torerikb Startet 30.Desember.2003 Del på Facebook Startet 30.Desember.2003 Hei! Har to motorer med hver sin dynamo, den ene lader kun sitt eget startbatteri mens den andre lader både startbatteri og forbruksbatteri (paralellkoblet). Jeg ønsker å ha muligheten til fortsatt å lade alle tre batteriene ved hjelp av to dynamoer, men jeg ønsker å la startbatteriet og forbruksbatteriet være uavhengige av hverandre, slik at jeg alltid har ett klart startbatteri, selv om jeg skulle tømme forbruksbatteriet litt for mye. Hvordan gjør jeg dette på enklest mulig vis? geysir Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Desember.2003 Del på Facebook Svart 31.Desember.2003 Tror det enkleste og rimeligste vil være å la det ene startbatteriet leve sin egen verden med sin egen generator. Den andre genereatoren kan lade sitt startbatteri og forbruksbatteriet(ene). Dette kan styres via elektronikk eller et rele. En bekjent av meg som driver med den slags mener rele-varianten gjør en helt utmerket jobb. Jeg skal etter planen "automatisere" ladingen før helgen, kan komme tilbake med priser og spec. hvis ønskelig. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 31.Desember.2003 Del på Facebook Svart 31.Desember.2003 Dette emnet har vært diskutert grundig tidligere. Vedkommende brukte begge dynamoer på forbruksbatteriet og fikk meget god lading. Jeg husker ikke lenger hvem og hva tråden het, men det er det nok andre som husker. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 31.Desember.2003 Del på Facebook Svart 31.Desember.2003 https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1063403014 Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 31.Desember.2003 Del på Facebook Svart 31.Desember.2003 Du må montere en skillediode på den kretsen som lader start og forbruk. Se denne linken, innlegg 11. https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...292346;start=10 Benytt søkefunksjonen, og søk på startbattri eller forbruksbatteri, evnt. andre søkeord, så finner du mye lesestoff. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
TMe Svart 31.Desember.2003 Del på Facebook Svart 31.Desember.2003 Akkurat, linken til Lotus er den jeg tenker på. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 1.Januar.2004 Del på Facebook Svart 1.Januar.2004 Hei! Har to motorer med hver sin dynamo, den ene lader kun sitt eget startbatteri mens den andre lader både startbatteri og forbruksbatteri (paralellkoblet). Jeg ønsker å ha muligheten til fortsatt å lade alle tre batteriene ved hjelp av to dynamoer, men jeg ønsker å la startbatteriet og forbruksbatteriet være uavhengige av hverandre, slik at jeg alltid har ett klart startbatteri, selv om jeg skulle tømme forbruksbatteriet litt for mye. Hvordan gjør jeg dette på enklest mulig vis? geysir Enklest vis, er vel å kjøpe art. 10462-21 fra Maritim, tilbudspris nå på 675,-. Eller tar jeg feil? Dette er en skillediode for 2 dynamoer og 3 batterier. mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
OdinIII Svart 1.Januar.2004 Del på Facebook Svart 1.Januar.2004 Hei ! Jeg har koblet opp to motorer på følgende måte som har fungert perfekt i flere sessonger Et felles startbatteri for begge motorer, den ene generatoren lader bare forbruks banken generator 2 lader først opp startbatteri så legger et rele inn forbruksbanken, nå lader begge dyanmoer forbruks banken, relet selget av Ladac og heter SOL 1315 Hilsen Cato Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 18.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 Låner denne tråden litt.... Èn ting har jeg lært meg her i livet, det er bedre å stille for mange spørsmål, enn for lite, og som nedenstående spørsmål viser, er ikke strøm i båt min sterke side.... Med hensyn til strøm i båt, gjør det på enkleste måte mht strøm, strømkabel fra brygga (jordet) inn i båt til forgreinging til varme og lys. Kort og godt enkelt, tæringsproblem blir der derfor ikke. I forbindelse med at jeg har anskaffet lysrørlamper til bruk i motorrom samt kjøl for å ha greit arbeidslys når jeg ligger på landstrøm ønsker jeg derfor bekreftelse på at jeg gjør følgende riktig. Lampene er jordet med jord til chassis på lampe, som normalt er. All den tid båten er tørr innvendig og der er jord til stikk i båt, er det nødvendig med jorda lamper i båten ? Årsaken er at jeg også har lamper hvor der ikke er jord. Dersom jeg allikevel tar jord på lampe, så henger jo chassis inntil skrog. Er der noen forholdsregler jeg må gjøre for at der ikke blir tæring all den tid "jord" er inntil treskroget ?? Merkelige spørsmål ? Ja helt sikkert, men som jeg skrev, det er bedre å spørre for mye enn for lite........ Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 Lampene er jordet med jord til chassis på lampe, som normalt er. All den tid båten er tørr innvendig og der er jord til stikk i båt, er det nødvendig med jorda lamper i båten ?Ja, iallfall hvis du skal følge forskriftene. Går ut fra at chassiet i lysrørene er av metall siden de har jordtilkobling. Lamper uten jord har chassis av ikke-ledende materiale, plast etc. Motorrummet er nærmest å sammenligne med badet hjemme iom at motorgods etc. er jordet. Skulle du få en jordfeil på lysrørsarmaturen og komme bort i denne mens du jobber med motoren vil det ikke være bra..... Husk jordfeilbryter. Om det kan oppstå skadelige "jordstrømmer" via treverket i båten aner jeg ikke, men det går jo an å montere lampene på en isolert sokkel slik at mulige problemer elimineres. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.