Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Mulig det er produsert 40,000 maskiner men jeg tviler på att det er 40,000 D4/D6 som er monter i båter .

 

 

Men hvis man ser det fra VP sin siden så er det nok lurt og vente til stormen har lagt seg for det kreves ett rimelig stort apparat for og rette opp i en evt injektorfeil på 40,000 maskiner (hvis feil gjelder alle D6/4 da)

Er tallet 40.000 nå, eller?

Link to post
Share on other sites

Her benekter man hele saken til å begynne med, men takket være iherdige båtjournalister

kommer saken frem i lyset.

 

Mnja. Uten de iherdige journalister hadde VP garantert ikke gjort noe som helst, de ville vel ikke engang ha godtatt noen reklamasjon på injektorene. Og alle med D-motorer hadde blitt sittende med sine skjegg fulle av postkasser, maktesløse. Så vi har mye å takke de iherdige journalistene for, uten dem hadde nok både VP, båtlivet og verden stoppet helt opp.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Er tallet 40.000 nå, eller?

Det var lenge 30.000, men ble fort 40.000. 50.000 er nok ikke langt unna. :lol:

Det var lenge 25-30 refererte havari tilfeller, BM hadde dokumentert ytterligere 20 tilfeller til.

Det skulle vel bli 45-50 tilfeller, men omtales i dag som 30-32 tilfeller. :lol:

Russerdiesel har tydeligvis ikke bare dårlig innvirkning på motorer, men også generelle regneferdigheter.

 

 

Link to post
Share on other sites

Det svaret er det reneste våset. Ganske udiskutabelt antyder du lenger opp at VP tilbakeholder informasjon og eksemplifiserer dette med hentydning om at feil kan være funnet for lenge siden.

Lempfeldig omgang med tall og fakta, konspirasjonsteorier og krisemaksimering, tilfører ikke denne diskusjon noe reelt.

Mvh. BEG

Så du synes att Volvo informerer forløpende her , jeg synes for min del att informasjonen ikke er den helt store i denne saken.

Nå handler det vel ikke om krisemaksimering, men heller belysning av fakta som har kommet i saken.

 

Er tallet 40.000 nå, eller?

Taller 40,000 er vel noe VP V/direktør Mats Edenborg har kommet med#450:

"Som vi har har meddelat tidigare så har vi idag 32 konstaterade fall av havererade motorer. Volvo Penta har en population i Norge av cirka 4.000 motorer i denna motorserie och i hela världen omkring 40.000 motorer. Inga fall av detta problem har konstaterats utanför Norge.

 

Mnja. Uten de iherdige journalister hadde VP garantert ikke gjort noe som helst, de ville vel ikke engang ha godtatt noen reklamasjon på injektorene. Og alle med D-motorer hadde blitt sittende med sine skjegg fulle av postkasser, maktesløse. Så vi har mye å takke de iherdige journalistene for, uten dem hadde nok både VP, båtlivet og verden stoppet helt opp.

 

:yesnod:

Redigert av power (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter å fulgt denne tråden en stund med økende bekymring, legger jeg herved hodet på blokka:

Jeg har kjøpt denne......

Volvo Penta D1-20 med 130 seildrev.

 

Praktfulle små snurrer det der. Jeg hadde kjøpt en slik selv, om størrelsen på Hulda hadde machet effekten på denne installasjonen. Beklageligvis trenger jeg minst 60 fler hester.

Link to post
Share on other sites

Etter å fulgt denne tråden en stund med økende bekymring, legger jeg herved hodet på blokka:

Jeg har kjøpt denne...... Volvo Penta D1-20 med 130 seildrev.

Hadde ikke VP endel problemer med en komponent, på et elektronikkort, som løsnet og medførte at den ikke startet? Vet ikke om det var denne modellen, men mener det var de mindre motorene. Er det ordnet opp i kanskje? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Stemmer det :smiley: Volvo har ryddet opp i dette.. kortet/releet tåler ikke vibrasjonene fra motoren så det ble vakel i kretskortet. Samme greia som yanmar har.. hvis en kikker på en yanmar så har den et rele hengende fra kabelstokken ved motoren.. dette SKAL henge fritt og ikke skrues i motor nettop pga fare for "volvo syndromet" dette står beskrevet i instruksjonsbøkene deres. :flag:

Redigert av THORLYN (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Hadde ikke VP endel problemer med en komponent, på et elektronikkort, som løsnet og medførte at den ikke startet? Vet ikke om det var denne modellen, men mener det var de mindre motorene. Er det ordnet opp i kanskje? :smiley:

Denne har jeg fått byttet. Det var to kondensatorer som ikke var satt i silikon slik at de ristet løs fra printplaten. Iflg. VP er det en feil fra en underleverandør (om dette stemmer vet jeg ikke, har bare VP sine ord for det).

Selve motoren lot seg starte, men ikke med startknappen. Det er sendt ut en service bulletin på dette problemet.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke komfortabel med situasjonen. Situasjonen i høst var i følge Volvo at av nærmere 3500 solgte motorer i Norge var 32 stk. motorer totalhavarert. I hvilken grad dette skjer eller ikke skjer i utlandet er av mindre betydning for min opplevelse av om motoren er til å stole på. Jeg kjører min båt på norskekysten og for norske D4 / D 6 eiere er det situasjonen i norske farvann som er viktig. Enkel hoderegning viser at per i høst hadde nærmere en prosent av solgte motorer i Norge lidd totalhavari. For de som har to motorer i sin båt gir ikke dette særlig grunn til bekymring. Dette blir ganske annerledes for de av oss som bare har en motor. Er vi ute i noe som er mer enn en god bris, gir ikke tanken på å drive mot land med en totalhavarert motor noen god følelse. Totalforlis er da åpenbart ingen umulighet.

 

Jeg nekter å tro at det ikke lar seg gjøre å finne ut hva som er de grunnleggende årsaker til at ellers nye og gode motorer havarer med et så karakteristisk hendelsesforløp som vi her står overfor med sprukne injektorhylser. Dersom man ikke har funnet ut av dette etter å ha vært kjent med feilene siden 2005, så er det fordi man ikke har satt inn nok ressurser, om nødvendig med bistand fra ekstern ekspertise.

 

Kan Volvo komme opp med en løsning på problemet før sesongstart, vil det meste være på plass. I motsatt fall bør berørte eiere vurdere en samlet og koordinert opptreden overfor Volvo. Dette med sikte på å få en utvidet garanti på motorene for tilfelle havarier av denne type oppstår. Det må anses som en tilsikret egenskap at en moderne båtmotor ikke totalhavarerer på denne måten p.g.a. konstruktive svakheter. Vedblir problemet vil risikoen for et motorhavari i seg selv representere et mislighold som Volvo må holdes ansvarlig for.

:smash:

Link to post
Share on other sites

Velger og tro at volvo ordner opp i dette. Men jeg tror også at vi får fler havarier når sesongen starter igjen, la oss bare håpe at disse ikke får dramatiske konsevenser. Dette med injector problemer er ikke nytt og volvo har byttet mange av disse før havari har vært faktum.. problemet er at DET hører ikke den vanlige mann noe om. Det var flere båter innom framnæs i sommer og fikk injector bytte etter feil alarmer og driftsproblemer på D4-D6 men ingen hadde gått så langt at de var havarert, men grunn problemet er nok det samme.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg var på båtmessen her i Bergen i dag, spurte hva som skjer med d4 og d6 om volvo hadde funnet feilen.

Ja var svaret og at det skal ofentligjøres om 14 dager i oslo.

Han sa at pressen var innvitert til dette.

 

Ellers var det pen Kina båt på 42 f til 2,5 mil som virkelig fristet.

mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Min nye D4 har S/N 16262 (altså ca 16.500 D4 produsert på nåværende tidspunkt).

 

Det er alltids en mulighet for at de har begynt på S/N 10.000 og ikke på 1 :confused:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hvorfor drøye 14 dager? Har de ikke brukt nok tid til nå da? Blir spennende hva de har funnet ut som årsak og løsning. :smiley:

 

Dette er i allefall det mest fornuftige synspunktet jeg har sett på saken til nå. Meget bra skrevet synes jeg,og veldig enig. :cheers::flag:

Ser du kopiere svarteksten min,BEG, så jeg tar det som et kompliment, og at du ikke kunne skrevet det bedre selv. :wink:

Link to post
Share on other sites

Ja var svaret og at det skal ofentligjøres om 14 dager i oslo.

 

Ellers var det pen Kina båt på 42 f til 2,5 mil som virkelig fristet.

kina1.jpg

Formoder dette er kinabåten til 2,5, men å påstå at den er pen er nok i høyeste grad diskuterbart... Det er noe av det styggelste og dårligtse håndvekerket jeg noen gang har sett på noe annet enn hjemmelaget, interesant plassering av ror, og sveisene på roret av alt rustet før båten hadde sett vann..... og jeg er ikke kresen når det gjelder slikt... men de lyste simpelhet og elendig håndtverk på lang avstand... Det eneste positive med båten var motorene som ikke var grønne men grå og fra Japan.

 

Flott at Volvo ser ut til å ha funnet ut av dette og kommer med en rediggjørelse når rotårsaken er kvalitetssikret på best mulig måte, så det kan vel være noe av årsaken til at det vil ta noe tid.... Det er bra de gjør grundig jobb her... :flag_sw:

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...