Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Dei er tatt med i rapporten fra Volvo Penta fra 23.10.2007 (Copper sleeves_Meeting fra Volvo Penta 2007_10_23.pdf)

Så det må være rundt det tidspunktet eller tidligere.

 

Er det noen her inne som har eller kjenner til når D4 med serie nr. 2004010191 og D6 med serie nr. 2006013580 er produsert?

Min 2008 mod D4-225A-C har serie nr. som starter på 20040291xx

Redigert av Targa 23.1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mine er lagd i 2007 om jeg husker rett og har senere motornummer enn det du skriver.200602xxxx

 

Noen som har bilde av den aktuellle oringen? Jeg så på sprengskisser med delenr til ulike d6er men finner bare en oring på selve injektoren. Den har samme delenr på alle varianter, også første generasjon.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I og med at jeg hat 435er har jeg tenkt at de var ok, slik vp selv sier også. De hadde ny type injektorwr fra fabrikk.

Jeg redigerte innlegget mitt over mens du skrev, se mitt spørsmål. Oringen jeg fant var nr 36 på injektor sprengskissen, er der den du tenker på?

Link to post
Share on other sites

Antar at motoren din har lavere serienummer enn D6=2006013580?Da har den den ikke den modifiserte O-ringen på injektorene om dei ikke er blitt byttet siden motor var ny.Lykke til med reklamasjonen :smiley:

Det stemmer. Husker ikke motornummeret i farten, men leste i copper sleeves meeting dokumentet, og fant ut at jeg hadde de gamle o-ringene.

 

Reklamasjonen gikk forøvrig bra, og jeg fikk ny maskin fra forhandler:-)

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Da skal vel vi unngå at frostpluggene blåses ut :smiley:

Nåja. Ifølge en sikker kilde er ikke det helt korrekt. De har fått inn maskiner med sprengte kobberhylser som har den nye typen o-ringer også.

 

Forøvrig er det en misoppfatning blant mange at sprengte kobberhylser skyldes diesel-lekkasje på injektorer som fører til at det pumpes diesel med høytrykk ut i kobberhylsen. (trodde dette selv en stund også).

 

Det som egentlig skjer, er at injektoren av forskjellige årsaker ikke lukker seg, og dermed gir altfor mye diesel inn i cylinderen. Dette fører til et altfor høyt kompressjonstrykk i cylindren som presser dysen opp fra setet sitt i bunnen av kobberhylsen. Dette fører til at kompressjonstrykk og uforbrent diesel blir presset opp mellom injektor og kobberhylse.

Trykket slipper ikke ut forbi O- ringen, og kobberhylsen blir utvidet og kan til slutt sprenges. Den "deformerte" o-ringen som er blitt montert på nyere maskiner er et forsøk fra VP på å lage en utvei for dette kompressjonstrykket. Men det har vist seg at problemet likevel ikke er eliminert, men forbedret.

 

Volvo hevder at den Norske dieselen har ført til at dysespissen skjærer seg som følge av dårlig smøreevne, og har derfor utviklet det berømte additivet. Bosh har også forbedret injektorene sine, og vi er nå oppe i 3.generasjons injektorer.

 

Injektorene som brukes har opptil tre åpningssykluser pr. omdreining. Dette vil si at injektoren kan ha opptil 175 sykluser i sekundet. Dette er naturligvis heftig, og dysespiss og solenoidventil har en hard hverdag.

 

Jeg tror VP er inne på noe når de sier det må være drivstoffrelatert. Fakta er at problemet nesten utelukkende oppstår i Norge.

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Gratulerer Christel III :wink:Antar at forhandler igjen får det dekket av Volvo Penta?

Det gjenstår og se. Men VP har jo tidligere ordnet opp i alle slike saker, så jeg vil anta at de også dekker denne.

 

Det er sagt mye negativt om VP i forbindelse med D-havariene, men de har etter mitt syn fått en ganske ufortjent rykte på seg. Alle maskiner som er kjøpt ny i Norge som har havarert er jo erstattet eller reparert av VP.

 

Selvfølgelig kommer aldri et havari på et beleilig tidspunkt, og det er ergerlig å være uten båt, men VP har lagt ned store ressurser for å finne ut av hva som forårsaker havariene, og samtidig sørget for at kundene ikke er unødvendig skadelidende. Finnes det andre motorleverandører som hadde gjort det samme?

 

Jeg har nå min andre D-6, og tanken på å installere noe annet merke har ikke engang streifet meg:-)

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Et godt tips fra en Volvo Penta verksmester for å oppdage ekstern diesellekkasje fra injektorer inne i kobberhylsen :smiley:

Dieselen vil ved en evt. lekkasje, blande seg med smøreoljen.

Hvis det blir en diesel lekkasje, så vil du merke det på motoren.

Ujevn gange, eksosrøyk, bankelyder etc.

Ny forklaring fra et annet VP verksted :confused:

Det er ingen kontakt mellom injektorer og smøresystem på D4-D6.

Dieselen vil lekke forbi o-ring og komme ut oppe ved klaven som holder injectoren.

Noen eksperter her inne?

Link to post
Share on other sites

Ifb en aldri så liten verkstedtime på drevet i dag så fikk D6'n en sommergave.

Den har vært trofest, uten plunder og har jobbet fint i snart 400 timer siden 2009. Riktignok sprakk lokket på sjøvannsfilteret ved overtagelsesturen i 2009, så i dag ble det kjøpt ny type lokk, montert av verkstedet.

 

Ser det ikke bra ut? :) akvarium i motorrommet! Det tok 10 minutter å montere og kostet rundt 1200kr. Kanskje årest beste investering. Artig å se vannet komme opp som en fontene i filteret.

 

-egentlig var det en trøstegave til meg selv siden jeg satte fast mitt eget fortøyningstau i propellen på onsdagen.

 

15.07.2011_031.jpg

Link to post
Share on other sites

Den invisteringen gjorde jeg selv før ferien i fjor, grei oppgradering. Men mener fortsatt den burde vært tilbudt gratis, da det har vært endel hendelser med orginallokket som kan få ganske leie kosekvenser, å produsere de lokka kan da neppe koste mer en en 100-lapp...

Link to post
Share on other sites

Ny forklaring fra et annet VP verksted :confused:

Det er ingen kontakt mellom injektorer og smøresystem på D4-D6.

Dieselen vil lekke forbi o-ring og komme ut oppe ved klaven som holder injectoren.

Noen eksperter her inne?

Jeg er ikke noe mer ekspert enn deg Targa, men jeg har skrudd litt på bl.a. disse motorene og det er riktig som du sier, injektorene sitter i kobberhylser som er presset inn i topplokket. De gjør at injektorene kjøles av kjølevæsken, kobber har svært god varmeledningsevne. Motorer med topplokk av aluminium trenger ikke slike kobberhylser da aluminium også leder varme svært godt. Alumininium er forøvrig på vei ut. Moderne støpejern tar over på stadig flere områder, det er produksjonskostnadene som gjør at småmotorer fortsatt lages i aluminium. Denne VP teknikeren blander muligens sammen to forskjellige feil, det eneste stedet hvor diesel kan lekke inn i motorens smøresystem er fra dieselpumpen til registerhuset.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Noen som har vært borti at oljenivået på peilepinnen på D4-260 kan variere relativt mye ? Snakker om peiling flere døgn etter drift, hvor nivået var et par mm over min. Etter en times kjøring, kom nivået sakte opp på maks over de neste tre dagene. Hvilken misjon har bypass filteret? Noen som har et skjema over smøresystemet på disse? Hva er akseptabelt oljeforbruk på en slik motor?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...