Komodo Svart 3.Mars.2011 Del på Facebook Svart 3.Mars.2011 En ting jeg stusser på i denne diskusjonen er at flere er kritiske i forhold til synspunkter fra folk som ikke har D-motor selv. Tråden heter "Trøbbel med Volvo penta D-serie". Da regner jeg med det er problemene/ utfordringene med D-motorene som er tema. Det må vel kunne gå an å føre en saklig argumentasjon uten å ha en slik motor? Jeg kan ikke forstå at de som har en D-motor som har vært problemfri kan ha noe mer å komme med enn de uten D-motor. Det er jo "trøbbelet" som skal fram her! Når jeg leser om alle som er fornøyd med sin D-motor blir jeg selvsagt glad på deres vegne, men hvis det stemmer som Bitteliten skriver at det er ca 30.000 solgte av disse motorene så bør jo en del av dem virke helt uten havari også, hvis ikke hadde det jo vært helt ille. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
finnmarken Svart 3.Mars.2011 Del på Facebook Svart 3.Mars.2011 Nettopp Komodo. Det er jo trøbbelet som skal fram her. Det at de fleste ikke har problemer er jo en selvfølge. Så skrives det her at mange av oss skriver av skadefryd. Vi koser oss med misnøye? Neida, jeg håper alle som har D-motor og alle som har andre motorer en problemfri ferdsel på sjøen. Selvsagt gjør jeg det. Grunnen til at jeg spør og graver er jo at jeg selv engang, kanskje neste sesong, vil skaffe meg en nyere båt. Nesten alle de jeg har lyst på har D-motor. Derfor er jeg opptatt av å finne ut om jeg kan ta sjansen på en slik. Jeg har ikke råd til først å kjøpe båt til 1 mill, for deretter å bytte motor med kostnad på f eks 400 000,-. Jeg har lest mye her og andre steder om D-serie. Til nå har jeg ikke funnet info som beroliger meg. På nabobåtplassen har det kommet en med VP D4. Han sier at han har fått beskjed om at fra 2008 modellene så har de fått orden på problemene. Jeg stoler foreløpig ikke på denne beskjeden. Vet dere hva? Båten hans er en 2008 modell. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Mars.2011 Del på Facebook Svart 3.Mars.2011 Da er min anbefaling at du går rett til vp i gøteborg med dine spørsmål. De svarer sikkert. Problemet ditt er at du sier du ikke gidder det. Men du gidder å skrive her hvor du ikke får mer svar. Det skjønner jeg ikke :-) Til nå har jeg fått svar på alle mine henvendelser til VP. Husk også at vp er et konsern som omsetter for ti mrd kroner. 80 blåste motorer er ikke krise for dem. Det virker ikke som om det er krise for båt produsentene heller. De fortsetter å lansere båter med disse motorene. Markedet vil tydeligvis ha dem. Men jeg forstår veldig godt at du opplever det som usikkert. Poenget mitt er at jeg desverre ikke tror du får svar som gir der mer trygghet her. Fordi de som vet mer ikke gidder å skrive mer. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 3.Mars.2011 Del på Facebook Svart 3.Mars.2011 Kan virke som det føles som litt krise for de det skjer med, på tross av at VP ordner opp, siden det har vært flere båter med "nye" motorer til salgs siden i høst. Så langt jeg har forstått, har VP kommet med nye dyser som skal løse problemet, men ikke valgt å bytte på alle de som har gamle dyser. Nå vet ikke jeg om det har havarert noen med de nye dysene, så vi kan vel kanskje kalle de for "trygge".De som har den gamle typen ville jeg karakterisert som utrygge, og i beste fall kjøpt, som Sumi II er inne på, med en rabatt tisvarende MINST det et komplett dyseskift koster. Motorhavari forsikring er jo vel og bra, men ingen livsforsikring. Dessuten vil et slikt motorhavari medføre endel pes uansett, som man sikkert kan unnvære. Skal man ta noe utover normal risk, som mange mener dette er, bør det gjenspeiles i en økonomisk gevinst etter mitt syn. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 3.Mars.2011 Del på Facebook Svart 3.Mars.2011 (redigert) Båtmagasinet dumpet ned i kassa idag.. der står det om VP store problemer med DPH drevene.. da spesielt på grønland hvor noe sånn rudt 35 stk drev er gått i fillebiter.. problemet er som omtalt tidligere plastshims i drevet som nå fra 2010 er erstattet med stål shims.. Klarer ikke VP og produsere holdbare komponenter lengre?? har de sparekniven for hardt mot strupen? At det i tillegg står om vps uthaling og benektelse av forholdene gir ikke akkurat tillit til dette konsernet.. i alle fall hvis en havner i tvist ang reklamasjon/garanti.. Nå sto det også at vp rydder opp i problemene til slutt.. men hvor lenge må meningmann krangle om dette.. vedkommene som var i artikkel i bladet hadde fått avslag på reklamasjon flere ganger.. Han ble i tilegg beskylt for og ha chippet motoren.. noe som var direkte løgn .. VP gjør tydeligvis alt i sin makt for og ikke punge ut Båten en nor star (targa båt) hadde tilegg montert ekstra kjøling av toppen av drevet for netopp og hindre varmgang da eier insiterte på dette ved levering.. på tross av dette gikk det varmt og drevet gikk til h.... Redigert 3.Mars.2011 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Mix Svart 3.Mars.2011 Del på Facebook Svart 3.Mars.2011 At det i tillegg står om vps uthaling og benektelse av forholdene gir ikke akkurat tillit til dette konsernet.. Dette kjenner vi igjen. VP nektet også for hele D-serie problematikken i laaaang tid før de krøp til korset. Løgn, bløff, fornektelse og fortielse ser ut til å være normalen, desverre. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Mars.2011 Del på Facebook Svart 3.Mars.2011 (redigert) Det finnes medlemmer her på forumet som har hatt slikt drevhavari. Kanskje de kan skrive litt om sine erfaringer? Jeg mener å huske at det finnes en service billetin på denne shimsen. Den bør byttes om båten brukes i svært kaldt vann. Redigert 3.Mars.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 3.Mars.2011 Del på Facebook Svart 3.Mars.2011 Kos med andres misnøye, skriver Bitteliten.. Hvor Bitteliten går det ann å bli? Største grunn for å diskutere emnet,for mitt vedkomne, er å belyse saken. Har oppriktig medfølelse med de som havner i problemer, og alt lille meg kan gjøre er å diskutere med dere. Har debattert endel på Båtmagasinet sine sider tidligere, og vært med på å sette press på redaksjonen. Dette har gitt resultater, og Hr Due og kompani har tatt bladet fra munnen igjen,og presser bra på nå. Har ikke lest siste magasin, men lederen i forrige var bra. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Mars.2011 Del på Facebook Svart 3.Mars.2011 (redigert) Så flott! bring noe nytt til tråden. Annet enn bare synsing - da kan vi gjerne diskutere saklig Men først synes jeg dere skal lese fra starten av og se om det er noe dere ikke vet. Særlig VPs egen rapport som finnes her er interessant lesning. For flere av de spørsmålene som er tatt opp her er besvart før - feks timetallet på når VP sier at de ser nedgang i antall havarier (200 timer) Når det er de samme folka som har offa seg om de samme tingene over side etter side er det kos med misnøye tenkerjeg. Hva er det da å diskutere? Hvor usikre vi kan blir - eller hvor dumme VP er - eller hva nytt som kan gå galt på en motor som brukes? Det meste er jo allerede omtalt. Vi vet om injektorer som ryker, lokk på intercooler som lekker, sjøvannsfilterlokk, ladetrykksgivere, shims på drev (35 av hvor mange??), feil på clutch på første IPS drevene, havarier pga for mye motorolje, dårlige styreslanger på drev. Og sikkert mer jeg ikke husker i farten. Jo også har vi elektronikkbokser på EVC C som gir dårlig kontakt. Hr Due og Båtmagasinet løp og gjemte seg så fort VP tok kontakt med dem og syntes de var unyanserte i sin dekning av D problematikken. Så tøffe er de når markedets største annonsør vinker med en liten finger. Motorboat and Yachting har jeg informert i en lang mail. De har ikke giddi å svart på mailen og ikke skrevet noe. Ikke så veldig imponert egentlig. Men annonsekronene ruler nok ganske mye her også. Så igjen gjentar jeg mitt spørsmål - hvorfor går dere ikke direkte til VP med spørsmålene deres? Det kan bringe nytt til saken - og det hadde vært veldig interessant. Tråden er 3,5 år gammel, har snart 3500 innlegg. Det er på tide med noe nytt å tygge på. Det kan bringe saken videre fremover. og tkb - du må gjerne skrive dritt om meg. Det er helt greit - det viser alltid stor styrke når man går fra sak til person. Da kan du være trygg på at du tilfører enda mer av saklig informasjon. Du holder altså liv i tråden -uten å tilføre ny informasjon - fordi du mener at folk har rett til å vite? Tror du ikke denne tråden er kjent nå etter 3,5 år og 3500 innlegg? eller har tatt på deg et slikt edelt oppdrag i allmenhetens interesse? Så lurer jeg på - hva mer ønsker dere fra VP enn det de har gjort til nå? En endelig løsning på problemet? hva om den ikke finnes? Hva mer vil dere at andre skal gjøre? KNBF har satt sin advokat på saken - han finner ikke noe lovstridig fra VP så lenge VP holder hver eier med havari skadesløse. Redigert 3.Mars.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Evita IV Svart 3.Mars.2011 Del på Facebook Svart 3.Mars.2011 Erfaringene med havari på DP-H drev er beskrevet i detalj på dette forum og gjentas derfor ikke. Mekaniske komponenter ryker og VPs komponenter har fått fokus, for så vidt greit nok. Denne tråden beskriver til kjedsomhet hva som allerede er beskrevet. Noen gidder å skive en masse om dette og gjentakelsene kommer. Ikke noe nytt bidras med, bare bla, bla, bla! OK, forsåvidt greit nok det også for spesielt interesserte! Jeg kan i allefall opplyse om, heller ikke allverden, men mine D6ere har gått utmerket i 3 år, ca 500 timer, kun avbrutt av alarm for lavt dieseltrykk i railen. Enkel årsak sammenheng; tette filter! Jada, dette føyer seg også pent inn i rekken med kommentarer fra en med VP motor som er tilfreds, på tross av havari på DP-H drev som ble løst på en utmerket måte fra VP sin side! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Mars.2011 Del på Facebook Svart 3.Mars.2011 (redigert) Bitteliten, dersom VP har en god forklaring og en løsning burde de jo ha sendt ut en pressemelding for få slutt på usikkerheten og synsingen. Burde jo også vært en god sak for de norske båtbladene, så jeg tror ikke det ville være noe problem å komme på trykk. Helt enig - det er "drømmetanken" min også. Men jeg tror rett og slett de ikke har den endelige løsninge. Jeg tenker også at VP rent kynisk ser det er billigere å erstatte motor for motor som havarerer enn å få krav om å måtte modifisere alle tusen på tusen av motorer som er i markedet. Desverre. Det er slett ikke en uvant strategi fra bedrifter. Og det er ikke ulovlig. Og VP har erfaring i å håndtere slike ting etter mange tiår som ledende produsent av motorer. Redigert 3.Mars.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Mars.2011 Del på Facebook Svart 3.Mars.2011 (redigert) Jeg kom på et par ting som er feil: groe på styresylindere på DPH drev som kan gi tap av styring om simmering på sylindere spises opp lekkasje på eksosbend fordi VP "glemte" at de ikke skulle bruke en aluminum i overgang mellom motor og bend. Dette lærte de på KAD men glemte det på D.... Redigert 3.Mars.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 3.Mars.2011 Del på Facebook Svart 3.Mars.2011 (redigert) Båtmagasinet dumpet ned i kassa idag.. der står det om VP store problemer med DPH drevene.. da spesielt på grønland hvor noe sånn rudt 35 stk drev er gått i fillebiter.. En kamerat som har erfaring med båter i dette farvannet, hevder at det kan være fint steinstøv fra isbreene som ligger i sjøvannet og som han har erfart ødelagger sjøvannspumper, etc. Han mener at dette kanskje kan være årsaken til så mange drevhavari på Grønland, ikke det kalde sjøvannet. Ellers vil eg ha meg frabedt at Norstar kalles en Targa båt En Targa er en Targa, ingen over og ingen ved siden Redigert 4.Mars.2011 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Mars.2011 Del på Facebook Svart 3.Mars.2011 (redigert) Rib Roy som driver Oslofjordens største RIB selskap har D6 med DPH sin RIB. Han knekker også drev - de tåler ikke at gearoljen blir varm når han hopper i bølge etter bølge. Kanskje en sak for Båtmagasinet det også? Det er noen enkle ting alle eiere av D motorer selv kan sjekke mener jeg: 1. sjekk at oljenivået ikke er over middels på peilepinnen. Det har vært havarier pga for mye olje fylt på fra VP verksteder (instruksjonsbokens nivå er for høyt mener jeg og noen VP verksteder) 2. sjekk veivhusfilter regelmessig. Pga for mye olje kan dette gå fult før intervall - og oljedampen går da inn i luftfilteret - og motoren selvtenner. Det har vært havarier pga dette. Vil du være ekstra sikker så ta en kikk på luftfilteret også. 3. Lytt på motorene på tomgang - ref injektorer. Det er sagt at en del har opplevd ujevn gange ved injektorproblemer. Har du to motorere start en motor av gangen (feks først stb motor - la den gå i 1 minutt. slå av. start bb motor - la den gå i 1 minutt - så start stb). Dette er oppstartsprosedyre på båter som brukes av proffer.Jeg gjør det samme og får stadig fra kona. 4. tapp Racor filteret regelmessig - monter tappekran som gjør at du enkelt kan drenere vann (det er en teori om at vann i diesel skaper kavitasjon i injektor og dermed injektor havari) 5. følg med på drevet ditt med tanke på groe på styresylinderne 6. Ta service på VP verksted av høy kvalitet. D motoren er en avansert marinemotor med mye elektronikk. Hos meg er punktene 1-4 med på regelmessige sjekker - dvs før hver gang jeg starter opp (punkt 4 er bare om det er lenge siden motoren har gått). I tillegg sjekker jeg alltid sjøvannsfiltrene før oppstart. Kan tillegge en litt morsom sak: jeg var sikker på at jeg hadde oljelekkasje på stb motor. Framnæs sjekke flere ganger - de fant oljen men ikke lekkasjen. Endelig fant mekanikeren ut at det dryppet sort olje ut av hydraliske løfteren til luka. Litt rart ettersom den har rød olje i tanken - men den blir svart når den lekker gjennom sladrehullet. Beviset kom i form av bilde fra mekanikerens IPhone. Ikke alt som er VPs feil Redigert 3.Mars.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
volvo d4 Svart 3.Mars.2011 Del på Facebook Svart 3.Mars.2011 prøver igjen og belyse litt min motor d4 260hk hadde problemer med 1stk dyse på 100timer alle dyser ble bytte på reklamsjon uten spørsmål har nå kjørt 417timer uten problemer men jeg har tilsettning i diselen som er annbefalt av volvo kjøpes hos for handler kr 180,- til 2000liter diesel er medlem av en stor båt forening der vi har mange volvo d4\d6 det er kun 2stk som har hatt dyser problemer men ikke MOTOR HAVARI min er 2006 mod alle de andre motorene i båt klubben har gått fra 200\til 700 timer uten problemer håper dette kan belyse litt jeg stopper nå mine innlegg vedr dette Tema nok er nok har full tilit til min D4 260 hk har kjørt DEN BENHART FOR OG FÅ FREM FEIL men den funker Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 3.Mars.2011 Del på Facebook Svart 3.Mars.2011 Vil bare minne om at denne diskusjonen tok skikkelig fyr igjen 27. feb i innlegg nr 3347. Han som skrev dette vurderte å kjøpe en Sealine med to stk D4-motorer og lurte på om dette var motorer med problemer. Han opplyste vel også at de var kjørt 250 timer. Jeg skal gi de rett, de som mener at det ikke er kommet opp noe spesielt nytt i denne tråden i denne perioden. Men det er vel ikke å forvente at alle orker å lese de over 3500 innleggene, eller for den del lese dem på nytt hvis vi ikke husker alt? Kanskje ikke så rart da at endel av temaene blir diskutert om igjen og om igjen? Tror kanskje ikke at det er til å unngå. Eller skal vi heller svare han som spør i innlegg 3347 at han får se til å lese de snart 3500 innleggene? Mitt spørsmål blir da til de som blir irritert over at det igjen og igjen blir advart mot D-motorer: Hvorfor gidder dere å hisse dere opp igjen og igjen og svare og skrive i denne tråden da? Sitér dette innlegget Link to post
Sumi II Svart 3.Mars.2011 Del på Facebook Svart 3.Mars.2011 Denne tråden detter jeg ut av nå kjenner jeg. Fortsett synsingen. Takk for meg Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
hifo Svart 3.Mars.2011 Del på Facebook Svart 3.Mars.2011 Farvel... Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Johannes Svart 3.Mars.2011 Del på Facebook Svart 3.Mars.2011 Vil bare berømme Bitteliten for de siste innleggene. De var informative. Synes også Thorlyn har en sunn og velfundert argumentasjon til D-serie problematikken. Og selv om tråden har vart i over tre år med over 3500 innlegg kommer det nye debbatanter som nok ikke orker å lese hele tråden... Da er det godt at det noen standhaftige som kan formidle essensen.. At det til tider spissformuleres det er nå så. Dette er utvilsomt et tema som fenger mange, men sannsynligvis ikke så mange at det plager VP i nevneverdig grad. De var, og er markedsleder. Personlig tror jeg VP vil være forsiktig med å la kommet frem om det har blitt funnet en løsning på problemet med havari. I den grad VP har funnet løsningen anser de det nok som for kostbart, totalt sett, når omdømme og krav om utbedring er regnet inn, til at de vil gå ut med det. Da er det nok en bedre kalkyle på å erstatte det som havarerer innen garanti og reklamasjon, i de land hvor det finnes lovregulert reklamasjonsrett. Nå har ikke jeg D-serie motor, men har hatt VP tidligere og kan godt komme til å kjøpe det igjen. Men D-serien er min del utlukket inntil det foreligger sikker kunnskap i forhold til at VP har løst gåten. Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 4.Mars.2011 Del på Facebook Svart 4.Mars.2011 Vil bare minne om at denne diskusjonen tok skikkelig fyr igjen 27. feb i innlegg nr 3347. Han som skrev dette vurderte å kjøpe en Sealine med to stk D4-motorer og lurte på om dette var motorer med problemer.... Eller skal vi heller svare han som spør i innlegg 3347 at han får se til å lese de snart 3500 innleggene? Ettersom den var jeg som stilte dette spørsmålet og kanskje er "skyldig" i å ha vekket denne tråden til live igjen, så er det kanskje på sin plass å komentere litt. Jeg har ila av de åra denne diskudjonen har pågått bare sveipet såvidt innom fra tid til annen for "morro" skyld for å lodde stemningen, men har ellers ikke engasjert meg eller vært spes intresert da jeg selv ikke har D-motorer. Når jeg nå vurderer båtbytte ser jeg jo at det ikke er så lett å finne båt innefor mine ønsker uten det er D-motorer. Derfor spurte jeg om disse spesifikke motorene inne i denne gamle tråden da jeg tenkte at her fimnes ekspertisen. Jeg gadd i allefall ikke lese de 3500 sidene, viss noen kunne gi meg et enkelt svar som -"Hold deg klareller -"yes, go for it" Må vel kunne si at svarene har til tider vært gode, men sprikende ;-)) Konkluderer i mitt stille sinn med at jeg ikke er alene om å være en tanke skeptisk her. Ser og forstår de som har disse motorene og opplever dem som sikre. Ville jo forsåvidt vært dumt å være i besittelse av disse motorene, uten å hatt problemer med dem, men alikevel vært med på å dømme dem nord og ned.. (Ikke direkte salgsfremmende når den tid en gang kommer) Jeg for min del har vel vendt nesen litt bort fra D-motorer og sett meg om etter båter med litt mer skuddsikre motoralternativer. Dels pga usikkerhet etter å ha lest endel her og div andre steder, men også pga manglende tibakemelding fra forhandler som de lovet. Trodde vel kanskje at selgerene var mer på hugget jeg da...men, men de med det - sikkert plenty kjøpere å velge i ;-)) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Mars.2011 Del på Facebook Svart 4.Mars.2011 Litt nytt for meg at det forventes å bli informert i en slik tråd som dette om hva som egentlig er problemet som diskuteres. Jeg tenker at enten får man lese tråden eller starte en egen tråd med de spørsmålene man har. Siste er kanskje enkleste og beste :-) Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 4.Mars.2011 Del på Facebook Svart 4.Mars.2011 Helt enig - det er "drømmetanken" min også. Men jeg tror rett og slett de ikke har den endelige løsninge. Jeg tenker også at VP rent kynisk ser det er billigere å erstatte motor for motor som havarerer enn å få krav om å måtte modifisere alle tusen på tusen av motorer som er i markedet. Desverre. OK, det VP da burde ha gjort (om de ikke allerede har gjort det) var å være være "rause" og kjappe når disse problemene oppstår, og samtidig formidlet til sine kunder at de stiller opp med en utvidet "garanti" på f.eks. 10 år når det gjelder de kjente problemene (ikke alt annet). Burde kunne ha bidrat til økt tillit, samt at kostnadene er lavere enn ved tilbakekalling/modfisering. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 4.Mars.2011 Del på Facebook Svart 4.Mars.2011 (redigert) Ikke helt enig med deg, Bitteliten. Jeg synes det blir for mange tråder om samme emne. Vedkommende er ute etter er et opdatert svar på hvordan ståa er mht problemene med D-serie, i dette tilfellet D4. Da er det vel bedre at en allerede eksisterende tråd som omhandler problemene benyttes? Det som er mest interresant er vel de problemer som koster mest når de dukker opp. Nye lokk på sjøvannfilter og annet er derfor ikke det som betyr mest. Elektronikkbokser og feil med disse er jo kostbare hvis det må dekkes av egen lomme utenfor garantitid, men injektorproblematikken er enda mer alvorlig og kostbart når det går virkelig galt. Som du selv skriver så har det jo ikke kommet noen uttalelse fra VP om at problemet med injektorere som kan forårsake havari er løst og ute av verden. Man kan jo spekulere i hva årsakene er til det. Hva jeg tror: Vet de ikke hva årsaken er? Tvilsomt.. Vet de hva årsaken/feilen er og ordner kun opp med de som får problemer, og fremdeles har garanti/reklamajsonmuligheter? Veldig sannsynlig...... Som du selv også har skrevet vil det bli enormt kostbart å ordne opp i feilen på alle motorer som er solgt. Da er det bedre for VP å ordne kun med de som får problemer innenfor garantitiden. Mange vil jo kanskje ikke få problemer i det hele tatt, men problemet er jo at ingen vet hvem som får problemer og hvem som kan styre unna. Skal man gamble? Man snakker om motorskadeforsikring, og at slike feil vil opptre før 200 driftstimer. Det siste er uttalt fra VP, skal man tro på det? Statistikk.. Man kan jo ha som utgangspunkt at alle nye D-motorere som selges pr idag er modifisert og ikke vil få problemene med injektorer. Hva med de eldre hvor ingenting er gjort? Motorskadeforsikring er jo en fin ting for dem, men hva med neste eier som ikke får aledning til å få en slik forsikring pga motorens alder? Skal man da gamble med statistikken til VP om at når ingenting er skjedd før 200 driftstimer så er alt såre vel? Skal man kanskje heller skifte alle injektorer til siste oppdaterte type selv om VP ikke offisielt har funnet feilen og uttalt at det? Det siste er kanskje det beste, men hvis man ikke har feilsymptomer så vil man nok måtte dekke disse kostnadene selv. Ingenting nytt i det jeg skriver, men hvem har ansvaret for å gi oppdatert info om problemene? Nemlig VP! At folk er sketiske til D-serie skjønner jeg veldig godt, er det selv inntil saken er løst (offisielt). Redigert 4.Mars.2011 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 4.Mars.2011 Del på Facebook Svart 4.Mars.2011 (redigert) alfb har fått svar og det synes jeg vi skal være fornøyd med. Jeg er ihvertfall glad for at ikke alle her har den holdninga at du får bare se til å lese hele tråden. Ellers har alfb et veldig viktig poeng i dette at folk selvsagt ikke ønsker å dømme disse motorene nord og ned dersom man selv har en slik. Som han også sier så blir jo ikke det akkurat salgsfremmende når man engang skal selge. Ingen av oss liker at det blir "rakket" ned på det vi selv har. Jeg har forståelse for det, men slik det ser ut for meg så styres diskusjonen også mye av dette. "Snakk ikke dritt om dama mi" Redigert 4.Mars.2011 av finnmarken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 4.Mars.2011 Del på Facebook Svart 4.Mars.2011 Helt enig Finnmarken. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.