligger jo dette merket mye nærmere 80 enn 120, det er ikke midt i mellom.

 

Jeg har fått forklart at merket du henviser til indikerer 90 grader, altså omkring ideell temperatur når du kjører hardt. Jeg har identisk motor og identisk instrument, og nåla hos meg ligger ved 80-graders merket uten belastning, og stiger til like oppunder 90-graders-merket (streken du henviser til) ved belastning. Motoren er nylig servet, går som en klokke og har ingen problemer med verken varmgang eller annet.

 

Ellers enig i at man ikke skal stole blindt på disse instrumentene, men få tempen sjekket på andre måter hvis det er tvil til stede.

Link to post
Share on other sites

Dersom det stemmer har heller ikke jeg varm motor....:-)

 

Jeg tolker også streken som 100 grader og i likhet med posteren over her så ligger den rundt 80-merket uten last. Kjører jeg i marsj som jeg pleier å legge rundt 3600rpm, så ligger den midt mellom 80 og den streken (med andre ord det jeg har tolket som 90 grader). Kjører jeg på maks som for min båt er 4200rpm øker den på og ligger omtrent akkurat på streken. Det har jeg tolket som 100 grader og det har vert bakgrunnen for min bekymring...

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Da har du bekymret deg meget og vel for lite, Anders ;) Men godt det da, om dette er korrekt - noe det virker å være. Jeg har selv kjøpt en båt (Nidelv 610) med en 08 - 1.7Dti motor. Såvidt innkjørt.

 

Jeg skal gi tilbakemelding på hva målern viser da jeg henter båten neste uke. Skal kjøre Blommenholm MArina - Skjebergkilen (Oslo - Østfold/Skjeberg), som skal være en drøye 50 nautiske tenker jeg. Skulle være gode muligheter for å registrere en maks temp på den turen.

Link to post
Share on other sites

Ja, men nå er det kaldt i vannet, ca 8-10 grader, på min kjørte jeg 3900-4000 rpm, med den vanntempen, men hvis sjøvannet holdt 20 grader, så kunne jeg ikke ligge på 4000 særlig lenge, før måleren krøp høyt opp. Min Nidelv 610 hadde ikke tall skala, kun farge.

Link to post
Share on other sites

Kan hende det er bekjymring. min motor er 2 år og ble betydlig varmere 2 året. nå har jeg renset drev for sjell innunder bak impeller( en del der, men kansje ikke nok til att den ble varmere) i dag tok jeg ut røret til varmeveksleren og der var det tett i begge ender. pratet med mange mekanikiere på den motoren men alle har bare sakt bytt impeller. feilen hos meg lå værtfall her.

 

varmeveksler_2009.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja, men nå er det kaldt i vannet, ca 8-10 grader, på min kjørte jeg 3900-4000 rpm, med den vanntempen, men hvis sjøvannet holdt 20 grader, så kunne jeg ikke ligge på 4000 særlig lenge, før måleren krøp høyt opp. Min Nidelv 610 hadde ikke tall skala, kun farge.

 

Hva er forøvrig marsjfartturtall på denne motoren, feks i 610? 3200 - 3600 antar jeg? Det er vel ikke noe problem med varmgang med marsjfart over tid med vanntemp på 20 grader? I så fall oppsiktsvekkende svakt om det er tilfelle.

Link to post
Share on other sites

Jeg sjøsatte vår "nye" Beetle 1,7D igår, å ble litt engstelig når jeg hadde kjørt et lite stykke å
tempmåleren gikk såpass høyt som den gjorde.
Er litt usikker på hvor den egentlig skal ligge?
Bilde viser måleren etter å ha gått 20min på tomgang idag,men under fart igår lå den godt over streken mellom 70-115(streken regner jeg med viser ca 92grader)beetle_temp.jpg
Noen gode meninger :confused: Redigert av Findusgutten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min motor ligger ca på samme sted på måleren som din når jeg ikke belaster. Under marsjfart ligger den litt over streken (ca 90 grader tror jeg) og stiger noe hvis jeg gir fullt pådrag i noen minutter.

 

Så langt jeg har lest her i forumet er dette rimelig normalt.

 

Kunne dog tenkt meg å målt tempen med en eksternt måler, hvor bør jeg kjøre dette isåtilfelle?

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Hei

Har selv akkurat kjøpt med en Nidelv 610 sport med akkurat samme motoren. Såg at den låg seg rundt 90 grader. Og for min del er det for høyt.

Tok båten på land siden eg skal skifte belger på den og kjørte motoren i sitronsyre, mye dritt som kom ut da.

Tok også av endeplaten på veksleren og ganske riktig som Chatrine her nevner så var veksler grodd ganske så mye ja... Se bilde over her.

Grunnen til at groen er der den er på bildet er at når motor ikke går så ligge sjøvannsnivået her og der også skjell etc.. Desse tynne rørene, ca 6mm må stakes opp igjen samtlige hele veien gjennom og spyles derette med vann...

Dette bør gjøres hver 3 år etter min smak... Hele denne jobben var gjordt på 40 minutter. Husk å skifte O-ringen uansett hvor bra den skulle se ut. (O-ring på endedekselet).

Båten er på sjøen igjen, turbotrykksmåler er montert og temperaturen er som annbefalt av mercruiser forhandler 82 grader og meget stabil. Selv ved belastning. Stiger til muligens 85/86 grader ved full en stund men ligger seg flott iro.

Det er slik denne typen motor bør ligge i temperatur.

Så mitt råd til Dere er å ta av endedeksel på veksler og stak opp alle hull der. Vær forsiktig og ikke skad dem, tåler ikke alltmulig. Husk stake gjennom hele veien gjennom. Det ligger skitt i hver ende av veksler.

Sjekk samtidig termostat i kokende vann at den åpner fint.

Link to post
Share on other sites

Har god erfaring med å kjøre systemrens på motorer.På 1.7 merc er det enklest å koble ei liten lensepumpe til der slangen fra drevet går inn på motoren.Koble fra slangentil eksosbend å legg denne ned i ei bøtte,der lensepumpa er.Da er et bare å fylle på sysremrens starte pumpa.å la den sirkulere.På denne motoren ligger impeller i drevet,så den hindrer ikkje sirkulasjonen.Fordelen med denne måten er at ein slipper demontering

Link to post
Share on other sites

Bruker samme metode som Jakob T. Gjør det hvert 2. år.

Bare husk å ta ut sink-anodene først (4 stk. totalt). Erstatt disse med 1/2" messingplugger fra nærmeste rørlegger mens rensing pågår.

NB! Ikke glem å sette inn sink etterpå.

:thumbsup:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tips!

Jeg har slitt med høy temperatur i det siste og sjekket alt fra impeller, intercooler og kjøler. Det viste seg at kjøler var grodd igjen av gammel sink. Fikk staket den opp og trodde problemet var løst, men nei.

Jeg kunne kjøre til 3600 rpm og over det steg tempen igjen. Jeg satte hendelen i fri og kjørte opp turtall til 2000 rpm. Videre klemte jeg på kjølevannsslangen som går inn på kjøleren, den var hard, altså motoren ble ikke kvitt kjølevannet. Jeg skrudde av kjølevannsslange etter kjøler (som vist på bilde) og der fant jeg synderen. En del av sinken, ca. 3 cm lang hadde fulgt slangen opp og lagt seg innerst i eksosbendet! Da den var fjernet ble motoren friskmeldt og resten av sommeren er reddet! :smiley:

 

Når alt fungerer over kjøler er kjølevannsslangen før kjøler lett å klemme sammen. Jeg har som vane å klemme på den for å sjekke tilstand til kjøler. Er den hard er kjøler tett, og myk er det bare å kjøre på!

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei . Tenkte blåse litt info til Dere her.

Jeg har en samme motor på min Nidelv 610 sport. Nå kjører jeg med 87 - 88 grader på min motor hele tiden..

Kjøpte båten for ett år siden, og  merket kjørte den fra bergen til sogn og merket at den la seg på 93-94 grader og det er for mye..

Tidligere eier hadde vasket i sirtonsyre og stellt meget pent med den. Allt var gjordt etter boken og servicer ok. impeller nye.

Jeg tok båten opp med en gang for å skifte belger, regreim etc på den og gi den topp beh.

Tenkte sjekke litt vedr temp. Skrudde derfor av ende dekslene på kjøleren. Denne sitter på siden av motorenlang med hele motoren på høyre siden nå en står foran motor og titter bak mot drevet.

lokkene sitter med fire bolter og er tett med O-ring.Ta av desse lokkene og den ser kjøleren. Mange små rør 50 - 70 rør. ca 6-8 mm hull.

Det er helt normalt at denne tetter seg med *groe* skjell salt etc... Stikk opp alle hullene med evt en spile fra en vindusvisker fra en buss eller lastebil siden desse er lange og rekker helt gjennom veksleren, stikk helt gjennom.

Dette må gjøres på alle hullene, gjøres slavisk. etterpå spyles lett gjennom med hageslange og monter sammen... Så skal en se at temperaturen er heløt super.. :)

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Sjøsatte båten i går, og etter å ha renset både varmeveksler og intercooler, så ser jeg at motoren fortsatt går varm. Men motoren kjennes ikke så varm ut. Etter å kjørt på full gass i ca 10 minutter (4000 RPM og 27 Knop) så sjekket jeg motoren, og her ser alt normalt ut. 

Kan det være feil på måleren? Eller er det noe annet jeg bør sjekke ut?

 

image.jpeg.8780e02600e9c9ef3172b0396c3ed465.jpegimage.jpeg.4a9b0a65066f062535ce612a169ca09f.jpeg

Link to post
Share on other sites

Cato76 skrev 21 minutter siden:

Sjøsatte båten i går, og etter å ha renset både varmeveksler og intercooler, så ser jeg at motoren fortsatt går varm. Men motoren kjennes ikke så varm ut. Etter å kjørt på full gass i ca 10 minutter (4000 RPM og 27 Knop) så sjekket jeg motoren, og her ser alt normalt ut. 

Kan det være feil på måleren? Eller er det noe annet jeg bør sjekke ut?

 

image.jpeg.8780e02600e9c9ef3172b0396c3ed465.jpegimage.jpeg.4a9b0a65066f062535ce612a169ca09f.jpeg

Ja, hvis du ligger på full gass i ti minutter med temperatur på max, så er du ihvertfall tøffere en det jeg er .. 

Jeg ville sjekka instrument, og giver, eller slakka av litt. 

Link to post
Share on other sites

Hvis 4000rpm er max av det du oppnår, så har du et problem. Max turtall med riktig propell skal være 4400rpm.

Oppnår du ikke dette risikerer du varmgang og å overbelaste motoren.

I likhet med @Sørlandet2 kjører heller ikke jeg min motor på max over tid. For min del bare opp på max som en kontroll av at jeg når det turtallet.  Mangler som regel 200rpm på max om høsten når båten har grodd litt.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...