Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Hei.

Jeg var på båtmessen her i Bergen i dag, spurte hva som skjer med d4 og d6 om volvo hadde funnet feilen.

Ja var svaret og at det skal ofentligjøres om 14 dager i oslo.

Han sa at pressen var innvitert til dette.

 

Ellers var det pen Kina båt på 42 f til 2,5 mil som virkelig fristet.

mvh

Catano

Hvem var det som sa dette?

Link to post
Share on other sites

Om dette med offentliggjøring av løsning på D-saken er riktig, er det naturlig at de ønsker mest mulig konsentert fokus på dette og derfor planlegger pressekonferanse. Men jeg føler meg IKKE overbevist om at det er LØSNINGER som presenteres. Dette kan være et mediestunt for å gi inntrykk av at "det jobbes under høytrykk" (bokstavlig talt :lol: ) osv.

 

Det beste vi kan håpe på, og som jeg også tror er realistisk, er at VP har konkludert i felleskap med Bosch, med at de har funnet feil på en serie dyser/hylser eller måten disse har vært montert på.

 

 

Blir nok en spennende tid for mange VP eiere nå. :sweat::confused:

?? Hvorfor det?? 99% av oss har fremdeles feilfrie motorer, men selvsagt interessant hva VP har å si etter den voldsomme oppmerksomhet denne saken har fått.

Link to post
Share on other sites

To helt identiske båter. Den ene helt ny med volvo D3 190hk, og den andre noen år på baken med Volvo 41 188hk. Prisforskjell 150.000,-.

Den eldste er velholdt og identisk utstyrt og innredet som den nye.

Hva er fornuftig å velge?

Gammel, velprøvd og den beste motoren Volvo har laget, eller ny teknikk med dårlig rykte?

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Ja det kommer vel lit an på hvilken båt det står i 41 motoren er bra den men ikke akurat noen letvekter. Om det er en mindre planende båt ville jeg nokk vurdert D3. Vet ikke om den har vært spesielt belemret med feil den har nå vært på markedet en stund så helt ny teknologi er det da ikke snakk om.

Link to post
Share on other sites

Her er ett innlegg som er sakset fra Bavaria forumet:

 

Dette minner meg om probleme eg hadde på min D2 55 2005 mod.

 

Driftstimer ca 350. Det viste seg at demperplate var totalt havarert.(gummi var slitt vekk).Gummien låg under motoren.

 

Årsak:Ved grundig sjekk kva som var årsak viste det seg at svinghjulshus var feilmaskinert.Utfresing/boring av innfesting til gear var ca 2.5 mm ut av senter i forhold til demperplate/svinghjul.Etter mitt syn er dette ein gråv fabrikasjonsfeil fra Volvo.

 

Rep: Ny demperplate og svinghjulshus.Løsne/og løfte motor for demontering og montering.

 

Dette probleme hadde eg rett før ferien i 2007.Volvo Service i Bergen hadde 1-2 månad ventetid.så det vart til at eg gjorde jobben sjølv for at ferien ikkje skulle bli ødelagdt.

 

 

Så kommer mitt spørsmål: Hvor mange eiere av D2 motorer er blitt innkalt til VP for sjekk av svinghjulshuset? Tror antallet er null, de ordner ikke opp i dette før du henvender deg og klager lenge på ett problem. Når VP har feilmaskinert ett svinghjulshus gjelder dette garantert ikke kun en motor, kjenner ikke produksjonsprosessen, men vil tro de bruker avanserte cnc benker som freser ut store serier om gangen og da vil feilen trolig være på en hel serie.

 

Etter mitt syn burde VP raskt funnet ut hvilke produksjonsnummer dette gjelder og innkalt alle eiere for utbedring av feilen og ikke holdt munn og håpet på at feilen ikke oppdages før garanti og reklamasjonfristen er gått ut.

 

Mitt råd til alle eiere av D2 motorer med klirrelyder fra drivverk når motoren går på tomgang eller ved lave turtall og antydninger til sort gummistøv under svinghjulshus, krev utbedring av feilen så snart som mulig.

Redigert av Chrian (see edit history)

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Alle motorer til VP heter nå ett eller annet med D - så det blir litt mye smørjøe om man drar inn D2 55 i diskusjonen om en D3 er bra.

 

Det er et kjent problem med svinghuset på D2 serien. Bla HR kastet ut disse motorene på båtene sine og satt inn Yanmar i stedet. Nå er D2 tilbake i HR'ene etter at singhjulet er fikset.

 

Vektforskjell er ca 200kg, uten at det synes å påvirke farten så mye som en skulle tro. Båten veier ca. 2,2 tonn.

Kan ikke bare se på vekt - se også på dreimomentkurve og forbruk. AD 41 er en sekser med turbo - ingen kompressor. Du kommer nok opp i plan i løpet av helga :wink: D3 er en lettvekter - 5 sylindret - turbo med variabel geometri - common rail (ingen kompressor dog). Vet hva jeg ville valgt - men det gjør vel dere andre også :lol:

Link to post
Share on other sites

Alle motorer til VP heter nå ett eller annet med D - så det blir litt mye smørjøe om man drar inn D2 55 i diskusjonen om en D3 er bra.

 

Nå har vell ikke Chrian dratt dette med D2'en inn i noen D3 diskusjon :confused:

Han trakk dette inn i en tråd med flere diskusjoner om VP D serie.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Diskusjonen her er vel egentlig om D4/D6.

Tja, står vel ikke akkurat noe om "denne avgreninsingen" i tittelen da etter hva jeg kan lese, som heter "Trøbbel med Volvo penta D-serie"

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kan ikke bare se på vekt - se også på dreimomentkurve og forbruk. AD 41 er en sekser med turbo - ingen kompressor. Du kommer nok opp i plan i løpet av helga :wink: D3 er en lettvekter - 5 sylindret - turbo med variabel geometri - common rail (ingen kompressor dog). Vet hva jeg ville valgt - men det gjør vel dere andre også :lol:

 

Den aktuelle båten med AD41 gjør 0-20 på 12 sek iflg MBM(1/2 tank diesel, full vanntank og 2 mann). 41 motoren er 3,6 liter mot 2,4 liter for D3. Forbruk ligger ca 3-5 liter(15%) over pr time ved 3600 o/min for 41 motoren. Dreiemoment 390 Nm/2000o/min for D3 og antar AD41 ligger høyere. D3 er avhengig av mye elektronikk.

Er valget egentlig så enkelt??

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Valgte selv AD 41, føler ikkje eg har behov for commonrailmotor. Klarer meg fint uten så mye elektronikk. Dessuten bryr det meg ikkje om eg bruker noen sekunder ekstra for å komme opp i plan. Blir noe annet i bil der trenger man kreftene til akslerasjon, men slik eg kjører båt, så er farten stort sett jamn, på jamnt turtall.

 

Dessuten er jo en rekke 6`er mye finere lyd i!

Link to post
Share on other sites

Du kommer nok opp i plan i løpet av helga :wink: D3 er en lettvekter - 5 sylindret - turbo med variabel geometri - common rail (ingen kompressor dog). Vet hva jeg ville valgt - men det gjør vel dere andre også :lol:

Skulle vel heller ikke være nødvendig å si hva jeg ville valgt heller :lol: , men dette med "å komme opp i plan i løpet av helga" er faktisk et vesentlig poeng. Må innrømme at jeg blåste litt av det selv da jeg stod på valget mellom KAD300 og D6, men etter å ha prøvekjørt var jeg aldri i tvil. Det er kort og godt natt og dag!

 

Vil derfor anbefale å forsøke å få prøvekjørt de aktuelle motorene i like båter for å teste selv. Dette er den beste måten kunne gjøre et valg på. Det er mange som "mener" mye om disse ny motorene uten å ha prøvekjørt. Jeg har hatt båt i mange år og kjørt mange forksjellige motorerer oppgjennom, men aldri opplevd så stor forskjell fra en motorserie til en annen som det D-serien utgjør. Dreiemoment er det det handler om.

 

Valgte selv AD 41, føler ikkje eg har behov for commonrailmotor. Klarer meg fint uten så mye elektronikk. Dessuten bryr det meg ikkje om eg bruker noen sekunder ekstra for å komme opp i plan.

Tja, ikke helt enig i dette. Jeg vill mye heller ha kraftoverskudd i båt enn bil. Dessuten er det ikke bare snakk om sekunder. Det er også snakk om et generelt kraftoverskudd i hele fartsregisteret. Det som slo meg mest er det enorme fleksibiliteten disse D-motorene utgjør. De kan kjøres like godt omtrent på alle turtallsområdet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...