Jump to content

Går det mot rekord-dårlig sommer i sør?


Victora III

  

277 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Vi er inne i tredje uka med høyst ustabilt vær. Spådommene fra de fleste vær-profeter er heller dystre de nærmeste 10 -15 dagene. Går det mot en rekord-dårlig sommer i juli, eller vil vi få kanondager siste del av juli?

 

Inntrykket er at de flest båtfolk venter på været, men noen er allerede er på tur og skuler opp mot himmelen bak kalesjen.

 

For egen del har jeg problemer med å se sjarmen i å leve på 15-20 kvm i all slags vær, dag ut og dag inn. Det kan ha sin sjarm noen dager, men skal familien på båttur bør det overveiende være bra vær og muligheter for uteliv. Er været ustabilt velger vi heller å dra ut noen dager og heller returnere om det blir dårlig. Er det rimelig stabilt blir vi gjerne borte et par uker.

 

Hvordan er det med Baatplassen-folket? Drar du på tur uansett vær? Eller må det være "smeigevær" for at du legger ut på tur?

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er det kanskje flere synspunkter enn det er båtfolk. For det kan jo hende at man endrer synet etter 5 dager med sammenhengende kulig - eler sammenhengende vindstille med blå himmel. Vi har de siste omlag 15 årene hatt det meste av sommerferien ombord i en eller annen båt. Jeg bruker alltid lang tid på å innhente opplysninger om værforholdene fremover, og med internett ombord er det en utrolig siruasjon vi har kommet i når det gjelder planlegging ut fra værforhold. Det er vanskelig å fremheve ett nettsted, men deler synspunktet fra flere om at modellene til DMI og stedet http://ocean.dmi.dk/anim/index.html er interessant. Dernest bruker jeg mye tid på å planlegge alternative ruten ut fra hvilken vei vinden ( og bølgene) kommer. I perioder med mye kuling ligger vi stille, og når vinden avtar har vi gjerne lengre etabber (75 nm eller derover). Vi velger kombinasjonen av større steder og for svai slik at barna får varierte opplevelser. Fordelen når det er uryddig vær er noen ganger at det er lettere å finne havner, mens når været er "drømmevær" kan man ankre opp hvor som helst. Husker jeg engang så båter hadde ankret opp i alle retninger i forhold til Anholt. Det var minneverdig. Ser nå at været i vårt området er meldt å roe seg ned på fredag, da seiler vi fra Dyvig på Als til Ballen på Samsø. Det skal visstnok blåse litt oppigjen. Derfor roer vi oss noen dager på Samsø og går i verdens største labyrint, før vi tusler videre inn Limfjorden fra Hals Barre. Dermed flyr 2 - 3 uker av gårde til behag for alle ombord.

Link to post
Share on other sites

Tyske værprofeter sa i forrige uke at, i slutten på July og hele august skulle bli flott vær. mens frem til da skulle det være slik det er nå.

så det sattser jeg på.

 

da vil vi seile i østersjø område i finværet :cheers:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Vi er nå i gang med den 16. dagen ombord og har sålangt kun hatt en halv dag på stranden, og det var for en drøy uke siden. Nå har vi kost oss i Skagen siden torsdag i forrige uke, først med regn og atter regn gjennom helgen før kulingen kom, og nå har vi kost oss med den, selv om den er i ferd med å svikte oss nå... Det er lovet tilnærmet vindstille i morgen i Kattegat. Hvor vi reiser er noe usikkert men det blir østover, enten Sverige (Göteborg) eller Østerby på Læsø... finner det ut når vi kommer ut av moloen her i Skagen.

 

win.idf.37.png

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Mener du rekordbra sommer ? :confused:

 

1. Seilvinden er super :yesnod:

2. Slipper å få sand i skoene :cool:

3. Dekksalongen kan benyttes --> Valuta for pengene :lol:

4. Masse båter å feste sammen med i havnene

5. Slankekur med masse sjøsyke og spying underveis :puke:

6. Dagen derpå uten sol er bra :cool:

7. Teakdekket vasker seg selv :flag_sw:

8. Deilig å komme tilbake på jobb etter ferien :wink:

Link to post
Share on other sites

Derfor roer vi oss noen dager på Samsø og går i verdens største labyrint, hvor ligger denne på Samsø ?
Naturlabyrinten - som man går ved å kjøpe forskjellige typer kart og velger retninger gås vel i løpet av en time. Barna liker den kjempebra hvert år. Den ligger nord på øya på Nordby. Man kan eksempelvis ta buss fra Ballen eller fra noen av de andre sentrale stedene. Samsø er en fantastisk øy dersom man nærmer seg Beltene.

Kopierer fra Wikipedia:

Samsø Labyrinten er verdens største permanente labyrint, anlagt i september 1999 og åbnet for publikum den 6. maj 2000. Labyrinten, der er indrettet i en tidligere (1982-1999) juletræsplantage ved Nordby på Samsø, fylder 60.000 m² og har en samlet stilængde på 5.130 m. I labyrinten, som er designet af Erik og Karen Poulsen, er der skulpturer af Henrik Wessel Fyhn.

Link to post
Share on other sites

Vi drar avgårde til helgen uansett hvilket vær det er , blir det 3uker med regn så er det veldig leit , blåser det lite og regner så ligger vi mye i ro og blåser det mye og ikke regner så blir det mye seiling. Jeg håper på det siste men sol med 30grader og 6-8M.sek hadde vært det aller beste. SPennende å se hva som skjer når jeg avduker mitt hvite legeme på Svenskekysten , det kan påvirke solen :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Er ikke poenget ved å komme ut i båt at det er en total omstilling fra hverdagen på jobb? Se livet fra en annen vinkel, kjenne at man er på vannet, kose seg med en god bok, mat og rødvin hvis det regner, sløve på akterdekket og bare kikke på båtlivet og la tida flyte....

 

Hvorfor dette maset om at sola skal skinne hele tiden, at det skal være vindstille og ikke en krusning på vannet?

Gudbedre - heller sitte i båten og slappe av enn på en hytte med den samme utsikten hele tiden.

Vi har vært ute i halvannen uke nå og hatt litt av hvert av vær.

Vi har nytt hvert sekund! :yesnod::yesnod:

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Føler absolutt med de som måtte dra nå i fellesferien. Lite trivelig.

 

Vi hadde en glimrende ferie fra 15. juni og ut måneden. 2 dager med regn måtte vi regne med men det satte ikke preg på ferien. Vi var på svenskekysten og kunne velge på øverste hylle blant de beste plassene.

Neste år blir det enten tidlig som i år eller fra første uka i august. Gidder ikke å klynge meg inn til havnene frivillig.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Båtferie blir det okke som fra fatsatt dato. Nytter ikke å sitte hjemme å vente på finværet. da kommer en aldri ut. + at været ute i skjærgården som regel er bedre enn inne på land.

 

Har en plan for max vær. Også justerer vi den ett hvordan det faktiske været blir.

 

Hovedsaken er ikke å komme seg lengst mulig av gårde, men å være på vannet.

I værste fall kunne jeg feriert i båsen i hjemmehavna. Men DET tror jeg ikke jeg hadde fått resten av familien med på.

 

2 uker igjen så starter endelig ferien.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Synes de siste sommerene har vært veldig bra, særlig i august jeg. At det regner en del i juni og juli ar vel ikke å uvanlig?

Vi tar av den grunn ferie i slutten av juli og i august :wink:

 

Om det regner litt betyr jo ikke så mye heller for oss i "lukket avdeling" som Astor og TineIII benevner oss. :wink:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ka dåkker hyle for?? :confused: :confused:

Vi har da hatt sommere med BARE regn (for 4 år siden f.eks.) :smash: men har da ikke følt "verdens undergang" for DET!

Dette bekrefter bare ordtaket: "Slipper du en fjært på Cal Johan, tordner det over landet".

Slapp av folkens, det kommer sikkert noe solgløtt senere. :yesnod::wink:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Skulle tru at "Marwin" og "S/Y EIMY" var produsenter av paraplyer og regntøy :smiley: . De hyler for at de blir våte for en gangs skyld. De er jo ikke vant til slikt og i går fikk de bekreftet av NRK at Norge slutter ved Hamar.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...