M/Y Ellen Marie Startet 3.Januar.2004 Del på Facebook Startet 3.Januar.2004 Hei Har et spm. om lading: Påvirker temperaturen laderens evne til å levere høy nok spenning? Noen som vet? Mvh Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Hulda Svart 3.Januar.2004 Del på Facebook Svart 3.Januar.2004 Lader bare trafo og likeretter. Noen er temp.kompenserte, de kan justeres. Laderen min leverer 15 V uansett, gammeldags og enkel. Det er noe annet med batteriet, som er temp.avhengig. Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 3.Januar.2004 Del på Facebook Svart 3.Januar.2004 Hvis det er motortemp. du sikter til, er svaret nei. Batterierne bør vel ikke stå for varmt, men det tror jeg har med uttørking å gjøre. Men Lars H. kan sikkert mer om dette enn jeg kan. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 3.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2004 Hei, jeg var kanskje litt uklar. Nei, jeg mener omgivelsestemp. Ca. 0 degC nedi motorrommet/batterikassa, og jeg la merke til at laderen (Sleipner 20 amp to år gml.) switsjet over på vedlikeholdslading etter bare noen sekunder med vanlig "14,4 lading" Laderen har en liten diode som viser status med grønt eller rødt lys. Hvis ikke laderen bryr seg om temperaturen, kan det være at batteriene, som jo er mindre mottakelige i kulde, gjør at laderen slår seg over på vedlikeholdslading? Har ikke målt enda, men får ta en sjekk i morra. Kansje laderen er defekt. natti natti Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
McNeill Svart 3.Januar.2004 Del på Facebook Svart 3.Januar.2004 Hvis ikke laderen bryr seg om temperaturen, kan det være at batteriene, som jo er mindre mottakelige i kulde, gjør at laderen slår seg over på vedlikeholdslading?Som Hulda var inne på så er batterier temp. avhengige og erfaringsmessig gir dårligere "kraft" ved lavere temperaturer! Jeg regner med at dette også betyr at de ikke greier å ta imot like mye når det kaldt som når det er varmt. Mulig at jeg tar feil på dette punktet, men mener etter egne erfaringer at å prøve å lade et batteri når den er kald er en dårlig idé! Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 3.Januar.2004 Del på Facebook Svart 3.Januar.2004 Hvis det er motortemp. du sikter til, er svaret nei. Batterierne bør vel ikke stå for varmt, men det tror jeg har med uttørking å gjøre. Men Lars H. kan sikkert mer om dette enn jeg kan. Trondheims største busselskap har over 200 busser. Bussbatteriene har (hadde for 2 år siden) en levetid i bussen på snitt 2,8 år!! Årsaken: Batteriene står (stod) i ganske tette "rom" ved motoren og hadde for høy omgivelses-temp, bussen står på endeholdeplasser med motoren avslått og fulle lys, samt at laderegulatoren ikke gjorde jobben sin. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Lotus Svart 3.Januar.2004 Del på Facebook Svart 3.Januar.2004 Hei Har et spm. om lading: Påvirker temperaturen laderens evne til å levere høy nok spenning? Nei, det gjør den ikke. Den leverer den spenningen den er justert for. Likevel blir det ikke bra ved lave temperaturer. Hvis laderen leverer 14,4V ved 25 grader, blir batteriet svært misfornøyd hvis det får 14,4V ved null grader. Det er for lite. I steden for å toppe batteriet, går laderen over til vedlikeholdslading. Jeg har også en Sleipner lader. Den har en temperaturføler som øker ladespenningen ved synkende temperatur. Tommelfingerregelen er 0,1V i ladespenning opp for hver 5 grader ned. Batteriets spenning er uavhengig av temperaturen, nødvendig ladespenning er derimot temperaturavhengig. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Januar.2004 Del på Facebook Svart 3.Januar.2004 [batteriets spenning er uavhengig av temperaturen, nødvendig ladespenning er derimot temperaturavhengig. Lotus Det var det jeg mente. Problemer med en del importbiler, for lav spenning på dynamoen for bruk i Norge fordi de er beregnet på subtropiske forhold. Temp.føleren til laderen skal stitte der bateriene er. Den gang jeg hadde Ladac, satt greia i batterikassen. Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 4.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2004 Er det strømmen utifra laderen som styrer laderen: Lav strøm fordi batt er nær fult - går over til vedlikeholdslading (13,7). Høy strøm fordi batt er utladet - lader med full fres (14,4) Dersom dette er tilfelle, så skjønner jeg jo hvorfor laderen ikke vil gi 14,4 ved 0degC Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Hulda Svart 4.Januar.2004 Del på Facebook Svart 4.Januar.2004 Er det strømmen utifra laderen som styrer laderen: Lav strøm fordi batt er nær fult - går over til vedlikeholdslading (13,7). Høy strøm fordi batt er utladet - lader med full fres (14,4) Dersom dette er tilfelle, så skjønner jeg jo hvorfor laderen ikke vil gi 14,4 ved 0degC I og med at jeg ikke kjenner funksjonen på laderen din, skal jeg være litt forsiktig. Men den generelle formelen for likestrøm er U=R*I, og så kan man slenge på Cos"fi" for spes. interesserte. I er strømmen, ampere'n. U er spenningen i volt. R er motstand i ohm. Så det som skjer, jeg er ikke elektriker, når batteriet blir mer og mer ladet, så øker R i batteriet. R'en øker i samme takt som I avtar. U forblir derfor konstant. På den gamle "damplader'n" min har jeg 15,0 volt konstant. Om så batteriet fosskoker, sommer eller vinter, spiller ingen rolle. Har du en lader som regulerer etter temp., så ville jeg anta at det er høyest spenning når det er kaldt og lavest når det er varmt. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 4.Januar.2004 Del på Facebook Svart 4.Januar.2004 Er det strømmen utifra laderen som styrer laderen: Lav strøm fordi batt er nær fult - går over til vedlikeholdslading (13,7). Høy strøm fordi batt er utladet - lader med full fres (14,4) Dersom dette er tilfelle, så skjønner jeg jo hvorfor laderen ikke vil gi 14,4 ved 0degC Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener. Ja, strømmen er lav når batteriet er fullt og tilsvarende høy når batteriet går mot tomt. Men hvor får du det fra at laderen ikke vil gi 14,4V ved 0 grader? Laderen gir altså fortsatt 14,4V ved 0 grader. Poenget er at dette ikke er nok. Så til ladestrøm: Ladestrømmen I = (spenningen U) / (batterimotstanden R) Ladestrømmen blir dermed en funksjon av ladespenningen. For å putte strøm inn i et batteri, må ladespenningen være større enn batterispenningen. U=UL-UB der L er ladespenning og B er batterispenning. Hvis ULer konstant 14,4V og UB varierer med hvor mye batteriet er utladet vil U også variere. Når U varierer, varierer I. Høyere ladespenning, høyere strøm. Høyere batterispenning, mer å overvinne, lavere strøm. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Keiko Svart 4.Januar.2004 Del på Facebook Svart 4.Januar.2004 Har prøvd laddere til Mascot om vinteren i båten. Eller...... jeg har prøvd tre laddere av samme type i fra Mascot, det var like lite strøm på batteriene fortsatt. Men etter at jeg snakket med Ladac a/s med kopi til Mascotså skjønte også folkene der at batteriene trengte høyere laddespenning når det er kaldt. Men de mistet en kunde, jeg leverte inn Mascoten å kjøpte Ladac med temperatur føler. Det fungerer perfekt sommer som vinter. Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 16.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2004 Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener. Ja, strømmen er lav når batteriet er fullt og tilsvarende høy når batteriet går mot tomt. Men hvor får du det fra at laderen ikke vil gi 14,4V ved 0 grader? Laderen gir altså fortsatt 14,4V ved 0 grader. Poenget er at dette ikke er nok. Så til ladestrøm: Ladestrømmen I = (spenningen U) / (batterimotstanden R) Ladestrømmen blir dermed en funksjon av ladespenningen. For å putte strøm inn i et batteri, må ladespenningen være større enn batterispenningen. U=UL-UB der L er ladespenning og B er batterispenning. Hvis ULer konstant 14,4V og UB varierer med hvor mye batteriet er utladet vil U også variere. Når U varierer, varierer I. Høyere ladespenning, høyere strøm. Høyere batterispenning, mer å overvinne, lavere strøm. Lotus Det er altså sånn at laderen switsjer over på vedlikeholdslading som bare gir 13,7 volt selv om batteriet er på ca12,8 volt. Er det temperaturen (ca. 0degC) som er årsaken, eller må jeg reklamere på laderen? Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
JRK Svart 16.Januar.2004 Del på Facebook Svart 16.Januar.2004 Hei, Om batteriet ditt har en tomgangspenning på 12,8 Volt, så er dette allerede toppladet, og følgelig skal laderen din relativt fort gå over til vedlikeholdslading. For å forklare ett batteri's egenskaper, så man se på dette som to enheter. Selve det ideellle batteriet (som bare fins i teorien) og en motstand i serie med dette, som man kaller batteriets indre motstand. Denne indre motstanden avhenger av flere ting, som batteriets fysiske oppbygning, plateareal osv.. og deriblant temperatur. Det som skjer på ett relativt godt ladet batteri, er at de fleste 3 stegs ladere (Uten temperatursensor) pøser på med 14,4 Volt. Den indre motstanden er såpass høy at strømmen blir så lav at laderen oppfatter batteriets tilstand som mye bedre en det virkelig er, og den switcher over til vedlikeholslading på 13,7 volt. På den annen side så om man bare lar denne type lader stå på kontinuerlig vil jo batteriet toppe se etterhvert. Så en personlig erfaring med tette Delco batterier som jeg tror gjelder alle batterier: Det er alltid slik at for å få toppet de siste 20 prosent av ett batteri så må dette skje med lav strøm 0,5-2 ampere over lang tid. Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 16.Januar.2004 Del på Facebook Svart 16.Januar.2004 Hei, jeg var kanskje litt uklar. Nei, jeg mener omgivelsestemp. Ca. 0 degC nedi motorrommet/batterikassa, og jeg la merke til at laderen (Sleipner 20 amp to år gml.) switsjet over på vedlikeholdslading etter bare noen sekunder med vanlig "14,4 lading" Laderen har en liten diode som viser status med grønt eller rødt lys. Hvis ikke laderen bryr seg om temperaturen, kan det være at batteriene, som jo er mindre mottakelige i kulde, gjør at laderen slår seg over på vedlikeholdslading? Har ikke målt enda, men får ta en sjekk i morra. Kansje laderen er defekt. natti natti Om laderen din er lik min (sleipner 20 A 3 Stepp, så vill du finne en temp sensor akkurat der hvor ledningene kommer ut fra laderen. Generelt, så skal denne laderen lade med 1,4 V (rödt lys til rett spenning er nådd, da går denn over til (Gult lys) ogfortsetter med 14,4 i 4timer for så å gå over til (Gronnt lys) som er vedlikeholds lading. Så jeg vil si at laderen din er defekt. Men jeg trodde det var 14,7 og 13,7 som var spenningene til denne laderen, (ikke sikkert det er lik lader da ??) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 16.Januar.2004 Del på Facebook Svart 16.Januar.2004 Det er altså sånn at laderen switsjer over på vedlikeholdslading som bare gir 13,7 volt selv om batteriet er på ca12,8 volt. Er det temperaturen (ca. 0degC) som er årsaken, eller må jeg reklamere på laderen?Det kan se ut som om både du og jeg og BK har samme lader. Det er en 20A 3-step lader med temperaturkorrigert ladespenning.Går under navn som Sleipner Compact II og Mascot 2045. Min lader står på akkurat nå. Temperaturen er rundt null grader. Da jeg slo den på, ladet den med 20A til batterispenningen kom opp i ca 14,8V. Deretter spratt den over til konstant spenning i 4 timer (timer) Da det skjedde sank spenningen til ca. 14,5V for så å stabilisere seg på 14,6V etter 10 sekunders tid. Nå har den gått over til vedlikeholdsspenning. Den har jeg ikke målt, men skal i følge boka være 13,7V ved 20 grader. Om den også er temperaturkompensert eller om den bare er konstant 13,7 hele veien vet jeg ikke. (skal måle senere i kveld). Slik skal laderen oppføre seg. Om batteriene er så toppet at den ikke lader med 20A bulk, skal den allikevel lade med 14,7V i 4 timer før den går over til vedlikeholdslading. Spenningene er litt lave i forhold til 14,7/13,7V ved 20 grader, men i forhold til det Ladac anbefaler, er de akkurat passe. (De målte spenninger kan være en tidel eller to feil, da multimeteret ikke har 3 siffer etter komma og det er kaldt i været. En eventuell feil vil uansett være lik for alle målinger) Lotus ---------------- Slo av laderen for 5 minutter siden. Grønn lampe lyste for vedlikeholdslading og spenningen på batteripolene var 14,03V. Temperatur -1°C. Ser ut til at laderen virker helt etter boka. Slik skal din også virke. Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 16.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2004 Nei, min lader har kun to diodelys; rødt og grønt. Regner derfor med at den kun har full lading eller vedlikeholdslading. Var innom Sleipners sider og kikket, men fant kun en tre-trinns som het compact II. Denne var veldig lik å se på, men er altså en tre trinns. Se sleipner: http://webpg.info/sleipner3/ Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Lotus Svart 16.Januar.2004 Del på Facebook Svart 16.Januar.2004 Nei, min lader har kun to diodelys; rødt og grønt. Regner derfor med at den kun har full lading eller vedlikeholdslading. Med fulle batterier, kun 2-trinns lading og ingen temperaturkompensering ser jo alt ut til å være i orden med oppførselen til laderen din. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Enjoy Svart 21.Januar.2004 Del på Facebook Svart 21.Januar.2004 Hei Ellen Marie Laderen din er i orden den. Nå som den har stått på land med lading lenge og nesten intet forbruk, er dine batterier antagelig toppet for lenge siden. Laderen kjører full lading i korte perioder for å holde aktivitet i cellene på batteriet. Mål syrevekten på batteriene dine så skal du se at alt er bare morro. Det er viktig at du følger med på vannet i batteriene. Du kan godt koble fra batteriene helt hvis syrevekten er fin og kobl tilbake om ca3 mnd, lade opp før sesong. da sparer du deg for mye vann tap i batteriene. La de stå i båten, kaldt er bra. Du har helt rett i at laderen din styres av SP og STR. den er "2 trins og uten temp føler" Enjoy Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 21.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2004 Hei Ellen Marie Laderen din er i orden den. Nå som den har stått på land med lading lenge og nesten intet forbruk, er dine batterier antagelig toppet for lenge siden. Laderen kjører full lading i korte perioder for å holde aktivitet i cellene på batteriet. Mål syrevekten på batteriene dine så skal du se at alt er bare morro. Det er viktig at du følger med på vannet i batteriene. Du kan godt koble fra batteriene helt hvis syrevekten er fin og kobl tilbake om ca3 mnd, lade opp før sesong. da sparer du deg for mye vann tap i batteriene. La de stå i båten, kaldt er bra. Du har helt rett i at laderen din styres av SP og STR. den er "2 trins og uten temp føler" Enjoy OK, takk for den. Alarmen er tilkoplet, så det er et lite forbruk hele tiden, men det er vel bare bra, sålenge laderen innimellom fyller opp batteriene. Mvh Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.