Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

når regnen kommer så har du rigelig tid til at teste NET1/ICE - er der forbindelse ?

Vi har "frosset" avtalen med ice denne sommeren. I stedet har vi en avtale med Telia i Norge. Den har kjørt fint nedover i Sverige, også god hastighet og båndbredde her på Læsø. Samme pris i hele EU. Kr. 199 - 7 GB mnd.

Kr. 299 - 15 GB mnd.

Det er nok ikke lenge til regnet kommer hit. Kullsvarte skyer over Sæby/Frederikshavn

Link to post

En liten filosofisk betraktning fra Gilleleje. Vi burde dratt herfra for lenge siden. Men etter et liv med reisvirksomhet, dagpendling, ukependling, må rekke alt mulig selv om NSB svikter og det er buss for tog. Nå har Admiralen og jeg egentlig ikke kommet i sving på morran enda. Klokken viser nå 12:03, Admiralen surfer på Telia med Huawei router, jeg skriver på baatplasse. Temperaturen i salonge er 25,7 grader og relativ fuktighet er 60 %. For varmt til å kjøre avfukteren. Ute er det frisk nordlig bris og temperatuer vet jeg ikke hva er. Gidder ikke å sjekke. Men i går var det knallvarmt, borti 27 varmegrader. Nå skal vi snart gå oss en tur, sette avfukteren på maks og stenge alle luker. Men i går var vi på utmarsj til Fyret:

fyret_i_det_fjerne.jpg

 Veien ut dit går på gang- og sykkelvei, med mulighet for uttallige avstikkere. Veien går gjennom tette alleer av eik og bøk, variert. Luksushus og mindre luksus. Noen under renovering, andre helt ferdig og noen under en smule forfall. Noe å se på hele veien. Danskene har en fin måte å ivareta skogen på. La noe ramle ned, la noe gammelt stå, kort prosess på trær som pådrar seg sykdom:

1466849417.jpg

 

Slik ser fyret ut på nært hold:

1466849574.jpg

Inne i fyret er det et lite museum. Der kan man få kjøpt diverse kort etc. Om man har kort som terminalen til gubben bak disken godkjenner. Vi hadde ikke slikt kort. Dette er ikke for utenlandske turister, men for lokale dansker. Man kan visst også få kjøpt noe å drikke der ute, men betalingsbetingelsene er de samme. Men den vennlige eldre herre ba oss ta en tur ut til Kroen, noen hundre meter lenger ut. Så vi trasket trøstig i vei. Etter noen meter en gressbevokst parkeringsplass, og rett til venstre skiltet til 'Fyrkroen fra 1700-og-knekebrød'. Da skulle det være 50 meter til kroen. Vi stod i tett skau, uten syn av noen kro. Etter et par- tre- fire 50-metere, må være noen lokale, danske metere, åpenbarte det seg en hvit bygning i skauen:

fyrkroen.jpg

Her kan man nyte en utsøkt lunch, med utsikt mot Kullen og Halland, samt all trafikken som går mellom Danmark og Sverige. Vil ikke vite hva det kostet, har ingen peiling. Mitt betalingskort kjører havneleie og tekniske ting. Admiralens kort tar seg av mat og bevertning.Vi har ikke delt økonomi, men det er slik Admrialen vil ha det. Så var det å traske tilbake til Gilleleje igjen. Denne gangen tok vi avstikekren langs stranden:

sandstrand.jpg

Om man ikke er fullstendig avhengig av italiensk 20 mil sandstrand med 35 grader i ramsalt vann, så er Gilleleje Beach et meget godt alternativ med 27 grader og 18 grader i vannet. Stranden er bare et par kilometer lang. Men det er nok til at selv de feiteste får plass. Her bades unger, kjerringer og bikkjer i skjønn forening. Etter en slik tur blir man naturligvis lei av å drikke vann, men tørsten er der. Derfor har en hver båt med respekt for seg selv en oppegående vinkjeller der man lagrer de dyre dråber i mørket ved ca. 18 grader celcius:

vinkjellern.jpg

Gjør bare oppmerksom på at flaskene står rett i forkant av lynolboksen. Så er det bare å rigge til et festmåltid. Gir Admiralen et lite grøss:

makrell_i_tomat.jpg

 

Men nå må tilbake til Gilleleje. Dette er en travel havn. Kamp om plassene. Noen foretrekker å ha brygga for seg selv. Etter hvert må de surt forhale. Presset blir for stort. Det er ikke alltid man kan velge sine naboer heller, men i nødens stund eter fanden fluer:

1466850867.jpg

Dette er havnens mest utsatte plass. Det er ikke været som er problemet, men passerende båter. Første dagen virket det som om fiskerene hadde en avtale om hvem det var som kunne lage så stor sjø at Hulda ble lempet opp på kaia:

skrens_ut_av_havnen.jpg

Den ene etter den andre kom skrensende ut av fiskerihavnen så det var med nød og neppe at de greide svingen. Samme farten inn igjen om morran. Dagen etter var farten mege redusert, og en og annen vinket ut av styrhusvinduet da de passerte. Hvem som gikk av med seieren, vites ikke. Men så kom de 'danske kække drenge som satt oppe i tredje etage, fulle av testosteron og skulle kække sig for de smukke babes'. Princess 44 og oppover:

halvplan_3337.jpg

Han kjører ikke noe særlig her, men gud bedre da han kom inn igjen en time senere etter å ha svidd av en ukelønn diesel.

 

Diesel, her kan man kjøpe diesel:

dieselfyllng_med_septik.jpg

Dieselprisen er DKK 8,70. Det skulle bli i overkant av NOK 11,50 når veksling og alt er foretatt. Jeg tok for meg havnebetjenten for å få greie på hva de egentlig selger. MGO? Nai nai, miljødiesel! Riktige greier for båt! Bio?? Nai, nai, ordentlig miljødiesel! Anleggsdiesel, EN590? Ja, ja, bra diesel! Vet vel ikke om jeg er sikker på om vi var på samme planet i dieselspørsmålet. Nå tar ikke Gilleleje mål av seg til å vær en billig plass. Det gjelder aller forhold her. Hulda betaler DKK 200 for fire breddemeter. Eller NOK 260 sånn om trent. Inkludert er strøm, her vi ligger er uttakene på siden av båten og vann samme plassen. Dass og søppel er inkludert. Dusj er poletter a DKK 10/stk som vel gir 5 minutter iskaldt vann. Og en polett til og vannet blir varmere. Et eller annet sted har vi poletter fra forrige gang vi var her, borte er dem. Men dusje trenger vi, etter å ha opparbeidet en påtakelig odør etter gårsdagens utmarsj. Ved dieselfyllingen er det også sugestasjon for septik, av denne typen:

septiksuger.jpg

Vet ikke om den funker. Danskene har vel et forholdsvis avslappet forhold til naturlige ting. I hvert fall ser og lukter vannet innerst i havna slik. Svenskene har det annerledes, og nordmennene ligger vel et sted midt mellom. Tenker på den gangen jeg var liten. Datt man i Oslo havnebasseng den gangen, var det rett til Legevakta for pumping. Nå er det offentilg bad langs alle kaiene innerst i Oslo havn. Skulle du falle for fristelsen til å bade innerst i Gilleleje havn, bør du holde munnen lukket og ta en omgående dusj etterpå.

 

Nå orker jeg snart ikke mer. Bare litt til. Værftet her i Gilleleje er noe skikkelige greier. Her kjører man gamle håndtverk som den naturligste ting. I Norge får man statsstøtte for slike museale aktiviteter:

1466852375.jpg

Her er det Ternö fra Sverige som får en bit ny hud. Hudplanken bli ikke lenger spikre med varmgalvanisert skipsspiker, Man bruker skruer med Torx 150 i kvalitet A2. Og med eikens syreutskilling, tar det ikke mange årene før Ternö fra Sverige er tilbake på slipp. Den gangen jeg jobbet med slikt, benyttet vi skikkelig spiker, der vi surret drev under spikerhodet før spikeren ble dæljet på plass i forboret hull. Men det er slik de gjøre det her. Og så er det tjæredrev og beking etter gammelmetoden. Bektrallen står til høyre i bildet, og kunne vært fra 1800-tallet, med diverse spesialutstyr for å tømme varm bek inn i natene. Det er også et skilt der man henstiller til allmuen å ikke fore eller fotografere arbeiderene. Verkstedsområdet er ikke inngjerdet, slik det ville vært i Norge og Sverige. Det er interessant å tusle rundt etter arbeidstid og titte på hvordan de har laget løsninger på forskjellige utfordringer. Becker-ror:

beckerror_sam_3330.jpg

Det eneste jeg ikke skjønner, er hvorfor den ene skruen til anoden er skrudd inn i eikekjølen. Det leder naturligvis til utarming av treverket (lut-råte). Men på den andre siden, det skaffer mer jobb over langen.

 

Gilleleje er naturligvis full av bindingsverkhus med og uten halmtak. Noen har bitt i halmen og lagt takstein eller andre greier. Men noen kjører på det tradisjonelle:

nytt_halmtak.jpg

 

Nå gidder jeg ikke mer. Sjøvannsfilteret skal renes. Vi drar kanskje videre i morgen. Muligens til en annen dansk havn. Eller over til Sverige, vi skal nordover og være i Strömstad om en ukes tid.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Når havnesjefen, når man kommer for å betale, klasker 200-kroners-bongen i disken, taster inn beløpet og rutinert snur betalingsterminalen mot deg for at du skal sett inn kortet og taste koden, da er det på tide å dra videre. Men la det være klart, vi kunne vært et par uker til i Gilleleje. Bare sittet og sett på livet, aktivitetene på fiskehavnen. Og ikke minst sandkassa som man kaller:

sam_3367.jpg

Se skiltet i bakgrunnen. På norsk: Parkeringsplass for barnehagan (verftet). Danskene har sin egen form for humor. Sikkert like bra som i Norge. Men de kan ikke banne. Det beste de kan komme opp med er: "Hold nu kæften, mann". Det er liksom ikke noe smell i det. Vi som er oppvokst på Oslo Østkant finner det nærmest patetisk. Men altså, dette er ikke noe kun Gilleleje sliter med, det er et nasjonalt problem, her nede.

 

Nå er dette kanskje ikke tråden for den slags betraktninger. Den heter jo et eller annet med 'Danskekysten og nedover'. Her blir det filosofiske betraktninger og nordover. Nok om det. Havnesjefen mente vi burde ligge en dag til. "Det bliver flot sydlig vind i morgen!" "Og du får en havneleie til". Traff spiker'n med hodet der. Så i går morges, etter at en svenske hadde plundret med å forstå betalingsterminalen ved dieselpåfyllingen en times tid, en hollender måtte på dass, shoppe og kaste søppel, så var det vår tur til å fylle diesel. Som hadde gått opp DKK 25 øre i løpet av to dager. Men det gikk glatt.

 

Hulda fikk satt sitt storseil i solskinn inne i ytre 'havnebassin', og la kursen mot Bønnerup. For det er så det heter. Prøvde å forklare til havnsjefen hvor vi skulle. Han skakket på hodet av vårt norske 'Bønnerup'. Hva er det utlendingen prøver å formidle? Uttalte ordet som om jeg skulle hatt to glodvarme poteter i munnen. "Ahh, Bøddderrouup!" Nå er det slik med norsk, vi har arvet mesteparten av skriftspråket fra Danmark, og en hel del av talespråket fra Sverige. Vi er den derre blandingen som ingen egentlig kan forstå. Så vi dro fra Gilleleje, hadde tenkt oss til Grenå. Der har vi vært før. Den eneste Grenå har å tilby, er bussen til Ebeltoft, Skakkeholms restaurant og Akvariet. Vi har prøvd disse facilitetene et par ganger tidligere. Bønnerup har vi ikke noe forhold til. Ringte Bønnerup havnesjef. Bare å komme midt på natta. Kaiplass ikke noe problem, ble anvist hvor vi skulle legge oss. Og, men en gang han hørte at vi ikke var danske, prøvde han å snakke svensk. Ble kjefta opp av en annen båt, der man ikke hadde lagt seg enda, for at vi bråket da vi kom inn kl. 01:45. De hadde det nok innmari travelt, for de dro rett over firetiden til morran. Og på den plassen, reservert for båter over 12 meter, lå det en 8 meter tysker og tok opp plassen for 20 meter båt, og han dro ved halv sekstiden. Uten havneoblat på rekka. Så vi kronglet nok litt for å få tredd Hulda innimellom i natt. Så langt har vi stort sett observert dette av Bønnerup:

 

Men nå begynner det å bli vanskelig her: "An error occured with the SQL server", altså et databaseproblem.

 

Der kom vi tilbake, observert fra Bønnerup:

sam_3378.jpg

Regnskyll av tropisk karakter. Men det skal gi seg utover dagen. På to uker er dette det eneste regnværet vi har hatt på dagtid.

 

For å spole litt tilbake, la vi ut fra Gilleleje for seil. Foran oss lå det en annen seiler. Plutslig dro den fra oss på en kurs mot vinden vi ikke en gang kunne drømme om. Vinden var løy, og det var rotete sjø etter at det hadde vært nokså frisk tidligere. Time etter time i dårlig vind. Startet motoren og kjørte en halvtime, for å komme unna trafikkseparasjonssonen. Og så lå vi der igjen. Utpå ettermiddagen kom vinden, dreide mer og mer mot SW, som lovet av DMI. Vinden var slik den skulle være, men kom altfor sent. Har misstanke om at DMI er er filial av NSB. Hulda responderte og la i vei i mellom 5- og 6 knop. Vektstabil, krenger lett ned til 10 grader og blir liggende. Kvelden kom, vi satt inne i salongen og slappet av. Kart-PC, radar og autopilot jobbet glimrende. Da vi kom på høyde med vindmølleparken mellom Anholt og Bønnerup, snudde vinden på ti sekunder midt i baugen. Seilen ble berget og i gikk for motor. Kan ikke telle antalll vindmøller, men på radaren ser det slik ut:

sam_3370.jpg

 

Med solnedgangen i bakgrunnen. Den som har bra skjerm, vil legge merke til et AIS-punkt rett hitenfor og nedenfor vindmølleparken. Det er Stena Nautica som er ferge mellom Varberg og Grenå. Vår kurs er den hvite linjen parallelt med den fiolette linjen. Satte Stena Atlantica under 'AIS observasjon', hun dreide SB et par ganger, så BB, så SB igjen, farten var 17 knop og Hulda 5 knop. Til slutt var jeg overbevist om at hensikten var å senke Hulda. "Stena Atlantica, Stena Atlantica, dette er Hulda på 16". Dama på broen svarte. "Hva er din hensikt, skal du krysse foran baugen på Hlda, eller aktenom". "Vi kryssar förenom"- og før hun hadde sluppen knappen "det var en segelbåt som kallade upp oss". Sikkert sjefen som lurte på hva dama dreiv med. Avstanden var ikke særlig stor mellom Hulda og vindmøllene. Så akkurat etter at Stena hadde passert, holdt vi AIS-observasjon med en lastebåt som gikk sydover i separasjonssonen, vi lå på kryssende kurs. Plutslig ga den BB ror og feide mellom oss og vindmøllene, grønn om grønn:

sam_3374.jpg

'Baltic Mercant' tok det heller ikke så nøye. Venstrekjøring er greit.

 

Så moralen er: Uansett, de kjører deg i senk. Ikke vær redd for å kalle dem opp på VHF og spør hva de har til hensikt. 'Baltic Mercant' kom så fort at jeg rakk det ikke. Uansett sto det vel en til rors som verken snakker skandinavisk, engelsk eller tysk.

 

Men Bønnerup ser ut til å være en meget velordnet og påkostet havn. Innseilingen bør foregå i dagslys, Det er nokså kronglete på innsiden av moloene når det er mørkt. Havnesjefen uttrykte en smule bekymring da vi ringte å fortalte at vi kom inn midt på natta. Men med den GPS'en vi har, så var det ikke noe stort problem, og det var blikkstille. Om det hadde vært kuling og regn, ville det vært langt mer nervøst, for her er det trangt. Det er vindmøller på begge moloene innover. Når de er i den mest utsatte posisjonen, kan det virke som om de chrasher med riggen, hvilket de naturligvis ikke kan gjøre, men det ser slik ut. I mørket. Men nå klarner det, og vi skal ut og titte nærmere på Bønnerup.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...