sol Startet 9.Juli.2007 Del på Facebook Startet 9.Juli.2007 Helt utrolig.Mistet popellen da jeg skulle bakke ved brygga på hytta i går. Var sikker på at den var festet skikkelig.Helt ny Mikado propell med ny propellmuttet med sink. Skal fri til en nabo med dykkerutstyr. Kan propellen løsne sånn uten videre av vibrasjoner etc?? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Det er store krefter ute å går når du setter i reversj mens du er io siget framover. Hvordan var propellmutteren din sikret? Med låseblikk eller splint kanskje? Er disse montert etter forskriftene og er i bra stand, skal ikke propellen løsne. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
sol Svart 9.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Hadde satt på ny propellmutter med sink.Ikke noe festeblekk,men en liten unbrako låsesrue som jeg hadde strammet Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Satte ny propell på båten i år. I den sammenheng hadde jeg kjøpt ny propellmutter med sink. Da jeg trakk til mutteren virket det som om den ble fast veldig fort. Mutteren ble tatt av igjen og jeg målte da hvor stor plass det var til akslingen (lengde) inne i mutteren. Det viste seg at akslingen bunnet i mutteren. Den gamle mutteren ble satt på igjen og da fikk jeg trekke skikkelig til. Med den gamle mutteren har jeg plass til en tynn rustfri splint som jeg sette gjennom akslingen. Den vil hindre at mutteren faller av. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Om det er noen trøst så er det ikke første gang noen opplever dette. Her også.. Men jeg kan ikke huske å ha lest om det ifm fast aksel. Propellen bør være relativt lett å finne igjen, men det er selvsagt ergerlig for det. Iom at propellen var helt ny er det nok ingen annen forklaring enn at noe ble gjort feil ved montasjen. Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 9.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Tror kanskje jeg skal bruke den gamle propellmutteren som jeg vet sikkert passer 100% Mulig den med sink er litt grunn ,og butter mot akslingen slik at jeg ikke får tightet helt Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Umbrakuskruen hadde du selvsagt locktite på Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SveinHa Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Kan propellen løsne sånn uten videre av vibrasjoner etc??Ikke hvis den er satt riktig på. Sørg for at både aksling og propell er 100% rene, absolutt ingen partikler må være tilstede. Varm så propellnavet litt med propanbrenner, trenger ikke være mer enn 25-30 grader over omgivelsestemperatur. Sett så propellen på akslingen i en bestemt bevegelse og den sitter såpass fast at du snaut nok trenger mutteren... Når du en gang skal ha propellen av igjen løsner du mutteren halvveis av, spenner en ters hardt til og varmer propellnavet med propanbrenner. Da løsner den som en lek og mutteren som bare er halvveis av hindrer propellen i å falle på bakken... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
TMe Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Helt korrekt SveinHa, det er slik det skal gjøres. Vil legge til at konen også skal være fettfri og at der skal være litt klaring mellom propellen og toppen på kilen slik at ikke kilen hindrer propellen i å bite seg fast på konen. Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 10.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 Brukte ikke locktite.<gjorde kanskje også den feilen at jeg hadde litt propellakselfett på akslingen. var i den tro at det ville være lettere å fjerne propellen neste gang den skulle av.(fikke jo rett i det Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 10.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 (redigert) Kan denne brukes??Er den gamle litt rufsete i kantene. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke får lastet inn bilde fra ingar: Du må bruke bildeknappen. Redigert 10.Juli.2007 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 10.Juli.2007 Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 Hei, Jeg bruker også litt fett på akslingen og ingen locktite på umbracoen. Det har alltid fungert. Jeg opplevde også som andre skriver her, at gjengepartiet på akslingen var så langt at den bunnet i en ny propellmutter. Det kan jo være her feilen ligger hos deg også. Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 10.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2007 Takk for hjelpen Ingar Tror muligens at mutteren bunner p g a litt for langt gjengeparti.Setter på den gamle mutteren med sinkanode rundt akslingen.Gjenstår å hente opp propellen til helgen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.