Bj.Terje Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 En kjenning av meg har likedan motor og hadde problem med for høy temeratur ved høyt turtall. Han fikk følgende forklaring av servismannen: Når sink-anodene som står i varmeveksleren tæres blir det liggende att en slags grøt som tetter litt i kjøle-rørene. Opne endene på varmeveksleren og spyl gjennom med vann. Motoren hans blei heilt fin etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
AndersH Svart 11.Juli.2007 Del på Facebook Svart 11.Juli.2007 (redigert) En kjenning av meg har likedan motor og hadde problem med for høy temeratur ved høyt turtall. Han fikk følgende forklaring av servismannen: Når sink-anodene som står i varmeveksleren tæres blir det liggende att en slags grøt som tetter litt i kjøle-rørene. Opne endene på varmeveksleren og spyl gjennom med vann. Motoren hans blei heilt fin etterpå. Hmm... også akkurat nå som jeg hadde begynt å få sjelefred..:-) Var ute en tur i går og fulgte med tempen. Den passerer 100 graders merket om jeg ligger 5 minutter eller mer på full eller nesten full gass. Den går et stykke opp, kanskje 105 (vanskelig å se presist), og legger seg der. Jeg får ingen alarm på motor-panelet. Når du sier at jeg bør spyle gjennom varmeveksleren, er det da saltvanns-siden det er snakk om? Blir ikke den spylt kontinuerlig med sjøvann da? Er det sink-anoder i varmeveksleren som skal byttes ved service? En annen merkelig ting som har skjedd de siste dagene er at turtelleren er helt på jordet. Den viser over 5000rpm. Nålen står og vaier litt og virker litt "utkoblet". Når jeg begynner å gi på passerer den fort 3-4000rpm og fortsetter oppover. Jeg vet basert på hastigheten hva jeg ligger på så jeg har ikke tatt det så alvorlig, men den er jo litt irriterende da. Noen som har vert borti dette? Redigert 11.Juli.2007 av AndersH (see edit history) Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Bj.Terje Svart 11.Juli.2007 Del på Facebook Svart 11.Juli.2007 Det er saltvann`s delen som må spyles, det "slagget" som ligger der blir presset en vei av vann strømmen og kommer ingen vei. Hvis du tar av slangene i endene kan du kanskje se om det er noe der. Har du kjent på viftereima om den er ok? Kan hende den slurer siden turtelleren tuller seg. Sitér dette innlegget Link to post
Magnus82 Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 (redigert) Hei.. Jeg har en Skibsplast 660 m 1,7 merc. I sommer begynte det og pipe pga for høy temp. Båt hadde da ligget i ca 3 uker ubrukt og forhandler trodde den hadde grodd i inntaket. Gikk rolig til land og renset inntaket med en vanlig oppvaskbørste. Etter dette gikk det helt fint. Forhandler mente dette var relativt vanlig på denne type motor/drev hvis de lå lenge stille. Midt på sommeren i år grodde det fælt da alt reinvannet skylte mye gjødsel på jordene ned i vannet. Husker jeg ikke feil ligger det et fint gitter på innsiden av inntaket. Skal ikke så mye til her. Redigert 15.Januar.2008 av Magnus82 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 Har fått varm motor i fjor jeg også 2006 mod i draco 21. hadde opp drevet og der var det grodd bra. renset og byttet impeller. skal prøve dette før jeg tar opp varmeveksleren for å se etter rester fra sink. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Gir jeg ca. 4000rpm øker tempen til mellom 95 og 100 grader. Det er litt vanskelig å se siden instrumentet viser 80 grader, en strek, så 120 grader. Jeg må anta at streken angir 100 grader, og midt mellom på nedsiden er 90 grader. Noen andre med samme motor/instrument? Hva ligger dere på? Hei! Det er her jeg tror du bommer, altså hvordan du tolker visningen på instrumentet. Du sier du tror at streken mellom 80 og 120 markerer 100 grader, men hvis du ser på mellomrommene på skalaen, så ligger jo dette merket mye nærmere 80 enn 120, det er ikke midt i mellom. Jeg har fått forklart at merket du henviser til indikerer 90 grader, altså omkring ideell temperatur når du kjører hardt. Jeg har identisk motor og identisk instrument, og nåla hos meg ligger ved 80-graders merket uten belastning, og stiger til like oppunder 90-graders-merket (streken du henviser til) ved belastning. Motoren er nylig servet, går som en klokke og har ingen problemer med verken varmgang eller annet. Ellers enig i at man ikke skal stole blindt på disse instrumentene, men få tempen sjekket på andre måter hvis det er tvil til stede. Sitér dette innlegget Link to post
AndersH Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Dersom det stemmer har heller ikke jeg varm motor....:-) Jeg tolker også streken som 100 grader og i likhet med posteren over her så ligger den rundt 80-merket uten last. Kjører jeg i marsj som jeg pleier å legge rundt 3600rpm, så ligger den midt mellom 80 og den streken (med andre ord det jeg har tolket som 90 grader). Kjører jeg på maks som for min båt er 4200rpm øker den på og ligger omtrent akkurat på streken. Det har jeg tolket som 100 grader og det har vert bakgrunnen for min bekymring... Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Dannyboy11 Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Da har du bekymret deg meget og vel for lite, Anders ;) Men godt det da, om dette er korrekt - noe det virker å være. Jeg har selv kjøpt en båt (Nidelv 610) med en 08 - 1.7Dti motor. Såvidt innkjørt. Jeg skal gi tilbakemelding på hva målern viser da jeg henter båten neste uke. Skal kjøre Blommenholm MArina - Skjebergkilen (Oslo - Østfold/Skjeberg), som skal være en drøye 50 nautiske tenker jeg. Skulle være gode muligheter for å registrere en maks temp på den turen. Sitér dette innlegget Link to post
kristian Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Ja, men nå er det kaldt i vannet, ca 8-10 grader, på min kjørte jeg 3900-4000 rpm, med den vanntempen, men hvis sjøvannet holdt 20 grader, så kunne jeg ikke ligge på 4000 særlig lenge, før måleren krøp høyt opp. Min Nidelv 610 hadde ikke tall skala, kun farge. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Kan hende det er bekjymring. min motor er 2 år og ble betydlig varmere 2 året. nå har jeg renset drev for sjell innunder bak impeller( en del der, men kansje ikke nok til att den ble varmere) i dag tok jeg ut røret til varmeveksleren og der var det tett i begge ender. pratet med mange mekanikiere på den motoren men alle har bare sakt bytt impeller. feilen hos meg lå værtfall her. Sitér dette innlegget Link to post
Dannyboy11 Svart 30.April.2009 Del på Facebook Svart 30.April.2009 Ja, men nå er det kaldt i vannet, ca 8-10 grader, på min kjørte jeg 3900-4000 rpm, med den vanntempen, men hvis sjøvannet holdt 20 grader, så kunne jeg ikke ligge på 4000 særlig lenge, før måleren krøp høyt opp. Min Nidelv 610 hadde ikke tall skala, kun farge. Hva er forøvrig marsjfartturtall på denne motoren, feks i 610? 3200 - 3600 antar jeg? Det er vel ikke noe problem med varmgang med marsjfart over tid med vanntemp på 20 grader? I så fall oppsiktsvekkende svakt om det er tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
kristian Svart 30.April.2009 Del på Facebook Svart 30.April.2009 jeg måtte ligge mellom 3800-3900 rpm avhengig av last for å marsje greit med den motoren. Topp turtall for meg var 4300-4400, da gikk den litt over 30 knop, marsjet på 25-26 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Findusgutten Svart 7.Mai.2009 Del på Facebook Svart 7.Mai.2009 (redigert) Jeg sjøsatte vår "nye" Beetle 1,7D igår, å ble litt engstelig når jeg hadde kjørt et lite stykke åtempmåleren gikk såpass høyt som den gjorde.Er litt usikker på hvor den egentlig skal ligge?Bilde viser måleren etter å ha gått 20min på tomgang idag,men under fart igår lå den godt over streken mellom 70-115(streken regner jeg med viser ca 92grader)Noen gode meninger Redigert 7.Mai.2009 av Findusgutten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 7.Mai.2009 Del på Facebook Svart 7.Mai.2009 Min motor ligger ca på samme sted på måleren som din når jeg ikke belaster. Under marsjfart ligger den litt over streken (ca 90 grader tror jeg) og stiger noe hvis jeg gir fullt pådrag i noen minutter. Så langt jeg har lest her i forumet er dette rimelig normalt. Kunne dog tenkt meg å målt tempen med en eksternt måler, hvor bør jeg kjøre dette isåtilfelle? Sitér dette innlegget Link to post
Robroy11 Svart 24.Juni.2014 Del på Facebook Svart 24.Juni.2014 Hei Har selv akkurat kjøpt med en Nidelv 610 sport med akkurat samme motoren. Såg at den låg seg rundt 90 grader. Og for min del er det for høyt. Tok båten på land siden eg skal skifte belger på den og kjørte motoren i sitronsyre, mye dritt som kom ut da. Tok også av endeplaten på veksleren og ganske riktig som Chatrine her nevner så var veksler grodd ganske så mye ja... Se bilde over her. Grunnen til at groen er der den er på bildet er at når motor ikke går så ligge sjøvannsnivået her og der også skjell etc.. Desse tynne rørene, ca 6mm må stakes opp igjen samtlige hele veien gjennom og spyles derette med vann... Dette bør gjøres hver 3 år etter min smak... Hele denne jobben var gjordt på 40 minutter. Husk å skifte O-ringen uansett hvor bra den skulle se ut. (O-ring på endedekselet). Båten er på sjøen igjen, turbotrykksmåler er montert og temperaturen er som annbefalt av mercruiser forhandler 82 grader og meget stabil. Selv ved belastning. Stiger til muligens 85/86 grader ved full en stund men ligger seg flott iro. Det er slik denne typen motor bør ligge i temperatur. Så mitt råd til Dere er å ta av endedeksel på veksler og stak opp alle hull der. Vær forsiktig og ikke skad dem, tåler ikke alltmulig. Husk stake gjennom hele veien gjennom. Det ligger skitt i hver ende av veksler. Sjekk samtidig termostat i kokende vann at den åpner fint. Sitér dette innlegget Link to post
Robroy11 Svart 24.Juni.2014 Del på Facebook Svart 24.Juni.2014 (redigert) Og skift sinkanodene ved hver eneste service på veksler ja absolutt. Dei koster så lite. Redigert 24.Juni.2014 av Robroy11 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 24.Juni.2014 Del på Facebook Svart 24.Juni.2014 Hva med å stake opp inntaket til kjølevann i drevet og sjekke temp etter det? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 24.Juni.2014 Del på Facebook Svart 24.Juni.2014 Har god erfaring med å kjøre systemrens på motorer.På 1.7 merc er det enklest å koble ei liten lensepumpe til der slangen fra drevet går inn på motoren.Koble fra slangentil eksosbend å legg denne ned i ei bøtte,der lensepumpa er.Da er et bare å fylle på sysremrens starte pumpa.å la den sirkulere.På denne motoren ligger impeller i drevet,så den hindrer ikkje sirkulasjonen.Fordelen med denne måten er at ein slipper demontering Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 24.Juni.2014 Del på Facebook Svart 24.Juni.2014 Bruker samme metode som Jakob T. Gjør det hvert 2. år. Bare husk å ta ut sink-anodene først (4 stk. totalt). Erstatt disse med 1/2" messingplugger fra nærmeste rørlegger mens rensing pågår. NB! Ikke glem å sette inn sink etterpå. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Renny K Fredriks Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 Tips! Jeg har slitt med høy temperatur i det siste og sjekket alt fra impeller, intercooler og kjøler. Det viste seg at kjøler var grodd igjen av gammel sink. Fikk staket den opp og trodde problemet var løst, men nei. Jeg kunne kjøre til 3600 rpm og over det steg tempen igjen. Jeg satte hendelen i fri og kjørte opp turtall til 2000 rpm. Videre klemte jeg på kjølevannsslangen som går inn på kjøleren, den var hard, altså motoren ble ikke kvitt kjølevannet. Jeg skrudde av kjølevannsslange etter kjøler (som vist på bilde) og der fant jeg synderen. En del av sinken, ca. 3 cm lang hadde fulgt slangen opp og lagt seg innerst i eksosbendet! Da den var fjernet ble motoren friskmeldt og resten av sommeren er reddet! Når alt fungerer over kjøler er kjølevannsslangen før kjøler lett å klemme sammen. Jeg har som vane å klemme på den for å sjekke tilstand til kjøler. Er den hard er kjøler tett, og myk er det bare å kjøre på! Sitér dette innlegget Link to post
Renny K Fredriks Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Normal temperatur på min Askeladden Beetle er 200*F som er 93,3 grader C. Den holder samme temp om jeg marser eller kjører fult! Jeg marser på 3800 rpm og får 4300 rpm på fult. Sitér dette innlegget Link to post
Robroy11 Svart 10.Januar.2016 Del på Facebook Svart 10.Januar.2016 Hei . Tenkte blåse litt info til Dere her. Jeg har en samme motor på min Nidelv 610 sport. Nå kjører jeg med 87 - 88 grader på min motor hele tiden.. Kjøpte båten for ett år siden, og merket kjørte den fra bergen til sogn og merket at den la seg på 93-94 grader og det er for mye.. Tidligere eier hadde vasket i sirtonsyre og stellt meget pent med den. Allt var gjordt etter boken og servicer ok. impeller nye. Jeg tok båten opp med en gang for å skifte belger, regreim etc på den og gi den topp beh. Tenkte sjekke litt vedr temp. Skrudde derfor av ende dekslene på kjøleren. Denne sitter på siden av motorenlang med hele motoren på høyre siden nå en står foran motor og titter bak mot drevet. lokkene sitter med fire bolter og er tett med O-ring.Ta av desse lokkene og den ser kjøleren. Mange små rør 50 - 70 rør. ca 6-8 mm hull. Det er helt normalt at denne tetter seg med *groe* skjell salt etc... Stikk opp alle hullene med evt en spile fra en vindusvisker fra en buss eller lastebil siden desse er lange og rekker helt gjennom veksleren, stikk helt gjennom. Dette må gjøres på alle hullene, gjøres slavisk. etterpå spyles lett gjennom med hageslange og monter sammen... Så skal en se at temperaturen er heløt super.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Cato76 Svart 9.Juni.2023 Del på Facebook Svart 9.Juni.2023 Sjøsatte båten i går, og etter å ha renset både varmeveksler og intercooler, så ser jeg at motoren fortsatt går varm. Men motoren kjennes ikke så varm ut. Etter å kjørt på full gass i ca 10 minutter (4000 RPM og 27 Knop) så sjekket jeg motoren, og her ser alt normalt ut. Kan det være feil på måleren? Eller er det noe annet jeg bør sjekke ut? Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 9.Juni.2023 Del på Facebook Svart 9.Juni.2023 Cato76 skrev 21 minutter siden: Sjøsatte båten i går, og etter å ha renset både varmeveksler og intercooler, så ser jeg at motoren fortsatt går varm. Men motoren kjennes ikke så varm ut. Etter å kjørt på full gass i ca 10 minutter (4000 RPM og 27 Knop) så sjekket jeg motoren, og her ser alt normalt ut. Kan det være feil på måleren? Eller er det noe annet jeg bør sjekke ut? Ja, hvis du ligger på full gass i ti minutter med temperatur på max, så er du ihvertfall tøffere en det jeg er .. Jeg ville sjekka instrument, og giver, eller slakka av litt. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 9.Juni.2023 Del på Facebook Svart 9.Juni.2023 Hvis 4000rpm er max av det du oppnår, så har du et problem. Max turtall med riktig propell skal være 4400rpm. Oppnår du ikke dette risikerer du varmgang og å overbelaste motoren. I likhet med @Sørlandet2 kjører heller ikke jeg min motor på max over tid. For min del bare opp på max som en kontroll av at jeg når det turtallet. Mangler som regel 200rpm på max om høsten når båten har grodd litt. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.