Puffen Svart 19.Mars.2011 Del på Facebook Svart 19.Mars.2011 DieselDahl, hva legger du i tikkelyd? -kan du beskrive noe omkring dette? -årsaken til jeg spør om dette er at motoren min, D6 310, avgir en tikkelyd når tenningsnøkkelen står i posisjon før motoren starter, det er strøm inn på den og intrumentene jobber. Det hadde vært meget interessant å vite om denne tikkelyden er vanlig på D-motorer, for jeg har ikke vært i andre D-motorrom enn mitt eget. Kjenner igjen denne tikkelyden på mine D4-260 motorer. Første gang jeg hørte det trodde jeg det var drypping. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 19.Mars.2011 Del på Facebook Svart 19.Mars.2011 Kjenner igjen denne tikkelyden på mine D4-260 motorer. Første gang jeg hørte det trodde jeg det var drypping. Fødepumpa som kjøres magnetisk for å øke trykket før start, kanskje? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
bellen Svart 19.Mars.2011 Del på Facebook Svart 19.Mars.2011 Fødepumpa som kjøres magnetisk for å øke trykket før start, kanskje? Det er kondensatorer i injektorane som lader seg og lader seg ut som lager denne tikkelyden. Det er normalt på alle D-motorer med common-rail Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.Mars.2011 Del på Facebook Svart 19.Mars.2011 vakkert vakkert.. jeg hadde igrunn slått meg til ro med at det ikke var en tikkende bombe, og det er jo kjent å vite hva det faktisk er :) Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 19.Mars.2011 Del på Facebook Svart 19.Mars.2011 Det skal sies at det på motorens finfilter er vannindikator, dette er vel standard på D-motoren?... Ja det er standard, men det er kanskje litt sent når det er kommet vann i hovedfilteret? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 19.Mars.2011 Del på Facebook Svart 19.Mars.2011 Beklager, det griper selvfølgelig for dypt å skulle skille unormale tikkelyder fra normale. Det er mange lyder. Glem det. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Mars.2011 Del på Facebook Svart 19.Mars.2011 En av teoriene jeg har hørt er vann i dieselen og at kula i dysespissen kaviterer som gir unormalt slitasje som igjen gjør at dysa enten lekker eller ikke lukker riktig. Det skal visstnok være en annen legering i denne kula på nyere dyser. Sitér dette innlegget Link to post
king kong Svart 19.Mars.2011 Del på Facebook Svart 19.Mars.2011 Det er kondensatorer i injektorane som lader seg og lader seg ut som lager denne tikkelyden. Det er riktig at man kan høre tikkelyd med tenning på og motor av. Men det er ikke kondensatorer i injectorene. Tips, kondensator lager ikke lyd når de jobber. Så hva lager tikkelyden. MVH K.K Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 21.Mars.2011 Del på Facebook Svart 21.Mars.2011 Hei, Vurderer å kjøpe en Viksund 340 med D6/370 fra 2007. Synes det er litt vanskelig og trekke noen klare konklusjoner fra denne tråden. (Har ikke lest hele tråden heller). Er det noen her som kan sette opp en list over hva jeg bør sjekke! Bør jeg ha forsikring med ekstra motorgaranti? hvem har det eventuelt? Er det serienummer på motoren, eventuelt på dysene jeg bør sjekke? Har antall timer motoren noen betydning? Bør jeg be et verksted ta en sjekk eller holder det at vanlige servicer er fulgt? osv...osv? Sitér dette innlegget Link to post
Evita IV Svart 21.Mars.2011 Del på Facebook Svart 21.Mars.2011 Jeg har D6 fra 2007 og de har gått helt problemfritt. Hvis du har serienumrene, så kan jeg sammenligne disse med mine. Service dokumentasjon er jo en selvfølge. Har selv motorhavari forsikring, forsikret via Norwegian Broker. Anbefales. Mine motorer har gått knappe 500 timer. Bruker diesel tilsetning og følger de anbefalinger som VP har gitt ift dette. Er dette en drev installasjon? Hvis det er det, så finn ut om hydrolikk slager til styring utvendig er skiftet, likeså om plastshims i drevet er byttet ut med stål. Dette kan være en mulig havariårsk. VP har hatt problem med at kvaliteten på slangene er for dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 21.Mars.2011 Del på Facebook Svart 21.Mars.2011 Hei, Takk Evita! Det er strak aksel! Skal prøve å få tak i motornummeret. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 21.Mars.2011 Del på Facebook Svart 21.Mars.2011 Hei, jeg snakket med teknisk på LA-SA på fredag. Når det gjelder injektorer så vil ikke de anbefale å bytte disse så lenge de er i orden, nesten alle motorer går med originale injektorer uavhengig av årsmodell og timetall. Maskinskadeforsikring er vel en selvfølge med såpass dyre motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 22.Mars.2011 Del på Facebook Svart 22.Mars.2011 Vurderer å kjøpe en Viksund 340 med D6/370 fra 2007. Synes det er litt vanskelig og trekke noen klare konklusjoner fra denne tråden. (Har ikke lest hele tråden heller). Er det noen her som kan sette opp en list over hva jeg bør sjekke! Vi har samme båt med samme motor, dog er dette 2005 modell. 550 timer totalt, 110 timer siden vi kjøpte båten sommeren 2009. Hos oss har såvel båt som motor fungert helt uproblematisk. Dvs dynamoen har vært treg til å starte ladingen, noe som etterhvert har vist seg å skylde en defekt motstand. Noe som må ses på som en ordinær feil som er uavhengig av de problemene disse motorene er kjent for. Hva du kan sjekke? Ja si det. Et velutfylt servicehefte er uansett ikke å forakte. Men jeg er ikke sikker på at service hos merkeverksted etter de oppgitte serviceintervall gjør noe fra eller til i forhold til de problemene som er utgangspunktet for denne tråden. Men ut fra hva som er skrevet her knyttet til drenering av vann i diesefiltere tror jeg det kan være lurt å forhøre seg om tidligere eiers rutiner i forhold til drenering av vannutskillere og dieseltanker. Viksund 340 har kraner for drenering av vann fra begge dieseltankene. Vi har valgt å ha maskinskadeforsikring. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
JRK Svart 22.Mars.2011 Del på Facebook Svart 22.Mars.2011 Hei, Takk Brigg, veldig fint med slike konkrete råd. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 22.Mars.2011 Del på Facebook Svart 22.Mars.2011 Maskinskadeforsikring er vel en selvfølge med såpass dyre motorer. Ja, kjøper en en ny bil til 3-400.000,- kjøper man selvsagt kasko til denne, også om bilen koster 200.000,- også forresten. Men en båtmotor i samme prisleiet skulle man ikke ha forsikring på er for meg ulogisk, forsikring er jo i hovedsak for å ivareta egne økonomiske interresser om uhellet skulle være ute..... Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 22.Mars.2011 Del på Facebook Svart 22.Mars.2011 En interessant nyhed! Jeg besøgte Både i Bella-messen i København for nylig og var også på VP-standen. De har lavet en interessant konstruktionsændring på de nye D-motorer: Dels er der (igen) nyt søvandsfilter. Fingerskruerne er erstattet af et spændebånd af metal. Dels har de flyttet søvandsfilteret så det nu sidder på suge-siden af impelleren og ikke på tryk-siden! Det ved jeg vil glæde bl.a. Ingar... Så at den gamle konstruktion var en fejl er der vist ikke længere nogen tvivl om... Andy Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 22.Mars.2011 Del på Facebook Svart 22.Mars.2011 Spennbåndet er vel vitterlig sikkert for å lette håndteringen da den sikkert er like bombesikker som disse tvingene, oppgraderingen til disse tvinger fra vanlig plastskrulokk var vel for å gjøre det hele lett å oppgradere, les; slippe å skifte hele filteret. Antar at det nye filteret er nydesignet i sin helhet også med tanke på at filteret er "flyttet" til sugesiden også. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 22.Mars.2011 Del på Facebook Svart 22.Mars.2011 Her en en sprængskitse af den den nye konstruktion omkring søvandsfilteret: Andy Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 22.Mars.2011 Del på Facebook Svart 22.Mars.2011 Da får vi håpe det nye filteret er testet skikkelig ut, slik at sluttbruker slipper det. Det er de jo ikke akkurat kjent for Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 7.April.2011 Del på Facebook Svart 7.April.2011 Hm...kan det være russediesel'n..nu igjen? http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4085805.ece Sitér dette innlegget Link to post
Evita IV Svart 7.April.2011 Del på Facebook Svart 7.April.2011 Helt sikkert russediesel. "De ligger jo med sine tankbåter fra middelhavet i sør til Kola halvøya i nord"! Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 7.April.2011 Del på Facebook Svart 7.April.2011 Gøy å le litt av søta bror når han driter seg ut. Nå går nok disse flyene helt fint på JP5, JP4 og JP8. Det dreier seg nok mer om en mangelfull dokumentasjon. Motorene er de samme som sitter i F-18, og de bruker primært JP5. Jet A-1 er det som sivile fly bruker, og mangler faktisk additivene som finnes i de militære drivstoffene. Hehe. Sitér dette innlegget Link to post
båtn2 Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 Jeg skal registrere båten min i NOR og da kreves det en samsvarsærklæring på motoren (Volvo D6) for å få den registrert. Er det noen som vet hvor jeg kan finne denne? Eller vet hvordan dokumentet ser ut? Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
Targa 23.1 Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 Ta kontakt med båtprodusenten og spør om dei kan hjelpe Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 står ikke samsvarserklæringen trykt i bruksanvisningen da? Jeg antar at det er bekreftelse på at motoren er CE godkjent? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.