Blue_Dragon Svart 18.Februar.2008 Del på Facebook Svart 18.Februar.2008 Hei.Jeg var på båtmessen her i Bergen i dag, spurte hva som skjer med d4 og d6 om volvo hadde funnet feilen. Ja var svaret og at det skal ofentligjøres om 14 dager i oslo. Han sa at pressen var innvitert til dette. Ellers var det pen Kina båt på 42 f til 2,5 mil som virkelig fristet. mvh Catano Hvem var det som sa dette? Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 18.Februar.2008 Del på Facebook Svart 18.Februar.2008 Hei. Jeg spurte salgs folka til Bjordal&madsen (volvo) Det var han som sa dette. Mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
ivar Svart 19.Februar.2008 Del på Facebook Svart 19.Februar.2008 Ikke bare på båtmotorer det kan oppstå feil...: http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=504041 (Kanskje disse også har kjørt på russerdiesel...=)) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Victora III Svart 19.Februar.2008 Del på Facebook Svart 19.Februar.2008 Om dette med offentliggjøring av løsning på D-saken er riktig, er det naturlig at de ønsker mest mulig konsentert fokus på dette og derfor planlegger pressekonferanse. Men jeg føler meg IKKE overbevist om at det er LØSNINGER som presenteres. Dette kan være et mediestunt for å gi inntrykk av at "det jobbes under høytrykk" (bokstavlig talt ) osv. Det beste vi kan håpe på, og som jeg også tror er realistisk, er at VP har konkludert i felleskap med Bosch, med at de har funnet feil på en serie dyser/hylser eller måten disse har vært montert på. Blir nok en spennende tid for mange VP eiere nå. ?? Hvorfor det?? 99% av oss har fremdeles feilfrie motorer, men selvsagt interessant hva VP har å si etter den voldsomme oppmerksomhet denne saken har fått. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.Februar.2008 Del på Facebook Svart 19.Februar.2008 Jeg har ikke fulgt godt nok med i denne debatten, men er det slik at VP nå har utelukket offisielt at såkalt vinterdiesel (diesel + parafin) har noen betydning for injektorproblemene? Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 20.Februar.2008 Del på Facebook Svart 20.Februar.2008 Nei, ingen ting er utelukket. De jobber bredt og er også åpne for at det kan være noe med dieselen. Personlig har jeg liten tro på denne teorien. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 20.Februar.2008 Del på Facebook Svart 20.Februar.2008 Blir nok en spennende tid for mange VP eiere nå. Hei `Swande`, om du ikke er blandt den ene %, er det sikkert spennende for de få som har problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 24.Februar.2008 Del på Facebook Svart 24.Februar.2008 Eg og snakka med en fra volvo som sa at det ble offentlig gjort om ca 14 dager(mulig på lillestrøm messa vist den er om ca 14 dager?) Vedkommende stod som representant for volvo på messa i bergen. Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 24.Februar.2008 Del på Facebook Svart 24.Februar.2008 To helt identiske båter. Den ene helt ny med volvo D3 190hk, og den andre noen år på baken med Volvo 41 188hk. Prisforskjell 150.000,-. Den eldste er velholdt og identisk utstyrt og innredet som den nye. Hva er fornuftig å velge? Gammel, velprøvd og den beste motoren Volvo har laget, eller ny teknikk med dårlig rykte? Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
BMP Svart 24.Februar.2008 Del på Facebook Svart 24.Februar.2008 Ja det kommer vel lit an på hvilken båt det står i 41 motoren er bra den men ikke akurat noen letvekter. Om det er en mindre planende båt ville jeg nokk vurdert D3. Vet ikke om den har vært spesielt belemret med feil den har nå vært på markedet en stund så helt ny teknologi er det da ikke snakk om. Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 24.Februar.2008 Del på Facebook Svart 24.Februar.2008 Vektforskjell er ca 200kg, uten at det synes å påvirke farten så mye som en skulle tro. Båten veier ca. 2,2 tonn. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Chrian Svart 24.Februar.2008 Del på Facebook Svart 24.Februar.2008 (redigert) Her er ett innlegg som er sakset fra Bavaria forumet: Dette minner meg om probleme eg hadde på min D2 55 2005 mod. Driftstimer ca 350. Det viste seg at demperplate var totalt havarert.(gummi var slitt vekk).Gummien låg under motoren. Årsak:Ved grundig sjekk kva som var årsak viste det seg at svinghjulshus var feilmaskinert.Utfresing/boring av innfesting til gear var ca 2.5 mm ut av senter i forhold til demperplate/svinghjul.Etter mitt syn er dette ein gråv fabrikasjonsfeil fra Volvo. Rep: Ny demperplate og svinghjulshus.Løsne/og løfte motor for demontering og montering. Dette probleme hadde eg rett før ferien i 2007.Volvo Service i Bergen hadde 1-2 månad ventetid.så det vart til at eg gjorde jobben sjølv for at ferien ikkje skulle bli ødelagdt. Så kommer mitt spørsmål: Hvor mange eiere av D2 motorer er blitt innkalt til VP for sjekk av svinghjulshuset? Tror antallet er null, de ordner ikke opp i dette før du henvender deg og klager lenge på ett problem. Når VP har feilmaskinert ett svinghjulshus gjelder dette garantert ikke kun en motor, kjenner ikke produksjonsprosessen, men vil tro de bruker avanserte cnc benker som freser ut store serier om gangen og da vil feilen trolig være på en hel serie. Etter mitt syn burde VP raskt funnet ut hvilke produksjonsnummer dette gjelder og innkalt alle eiere for utbedring av feilen og ikke holdt munn og håpet på at feilen ikke oppdages før garanti og reklamasjonfristen er gått ut. Mitt råd til alle eiere av D2 motorer med klirrelyder fra drivverk når motoren går på tomgang eller ved lave turtall og antydninger til sort gummistøv under svinghjulshus, krev utbedring av feilen så snart som mulig. Redigert 24.Februar.2008 av Chrian (see edit history) Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
BMP Svart 24.Februar.2008 Del på Facebook Svart 24.Februar.2008 Jeg har selv D2 55 i Bavaria 40 den er fra 2002 og har nåd 1200t har aldrig vært et eneste problem med den. Men hva har det og gjøre med D3 190? Sitér dette innlegget Link to post
Chrian Svart 24.Februar.2008 Del på Facebook Svart 24.Februar.2008 (redigert) Men hva har det og gjøre med D3 190? Hva er navnet på denne strengen, heter den D3 190? Tror heller ikke VP er så lite oppmerksomme at det går tre år før de oppdager en maskineringsfeil, men eiere av motorer produsert i 2005 bør nok sjekke dette. Redigert 24.Februar.2008 av Chrian (see edit history) Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
Bitteliten Svart 24.Februar.2008 Del på Facebook Svart 24.Februar.2008 Alle motorer til VP heter nå ett eller annet med D - så det blir litt mye smørjøe om man drar inn D2 55 i diskusjonen om en D3 er bra. Det er et kjent problem med svinghuset på D2 serien. Bla HR kastet ut disse motorene på båtene sine og satt inn Yanmar i stedet. Nå er D2 tilbake i HR'ene etter at singhjulet er fikset. Vektforskjell er ca 200kg, uten at det synes å påvirke farten så mye som en skulle tro. Båten veier ca. 2,2 tonn. Kan ikke bare se på vekt - se også på dreimomentkurve og forbruk. AD 41 er en sekser med turbo - ingen kompressor. Du kommer nok opp i plan i løpet av helga D3 er en lettvekter - 5 sylindret - turbo med variabel geometri - common rail (ingen kompressor dog). Vet hva jeg ville valgt - men det gjør vel dere andre også Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 24.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2008 Alle motorer til VP heter nå ett eller annet med D - så det blir litt mye smørjøe om man drar inn D2 55 i diskusjonen om en D3 er bra. Nå har vell ikke Chrian dratt dette med D2'en inn i noen D3 diskusjon Han trakk dette inn i en tråd med flere diskusjoner om VP D serie. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Blue_Dragon Svart 24.Februar.2008 Del på Facebook Svart 24.Februar.2008 Diskusjonen her er vel egentlig om D4/D6. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 25.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2008 Enig i at den har vært mest om D4 og D6 men tråd tittel er "Trøbbel med Volvo penta D-serie" så Chrian sitt innspill om erfaringer med D2 må i så måte være relevant. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Sydvesten Svart 25.Februar.2008 Del på Facebook Svart 25.Februar.2008 Diskusjonen her er vel egentlig om D4/D6. Tja, står vel ikke akkurat noe om "denne avgreninsingen" i tittelen da etter hva jeg kan lese, som heter "Trøbbel med Volvo penta D-serie" Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
power Svart 25.Februar.2008 Del på Facebook Svart 25.Februar.2008 Eg og snakka med en fra volvo som sa at det ble offentlig gjort om ca 14 dager(mulig på lillestrøm messa vist den er om ca 14 dager?)Vedkommende stod som representant for volvo på messa i bergen. Jeg tviler på att de ønsker og snakke om D serien sine problemer på en messe Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 25.Februar.2008 Del på Facebook Svart 25.Februar.2008 Kan ikke bare se på vekt - se også på dreimomentkurve og forbruk. AD 41 er en sekser med turbo - ingen kompressor. Du kommer nok opp i plan i løpet av helga D3 er en lettvekter - 5 sylindret - turbo med variabel geometri - common rail (ingen kompressor dog). Vet hva jeg ville valgt - men det gjør vel dere andre også Den aktuelle båten med AD41 gjør 0-20 på 12 sek iflg MBM(1/2 tank diesel, full vanntank og 2 mann). 41 motoren er 3,6 liter mot 2,4 liter for D3. Forbruk ligger ca 3-5 liter(15%) over pr time ved 3600 o/min for 41 motoren. Dreiemoment 390 Nm/2000o/min for D3 og antar AD41 ligger høyere. D3 er avhengig av mye elektronikk. Er valget egentlig så enkelt?? Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Blue_Dragon Svart 25.Februar.2008 Del på Facebook Svart 25.Februar.2008 Nei valget ikke så enkelt etter min mening. D3 er befengt med en del småfeil. AD41 er vel en av de beste motorene til VP. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 25.Februar.2008 Del på Facebook Svart 25.Februar.2008 Valgte selv AD 41, føler ikkje eg har behov for commonrailmotor. Klarer meg fint uten så mye elektronikk. Dessuten bryr det meg ikkje om eg bruker noen sekunder ekstra for å komme opp i plan. Blir noe annet i bil der trenger man kreftene til akslerasjon, men slik eg kjører båt, så er farten stort sett jamn, på jamnt turtall. Dessuten er jo en rekke 6`er mye finere lyd i! Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 25.Februar.2008 Del på Facebook Svart 25.Februar.2008 Dessuten bryr det meg ikkje om eg bruker noen sekunder ekstra for å komme opp i plan. Nei, da er det bare å starte kjøringen noe sekunder før........ Ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 25.Februar.2008 Del på Facebook Svart 25.Februar.2008 Du kommer nok opp i plan i løpet av helga D3 er en lettvekter - 5 sylindret - turbo med variabel geometri - common rail (ingen kompressor dog). Vet hva jeg ville valgt - men det gjør vel dere andre også Skulle vel heller ikke være nødvendig å si hva jeg ville valgt heller , men dette med "å komme opp i plan i løpet av helga" er faktisk et vesentlig poeng. Må innrømme at jeg blåste litt av det selv da jeg stod på valget mellom KAD300 og D6, men etter å ha prøvekjørt var jeg aldri i tvil. Det er kort og godt natt og dag! Vil derfor anbefale å forsøke å få prøvekjørt de aktuelle motorene i like båter for å teste selv. Dette er den beste måten kunne gjøre et valg på. Det er mange som "mener" mye om disse ny motorene uten å ha prøvekjørt. Jeg har hatt båt i mange år og kjørt mange forksjellige motorerer oppgjennom, men aldri opplevd så stor forskjell fra en motorserie til en annen som det D-serien utgjør. Dreiemoment er det det handler om. Valgte selv AD 41, føler ikkje eg har behov for commonrailmotor. Klarer meg fint uten så mye elektronikk. Dessuten bryr det meg ikkje om eg bruker noen sekunder ekstra for å komme opp i plan. Tja, ikke helt enig i dette. Jeg vill mye heller ha kraftoverskudd i båt enn bil. Dessuten er det ikke bare snakk om sekunder. Det er også snakk om et generelt kraftoverskudd i hele fartsregisteret. Det som slo meg mest er det enorme fleksibiliteten disse D-motorene utgjør. De kan kjøres like godt omtrent på alle turtallsområdet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.