Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Èn ting er de noen og tredve motorene som har havarert i Norge. En annen ting er hvor mange motorer i Norge og på verdensbasis som har hatt problemer med gange, røyk (injektorproblemer) som ikke har ført til havari hvor de lokale VP verkstedene har byttet injektorer uten at det har blitt koblet sammen disse lokale havariene vi har hatt i Norge? Vil tro det gjelder vesentlig flere enn disse 30 som har havarert...

 

Leser også Engelske fora og merker meg at gangtimer pr. år synes å være vesentlig lavere enn her i landet. 20-40 timer i året virker vanlig for mange. Virker som mange bruker båten som et feriehjem uten å forlate havnen sså ofte. Mange av disse marinaene på Sørkysten i UK og middelhavet har fasisliteter som barer og restauranter i umiddelbar nærhet og når båtvennene i same havn har like vaner er det sikkert hyggelig nok å bli værende.

 

Poenget er at det rundt om i verden er mange D-motorer med få gangtimer og det skulle ikke forundre meg om vi se vesentlig flere defekte injektorer i fremtiden. Om det fører til havari eller ikke virker å ha en sammenheng med hvor lenge og/ eller hardt det blir kjørt med en eller flere defekte injektorer.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det er ikke lett å fremprovosere feil på en motor som kun har feilet i promiller av den produserte serien.. Ser de har lykkes med dette i føge media og det er bra, så jeg vel tro det jobbes med å finne årsaken til dette.... Det er viktig å finne rotårsaken til at noen motorer har feilet, og det at de har feilet i en del av verden burde jo gjøre det mulig å finne årsaken siden søket kan avgrenses noe...

 

Jeg har ikke inngående kjennskap til hvordan dette har oppstått, eller hvordan Volvo Penta jobber med saken annet enn fra media, og har dermed ikke noen grunn til å spekulere om dette ... det overlater jeg til de som er flinke til å spekulere her på forumet og de er det desverre (for) mange av...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

... det overlater jeg til de som er flinke til å spekulere her på forumet og de er det desverre (for) mange av...

 

Jeg trodde dette var noen av årsaken til att man skriver dette på ett Forum og ikke se og hør.

Nå virker det som att du selv er rimelig flink til og spekulere til tider eller tare jeg feil nå?

Link to post
Share on other sites

Antar at du (BAG) har to motorer i din Fairline idag. Da er vel tryggheten vel ivaretatt. Så kan man sikkert diskutere motorpreferanser, smak ++. Men du spør om det er trygt, og det svarer jeg ja til.

 

Jada, jeg har 2 gode gamle VP'er i min båt og det er veldig kjekt om noe skulle skje med den ene :yesnod: Jeg fikk gear havari på ene siden og da berget jeg meg iland selv uten assistanse fra noen.

 

Jeg lurer på å bytte båt i år og "ny bruktmarkedet" på de båttypene jeg er på jakt etter har mesteparten D6 eller 2 D4'er :nonod: Tenker jeg sikter meg inn på en med 2 D4'er slik du har gjort :yesnod: Tryggest uansett med 2 :yesnod:

Link to post
Share on other sites

..idag, er det stor sansynlighet for at de trenger hjelp for å komme videre.

 

Hvor har du det fra at det er så fryktelig mye elektronikk-feil på D-serien?? VP-lokalt sier til meg at de har svært FÅ feil på D-serien. Det var betydelig flere elektronikk feil på KAD-serien (KAD 300, KAD 44)

 

Siden problemet er lite i omfang og vil bli fikset, som Worse skriver, burde VP ha lite å tape, men mye å vinne på å gi en ekstra reklamasjonsfrist på de aktuelle motorene.

Dette er jeg enig i. Jeg tror at VP her finner kilden til å gjenreise tillitt i det norske markedet. Går de ut og garantier f.eks. å imøtekomme injector-relaterte feil i 10 år tror jeg de har vunnet mye.

 

Jeg har ikke hatt noe problem med min D4 så langt, men skal innrømme at alt dette havaristyret begynner å gi meg en angstfølelse. Nå puster jeg lettet ut hver gang jeg kommer velberget i havn. Noen andre som begynner å få samme følelsen? Ser frem til en avklaring snart.

Jeg sover godt og bekymrer meg lite. Jeg tror at flesteparten av båteiere i Norge med båter som er 10 år og eldre har betydelig større grunn til å bekymre seg. Men det er klart, at sånn som denne saken er hauset opp, så skjønner jeg at noen får slike tanker. Tror du skal slappe av og nyte båten og sjølivet.

 

Skulle du eller jeg, være uheldig å trekke "nåla i høystakken" er jeg overbevist om at VP følger opp - de våger ikke annet. Ellers må du selvsagt ta de samme forhåndsreglene på sjøen som en alltid skal ta når en er ute.

 

Finnes det troverdig dokumentasjon på att det er montert ca 40.000 motorer ?

eller dette ett drømmetall fra VP sin glasskule !

Dette er jo verdens enkleste ting å sjekke for en journalist. Tror du virkelig at VP lyver om antall solgte motorer??

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke inngående kjennskap til hvordan dette har oppstått, eller hvordan Volvo Penta jobber med saken annet enn fra media, og har dermed ikke noen grunn til å spekulere om dette ... det overlater jeg til de som er flinke til å spekulere her på forumet og de er det desverre (for) mange av...

 

Har lite peiling på Volvo Penta, men har med stor interesse fulgt med på innspill fra Norske eiere av problemotorene.

Eierne av disse motorene har kommet med sine mishagsytringer og det må det være lov til, når produsenten (Volvo Penta) ser ut til å la dette problemet "skure og gå". Syntes derfor at det må være lov for medlemmer på BP å "spekulere" i dette problemet som Volvo Penta har. Det er utvilsomt mange som har erfaringer i denne saken og da må det være lov å uttale seg. Trodde nettop BP var et forum , hvor flest mulig med erfaring fra det aktuelle problemet kunne si sin mening ? :wink:

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det jeg mente med bedre kvalitetsikring på biler er at vi "aldri" hører om motorhavarier etter noen tusen km på en bil , noe som volvo p har hatt på sine d serier på noen hundre timer.. antar at en bil som blir produsert i noen millioner eksemplarer , blir bedre kvalitetsikret ja.. noen uenige?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Har lite peiling på Volvo Penta, men har med stor interesse fulgt med på innspill fra Norske eiere av problemotorene.

Eierne av disse motorene har kommet med sine mishagsytringer og det må det være lov til, når produsenten (Volvo Penta) ser ut til å la dette problemet "skure og gå". Syntes derfor at det må være lov for medlemmer på BP å "spekulere" i dette problemet som Volvo Penta har. Det er utvilsomt mange som har erfaringer i denne saken og da må det være lov å uttale seg. Trodde nettop BP var et forum , hvor flest mulig med erfaring fra det aktuelle problemet kunne si sin mening :wink:

:yesnod::wink:

Link to post
Share on other sites

Hvor har du det fra at det er så fryktelig mye elektronikk-feil på D-serien?? VP-lokalt sier til meg at de har svært FÅ feil på D-serien. Det var betydelig flere elektronikk feil på KAD-serien (KAD 300, KAD 44)

 

Sier kanskje mer om tidligere modeller en D-serien? :wink:

 

 

Dette er jeg enig i. Jeg tror at VP her finner kilden til å gjenreise tillitt i det norske markedet. Går de ut og garantier f.eks. å

imøtekomme injector-relaterte feil i 10 år tror jeg de har vunnet mye.

 

Ti år tror jeg personlig du kan drømme om, men det hadde vært fint. Og ja, de har en jobb å gjøre. Tror denne saken blir liggende lenge i folks minne, litt avhengig av hva som kommer ut av det.

 

 

 

Jeg sover godt og bekymrer meg lite. Jeg tror at flesteparten av båteiere i Norge med båter som er 10 år og eldre har betydelig større grunn til å bekymre seg. Men det er klart, at sånn som denne saken er hauset opp, så skjønner jeg at noen får slike tanker. Tror du skal slappe av og nyte båten og sjølivet.

 

Nå kjører man ikke rundt med gammel båt og motor fordi man mener det er det tryggeste. Man har det selvsagt i bakhodet at det er gammel redskap, og tar kanskje litt forholdsregler i forhold til de med ny motor.Nå finnes det endel motorer med mange år på baken, som har bevist at de duger, dit har ikke D-motorene kommet enda. Så jeg tror nok D-eiere fort kan bomme litt ved å bekymre seg mindre en de med godt vedlikeholdte gamle "brumlebasser og steinknusere" i kjelleren. Jeg ville gjerne hatt en ny motor for å bedre driftsikkerheten, men kunne ikke tenkt meg å kjøpe en D-motor slik ståa er nå. Det finnes mange alternativer som jeg er rimelig sikker på gir mer trygghet/driftsikkerhet, også når problemet blir løst. Jeg ville faktisk ikke satt inn en D-motor pr i dag, om jeg fikk den til halv pris heller. Jeg tror det er sundt å være litt vakt om en har en slik motor, og belaste den moderat, til saken er oppklart. Trygg ville jeg ikke vært med mindre det var en dobbelinnstalasjon, men det er nå min mening. :smiley:

 

 

Ble litt feil med sitat og innlegg. Tror det ble bedre nå.

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er det Vestlandet har, som ingen andre har, eller hva er det dere gjør??

Mvh. BEG

 

1. Jo, det har vi fått lese om i mange tråder her på BP, om hvordan vi på østsiden av Norge legger båtene våre opp i vinterhalvåret mens dere mot vest (og nord også, ikke sant?) lar dem ligge i sjøen - og at dere tilogmed bruker båtene om vinteren.

 

Kald og fuktig luft fører lett til kondens i tanken, har jeg lært meg. Noen som vet: Hva skjer med kondensvannet når det blir med dieselen inn i superhøytrykksavdelingen i moderne motorer? Liker injektorene vanndamp? Utvider ikke dampen seg og gir evt. en viss dampmotoreffekt? Kommer i så fall damptrykket i tillegg til høytrykket som allerede er der? Tåler godset det? Tåler eventuelle pakninger det?

 

Joda, jeg vet at jeg kanskje er på den uvitendes villspor her, men likevel ...

 

2. Og så er det et gammelt indianerord fra bilverdenen: "En overraskende stor mengde årsaker til motorhavarier langs landeveien heter Bosch til fornavn". Og jo da igjen, jeg vet at Bosch i prinsipp og i praksis er seriøse på alle mulige måter, sånn som f.eks. alle Tysklands bilfabrikker. Like fullt skjer det omigjen og omigjen at underleverandører, som selvsagt er hardt presset på pris, jukser (les: kostnadskutter) med kvaliteten når de først har fått anbudet og kommer igang med leveransen. Så blir det i tur og orden Opel, VW, Mercedes-Benz osv. som belemres med "bølger" av produksjonfeil. Kanskje Bosch også har underleverandører?

 

Jeg synes det har gått an å lese mellom linjene i det som er sagt offisielt fra VPs side i denne saken, at Bosch på ett eller annet vis er innblandet. Det er meget forsiktig sagt, riktignok, men det er faktisk det ordene til VP betyr.

 

Hilsen Gompe

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Vi står ovenfor nye miljøkrav på motorer. Dagens dieseler består da mer av elektronikk/CR diesler. Gårsdagens motorer

kunne drives av mer "forurenset" dieslel og fortsatt tikke og gå.

 

Vi ser store produsenter av båter som Princess,Failane, Sunseeker og norske Windy/Viksund fortsatt monterer VP i båtene sine.VP har helt sikkert tett kontakt med båtprodusentene, de har tett oppfølging på info siden som gjør at de kanskje ikke er så beskymret.

 

Hadde vi valgt en planende båt idag, hadde det blitt med 2 stk VP D4/D6. Med drev er VP relativt enerådende. Jeg hadde ikke beskymret meg så mye om det.

 

VP arbeider helt sikkert hardt med dette. VP er for meg en seriøs produsent gjennom mange år.

Og vis noen føler seg utrygge med valget, velg en annen båt med et annet fabrikat av motor.

 

Nå har jeg både Bavaria og D motor(D2-55 hk). Og burde av den grunn være engstelig. :wink:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at du tror VP er den beste motoren på markedet i dag, uten at du spesifiserer noen modell fra denne produsenten , eller er dette bare noe du synser om?

Når jeg skriver "jeg tror" - og "for meg" er det naturligvis hva som er rett for meg. De objektive sannheter kan jeg enten for lite eller for mye statistikk til å uttale meg om. Det burde fremgå rimelig klart om man leser det jeg skrev.

 

Jeg synes debatten her minner om en biesverm rundt en honningkrukke - mye styr, lite substans

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes debatten her minner om en biesverm rundt en honningkrukke - mye styr, lite substans

 

Det er vel slik det må bli når VP holder tilbake info i saken .

Du skal vel ikke se bort i fra att de nå etter ca 6 måneder har funnet feilen :wink:

 

Mulig de burde ta en prat med Volvo peronbil for og se hvordan de skal forholder seg til garantifeil

Link to post
Share on other sites

Er du brydd med å fortelle oss hvilken info VP holder tilbake?

Mvh. BEG

 

Det meste , 2 ganger er kommet ut info om att de jobber med saken :flag:

Ingen skal si att VP er plaget med rikelig info på sine marineprodukter når det blir feil på dem.

 

Men hvis man ser det fra VP sin siden så er det nok lurt og vente til stormen har lagt seg for det kreves ett rimelig stort apparat for og rette opp i en evt injektorfeil på 40,000 maskiner (hvis feil gjelder alle D6/4 da)

Link to post
Share on other sites

Etter å fulgt denne tråden en stund med økende bekymring, legger jeg herved hodet på blokka:

Jeg har kjøpt denne...... d120.jpg

Volvo Penta D1-20 med 130 seildrev. Hvorfor lurer du sikkert på? For meg er svaret enkelt: pris! Volvo Penta gav meg det beste tilbudet. Jeg tror at det største problemet til VP er arrogansen de utviser. Om de hadde gått ut å beklaget det hele, tror jeg vi ville ha hatt et annet inntrykk av VP.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke en skal være så bekymret for D1 og D2 serien til Volvo (Shiabura/Perkins blokker), det er steinalder teknologi som er ute og går her... ikke noe CR eller annet kjafs, er ikke en gang turbo på en del av maskinene...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det meste , 2 ganger er kommet ut info om att de jobber med saken :flag:

 

Det svaret er det reneste våset. Ganske udiskutabelt antyder du lenger opp at VP tilbakeholder informasjon og eksemplifiserer dette med hentydning om at feil kan være funnet for lenge siden.

 

Lempfeldig omgang med tall og fakta, konspirasjonsteorier og krisemaksimering, tilfører ikke denne diskusjon noe reelt.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke en skal være så bekymret for D1 og D2 serien til Volvo

Takk for støtten sydvesten, jeg tror heller ikke dette er en dårlig motor. Det er selvfølgelig synd at VP har havnet i denne gjørma, men det hadde vært greit om man fikk et konkret svar på hva som gikk galt med de motorene som har havarert. Ser utifra diskusjonene at det er injektorene som er problemet, men er det endelig avklart? og hva akter VP å gjore med dette?

Link to post
Share on other sites

Det svaret er det reneste våset. Ganske udiskutabelt antyder du lenger opp at VP tilbakeholder informasjon

Vås ?

Dette er vel kjernen i hele problemstillingen etter mitt syn.

Her benekter man hele saken til å begynne med, men takket være iherdige båtjournalister

kommer saken frem i lyset.

Jeg har aldri dett maken til utdriting fra noen produsenter før, og kommer forhåpentligvis aldri

til å se det igjen.

 

 

Link to post
Share on other sites

Det meste , 2 ganger er kommet ut info om att de jobber med saken :flag:

Ingen skal si att VP er plaget med rikelig info på sine marineprodukter når det blir feil på dem.

 

Men hvis man ser det fra VP sin siden så er det nok lurt og vente til stormen har lagt seg for det kreves ett rimelig stort apparat for og rette opp i en evt injektorfeil på 40,000 maskiner (hvis feil gjelder alle D6/4 da)

??? Det er i så fall rart at f.eks. Båtliv bruker en hel lederspalte på å skryte VP opp i skyene for håndteringen av saken. Det er forbilledlig i forhold til resten av båtbransjen som ikke har for vane å åpne lokaler lokaler for pressen, snakke åpent om status i en sak som er komplisert å løse. Dette er ikke vanlig.

 

Likevel ikke uenig i at mediehånteringen var kløneste i starten, og det siste BM oppslaget framstod også tvetydig (selv om jeg der tror det var journalistisk rot som var årsaken), så er det en smule unyanserte vurderinger du kommer med, etter mitt syn.

 

Det er ingen dekning for å hevde at det vil bli behov for å rette feil på alle D-maskiner. Hvor har du det fra?? Snarer tvert om. Framprovoseringen av feil klarer VP bare å gjøre med injectorer som har stått i de 32 havarimotorene - ingen andre. Det tyder på det stikk motsatte.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...