Draco17 Startet 6.Juli.2007 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2007 Etter nok en sommer med mye regn, er vi i ferd med å bytte ut Muslingen med en kalesjebåt på hytta. Den vi har falt for, er en Bella 512 Excel som virker praktisk. Har lest et par tester, og lett litt rundt på nett etter andres erfaringer. Testene virker gjennomgående positive, men det er vanskelig å finne noe på erfaringssiden. Har hørt at denne båten legger seg litt på siden i plan, muligens på grunn av at V-bunn ikke er spiss nok. Stemmer dette? Kan det hjelpe å montere trimplan? Noen som har erfaringer med denne båten, og som kan si noe om oppførselen? Skulle gjerne hatt tips til alternativ båt, en relativt ny modell (2000-2005) med kalesje, 60-80 hester i 140 000,- klassen. Forslag? Sitér dette innlegget Link to post
bella Svart 6.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2007 Jeg hadde i 2004 en Bella 512 med 90 HK. Jeg var fornøyd med båten, og merket ikke noe til at den la seg på siden i plan. Med 90 HK gjorde båten ca 40 knop. men med en så liten båt var det sjeldent flatt nok på vannet til å kjøre i den hastigheten (utan å bli kliss våt). Jeg hadde etter denne en Bella 620 DC, om du har mulighet vill jeg nok tatt en ekstra titt på en slik en! Der får du mye båt for pengene etter min mening. Hilsen Bella Sitér dette innlegget Link to post
Dolfin Svart 6.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2007 (redigert) Jeg kjøpte meg en slik båt i fjor og har nå brukt den i halvannen sesong. Er godt fornøyd med båten og syns jeg fikk mye båt for pengene. Kan forøvrig bekrefte det du skriver vedrørende skroget. Den har litt tendenser til å legge seg over på (styrbord) siden. Har du passasjerer med deg løses dette greit ved å flytte litt vekt rundt i båten. Det er ikke slik at det er umulig å få båten til å ligge rett i sjøen. Jeg har ikke sette på dette som noe stort problem. Den retter seg forøvrig (som "bella" er inne på) fint opp når du kommer opp i litt god fart. Det kunne nok kanskje vært ønskelig med litt spissere V-bunn. Det skal heller ikke all verdens med bølger til før båten begynner å slå og det blir litt ubehagelig ombord. Redusert fart er da som regel eneste utvei. Den brede V-bunnen har forøvrig den fordelen at båten er svært planevillig. Båten kommer seg godt opp av sjøen med dertil lavere motstand, høyere fart og lavere drivstoff-forbruk. Tror den planer greit i hastigheter ned mot 12-13 knop. Trimplan kan nok helt sikkert hjelpe på problemet med at båten legger seg litt over på siden, men den blir nok uansett ikke noe bedre å kjøre i bølger. Med en 60 HK Mariner 2T som jeg har på hekken er toppfarten tett oppunder 30 knop. Lykke til med båtjakten. Redigert 6.Juli.2007 av Dolfin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 6.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2007 Bella'en er vel kjent for å gå med nesa ned i sjøen og "overplane", muligens pga for mye løft i akterskipet. Kan være du kan kompensere dette med en propell som gir deg mer baugløft. Har lest flere kommentarer som går på at den er ubehagelig i motsjø med mye slag. Har selv tittet litt på Yamarin 53BR(tidl 5220, 17')) og 58BR(19'). De som har kjørt sammenligning sier at man helt klart skal bruke de 30-40 000 mer det koster å kjøpe 58, da den i sjø pga lengre skrog vil gå fra bølgetopp til bølgetopp, og ikke duppe med ned mellom bølgene slik 17' vil gjøre. Bella'en vil nok ha samme gange i forhold til en 2-3' større båt. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Sinus_nor Svart 6.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2007 (redigert) Så selv på Bella 512 Excel da vi kjøpte vår båt (Uttern D55). Det som gjorde valget for meg da var at den var for trang i cockpit-en. Liknet mer innredningen til en bil...med dertil trang benplass for de bak. Hvis du ikke har tenkt å ha noen bak er jo det greit, men sjekk størrelsen i CP-en nøye å se om den tilfredstiller dine/deres behov. Ellers er båten veldig fin å se på, og går godt med moderat motor. Jeg hadde en 75 E-tec i tankene da jeg så på den. Minstebroren til min heter Uttern D51, det er en fin båt synes jeg, hvis en ikke vil legg for mye penger på bordet. Bellas nykommer 530 Excel er jo en fin båt, men noe dyrere enn 512. Har også sett noen Yamarin 5220 til en veldig god pris. Redigert 6.Juli.2007 av Sinus_nor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draco17 Svart 10.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2007 Tusen takk for gode svar. Alt dette vil tas med i betraktningen. Yamarin og Uttern er alternativer vi ser på, men pris er helt klart en faktor i den sammenheng. Det dukket opp et alternativ: Skibsplast 500CL. Noen som har erfaring med denne? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2007 Yamarin 5220BR er også ganske butt i skroget, så den er heller ikke av de mest behagelige i motsjø. Andre alternativer verdt å sjekke ut er Buster XL (gamle modellen, den nye blir temmelig dyr..), Finnmaster 520 Troller, og så har vel også Askeladden noe tilsvarende? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
KenBjork Svart 10.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2007 Så selv på Bella 512 Excel da vi kjøpte vår båt (Uttern D55).Det som gjorde valget for meg da var at den var for trang i cockpit-en. Liknet mer innredningen til en bil...med dertil trang benplass for de bak. Hvis du ikke har tenkt å ha noen bak er jo det greit, men sjekk størrelsen i CP-en nøye å se om den tilfredstiller dine/deres behov. Ellers er båten veldig fin å se på, og går godt med moderat motor. Bellas nykommer 530 Excel er jo en fin båt, men noe dyrere enn 512. Har også sett noen Yamarin 5220 til en veldig god pris. Akkurat derfor kjøpte vi oss flunkende ny bella 530 excel (med 115hk mercury optimax) Vi såg også på Yamarin 5220, syntes den ble veldig steril inni. Men da 530`n kom så forelska vi oss totalt i den generelt sett, men da vi såg 512 og 530 live ved siden av hverandre så var det ikke tvil heller. Koster en del mere "høvdinger", men vi såg det som verdt det. Og idag har vi hatt og brukt den i 14dager akkurat, og vi er fortsatt kjempe glad for at vi valgte 530 vs 512. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
saga Svart 17.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2007 Jeg har nettopp kjøpt en Rana 520 SL med en 75 hk Honda firetakter. Båten er ikke så ulik Bella Excel. Venter på å få den fraktet hjemover så så snart som mulig. Det jeg likte med Ranaen var at den er godkjent for 8 personer og at 5 personer får plass under kalesjen. Det er 2 "pilotstoler" og bred sittebenk bak. Båten er 520 lang og 220 bred. Den er godkjent for opp til 90 hk og gjør da over 40 knop. Båten fikk god omtale i test i Båtmagasinet og den virker som en robust og grei båt. Sitér dette innlegget Link to post
Draco17 Svart 13.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2007 Må igjen takke dere for gode tilbakemeldinger. Etter laaang tid i tenkeboks, og en prøvetur i Moss, har vi nå bestilt en 2007 Bella 512 Excel med 70 hk Johnson 4t. Fikk glimrende behandling og service på Jeløy Båtsenter, og de kunne også tilby denne båten til en god pris. Det skal nevnes at motoren er en overligger fra 06. Prøvekjørte med 75 e-tec, og merket ikke mye til at den la seg på siden under pådrag. Det lille som var, løste seg lett med trim av motor. Valget falt på denne grunnet pris, str i forhold til behov og at den har akkurat de løsningene vi ønsket oss. Yamarin og Bella 530 ble valgt bort grunnet pris og størrelse på båt. Båten skal hentes om 1 uke, og kjøres hjem til Bærum på sjøen. Vi gleder oss! Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 13.September.2007 Link til dette innlegget Svart 13.September.2007 Hei. Ja størrelse og pris har sin innvirkning det. Men uansett, Gratulerer med ny båt. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
kristoffer r. Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Må igjen takke dere for gode tilbakemeldinger. Etter laaang tid i tenkeboks, og en prøvetur i Moss, har vi nå bestilt en 2007 Bella 512 Excel med 70 hk Johnson 4t. Fikk glimrende behandling og service på Jeløy Båtsenter, og de kunne også tilby denne båten til en god pris. Det skal nevnes at motoren er en overligger fra 06. Prøvekjørte med 75 e-tec, og merket ikke mye til at den la seg på siden under pådrag. Det lille som var, løste seg lett med trim av motor. Valget falt på denne grunnet pris, str i forhold til behov og at den har akkurat de løsningene vi ønsket oss. Yamarin og Bella 530 ble valgt bort grunnet pris og størrelse på båt. Båten skal hentes om 1 uke, og kjøres hjem til Bærum på sjøen. Vi gleder oss! Er du fornøyd med valg av motorstørrelse? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.