Jump to content

Faring blokk til ekkolodd giver


Muffe

Recommended Posts

Vurderer å få montert gjennomgående giver til ekkoloddet. Må da bruke såkalt "faring" blokk for å få giveren i vannrett posisjon i forhold til havbunn.

 

Den kraftigste giveren jeg vurderer har en ganske svær faring blokk, er ca 55 cm lang, 13 cm dyp og 13 cm bred.

 

Jeg har en Falcon 26 (planene båt) som har marsjfart på 25-30 knop.

 

Mine spørsmål er :

 

1. Er det noen som har erfart om slik faringblokk påvirker kjøreegenskapene til båten? Vil det være nødvendig med justering vha flaps o.l.

 

2. Vil denne blokken være et svakt punkt når båten skal tas på land? Bør dette punktet unngås når lastestroppene festes?

 

3. Dersom noen har erfaringer med gjennomgående ekkolodd givere / innvendige givere i Falcon 26 mottas dette med stor takk.

Link to post
Share on other sites

Det var da voldsomt til dimensjoner det var snakk om? :confused:

 

Skal du drive med havforskning eller se ræka i kvitøyet ??

 

Tror du vil få endringer i måten båten oppfører seg på hvis du monterer en faringblokk på 55 cm!

Denne vil mest sannsynlig virke forstyrrende på skrogformen.

 

Det finnes da meget gode svingere med mindre faringblokker enn dette!

 

Denne f.eks: http://www.airmartechnology.com/uploads/ca...ages/cat_66.pdf

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forstår det slik at Muffe ønsker optimal svinger på et kraftig og avansert ekkolodd for å få best mulig detaljerte registreringer.

 

Hvis jeg forstår han rett ville jeg ikke valgt innvendig svinger, da man som regel reduserer effekt og signalstyrke med 10-20%.

 

Innvendig svinger kan være ok for vanlige dybdemålere og grunne farvann, men skal du se noe annet en bunn på dypere vann enn 100-300 meter, holder ikke denne løsningen!

Link to post
Share on other sites

Hmm... Du virker å ha endel peiling på dette.

Men med innvendig montering mente jeg montasje i et innvendig faststøpt rør fyllt med veske, hvor du stikker transduceren neddi...

Har monter flere slike, OG testet ved å holde svingeren (transduceren) vekselvis utenfor skutesiden OG "i koppen", på varierende dyp (20 og 300 meter), og merket ikke synlig forskjell. (Bl.a. Furuno 6100).

 

Tillegg: Som rogeri sier: Hva skal loddet brukes til??

På en Falcon 26 skulle jeg ha hatt GOD grunn for å montere et slikt utyske (som beskrives) UTvendig!!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Om du skal ha utvendig svinger er det bare å sette den i rett posisjon og så fylle opp imellom giveren og skrog med glassfibersparkel. Kle gjenger og svinger med pakketape først, da setter den seg ikke fast. Når sparkelen er herdet og slipt til riktig form fjernes svingeren. Så setter man det inn med sika og monterer den permanent.

NB: Alle gelcoat må fjernes i det området man skal sparkle.

Link to post
Share on other sites

Ref tegningen til Mulligan: Vi hadde en kjempelang diskusjon om dette for noen år siden. Jeg hadde lest at det ikke betyr noe at svingeren står loddrett da signalet alltid vil forlate skroget vinkelrett. (i bruksanvisningen for ett Seafarer lodd)

Dette ble grundig tilbakevist. Mener at konklusjonen ble at lydbølgene går rett igjennom epoxy og skrog uten å bli avbøyd.

Link to post
Share on other sites

På en Falcon 26 skulle jeg ha hatt GOD grunn

 

ekkoinst2.gif

 

Faktisk enig med deg.

Dersom du bare skal ha loddet til å sjekke dybder der det kan være grunt, ville jeg nok montert det som vist over på Falcon'en.

Men du mister det meste av rekkevidden og presisjonen.

 

Jeg bygde et blister til båten min. Skar det ut av Divinycell. Det er dråpeformet og ca. 20 x 8 cm.

Boret ned med hullsag slik at transducerhodet er forsenket. Alt er laminert inn med glass og polyester som også er brukt for å feste blisteret til båten. Brukte litt tid på å tilpasse til bunnen slik at det ble stående vannrett sideveis og rettet 3 grader forover. Åpningen mellom transducerhodet og blisteret er tettet med Sikaflex slik at det er helt glatt. Litt avhengig av vær og føreforhold går det til 300 m. på 250 kHz og 700 m. på 50 kHz.

Link to post
Share on other sites

Mener at konklusjonen ble at lydbølgene går rett igjennom epoxy og skrog uten å bli avbøyd.

 

Tror jeg nok ikke.

Alle stoffer har en lydhastighet.

Når signalet går fra et stoff med en bestemt lydhastighet til et annet, vil det oppstå en refleksjon. Overgangen vann/luft vil for eksempel gi en refleksjon på 95%.

Og, dersom ikke signalet går vinkelrett på et materiale, vil det i en overgang mellom to lydhastigheter oppstå en refraksjon. Altså at signalet blir avbøyd.

 

En annen sak er at når transduceren sitter inni båten så vil svingeflaten ikke lenger være avstemt til frekvensen.

 

Montere med Sika inni båten er bare tull.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg nok ikke.

Tror er noe du gjør i kirken :lol:

Alle stoffer har en lydhastighet.

Når signalet går fra et stoff med en bestemt lydhastighet til et annet, vil det oppstå en refleksjon. Overgangen vann/luft vil for eksempel gi en refleksjon på 95%.

Nå skal jeg tro litt også :lol:

Jeg tror nemlig at (plast)svingere er støpt inn med epoxy. Mao blir det ingen refleksjon eller endring av lydhastighet mellom svingeren og epoxyen som man limer den fast med. Jeg tror :lol: også at polyester har tilnærmet samme akustiske egenskaper som epoxy.

Link to post
Share on other sites

...Vitsen med fairingblokk er jo nettopp at den er hydrodynamisk designet, faktisk mye bedre både for signalene og sjøegenskapene enn uten.

Sikkert! UTEN vil det kanskje danne seg "bobbler" etc som forstyrrer signalet, og lager obstruksjon som bremser farten.

Men tilbake til innleder: Et halvmeters "utyske" på en falcon 26???

Njet!! Da skal/bør det være en særs god grunn for det! (Synes Falcon 26 er en nydelig båt! Nabobåsen i havna har en slik en. Synd den ikke er trailbar...)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

En 26' båt er akkurat på grensen for å montere en B260 svinger grunnet størrelsen på fairing.

 

Antagligvis bedre å bruke den innvendige utgaven M260. Taper 15-20% sensitivitet, bortsett fra det er det ingen funksjonsforskjell hvis skroget er massivt der monteringen skjer. B/M260 er jo for 50kHz 50 ganger så følsom som P66 og B744 som er standard hekksvinger og bronsesvingerene brukt av Raymarine og Furuno, så det lille tapet i skroget er neglisjerbart. Fordelen med innvendig svinger er at det er mye enklere å unngå turbulens ved høy hastighet.

 

Et annet interesant 1kW alterntiv er den nye B164 tilted element svingeren. Den stikker bare 6mm utenfor skroget. Jeg har B60 som er en 600W utgave som har samme konstruksjon.

Link to post
Share on other sites

[quote name="Muffe" post="408147" date="12.07.07 20:39"1. Er det noen som har erfart om slik faringblokk påvirker kjøreegenskapene til båten? Vil det være nødvendig med justering vha flaps o.l.

 

2. Vil denne blokken være et svakt punkt når båten skal tas på land? Bør dette punktet unngås når lastestroppene festes?

 

3. Dersom noen har erfaringer med gjennomgående ekkolodd givere / innvendige givere i Falcon 26 mottas dette med stor takk.1. Har B256 (B258) i high speed fairing block. Har ikke erfart endrede kjøreegenskaper. Ingen behov for kompensering med flaps.

 

2. Slik jeg har montert loddet hindrer meg dessverre å få båten på tralle, da kjølrullen vil ta i loddet. Ingen problem ved vanlig slipping i vogn. Loddet vil kunne gi problem ved slipping hvis det er plassert slik at det kommer i konflikt med vognen og i tillegg er montert på nivå/lavere enn kjølen. Jeg ville ikke tredd en lastestropp rundt min giver.

 

img_2471.jpgimg_2469.jpg

 

 

Mvh HGT

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...