KenBjork Startet 7.Juli.2007 Del på Facebook Startet 7.Juli.2007 Hei dere. Først må jeg si at jeg har lest manualen ja, samt jeg må si at jeg aldri har brukt plotter før. Men jeg har nå fått tatt i bruk plotteren (som i emnet tittel), og jeg laget en rute til ett sted. Det jeg lurer på er, jeg kjører fra hjemme til destinasjon. Når jeg da er kommet frem, og da vil kjøre samme rute tilbake, fra destinasjon til hjem: Så er det da noen slags måte å reversere ruten for å komme meg hjem? Eller er jeg nødt til å lage 2 ruter, altså en for tur og en for retur. For alle steder jeg vil lage ruter/kjøre til i fremtiden. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
ok67 Svart 7.Juli.2007 Del på Facebook Svart 7.Juli.2007 Har ikke plotter selv, men har en Garmin 60CSx. Tror du kan snu ruta der. I alle fall kan du lagre tracken, og velge track back. Sitér dette innlegget Link to post
Marø Svart 7.Juli.2007 Del på Facebook Svart 7.Juli.2007 Når du velger å navigere en rute, får du ikke spørsmål om du skal navigere forover eller bakover? Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 8.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 Når du velger å navigere en rute, får du ikke spørsmål om du skal navigere forover eller bakover? Nei det er akkurat det som er.. det står kun navigere til og den velger automatisk å navigere dit jeg har laga ruta. Og jeg finner heller ikke noe sted i meny etterpå (at jeg har valgt ruta) for å reversere ruta. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Catch Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 Hvis du trykker på NAV knappen igjen, skal du få opp flere valg, bl.a. "Snu Rute". Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 8.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 Hvis du trykker på NAV knappen igjen, skal du få opp flere valg, bl.a. "Snu Rute". Hey takk :) Skal det gjøres når jeg står å skal velge i rute meny.. eller etter at jeg har valgt ruten.. Skal uansett teste det, Thx. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Catch Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 Har ikke plotteren for hånd, men jeg mener å huske at du må velge rute først før du får opp nevnte valg. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 8.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 ok, takk for hjelpen. Skal stikke å teste snart Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Enzo Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 Du har flere valg på den plotteren. Når du står på start så kan du gå med piltastene til målet og velge enten gå til eller et annet valg som heter noe sånt som foreslå rute automatisk. Så kan du i tillegg sette opp en fast rute med waypoints og lagre denne i plotteren , går du inn og velger en lagret rute så skal du når du velger den ruta kunne reversere den om du vil. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 8.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 Jeg har nå akkurat vært i båten og laget ett "mål" på kartet og deretter lagt til svinger fra start til må. Derpå jeg og guttongen kjørte ruten, når vi kom frem til målet så avsluttet jeg navigering og fikk da spørsmål om å lagre aktiv rute. Valgte ja. Men jeg fant ikke noe sted nå heller å reversere ruten, hverken før vi starta å kjøre eller når vi var kommet til målet... ? Har nå 2 ruter inne på plotteren, den første ble laget med å sette punkt for punkt helt til målet og den siste (som vi nylig tok) ved å plassere pil/markør på kartet og derpå legge til svinger. Sistnevnte var veldig enkel for å opprette rute på synes jeg. Fatter ikke at jeg ikke klare å finne meny for å få til den reverseringen... Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Enzo Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 Nå er jeg ikke i båten og får sett dette live men mener du kan gå inn og velge rute (som du har navngitt) og når du har valgt den så skal det komme opp et reverser rute valg , kan jeg ha tatt så feil og blandet dette med den plottere jeg akkurat har byttet bort. Står vel noe om det i boka under waypoints og ruter. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 8.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 Når jeg da går inn på rutemeny>velger (select) på ruten jeg ønkser å kjøre, så kommer det opp 3 valg naviger/ slett/ rediger, velger (select) på naviger, så husker jeg ikke eksakt hva som kommer opp (kan stikke å sjekke evt.) men jeg får i den menyen hvertfall ikke opp reverser rute og manualen er lite utfyllende når det gjelder det waypoint og ruter synes jeg. For står ikke nevt noe dypere info om det. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Enzo Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 http://www8.garmin.com/manuals/GPSMAP420_D...svejledning.pdf Finner ikke noe om reverser rute i boka , kanskje det ikke var noe slikt på den alikevel da ? Har du prøvd å lage rute , seile ruta til enden og så seile inn på ruta igjen motsatt vei , begynner den da å telle økt avstand fra siste punkt/mål eller skjer det noe annet ? Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 8.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 ja det stemmer, den teller da tilbake til siste punktet i ruten. Da jeg og guttongen var ute istad så ville den hele tiden at vi skulle kjøre til siste punktet. uansett om jeg tok opp ruten på nytt fra mål og da kjøre til hjem så ville den at vi skulle snu og kjøre tilbake. Ja jeg har akkurat den manualen selv, men bare på norsk. Har nå vært nede i båten og tatt bilder av menyene om rutermeny, kan evt laste opp bildene om ønskelig.. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
KenBjork Svart 8.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 (redigert) 1_hovedmeny.jpg 2_hvor_vil_du.jpg 3_destinasjoner.jpg 4_ruter.jpg 5_valgt_rute.jpg 6_opplastet_rute.jpg 7_meny_under_opplastet_rute.jpg Redigert 8.Juli.2007 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
ok67 Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 Hva skjer om du velger "Rediger rute" ? Ellers så leste jeg et sted (tror det var Vi Menn båt) at Garmin har gjort en del endringer i menyer etc meg G2 i forhold til det vanlige Blue Chartene........ Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 8.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 under rediger rute så er det Navn : ****** (endre) Rediger svinger. (legg til svinger mm på ruten) Slett Kanskje vi må maile belanor om at vil vil ha oppdatering for å kunne reversere lagrede ruter Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Nemo Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 Under menyen Hvor skal du? Mener det er valg der du kan velge ruter og waypoint. Garmin hadde tidligere et valg når du lister opp waypointene i aktiv rute, nederst i bildet der du kan snu ruten. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 8.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 Jeg har enda tilgode å finne det valget... mener da også det å liste opp Waypoint Men nå har jeg sendt mail til belanor om det samme jeg har spurt dere her, samt linket de tråden som jeg har startet her på forumet. Så vi får se hva de sier når jeg får svar, kommer tilbake på hva de sier om dette. Enn så lenge så får vi bare fortsette å diskutere og jeg stikker gjerne frem og tilbake og sjekker ting dere kommer med i tips (får også håpe noen som har denne nyserien til garmin leser denne tråden) Enn så lenge takk for all hjelp og innspill alle sammen Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
KenBjork Svart 9.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 (redigert) Hei og morn allesammen. Har nå fått svar fra belanor angående det å kjøre revers på rute. Kjapp tilbakemelding fra support fra de forøverig, slikt er bra Under følger mail jeg sendt de og svaret: Kategori: Support\Garmin\Marine\GPSMAP 420/420S Beskrivelse: Vennligst oppgi software-/kartversjon på ditt produkt. plotteren: 2.50, kart : g2 part nummer ***-*****-** Rev B (tror og håper detteer riktige nr... ) Hei dere. Først må jeg si at jeg har lest manualen ja samt leta rundt på nettet og Deres FAQ etter svar. Men jeg har nå fått tatt i bruk plotteren (som i emnet tittel), og jeg laget en rute til ett sted. Det jeg lurer på er, jeg kjører fra hjemme til destinasjon. Når jeg da er kommet frem til destinasjon, og da vil kjøre samme rute tilbake, fra destinasjon til hjem: Så er det da noen slags måte å reversere ruten for å komme meg hjem? Eller er jeg nødt til å lage 2 ruter, altså en for tur og en for retur? Dere kan også se her hvor jeg har spurt andre brukere om dette i forum, tydeligvis greit å få svar på dette så andre også kan få vite: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=31896 Serienummer tastet inn av kunde: Problemløsning: Hei Kenneth. Dette er pr. dags dato ikke mulig, men Garmin kommer med dette i software versjon 2.60 som kommer om ikke så altfor lenge. Har ikke fått noen bekreftet dato, men det bør ikke ta for lang tid. mvh Belanor En annen ting jeg da lurer på til dere her inne på forumet som kan vite dette.. Hvordan får jeg oppdatert software på plotteren når det kommer ny software?? Redigert 9.Juli.2007 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
KenBjork Svart 10.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 En annen ting jeg da lurer på til dere her inne på forumet som kan vite dette.. Hvordan får jeg oppdatert software på plotteren når det kommer ny software?? Ingen som vet? Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Nemo Svart 10.Juli.2007 Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 Hei. Gå til Garmin update, der står fremgangsmåten beskrevet. Hvis det er noen deler av denne beskrivelsen du er usikker på kan du jo komme tilbake her og lufte problemet. Går ut fra at du har skaffet deg ledning mellom Garmin og PC. Sitér dette innlegget Link to post
Marø Svart 10.Juli.2007 Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 Vet ikke om det er USB eller annen PC kabel til 420, men jeg har 5008 og den har ikke tilkobling til PC i det hele tatt. Det fulgte med en SD minnebrikke (samme som G2 Vision kartet er på). Da kunne jeg laste ned oppdatering av software og kopiere denne over til brikken. Når jeg satte denne inn i kortplassen hvor kartet vanligvis står, fikk jeg et valg om å oppdatere. Dette fungerte veldig greit. Garmin er vanligvis flinke til å lage ganske like menyer på de forskjellige plotterne. Når jeg velger å navigere etter en rute, får jeg alltid valget Framover eller bakover. Det kommer sikkert på samme måte på din plotter med en oppdatering. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 10.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 (redigert) Hei.Gå til Garmin update, der står fremgangsmåten beskrevet. Hvis det er noen deler av denne beskrivelsen du er usikker på kan du jo komme tilbake her og lufte problemet. Går ut fra at du har skaffet deg ledning mellom Garmin og PC. ja fant det, alle garmin: http://www8.garmin.com/support/blosp.jsp min plotter: http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=3495 # The download file contains a change history file for each product in the update.# Software version 2.00 was initial release. # An SD card with 50MB of free space is needed for this update. 1. Click on "Download" and choose to save the file to your computer. 2. Choose a location where you can easily find the file, such as the 'My Documents' folder or 'C:\'. 3. Once the download is complete, go to the location where you saved the file. 4. Double-click on the downloaded file. This will automatically extract the files to C:\Garmin and run a program to transfer the software update to an SD card. Vet ikke om det er USB eller annen PC kabel til 420, men jeg har 5008 og den har ikke tilkobling til PC i det hele tatt. Det fulgte med en SD minnebrikke (samme som G2 Vision kartet er på). Da kunne jeg laste ned oppdatering av software og kopiere denne over til brikken. Når jeg satte denne inn i kortplassen hvor kartet vanligvis står, fikk jeg et valg om å oppdatere. Dette fungerte veldig greit. Garmin er vanligvis flinke til å lage ganske like menyer på de forskjellige plotterne. Når jeg velger å navigere etter en rute, får jeg alltid valget Framover eller bakover. Det kommer sikkert på samme måte på din plotter med en oppdatering. er ikke noe pc tilkoblinger på min plotter heller, får håpe update 2.60 kommer snart så jeg slipper å har dobble ruter. (en for tur og en for retur) Hmm må kjøpe meg ett ekstra SD kort og SD-minnekortleser til pc`n da. Redigert 10.Juli.2007 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
KenBjork Svart 27.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2007 (redigert) Hei Legger inn info her i tråden jeg startet pga reversering av ruter. Masse er fikset så oppdater plotterne folkens. 420/520/525 og S Jeg har nå sjekka SW siden til belanor nå og ser det er ny SW til disse nå Ver. 2.80 Ser forøverig de har fiksa noe jeg var i kontakt med garmin help desk om: Added ability to navigate routes both forwards and backwards. Kjempe flott Garmin! cheers.gif Nå vil jeg hjem og oppdatere Naviger ned over siden her http://www8.garmin.com/support/blosp.jsp Redigert 27.September.2007 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.