Jump to content

2-takts olje for DFI (Direct Fuel Injektion) ?


KenBjork

Recommended Posts

Hei, beklager om dette er spurt om før.. men har søkt og leta litt men fant ikke noe relevant..

 

Men vi har på vår nye båt, (Bella 530 Excel) Mercury Optimax 115hk.

Der så kjøpte jeg ett par kanner olje hos forhandleren når jeg henta båten forje uke.

Denne: Evinrude/Johnson XD50

Men det er vell langt å dra til forhandleren når jeg treng olje for all ettertid, for å kjøpe akkurat den der oljen.

 

Treng tips til erstattings olje som holder samme krav. Da spess til DFI.

 

Så hvilken andre oljer kan jeg bruke istedenfor?

 

Kan si så mye at via jobb så kan jeg få kjøpt disse rimelig:

1) Shell Nautilus Premium TC-W3

Med litt info fra shell: Shell Nautilus Premium TC-W3 informasjon

 

2) Shell Nautilus Premium Biodegradable NMMA TC-W3 og API TC+

Med litt info fra shell: Shell Nautilus Premium Biodegradable NMMA TC-W3 og API TC+ informasjon

Link to post
Share on other sites

Hei, Mercury anbefaler følgende: "Mercury or Quicksilver Optimax/DFI 2 Cycle engine oil" på din motor.

Jeg refererer til instruksjonsboken for Mercury Optimax 75-90-115. (2003-2004)

Dersom dette ikke er tilgjengelig kan du også benytte Mercury/Quicksilver TC-W3 Premium Plus 2-Cycle Oil.

Andre oljer kan skade motoren. (Dette ifølge instruksjonsboken)

Jeg har brukt kun de ovenfor nevnte siden 2003 og ikke hatt noen problemer.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar dere.

Slagskibet, Castrol TTS vet jeg ikke om noen på distriktet som har.

Og chagall jeg er klar over hva de anbefaler, husker ikke eksakt hva det står i manualen. Men ja det er ca slik du nevner.

 

Vanlig tc-w3 har jeg ikke planer om å bruke uansett, men forhandlern (bakken motor) sa at det spiller ingen rolle hva som står på kanna av merke. Så lenge den er beregnet for DFI.

 

Og xd50 er en halv/semi-syntetisk olje, xd100 er full syntetisk olje. Forhandlern sa også at om jeg skulle bruke den hele vinteren i minusgrader burde jeg bruke fullsyntetisk, altså xd100.

Men om dere ser på linkene spess på den siste for Shell Nautilus Premium Biodegradable NMMA TC-W3 og API TC+, det er jo en helsyntetisk olje, så den skal jo være bedre da enn xd50.

Og samt jeg har ikke problem med tilgjengeligheten på den oljen.

 

En anna ting er at de forhandlerne som har disse oljene er litt langt unna hvor jeg bor, samt at de stenger ca kl15-1530 om dagene. Så jeg rekker uansett ikke deres åpningstider før jeg slutter på jobb.

Link to post
Share on other sites

TVanlig tc-w3 har jeg ikke planer om å bruke uansett, men forhandlern (bakken motor) sa at det spiller ingen rolle hva som står på kanna av merke. Så lenge den er beregnet for DFI.

 

Hei igjen, trodde ikke du hadde instruksjonsboken,derfor refererte jeg til denne.

Forhandleren sier at det er OK å bruke et hvilket som helst merke, sålenge det står DFI på kanna??

Syntes det er litt rart at han ikke selger den oljen som Mercury/Optimax anbefaler, når instruksboken sier at andre oljer kan skade motoren. Ellers lykke til med båt og motor. :flag:

Link to post
Share on other sites

jau takk du :yesnod: jo jeg har papirer på båt og motor, helt flunkende nytt. :cool:

og ja bakken motor sa det spilte ikke noen rolle hvilken merke oljen var, bare den er ment for DFI.

Derfor jeg tror jeg kan bruke sitsnevnte shell jeg linka i første post. siden den er syntetisk og xd50 er halv/semi og xd100 er syntetisk. (ref vinter og minusgrader)

Link to post
Share on other sites

På min motor, evinrude e-tec, må verksted stille inn motoren for den kvaliteten på oljen jeg skal bruke.

Når innstillingen er gjort må jeg holde meg til den oljekvaliteten.

Min motor er innstilt til kvaliteten xd50 og jeg kan da ikke bruke xd100 kvalitet uten at jeg har vært innom forhandler og endret innstilling.

Jeg har ikke peil på optimaxen, men nevner det slik at du selv kan sjekke opp om dette også er tilfelle på din motor.

Link to post
Share on other sites

Forstår jeg deg rett så sier du

- Det er slik på optimaxen at oljekvaliteten må stilles inn, men Bakken motor sier at du kan kjøre på xd100 (fullsyntetisk) når det er minusgrader selv om motoren er stilt inn på lavere kvalitet?

- Bakken motor anbefaler flere typer olje enn produsenten?

 

Om en eller begge punktene over er rett forstått tror jeg at jeg ville hatt det skriftlig fra forhandler. Ikke at jeg misstror Bakken motor på noe måte, men anbefalinger på tvers av produsenten ville jeg hatt skriftlig.

 

Så til problemer med tilgjengelighet. Det er da ikke mange kannene med olje du forbruker i året. Oljen holder seg i laaang tid på kannene.

Olje selges også på nettbutikker - finn en som selger optimax-oljen så er du sikker :-)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Forstår jeg deg rett så sier du

- Det er slik på optimaxen at oljekvaliteten må stilles inn, men Bakken motor sier at du kan kjøre på xd100 (fullsyntetisk) når det er minusgrader selv om motoren er stilt inn på lavere kvalitet?

- Bakken motor anbefaler flere typer olje enn produsenten?

 

 

Olje selges også på nettbutikker - finn en som selger optimax-oljen så er du sikker :-)

ja på begge dine 2 punkter. Jeg ble fortalt så.

 

Jeg har nå akkruat ring til shell, og spurt om noen av de outboard oljene de selger er beregnet/kan brukes på DFI motorer. Og svaret var desverre nei, at de har ikke outboard olje for DFI.

Så da er det avklart.

 

Tips til hvor/hvilke nettbutikker som selger xd50? takk.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Castrol TTS er ihvertfall handelsvare på mange motorsykkelverksteder. Men den er betraktelig dyrere enn annen 2t olje. Et lokalt verksted som driver med alt av båtmotorer anbefaler denne også til påhengere. Har en 2t motorsykkel som røyk som det ble fyrt med våt ved når den var kald og den la etter seg en tynn blå stripe ved varm motor. Etter at det ble byttet til TTS ryker den ikke ved oppstart engang.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner. (fyrt våt med ved) hahaha ille :lol:

 

Er nå veldig bra den olja jeg kjøpt hos bakken motor hvertfall, ingen lukt og ingen røyk heller. (men kan ikke stikke 700km hver gang jeg skal kjøpe olje heller :lol: )

Så jeg får ta en lokal ringe runde og høre her irundt.

Men fortsatt tips til eventuelle til hvor/hvilke nettbutikker som selger xd50 olje?

Link to post
Share on other sites

Saken er enkel, sjekk hvilke spesifikasjoner som kreves av oljen, dette pleier også å stå i manualen.. Ellers kan man se specs på olje de anbefaler, og kjøpe olje med like/bedre specs enn dette.

 

Alle de anerkjente produsentene har nok olje som matcher kravene.

Link to post
Share on other sites

erfaringer med å handle olje fra utlandet? evt fra denne du linka der..

 

 

 

Har ikke handlet fra dette firmaet selv, men en bekjent har handlet derfra uten problemer.

Du kan også få kjøpt samme olje fra Mar-Tek a/s , 1366 Lysaker, tlf 67533424.

Jeg har kjøpt derfra . Pris ca: kr. 360,00 for 4 ltr. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Saken er enkel, sjekk hvilke spesifikasjoner som kreves av oljen, dette pleier også å stå i manualen.. Ellers kan man se specs på olje de anbefaler, og kjøpe olje med like/bedre specs enn dette.

 

Alle de anerkjente produsentene har nok olje som matcher kravene.

Ja, sant nok. sitter å ser på xd50 kanna mi her nå, men det står ikke hvem som har laget oljen, og heller ikke specs på den.

Eneste som står er, bla:

XD50™ is a synthetic blend oil that meets the specific demands of direct injection outboards and water-cooled 2-cycle outboard engines that specify TC-W3 certified oils

 

Er vel ingen motor-merker som lager oljer selv. De har vel kjøpt den inn fra oljeselskap og fått egne kanner og egen merking.

 

Har ikke handlet fra dette firmaet selv, men en bekjent har handlet derfra uten problemer.

Du kan også få kjøpt samme olje fra Mar-Tek a/s , 1366 Lysaker, tlf 67533424.

Jeg har kjøpt derfra . Pris ca: kr. 360,00 for 4 ltr. :yesnod:

Takk takk :flag:

Har enda ikke ringt til kristiansund for å høre om løsning på evt å få skaffa olje hos møre båtservice og eller normarin etter stenge tid. Får ringe de imorgen å høre hva de sier.

Kan jo hende jeg får en løsning på det å, så får jeg evt kjøpe noen kanner i slengen.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå fikk jeg tak i quicksilver DFI olje hos lokal forhandler igår kjøpte meg 3 x 4 liter, 12 liter til 940.-

Dyrt nok, men så bruker de heldigvis ikke så voldsomt med olje.

Jeg sjekka ei kvittering og synes ikke Møre Båtservice i Kr.sund N var så veldig urimelig på prisen der jeg...

For på kvitteringa fra hvor jeg kjøpte båten, hos Bakken Motor i Drammen.

Der hadde de fylt opp tanken og jeg kjøpte en ekstra kanne, og betalte 798,40+moms for 2 x à 3.785 Liter, Det blir vel 998.- 7.57liter

Link to post
Share on other sites

Hei, hyggelig at du fikk tak i oljen lokalt. Når det gjelder Bakken Motor har han gunstige priser på båter og motorer.

Når det gjelder rekvisita som olje, tennplugger eller båtutstyr generelt er han blandt Østlandets dyreste.

Det var en jæ--la pris du måtte betale for oljen. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jepp, var en voldsom pris på olje hos bakken ja.

Om vi skulle bli opprådd engang for olje utenom åpningstiden, så var det bare ringe eier/daglig-leder av møre båtservice så skulle han komme på shappa så vi fikk kjøpe. Slikt er kjekt å vite. :yesnod:

 

Handla båt og motor, hos bakken motor pga at møre båtservice ikke klarte å skaffe oss båt før uti august/sept.

Var drepen å være uten skute i de 3 ukene vi venta på å få denne.

Men nå er alt topp :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...