Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Flott at du deler dine erfaringer, My Lady. Dette er nyttig og interessant info! Synes teorien din om tiltrekkningskraften som er brukt på dysene er interessant, men fremdeles et mysterium at dette bare skjer i Norge. Hvor fyller du diesel? Har du brukt tilsetningsstoffer av noe slag?

 

Eksemplelet ditt Rogeri (som også har vært framme tidligere) viser jo paradokse i denne saken. Noen går tusenvis av timer, mens noen få har opplevd trøbbel før motor er innkjørt! Dette sier meg at det KAN ikke være snakk om en generell svakhet, men må være ett av to:

 

- enten feil på motor/injcetor eller i monteringen av disse på noen få motorer

- en faktor i miljøet som utløser feilene hos noen få

 

Jeg tror fremdeles på det første

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott at du deler dine erfaringer, My Lady. Dette er nyttig og interessant info! Synes teorien din om tiltrekkningskraften som er brukt på dysene er interessant, men fremdeles et mysterium at dette bare skjer i Norge. Hvor fyller du diesel? Har du brukt tilsetningsstoffer av noe slag?

 

Eksemplelet ditt Rogeri (som også har vært framme tidligere) viser jo paradokse i denne saken. Noen går tusenvis av timer, mens noen få har opplevd trøbbel før motor er innkjørt! Dette sier meg at det KAN ikke være snakk om en generell svakhet, men må være ett av to:

 

- enten feil på motor/injcetor eller i monteringen av disse på noen få motorer

- en faktor i miljøet som utløser feilene hos noen få

 

Jeg tror fremdeles på det første

 

Jeg har ikke brukt noe tilsetningsstoff i dieselen. Der jeg har tanket diesel er på Flekkerøya Shell, Hydroen i Korsvik, Esso i Arendal, Esso i Risør, og en gang i Tønsberg tror den var Statoil så spredningen er stor.

Det virker som om en snakker om to forskjellige feil på VP motoren en som er havarert ,og en som har injektor feil. Det må da være injektor som er feilen til havariene, og ikke motoren. Den artikkelen som står i Båtmagasinet er jo bare svada, den spriker i alle retninger. Jeg holder en knapp på at injektor som havarerer, og som igjen forårsaker motorhavari. Jeg tror vi da snakker om en serie injektoer med produksjons feil siden det ikke rammer alle.

Link to post
Share on other sites

Til alle kritiske røster og i rettferdighetens navn.......!

 

Motoren har etter sigende tuslet sine 5100 timer!!

 

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=1&tot=317

 

:flag_sw::yesnod:

 

Ikke noe galt med selve volvo motoren bra trøkk og så er den billig i drift helt topp, men ikke fornøyd med injektoren.

Så er det ergelig når en kjøper nytt som en da forventer skal vare litt lenger, i stedet for må en fly på VP verksted og bytte injektoer eller i verste fall en sesong ødelagt. Hadde vært moro og sett en statestikk på når det begynte med injektor feil, Slutten av 2005 og 2006 modeller.

Link to post
Share on other sites

Her var det mange sider med Volvo trøbbel, jeg får føye til min erfaring:

 

I frisk bris sør for Stauper stoppet min motor D4 (2005 modell) plutselig helt opp i høst. Prvøde forgjeves å starte motoren, fikk kun en feilmeldingskode. Drev innover mot Stauper. Slapp ut ankervisjen, ankeret fikk feste slik at jeg stoppet ca. 2 meter fra et skjær. Lå med akterenden mot bølgene som var 1 - 1.5 meter. Ikke særlig god følelse. Selv om båten ikke er mer enn 27 fot ville jeg ikke hatt mulighet til å holde den borte fra skjæret dersom ankeret hadde mistet feste.

 

Fikk heldigvis hjelp etter en stund og fikk tauet båten inn i trygt farvann ved Stauper. Ringte rundt for å finne ut hva feilkoden betød. Feil på aktuatorarmen, dvs den svarte sylinderen som styrer mekanisk gir. I manualen stod det at man kunne koble denne manuelt fra i en nødsituasjon, men dette hjalp ingenting da motoren fortsatt nektet å starte og gav samme feilmelding. Gav opp etter mange timer, ringte Redningsselskapet og ble tauet hjem midt på natten.

 

Verkstedet (Framnes Maritime) bestilte ny aktuator, de hadde ikke tid til å skifte denne så det gjorde jeg selv, enkel jobb. Ingen problemer med garantien.

 

Spørsmål: Hvorfor lager Volvo et så idiotisk system at motoren stopper dersom aktuatoren ryker, og hvorfor kan man ikke kjøre videre etter å ha satt denne manuelt i gir?

 

Mulig svar: Jeg var på en liten båtmesse forrige helg i Leangenbukta, og en mekaniker jeg traff der påstod at man måtte "nulle" ut alle kodene, de legger seg opp på hverandre. Dvs. har du forsøkt å starte motoren 10 ganger må du foreta "nullings prosessen" 10 ganger fordi det er 10 feil som ligger i systemet. Vet ikke om dette er riktig, fikk aldri prøvd dette når det gjaldt.

 

Er nå på jakt etter en større sport cruiser med to motorer, stoler ikke på en motor lenger. :nonod:

 

Amarone.

Link to post
Share on other sites

Feil på aktuatorarmen, dvs den svarte sylinderen som styrer mekanisk gir.

Takke meg til vanlig skyv/trekk kabel.

Synes det er utrolig at elektronikk skal bestemme over kapteinens avgjørelser. Enda et bevis på at hvis man skal bruke slikt "dill" på båtmotor, må det være en "override" hvor kapteinen må kunne bestemme om man skal ta hensyn til slikt. Ikke mye vits med feilmelding hvis ikke det er åpenbart hva denne gjelder. Skulle ikke vært lov å innstallere som singel innstalasjon.

:nonod:

Link to post
Share on other sites

Jeg var på en liten båtmesse forrige helg i Leangenbukta, og en mekaniker jeg traff der påstod at man måtte "nulle" ut alle kodene, de legger seg opp på hverandre. Dvs. har du forsøkt å starte motoren 10 ganger må du foreta "nullings prosessen" 10 ganger fordi det er 10 feil som ligger i systemet. Vet ikke om dette er riktig, fikk aldri prøvd dette når det gjaldt.

På sjøen er det viktig å gjøre seg kjent med hvordan motor fungerer. Noe av det første jeg gjorde var å "pugge" prosedyrene fra manualen for fremgangsmåte om feilmeldinger skulle oppstå. Dette er litt ulikt om en har det "store displayet" eller "det lille". Utnulling av koder er viktig å kunne. Dette er jo en moderne motor som har overvåking av mange punkter som selvsagt det kan bli feil på. Prosedyrene står godt beskrevet i manualen. Også oversikt over kodene.

 

Takke meg til vanlig skyv/trekk kabel.

Synes det er utrolig at elektronikk skal bestemme over kapteinens avgjørelser. Enda et bevis på at hvis man skal bruke slikt "dill" på båtmotor, må det være en "override" hvor kapteinen må kunne bestemme om man skal ta hensyn til slikt. Ikke mye vits med feilmelding hvis ikke det er åpenbart hva denne gjelder. Skulle ikke vært lov å innstallere som singel innstalasjon.

Enten en liker det eller ikke er nå elektronisk motorstyring totalt dominerende i alt som lages av moderne motorer i dag. Så kan en selvsagt mene en hel masse om det, men jeg føler meg temmelig sikker på at hverken VP eller andre kommer til å relanser gammel teknologi. Elektronikken er laget bl.a. for å beskytte motor mot havari. Så er det selvsagt lov å ønske seg tilbake til T-ford-tiden :wink:

 

Kjennskap til hvordan systemet fungerer er selvsagt viktig enten det gjelder gammel eller ny tekonlogi. Oversikt over hva kodene betyr står i manualen som iallefall jeg har i båten. Likedan utnulling av feilkoder.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke vanskelig å se hvem som har VP i sitt hjerte når dette motormerket debatteres.... (slapp av Swande. Er ikke ute etter deg :wink: )

 

 

Elektronikken er laget bl.a. for å beskytte motor mot havari. Så er det selvsagt lov å ønske seg tilbake til T-ford-tiden

 

Min første tanke: Hvorfor ikke lage elektronikk som er til for å beskytte mannskap og farkost mot forlis? Jeg driter i om motoren går i filler hvis det gjør at jeg kan oppleve neste soloppgang.

 

Mye har skjedd siden Henry sendte de første Forder ut fra samlebåndet. Og det meste til det bedre.

Link to post
Share on other sites

Hei Bitteliten,

 

Koden nulles som du sier ut ved å vri nøkkelen til S posisjon. Her er utdrag fra manualen:

 

"Any fault codes in the diagnostic function are automatically

erased every time the starter key is turned to

the stop position (S).

 

Fault codes for malfunctions which have not been

attended to must be acknowledged every time the

system voltage is switched on.

 

If the diagnostic button is pressed after all stored fault

codes have been erased, code 1.1 (“No fault”) will be

flashed out."

 

Så vidt jeg skjønner betyr dette at man må vri nøkkelen til venstre så mange ganger at koden 1.1. vises. Kjekt å vite nå motoren ikke går!

 

Amarone.

Link to post
Share on other sites

Elektronikken er laget bl.a. for å beskytte motor mot havari. Så er det selvsagt lov å ønske seg tilbake til T-ford-tiden :wink:

Trenger ikke gå tilbake til T-ford tiden, men litt mer kritisk bruk av teknologi, hadde vært kjekt. At teknikken tar vare på motor, er jo kjekt, men den skal ikke hindre kaptein i å ofre motor for å redde liv. Tror største fordelen med elektronisk giring, er enklere innstallasjon og dermed bedre intjening for båtbygger, fremfor driftsikkerhet. Greit med elektronikk, men det bør være mulig å overstyre slikt i nødsfall,som feks kunne gire manuelt eller kutte ut defekte følere. Nyere dieselmotorer er i ferd med å miste et av sine største fortrinn i forhold til bensin, som er uavhengighet av strøm når den går. Litt mer satsing på failsafe og backup løsninger, og ikke bare effekt og vekt, hadde vært på sin plass, synes jeg. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ikke vanskelig å se hvem som har VP i sitt hjerte når dette motormerket debatteres.... (slapp av Swande. Er ikke ute etter deg :wink: )

??

 

 

Trenger ikke gå tilbake til T-ford tiden, men litt mer kritisk bruk av teknologi, hadde vært kjekt. At teknikken tar vare på motor, er jo kjekt, men den skal ikke hindre kaptein i å ofre motor for å redde liv. Tror største fordelen med elektronisk giring, er enklere innstallasjon og dermed bedre intjening for båtbygger, fremfor driftsikkerhet. Greit med elektronikk, men det bør være mulig å overstyre slikt i nødsfall,som feks kunne gire manuelt eller kutte ut defekte følere. Nyere dieselmotorer er i ferd med å miste et av sine største fortrinn i forhold til bensin, som er uavhengighet av strøm når den går. Litt mer satsing på failsafe og backup løsninger, og ikke bare effekt og vekt, hadde vært på sin plass, synes jeg. :smiley:

Selvsagt bør motorprodusenter jobbe kontinuerlig for å sikre backup-løsninger som fungere også når elektronikken svikter. Men det er altså ikke slik at motor blir ukjørelig om en får en feilmelding. Får en f.eks. feilmelding om varmgang skal teknologien jobbe for å hindre motoren å koke og havarere totalt. Turtallet blir deretter senket ¨for at motor bare kan kjøres på lavt turtall. Det er jo ganske kjekt om en er langt til havs.

 

Kritiske spørsmål omkring ny teknologi er avgjort berettiget, men stiller vi de samme spørsmålene når gassen hekter seg opp på snekka p.gr.a mekanisk slitasje, eller styringen forsvinner p.gr.a mekanisk slitasje? Svakhetene til ny teknologi er belyst, fordelene er åpenbart at det ikke finnes mekaniske mekanismer i samme omfang som kan blir slitt.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kritiske spørsmål omkring ny teknologi er avgjort berettiget, men stiller vi de samme spørsmålene når gassen hekter seg opp på snekka p.gr.a mekanisk slitasje, eller styringen forsvinner p.gr.a mekanisk slitasje? Svakhetene til ny teknologi er belyst, fordelene er åpenbart at det ikke finnes mekaniske mekanismer i samme omfang som kan blir slitt.

Når min 30 år gamle girkabel røk, var det fort gjort å konstatere hva som var problemet og åpne luka og sette den i gir. Ingen stopp pga det, og ca 300,- for ny. Tror straks du sliter litt mer, om det er slik som nevnt i tidligere innlegg, at man får stopp, og må kvittere ut feil. Videre har man en elektronisk hendel å feilsøke på, busskabel, elektronikkenhet som tar i mot og sender signaler videre, en aktuator som skal betjene, eller spoler på en hydraulikventil. Lite man kan oppdage visuellt, og feilsøking krever ofte kompetanse og instrumenter. Kanskje fører feil på spole eller aktuator til sikkringsbrudd? Hvor finnes den?

Noen ting fungerer så bra at det ikke er fornuftig å "teknologisere". Ikke lett å sjekke slitasje på elektronikk, og sjøluft har en egen evne til å redusere levetid på slikt.

Det enkle er ofte det beste, selv om det kanskje ikke er så fancy. :wink:

Link to post
Share on other sites

Finnes vel mer personlige preferanser enn opplest vitenskap rundt disse spørsmål (?). Har "drive by wire" i dag og føler meg komfortabel med det. I tidligere båter, med "det enkleste er ofte det beste", har jeg opplevd noen ubehaglige opplevelser. Gearhendel som fusket og sendt meg langt opp på flytebrygga i Tønsberg, hvor jeg klarte å legge den ene lysmasta flat utover brygga. En gearinnkopler som røk og sendte meg nesten opp på en strand da gearet ble stående i revers (hadde det skjedd noen minutter tidligere, hadde jeg mest sannsynlig torpedert en 50 fot Princess). En styrekabel som røk og gjorde båten umulig å manøvrere, med det resultat at jeg krysset foran et uttall av seilere som nok lurte på om jeg var spenna sprø gal. Alle disse tilfellene skjedde på tider da det uansett teknologi ikke hadde vært tid til reparasjoner.

 

Det er mulig å overstyre / resette eksempelvis VP's sitt utstyr, men forutsettingen er selvsagt at man har lest litt i manualene. (man skal ikke overse at enkelte gearkasser av eldre type, også krever at man har lest manualen for å skjønne hvordan man tvangsinnlegger gearet). Hadde ovennevnte ting skjedd med dagens båt, vel så hadde jeg hatt like mye problemer, bare for å understreke det!

 

Min erfaring er at "drive by wire" gir meg en mer presis kontroll. Uten dermed å si at ikke man kan ha den følelsen på mekanisk styring også.

 

Systemer hvor elektronikken eksluderer kapteinen fra å bruke motoren etter eget forgodtbefinnende, synes enkelt at er feil. Slik jeg forstår eget system (VP), så er det vel langt på vei logisk det som skjer. Om motoren blir overopphetet, vel så tillater ikke elektronikken mer enn 1500rpm(?) for å hindre store skader. Man kan jo kjøre videre!

Om oljepumpa havarerer, vel så tror jeg motoren slår seg av. Men, det gjør vel motoren uansett etter noen sekunder ved at den skjærer seg. Og det, selv om kapteinen med høyt hevet hode har sagt; "her er det jeg som bestemmer".

 

Jeg oppfatter at min elektronikk har fått tildelt et utvidet ansvar. Den skal si i fra om mulige "katastrofer". Om jeg ikke er oppmerksom eller reagerer i tide, vel så har den fått i mandat å treffe tiltak selv. Jeg stoler på at den gjør det riktige. Så får jeg heller krysse fingrene og håpe på at sjøens miljø ikke leder til "mytteri". (jeg har dog det ultimate våpen, tenningsnøkkelen :cool: )

 

 

Mvh. BEG

Redigert av BEG (see edit history)

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Jeg oppfatter at min elektronikk har fått tildelt et utvidet ansvar. Den skal si i fra om mulige "katastrofer". Om jeg ikke er oppmerksom eller reagerer i tide, vel så har den fått i mandat å treffe tiltak selv. Jeg stoler på at den gjør det riktige. Så får jeg heller krysse fingrene og håpe på at sjøens miljø ikke leder til "mytteri". (jeg har dog det ultimate våpen, tenningsnøkkelen )

 

Ja snart er båtene så fullautomatiserte at en slipper å sjekke noen ting, slipper å tenke selv..., tja det neste blir vel at vi slipper å være med på turen. La den seile sin egen sjø bokstavelig talt!

Kanskje like greitt slik at man unngår å bli truffet når frostpropper, hylser og injectorer fyker rundt ørene.....! :cryin::rolleyes:

Link to post
Share on other sites

................ Jeg stoler på at den gjør det riktige. Så får jeg heller krysse fingrene og håpe på at sjøens miljø ikke leder til "mytteri". (jeg har dog det ultimate våpen, tenningsnøkkelen :cool: )

Objektivt og bra inlegg, men .......

 

Jeg forstår hvorfor elektronikken kommer, effektivt, rent og at det forenkler insallasjonen av maskinen(e)... men det jeg savner er backup, og mulighet to override.... Sjø, til tross for at dette er marine motorer, så er det et uvennlig miljø som trenger inn i de mest finurlige plasser, både der hvor det ikke har noen innvirkning og hvor saltdamp kan ha innvirkning. La oss nå si at elektronikken ikke funker og at du låser maskinen i failsafe mode 1500RPM og med fremover drift .... siden elektonikken styrer alt fra kontroll til tenning, så er det jo ingen garanti for at tenningsnøkkelen vil fungere .... stopp eller start ... eller er de "failsafe -neutral/Stop"?

 

På mine gamle maskiner har jeg (fra førerplassen) tre metoder for å stoppe hver enkelt maskin:

1. Stopp knappen (Elektrisk rele som stenger diesel tilgang til fuel rack etter pumpen)

2. Blokkeringsspjeld (manuellt trekk kabel som stenger luftinntak etter intercooler og blower ... kompressor)

3. Stenge drivstoff tilførselen (manuellt trekk kabel som stenger drivstofftilførsel før filterene)

 

Stopp knappen har jeg manuell override på.

 

Vedrørende kontrollene, så har jeg to sett med kabler for hver funksjon (flybridge og nede), hvor den ene kan overstyre den andre ved aktivering av kontrollen. Begge går inn på slider (1x gir og 1x throttle) som i tillegg kan kontrolleres individuelt manuelt på maskin og girkasse.... "Belt & braces" kanskje, men kommer faktisk med en del trygghet.

 

Ja jeg har hatt mekniske feil med vaierbrudd og alt det der, men det er nettopp årsaken til mitt "belt & braces" prinsipp. Jeg kunne godt tenkt meg to "all singing & dancing" maskiner, men kun hvis jeg har manuell override på noen essenssielle funksjoner (Kontroll, Start / Stopp).... Murphys Law og alt det der...... "Alt som kan gå galt, vil gå galt på det verste tidspunktet", og da er det kjekt å ha alternativer for manuell override av disse, noe som jeg saver som standard installasjon fra visse maskin leverandører.

 

Dette er ikke ment som kritikk, men som observasjon av trenden i markedet i dag, som jeg ikke er helt komfortabel med ... Jada ... fly har brukt elektonisk kontroll i mange år, men de har helt andre krav til vedlikehold og alternative systemer enn hva lystbåtflåten har....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Har ikke satt meg så mye inn i VP sitt styreprogram, men logisk er ikke det første som slår meg når det blir full stans pga feil på aktuator til gir. Ei heller når jeg har lest om motor som ikke vil starte, og ender på verksted for å finne ut at alarmen betyder tett drivstoffilter. Da burde vel i allefall produsenten kunne koste på et panel,som standard utstyr, som forteller i klartekst hva feilen gjelder. Hvis det er et slikt teknologisk vidunder, burde det ikke være nødvendig å ta frem manualen for å tyde feilmeldinger.

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...