Jump to content

sveise når båten ligger på vannet


Hasta manana

Recommended Posts

Sveis i vei.

 

Å nei da. Et av problemene med sveising mens man ligger på vannet er at sveisejord tar sin engen vei til sann jord. Dvs. at det tar veien tilbake til sjøen gjennom malingen på undervannskroget. Malingen vil da løsne i blærer som vannfyller seg, likner meget på plastpest. Det er en stor jobb å fikse det.

 

Sørg for å ha god jord og denne jordingen skal være 'så nær arbeidsstykket som mulig'. En rekkestøtte fem meter borte er en typisk dårlig jord.

 

Hvordan går det ellers med båten?

Link to post

Det er helt riktig det Hulda sier.

Bruk sterke kabler (f.eks. starthjelpkabler som har større dimensjon som sveisekablen har) mellom båt-"jord" og land.

Bruk ikke flytebryggen som jord, men en spuntvegg.

Dette garanterer ikke 100% sikkerhet men ofte nok går det bra, fordi i så fall får strømmen den letteste veien via disse kabler.

Husk også å ta borte batteriets minus !

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Det er helt riktig det Hulda sier.

Bruk sterke kabler (f.eks. starthjelpkabler som har større dimensjon som sveisekablen har) mellom båt-"jord" og land.

Bruk ikke flytebryggen som jord, men en spuntvegg.

Dette garanterer ikke 100% sikkerhet men ofte nok går det bra, fordi i så fall får strømmen den letteste veien via disse kabler.

Husk også å ta borte batteriets minus !

 

 

Jørg

 

Ikke bare batteriets minus, kople fra dynamoen, ellers går diodebroen. Hulda har byttet en drøss diodebroer som følge av at jeg stort sett har hue under armen og armen i bind.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

hola takker for hjelpen.

ellers går det bra med båten hulda. kosta 5000 dollar arbeide jeg gjorde i honduras, gjenstår og slipe og lakke tiken innvendig, har nå en cru member amricaner som hjelper meg med det, båten hans sank i honduras.

 

gjorde en del forbedringer kjølskapet la kobber rør på insiden av isolasjonen så nå har jeg kald vann i krana to filtre et carbon og keramikk filter. + en del andre forbedringer.

 

mvh

hugo

Link to post
Ikke bare batteriets minus, kople fra dynamoen, ellers går diodebroen.

Bl.a. er dette meningen med å koble minus fra batteriet, Hulda.

Men det forutsetter selvfølgelig at det ikke finnes andre krets som kunne snike seg inn.

Mht. det er det heller ikke feil hvis man frakobler dynamoet komplett når man er ikke sikkert.

Vil man legge enda en på toppen da kan man trekke alle sikringer til elektronisk utstyr også.

Altså er det helt riktig at du har henvist på dette og.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Dette høres ut som en avart av landstrømsproblematikken. Er ikke sekundærsiden i et sveiseapparat flytende. Sitter jo en trafo inni der, iallfall i mitt MIG apparat.

Eller kanskje jord/minus på sekundærsiden er koblet til sikkerhetsjord? Hvis man fjerner denne forbindelsen vil man kunne sveise uten å risikere avledning til sjøen?

Link to post
Dette høres ut som en avart av landstrømsproblematikken. Er ikke sekundærsiden i et sveiseapparat flytende. Sitter jo en trafo inni der, iallfall i mitt MIG apparat.

Eller kanskje jord/minus på sekundærsiden er koblet til sikkerhetsjord? Hvis man fjerner denne forbindelsen vil man kunne sveise uten å risikere avledning til sjøen?

 

Tror du kanskje er litt på utsiden av problematikken. Det er ingen tradisjonell trafo der. Det er en likeretter. Pinneapparatet mitt som kan sveise 3.25 mm pinner veier fem kilo. Dessuten så går elektroner og protoner litt hit og dit. Men hovedstrømmen er klar. Dessuten er det stor strøm og lav spenning. Så hvis man dytter inn masse minuser inn i sveisebadet, og sveisejordingen ikke kan ta imot, men det er en annen jord som sier ja takk, så tar elektronene en annen routing. Eller om man bytter polaritet, samme hender.

 

Offshore var det dødssynd å sveise med dårlig jord, eller jord for langt fra sveisestedet, av samme grunn som nevnt.

 

TIG har heller ikke trafo. Kjører en firkantpuls der pulsingen er justert slik at oksidasjon under sveisingen blir fjernet. Mener å huske at plusspulsen er 15%. Samme forholdet skal det vel være med MIG. Pulsingen relaterer ikke til vekselspenningen på nettet. Dette er detaljer som jeg ikke husker lenger. Det tar tid å bla tilbake.

 

Det spiller ingen rolle hvorvidt apparatet er jordet. Pinneapparatet mitt er dobbeltisolert.

Link to post
  • 12 år senere...

låner denne litt . Skal til å sveise et alu overbygg på en stålbåt. I min tid som innredningsnekker på diverse verft så jeg at det gikk en god del minuskabler til kranbanen på kaia . Da lurer jeg på om sveiseapperatets minus først gikk til stålskroget og deretter til jord på land

Link to post

Tror kablene til kranbanen var for å jorde skroget som ellers ikke ville ha jordforbindelse. Ellers gjelder fremdeles god sveisejord så nær sveisestedet som mulig. Og dynamoens doidebro er like utsatt for lavfrekvente sveiseapparater som tidligere. Jeg regner med det er frekvensen som er farlig, ikke alle sveiseapparater knekker diodebroer.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...