Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Ny mail fra VP-sjefen i dag, men dette var heller ikke mye konkret hverken når det gjelder status i arbeidet videre oppfølging eller utvidede garantier:

 

"Volvo Penta och Bosch jobbar tillsammans vidare. Ärendet har hög

teknisk komplexitet och vi jobbar systematisk och seriöst för att hitta en

förklaring till varför vissa av injektorerna går sönder. Det vore fel av

oss att utesluta någon form av bränslepåverkan som möjlig orsak. Liksom

alla andra tänkbara felorsaker.

 

Norska båtägare som har drabbats av detta problem har i samtliga fall

tagits om hand och blivit hjälpta av Volvo Penta. Om du har kännedom om

fall som inte har blivit omhändertagna av Volvo Penta är vi tacksamma

om du meddelar oss.

 

 

Med vänliga hälsningar

 

Mats Edenborg"

 

Det mest interessante er igjen understrekingen av at det dreier seg om "visse injectorer" som blir ødelagt. Jeg tolker dette som at det klarere og klarer ser ut som problemet gjelder feil på noen få - kanskje en serie - injectorer. Altså ikke et generelt problem med D-serien.

Link to post
Share on other sites

snakket med lokal vp forhandler her om dagen, og jeg måtte spørre om det var noe nytt i denne saken, han kunne fortelle at det såg ut til å dreie seg om en serie injektorer som kom fra en annen underlevrandør hvor mye hold det er i dette er jeg ikke sikker på men mye kan tyde på a

t dette stemmer men de vil sikkert ikke gå ut med noe før det er 100% avklart.

bosch har vel sine underlevrandører de også så visst en levrandør ikke kan levere nok injektorer så er det vel om å gjør å få tak på andre som kan levere injektorer. Kan det rett å slett være årsaken ? får håpe på snarlig løsning.

ps. forhandleren sa at symptomer på dysehavari merket du først med ikke å oppnå maks turtall og lugging å dårligere akslerasjon

Link to post
Share on other sites

. Så får jeg heller krysse fingrene og håpe på at sjøens miljø ikke leder til "mytteri". (jeg har dog det ultimate våpen, tenningsnøkkelen :cool: )

 

 

Mvh. BEG

Det kan faktisk hende at tenningsnøkkelen ikke virker - har en bekjent som opplevde det. Da måtte de bruke nødstoppen på motoren - stor rød knapp på toppen.

Link to post
Share on other sites

Ikke så mye nytt der nei. Hvis det dreier seg om en produksjonsserie med innjektorer, burde ikke det kunne være fastslått på den tiden de har brukt til nå?? Fint at de jobber hardt med dette, men med den ekspertisen (VP og Bosch som produsent), forekommer det meg noe underlig at dette tar såpass lang tid å løse. Men nå har ikke jeg rare kompetansen på dyser heller da. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det kan faktisk hende at tenningsnøkkelen ikke virker - har en bekjent som opplevde det. Da måtte de bruke nødstoppen på motoren - stor rød knapp på toppen.

 

Hvis systemet først bestemmer seg for et velregisert mytteri, så er det taktisk lurt å sette tenningsnøkkelen ut av funksjon. Men, jeg har heldigvis lett adkomst til lukkekrana til dieselen. Hovedenheten for VP-elektronikken sitter i koplingsskapet under førerstol. For å være på den sikre siden, skal jeg anskaffe hagle og skyte faenskapet om så er nødvendig :cool: Jeg har tross alt sett en del sånne dokumentarfilmer (er ikke helt god i engelsk, men tror det heter sience fiction på fagspråket), så jeg er ganske klar over hva sånne grønne menn kan gjøre når de infiltrerer systemene. :eek:

 

 

Mvh. BEG

Redigert av BEG (see edit history)

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Bare en liten filosofi. En båt kan man ikke rolig rulle ut i grøfta og parkere. Den gangen jeg jobbet med spec.'er for offshore installasjoner hadde man en frase som het(er) "Run To Destruction". Brannaggeregater hadde denne spec.'en. Det betød at om et brannaggeregat (pumpe og dieselmotor) først hadde startet, så kunne det gi alle mulige faresignaler om manglende oljetrykk og manglende kjøling. Det var uansett accopalypse now, total nedsmelting. Dette har jeg ført videre til Hulda, denne motoren går til alt står i sju stein.

 

Story: Jeep Grand Cherokee av en viss serie. Transmitter på oljetrykket har en fjær som fra tid til annen kan ryke. Bruddet fører til at vist oljetrykk detter til omlag 1 barg, fra normalt 4 barg. Dette har jeg kjørt rundt med et par år. Transmitteren sitter slik at man bør være utdannet slangemenneske ikke over 25 år for å skifte saken. Jeg vet hva det er, og er forberedt på 'run to destruction'. Jeg kan levende tenke meg at jeg ligger ute i brenningene og trenger 2500 rpm, og så finner en dustete chip ut at jeg ikke kan få mer enn 1500 rpm. Skuta går på grunn og besetningen dør. Ene og alene på grunn av en defekt transmitter. Som sikkert motorprodusenten har varslet i en av flere hundre 'tech. bulletins' som ikke en j**** mekaniker har giddet å lese.

 

Moral: Mitt (og andres liv) er mer verd enn en transmitter til NOK 250+mva. Når det heter Jeep og landet er Norge, kan man multiplisere NOK-beløp med 10.

Link to post
Share on other sites

Det mest interessante er igjen understrekingen av at det dreier seg om "visse injectorer" som blir ødelagt. Jeg tolker dette som at det klarere og klarer ser ut som problemet gjelder feil på noen få - kanskje en serie - injectorer. Altså ikke et generelt problem med D-serien.

Umulig, et seriøst konsern har et bedre logistikk system enn så.

De trenger neppe over et halvt år på å finne ut hvilken batch injectorer som er brukt hvor i produksjonen.

 

For å være på den sikre siden, skal jeg anskaffe hagle og skyte faenskapet

Det er neppe nødvendig.

En slant russerdiesel gjør jo nytten har jeg hørt. :lol:

 

 

Link to post
Share on other sites

Vel, på -80 tallet ver det helt tilfeldig om din Volvo 240 kom med Girling eller ATE bremse kalippere. Det hjalp ikke en gang å se på lokket til bremsevæskebeholderen da dette gikk helt på måfå...

Girling kalipper og ATE beholder eller omvendt helt tilfeldig. Jeg vet at vi snakker om -80 tallet, men dette var bilindustri. Om logistikken nå er helt på topp vites ikke, men med så mye famling i mørke begynner man jo å lure..

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Da jeg så en reportasje med bilder fra VP's fabrikk i fjor høst forstod jeg at båtmotorfabrikk ikke er en bilfabrikk - og ganske langt i fra også. Må si at jeg har sett bilder av mange fabrikker som ser bedre organisert ut - men jeg har aldri sett en annen motorfabrikk før. Men mekaniske fabrikker kan jeg vil si at jeg har et visst inntrykk av.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.... Jeg vet hva det er, og er forberedt på 'run to destruction'. Jeg kan levende tenke meg at jeg ligger ute i brenningene og trenger 2500 rpm, og så finner en dustete chip ut at jeg ikke kan få mer enn 1500 rpm. Skuta går på grunn og besetningen dør. ...

 

Oooops, at jeg ikke tenkte på det!! Du glemte å nevne at vrakrestene fra båten også kan havne i propellene til andre båter, som så mister framdriften, driver på land ved et nærliggende oljeraffeneri, som nødvendigvis blir antent, kjempeeksplosjon som sender en sjokkbølge rett i fleisen på Airforce 1-maskinen som er i ferd med å lande, USA's president dør og alle skjønner at Al-qaida står bak. Vi prater fort 3-verdenskrig.....

 

Noen som vet om elektronikken kan koples vekk?

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Joda, er klar over det. Men, vil jo nødig bidra til katastrofer vet du :crazy: . Vi med D6'ere har jo både kjøpt katta i sekken og klodens framtid hviler på våre skuldre ved at motoren innehar all denne ufyselige elektronikk :wink:

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Jobbet en gang i tiden for Lars Monrad Krohn, dere vet han med Norsk Data, Kon-tiki/Tiki data osv. Han hadde følgende læresetning etter noen tiår i elektronikkbransjen:

"Problematikken med elektronikken er som regel relatert til mekanikken"

Etter å ha skrudd og mekket på diverse PC'er og annet opp igjenom er det godt hold i den setningen fortsatt.

Link to post
Share on other sites

Det er nok en grei sannhet. Så vidt jeg vet har det ikke vært noen feil med elektronikken på disse forskjellige motorene. Dessuten kan det være man er låst til elektronisk styring for å møre fremtidige utslippskrav. Mitt innlegg over var ikke ment som negativt fokus på elektronikken i seg selv. Mitt innlegg var ment som innspill at elektronikken kan overta styringen av propellkraften kanskje i en klemt situasjon der du trenger maks, kanskje bare i noen sekunder/minutter. Det er vel dette poenget elektronikken til BEG er litt lite utviklet til å få med seg.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Er det noen som vet om Volvo Penta har gitt konkrete tilbakemeldinger på om de vil gi utvidet garanti som følge av injektorproblemer til de av kundene som har D4 og D6? Hva skjer dersom en slik motor havarerer når reklamasjonsfristen etter forbrukerkjøpsloven er utløpt? Må eier da dekke hele kostnaden med skifte av motor? Får dere som har fått skiftet en eller flere injektorer som følge av feil på den/de, tilbud om noe oppfølging for sjekk av injektorerene med utlesning av diagnosedata?

 

Det er ganske modig gjort av utviklingsdirektøren til Volvo Penta å si i Båtmagasinet nr. 16/desember 2007 at dersom produsenten ikke lykkes med å finne den bakenforliggende årsaken til injektorproblemene, vil nye havari skje.

 

Svenskene er også blitt gjort oppmerksomme på injektorproblemene i Norge. Her følger en ikke helt fersk link til en artikkel med kommentarer:

 

Norskt båtuppror mot Volvo

Link to post
Share on other sites

Hei!

Svenskene er også blitt gjort oppmerksomme på injektorproblemene i Norge. Her følger en ikke helt fersk link til en artikkel med kommentarer:

 

Norskt båtuppror mot Volvo

 

De er ikke nådige i Sverige du !

 

Sittat fra linken over:

. D4 D6 är helt kass 2007-10-18 09:42

D4 och D6 motorerna har allvarligt skändat Volvos varumärke.

Jag håller med!!!

Dessa motorer är absolut inget att rekommendera.Det är den största skitmotor som finns.Den tål ens inte att vinterförvaras.Vid första starten på våren hänger

inte ventilsystemet med och ventilerna slår i kolvarna.

Oljelekage, skärningar är även vanligt förekommande.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Er det noen som vet om Volvo Penta har gitt konkrete tilbakemeldinger på om de vil gi utvidet garanti som følge av injektorproblemer til de av kundene som har D4 og D6? Hva skjer dersom en slik motor havarerer når reklamasjonsfristen etter forbrukerkjøpsloven er utløpt? Må eier da dekke hele kostnaden med skifte av motor?

Jeg tror aldri at VP våger etter alt dette ståket i Norge, å nekte å imøtekomme eiere som skulle få dyseproblemer utover garantitiden. Det vil det blir så mye bråk av at det tror jeg ikke de våger. Men for å skape ro rundt D-motorene jobber jeg og flere D-eiere på Sørlandet med akkurat dette. Vi har enda ikke fått gjennomslag hos VP-sjefen men har en dialog gående.

 

De er ikke nådige i Sverige du !

 

Sittat fra linken over:

:sleep: Hvor interessant er egentlig dette? Det er ingen fakta i dette sitatet som sier noe som helst nytt. Vil anbefale at om vi skal sitere fra andre fora så bør det være noe som tilfører noe nytt i debatten. At det finnes ett innlegg og to om den norske D-debatten i et svensk forum er vel neppe særlig overraskende. Vi har heltdigvis kunne føre en saklig og konstruktiv D-debatt her inne - la oss fortsette med det.

Link to post
Share on other sites

:sleep: Hvor interessant er egentlig dette? Det er ingen fakta i dette sitatet som sier noe som helst nytt. Vil anbefale at om vi skal sitere fra andre fora så bør det være noe som tilfører noe nytt i debatten. At det finnes ett innlegg og to om den norske D-debatten i et svensk forum er vel neppe særlig overraskende. Vi har heltdigvis kunne føre en saklig og konstruktiv D-debatt her inne - la oss fortsette med det.

 

Nå sier vel ikke jeg att dette er faktanytt men Svenskene sliter de også men det er sikker bare den "russerdieselen" som har kommet til dem også :wink:

Men snakker du med VP så er det kun på vestlandet D4 - D6 serien har problemer .......... noe som er BS

 

Mulig feilen ligger i krystallkula til Mr.Lungquist :wink:

 

Jeg tror aldri at VP våger etter alt dette ståket i Norge, å nekte å imøtekomme eiere som skulle få dyseproblemer utover garantitiden. Det vil det blir så mye bråk av at det tror jeg ikke de våger. Men for å skape ro rundt D-motorene jobber jeg og flere D-eiere på Sørlandet med akkurat dette. Vi har enda ikke fått gjennomslag hos VP-sjefen men har en dialog gående.

 

Skal vi vedde på om dere får utvida garantitiden :wink:

Redigert av power (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:sleep: Hvor interessant er egentlig dette? Det er ingen fakta i dette sitatet som sier noe som helst nytt. Vil anbefale at om vi skal sitere fra andre fora så bør det være noe som tilfører noe nytt i debatten. At det finnes ett innlegg og to om den norske D-debatten i et svensk forum er vel neppe særlig overraskende. Vi har heltdigvis kunne føre en saklig og konstruktiv D-debatt her inne - la oss fortsette med det.

 

:yesnod:

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Vel, jeg har hatt to båter med Volvo Penta, først D3 og nå sist D6. Og jeg har ny båt i bestilling - med 2 x D4. Jeg er veldig fokusert på sikkerhet. Så det er vel da tydelig at jeg bedømmer det som trygt (nok) å fortsette med VP. (Som jeg til nå har vært særdeles fornøyd med)

 

Antar at du (BAG) har to motorer i din Fairline idag. Da er vel tryggheten vel ivaretatt. Så kan man sikkert diskutere motorpreferanser, smak ++. Men du spør om det er trygt, og det svarer jeg ja til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...