Jump to content

Status på Danskekysten og sørover

Careka

Recommended Posts

Da har vi nok passert hverandre, roger-jo. Vi dro fra Øster Hurup rundt åtte, og var framme i Ebeltoft i elleve tiden. Passerte en god del seilbåter et stykke etter Grenå.

Sjøen utenfor 'nesa på Jylland' har vi alltid opplevd som skvalpete. Snakket med havnesjefen i Øster Hurup, han bemerket uoppfordret det samme.

God tur videre, roger-jo

Så du denne miljøbåten rota rundt før Jessens Grund ca.1015 god tur sydover.

1436968363.jpg

sap_2000  Denne er min favoritt

http://ifm.fcoo.dk/

Den er "bra" på bølgehøyden og vind, ​det den ikke takler er høyden på dønningene og de er rene bulldoseren noen ganger .

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg vet Bitteliten. Skal følge med utover. Under 1m signifikant med ok retning må vel være greit for den strekningen om det blåser lite så de blir slake.

Takk for tips om Lemvig, Careka. Har fått med meg at du har gått strekningen flere ganger.

Tenkte Thyborøn som stopp om vi er litt signe etter overfarten. Lemvig er vel ca 10 nm til? Ellers har jeg vært i Struer med bil. Synes det så ok der.

Takk for tips om Livø :-) den er notert ok markert i navionicsen nå.

Har også hørt havna på Fur er bra.

Vi har vært både i Lemvig og Thyborøn nå i juli. Selv om begge stedene er nokså daue på land, så er det tross alt mer liv i Thyborøn. Og om man skal gå ut og spise, hvilket vi gjorde begge steder, så er maten på bevertningsstedene nede på kaikanten i Thyborøn langt bedre enn hva vi opplevde i Lemvig.

Havnen i Lemvig ble hardt skadet under samme stormen som også skadet Gilleleje. Nå legger man siste hånd på havneanlegget i Lemvig. Og det blir plass til svært mange båter. Det blir en drøss peler, der flesteparten ser ut til å være i underkant for Hulda som måler 13- ganger 4 meter. Det er imidlertid en del plasser der man kan ligge langsetter. Plass skulle ikke være noe problem. Og så går det jernbane mellom Lemvig og Thyborøn.

Vi gikk fra Kristiansand sist fredag i retning Tyborøen . Vi snudde etter ca 2 timer mot Skagen vindretning med store bølger rett sideveies. Vi har nå gått videre til Frederikshavn og ankom i dag Læsø i 10m/s vestlig vind. Her ligger det ca 160 båter. vind vil avta de neste dager , men det er deilig sol !

Ser ut som varselet har endret seg til NE dreiende mot E og mer vind. Skjønner at været fremover er ustabilt og antagelig vanskelig å spå 24-48 timer frem. På en slik tur ønsker jeg under 1-1,5m signifikant og minst mulig vind så alle forblir fornøyde. Vi får holde oss klare og tusle litt videre nedover mot Kr Sand.

Er jo knallflott på Sørlandet også.

Takk for info om Lemvig og Thyborøn, Hulda :-) Båtene våre er 4,12 - 4,50 m brede så kan nok bli utfordring med pålene rundt omkring om de stort sett er 4m.

Viking.1: hvor henter du de værkartene med prognoser?

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Viking.1: hvor henter du de værkartene med prognoser?

Jeg bruker en GRIB-viewer, zyGrib, som kan presentere værdata fra flere kilder. Kartet jeg viste over var basert på GFS-modellen produsert av NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration) i USA. zyGrib har innebygd grensesnitt for å laste ned data fra GFS-modellen, men kan også benyttes for GRIB-filer som lastes ned fra andre kilder.

zyGrib er gratis og kan lastes ned fra http://www.zygrib.org/. Etter min mening er det en av de beste viewerne som finnes.

Takker Viking.1 :-)

Skal se nærmere på det senere.

Vi ligger i Kr Sand nå. Vennebåtene prater om å gå til Thyborøn i morgen tidlig (planende 50 fotere), noe som tilsier at vi med treg båt i så fall burde dratt i natt.

Men jeg er litt usikker på varselet. Det rolige vinduet ifm med vindendringen er blitt kortere bla.

Ut fra det jeg ser på DMI bør det gå greit, men vi vil gjerne ha en relativt behagelig overfart også da det tar 10-12 timer.

Hva synes dere DK farere om vind og bølgevarselet fra DMI for kommende natt og neste formiddag for strekningen vår?

Tar gjerne imot en 2nd opinion :-)

http://www.dmi.dk/hav/udsigter/havprognoser/#skagerrak

Mvh. SAP

Du må regne med minst liten til stiv kuling (10-15 m/s) og bølgehøyden ute i Skagerak kan bli høy samtidig med dønninger.

Passerte sist fredag overfra Larvik til Hirtshals og det blåste kuling, bølgehøyden kan ha vært 2-3 m, innimellom kan det ha vært mere.

Kan nevne at jeg da satt på Superspeed2 i ca 26 knop, hadde ikke kjørt med egen båt. Selv Superspeed merket bølger og dønninger.

Var en tur i Skagen over helgen, valgte dette istedenfor å vente på vær til å kjøre selv.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Takk for tilbakemeldinger :-)

Jeg tok en prat med en god venn som klokelig sa at om man er i tvil så er man ikke i tvil. Så da vi blir her enn så lenge :-)

Var usikker på siste halvdel av overfarten. Vinden så ut til å kunne bli 8-10-12 fra E-NE som vi hadde fått i sia og hvordan det hadde blitt med med den gamle sjøen fra NW som har stått på en stund. Frøken stril liker ikke rulling og jeg synes det er slitsomt selv i lengden.

Det er mulig de to vennebåtene går i vindskiftet senere i natt. De er 50 fot og kan blåse over på litt over 3 timer. Vi hadde nok brukt ca 12.

Kjedelig at vinduet ble for kort for oss da jeg har hatt et stort ønske om å gå Limfjorden fra vest til øst, men sånn er det noen ganger.

Om det ikke åpner seg en mulighet en av dagene så får det heller bli et annet år :-)

Mvh. SAP

Det så skikkelig deilig ut Bonus :-) misunnelig...

Vennebåtene gikk 0430 i dag og kom til Thyborøn for en times tid siden. Hørte fra køya at de pratet litt på VHF ca 0530 når de bestemte for å fortsette

De hadde fått husket seg litt med sidesjø stort sett hele veien, men alt har gått greit bortsett fra litt oppkast. Han anslo ca 1,5-2,5 meter og vindsjø fra Øst.

For oss hadde det blitt rulling hele veien. Frøken stril og jeg er nå glade vi var litt partybremser i går :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Vestre Bådehavn. Ring havnebetjeningen dagen før og du vil få anvist plass.

Havnkaptein  E-post                            Hjemmeside

4540247034   info@aalborghavn.dk  www.aalborghavn.dk

Spaser inn til cruise-kaia. Rett til høyre oppi gaten der er det en irsk pub. Den er mer irsk enn noen i Dublin. Verd et besøk, der et glass Guiness med Fish & Chips bør stå på menyen.

bilde

bilde

Redigert av Hulda (see edit history)

Med så mange flatt vann bilder, her er et fra seilasen Brønnerup til Hals i går.

Fant ut  at den turen måtte til skulle vi kunne ligge på været i Østerby for overfart til Sverige her er det ganske fullt med båter.

En tur ikke uten litt dramatikk da uka på kjettingkassa fløt vekk og alarmen i dreneringbrønnen ulte etter 20 sekunder etter den var lenset.

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...