Roger jo Svart 30.Juni.2016 Del på Facebook Svart 30.Juni.2016 I Rudkøbing kaller de det "MARINEDIESEL" til kr 9,- Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 30.Juni.2016 Del på Facebook Svart 30.Juni.2016 Takker for hyggelig omtale, da er spaltisten på plass igjen. La det være klart, Gilleleje er klar favoritthavn i Danmark så langt. Bønnerup kommer et stykke etter. Men det er ikke på grunn av havneforholdene, men heller på grunn av bakenforliggende faciliteter. Som begrenser seg til en fiskebutikk og Brugsen. Havneleien på, for Hulda, DKK 180, inkluderer vann, strøm, bra toaletter og fire rundstykker hos Brugsen ved fremvising av gyldig havnekvittering. For å få seg en dusj, vil jeg anta at man må løse inn et kort som kan stikkes i dusjrommets kortlås, har ikke prøvd. Havnen i seg selv har i løpet av de siste årene blitt meget påkostet og fremstår som ren, ryddig og velorganisert. Havnen drives av Bønnerup Strand Bådelaug. Det er benker med parasoll til hver benk, grillplasser etc. etc. Bønnerup Strand er opprinnelig en fiskerihavn, men fisket ser ut til å ha gått fullstendig i stå, mens turistnæringen er satsingsområde. Nå har vi vært her i to dager, og jeg har ikke sett aktivitet på en eneste fiskebåt. I motsetning til Gilleleje der fiskeindustrien nærmest koker av aktivitet. Kan prøve med noen bilder: Her ligger Hulda kailangs i 'seijlerbassinet', krakker og bord til høyre- med parasoll til hvert bord og en grillplass tilgjengelig på denne kaibiten. Tre vannposter med plenty slangekapasitet og utmerkede strømuttak- og mange av dem: Denne kaibiten er beregent for 'langsetterbåter' LOA > 12 meter. Slipp og verkstedvirksomhet som tar fra de absolutt store fritidsbåter til de mindre. Bådelauget har egen mastkran i motsatt ende av havnen: Grunnet kort avstand mellom vangene på slipptrallene, tar man også opp kortkjølede seilere. Vel og merke slike som tåler å stå på kjølen: Her er butikken som driver slippen: Jeg så ikke mer enn en mann som fresa rundt med en gaffeltruck der. I så fall må han være litt av en tusenkunstner. "Sånn som deg", sa Admiralen. "Han overstiger meg med flere dekader", svarte jeg. Men det kan hende det er flere som jobber der. I hvert fall er det haller der Hulda kunne parkeres borti det ene hjørnet. Ryddig og ordentilg inntrykk. Nå tryner PC'en snart, kommer med astmatiske låter og blir veldig varm. Har mer fra Bønnerup på lager. Om det går i dass nå, så er planen å seile nordover til Læsø Vesterø Havn, med ankomst i natt. Flid har lovet å møte oss på brygga med en BryggeBajer. Vi får se om han holder ord :-) Har snakket med Vesterø Havn, det skal være mulig med plass for Huldas lengde i vestenden av havnen. Det er en av de tingene som er så bra med Danmark, man kan ringe og snakke med vettuge folk. Og om man ikke eksplisitt i klare ordelag forklarer at JEG ER NORSK, så prøver de 'at tala svenska'. Det er slett ikke lett for en flatlandsbonde. Men de prøver i hvert fall, og vennligheten og hjelpsomheten er helt i øverste ende av skalaen. En ting til, Bønnerup er laaaanggrunn. Ved lavvann kan man gå langt utover. Ved høyvann kan man spaserer noen hundre meter utover og fremdeles bare være våt til knærna. Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 30.Juni.2016 Del på Facebook Svart 30.Juni.2016 Bryggebayer er lovet, men vi sover om natten. Smaker vel bedre i solskinnet på brygga:-) På SB side når dere kommer inn er det reservert brygge til båter av Huldas kaliber. Dere kan også ligge bra ved brygga ved siden av slippen i Nordhavnen. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 30.Juni.2016 Del på Facebook Svart 30.Juni.2016 Skulle Flid sovne så fikser vi den bryggebayeren uansett, Hulda. Det er forøvrig god plass her i Vesterø Havn nå. Få norske båter her, og vi med motor er begenset til oss + 2 Viknes‘er (Flid?) som ligger rett bak oss. Det er meldt sol i ettermiddag, så det er mulig at det er Hulda som tar med seg godværet ;) Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 1874 Svart 30.Juni.2016 Del på Facebook Svart 30.Juni.2016 Flotte bilder som alltid, men en liten bønn - de blir litt skjemmet av datoen......... Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 30.Juni.2016 Del på Facebook Svart 30.Juni.2016 (redigert) Skulle Flid sovne så fikser vi den bryggebayeren uansett, Hulda. Det er forøvrig god plass her i Vesterø Havn nå. Få norske båter her, og vi med motor er begenset til oss + 2 Viknes‘er (Flid?) som ligger rett bak oss. Det er meldt sol i ettermiddag, så det er mulig at det er Hulda som tar med seg godværet ;) Vi får håpe det ordner seg med bayere uansett hvem som er våkne. Flid ligger ikke bak dere, vi ligger i Nordhavnen. Nesten rett ut for slippen:-)Hvis været tillater det, kanskje en lunch ( frokost) på Carlsen for norske gjesterbåter i morgen? Redigert 30.Juni.2016 av Flid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 30.Juni.2016 Del på Facebook Svart 30.Juni.2016 Har du vært inne i fiskbutikken i Bønnerup Hulda? Jeg tror det ska være vanskelig å finne fiskbutikk med bedre og ferskere utvalg, i kasser direkte fra båt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Juni.2016 Del på Facebook Svart 30.Juni.2016 (redigert) På skiltet var den åpen. Døren var stengt. De tar kun kontant, vi har kort. Løsningen blir å henge ut et snøre over hekken. Forresten, på den tiden vi har vært her nå, så har ikke en eneste fiskebåt vært ute av havnen. Kanskj det er derfor butikken er stengt. Redigert 30.Juni.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 30.Juni.2016 Del på Facebook Svart 30.Juni.2016 Får de ikke betalt av EU for å ligge inne ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Juni.2016 Del på Facebook Svart 30.Juni.2016 Luch ok. Frokost for oss blir lunch. Ligger rett foran seilskuten, må vel flytte på oss på formiddagen. Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 1.Juli.2016 Del på Facebook Svart 1.Juli.2016 (redigert) Plass til dere longside på Sydsiden av brygga ved slippen. Kom dere sent inn i natt? Redigert 1.Juli.2016 av Flid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Juli.2016 Del på Facebook Svart 1.Juli.2016 Vi ligger langsetter ved turistinfoen etter 'ordre' fra havnesjefen. Og her kan vi bare ligge. Fortøyd kl. 00:50. Må til legen i Byrum. Kontakter dere i ettermiddag. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 1.Juli.2016 Del på Facebook Svart 1.Juli.2016 Vi tar også en tur inn til Byrum. Om det passer Hulda og Flid å treffes rundt havnen et sted i ettermiddag hadde det vært hyggelig. "Phoebe" ligger på midtbrygga, godt gjemt bak Princess'en som ligger fortøyd mot land. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 1.Juli.2016 Del på Facebook Svart 1.Juli.2016 Koselig å høre at BP er godt representert på Læsø ! Håper dere legger ut masse fine bilder til oss kontor-rotter uten ferie. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 1.Juli.2016 Del på Facebook Svart 1.Juli.2016 Status pt. fra Bakken i Byrum, Lano. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 1.Juli.2016 Del på Facebook Svart 1.Juli.2016 Det bilde fikk meg til å logge ut og ta helg! Ikke drikk danskene tomme for øl da, siden vi snart kommer etter dere! Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 1.Juli.2016 Del på Facebook Svart 1.Juli.2016 (redigert) Nok øl Lano, selv om alle utesteder på Læsø har skiftet fra Tuborg til Royal. Redigert 1.Juli.2016 av Flid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 1.Juli.2016 Del på Facebook Svart 1.Juli.2016 Ikke'no galt med ølet. Hulda, jeg og en dansk båtnabo inntok jugebenken på brygga tidligere i kveld og smakte oss gjennom øl og Brøndums. Fin kveld i Vesterø Havn! Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 2.Juli.2016 Del på Facebook Svart 2.Juli.2016 Flid, det var godt å høre. Trenger jeg ikke ta med CB øl engang ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Juli.2016 Del på Facebook Svart 2.Juli.2016 (redigert) Nå skal vi hente medisiner til Admiralen i den lokale skobutikken her på Vesterø om tre kvarter. Kunne tenkt å gjøre meg ferdig med en av våre danske favoritthavner: Bønnerup. Som jeg har skrevet tidligere, trolig, er dette en meget påkostet og ryddig havn. Som glir over fra å være en fiskerihavn til å bli en turisthavn.Og den er strategisk plassert på ruten Vesterø, Bønnerup, Gilleleje. Og det som ligger mellom disse havnene. Bilde fra stensettingen i lystbåthavnen: Man kan legge seg ved bryggene på 'grønne' plasser. Men vær obs, en svensk seiler la seg nesten innerst. Og ved lavvann lå han og vippet med særdeles høy vannlinje. Og kom ingen vei, før det ble høyvann. Havnevesenet var selv ikke klar ove at det var et grunt parti der inne. Så altså, forsiktighet om man stikker et par meter. Den berømte fiskeforretningen i Bønnerup. To bilder uten videre kommentar: På begge sider av havnen åpenbarer det seg store landområder ved lavvann: Man bør derfor treffe mitt i hølet ved innseilingen. Og, igjen, dette er en ugrei passasje ved sterke nordlige vinder: Og på grunn av at forholdene rundt innseilingen må gi et kraftig drag i havnen, må man gjennom en labyrint på vei innover. Og kommer man i kølamørke, må man ha en ekstremt nøyaktig GPS, som de færreste har, eller et kraftig søkelys. Hulda har vel en garantert radius på 10 cm på sin GPS, og den stemte prikk hele veien innover: Bare husk å holde til høyre hele veien innover. Det blir til styrbord, for dem som ikke har lært seg forskjellen på høyre og venstre enda. Man kan også få kjøpt diesel i Brønnerup: Det er to forskjellige kvaliteter. Mer eller mindre miljødiesel. Hvordan dette egentlig funker, har jeg ikke sjekket ut. Det ser så lurvete ut at jeg har ikke tenkt å finne ut av det heller. Før vi dro kom det en liten daycruiser boblende inne med besin V8'er, og lurte på hvor han kunne fylle. Den nærmeste muligheten er Brugsen en kilometers vei innland. Han boblet ut igjen, forhåpentligvis med tilstrekkelig for neste havn med oppgraderte faciliteter. Redigert 2.Juli.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Juli.2016 Del på Facebook Svart 2.Juli.2016 Trenger jeg ikke ta med CB øl engang ? Unødvendig. Nok til alle. Uansett preferanse. Når det er tomt, går du og fyller den. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Juli.2016 Del på Facebook Svart 2.Juli.2016 Mer pjatt fra Hulda, for de som orker å lese. Admiralen er syk. Har fått betennelse i kjeven (tann), og fremstår som et blandingsimage av Alf Prøysen og en indianer fra Andes som har kinnet fullt av cocablader. Hun er i form når hun ligger rett ut, men merker det med en gang hun er oppe å går.Brugsen, noen hundre meter oppe i gata, er nok. Og da blir vi liggende, selv om det er flott seilvind i dag, med sikkert 13 m/s i kastene. Været er typisk ustadig og av natur bygete. Etter et liv på sjøen, har jeg fått en slags intuisjon som overgår selv DMI. Snakker om DMI, havnesjefen i Bønnerup Strand Bådelaug (langt skal det være i Danmark) (og som har vært bosatt på Ise (Fredrikstad) en gang i tiden) hevder med styrke at de nå der nede bruker Yr.no fremfor DMI.dk. Yr treffer meget bedre. Sånn er det. Spoler tilbake. 30.06.2016. Opp kl. 09:00. Skyet, regn, 13 m/s, 13 grader. Inne 20 grader, RF= 59%. Slik starter hver dag om bord på Hulda. Videre: Ringer Vesterø Havn... plasser nok for ankomst i natt.. 'gå inn foran seilkutter og legg dere der..' Kl. 15:50 fra kai Bønnerup. Vinden daua fra frisk bris til 1 m/s på fem minutter'. Da slutter jeg med loggen. Hadde mast på Admiralen, men hun vil ikke ut før DMI 'blå vinder'. Og det blir 10 timer motorgange, først i skvalpesjø, deretter olja vann nord for Limfjorden. V8'ern knurrer tålmodig på 1300 rpm som på turen gir snitt 5,5 knop. Med forbruk pr time 4,2 liter diesel. Har litt oppvåkning når vi kommer til separasjonssonen Læsø Rende. Der kommer en slepebåt med gigantlekter lastet med en plattformkonstruksjon på vei sydover. På delvis kryssende kurs to lastebåter på vei nordover. I tillegg en huritggåend innhentende lastebåt på sydgående. Av en eller annen grunn er de mer interessert i hverandre enn i Hulda. Men det løste seg, til Huldas fordel. Bilde, solnedgang i Læsø Rende: Slike blider er går det naturligvis 13 av på dusinet, slik som 'Elg i Solnedgang'. Men se på sjøen, ikke mye futt for en dypvannsseiler. Gikk opp 'Renna' på korrekt side. Opp bak oss (mørkt) kommer det to lopplanterner. Etter hvert materialiserer det seg en seilbåt som motrer for navigasjons- og ankerlanterne. Altså, ikke helt etter boka. Jeg trodde det var en lastebåt langt akter. Seilbåten fulgte oss på hjul helt til vi var parallelt med 'ekstraksjonsområdet' NW av Vesterøy Havn. Da skar den rett nord. Innseilingen til Vesterø Havn er grei. Særlig med GPS. Kan liksom ikke huske hvordan jeg svetta, klokka, peila, flagrenede- klissvåte papirkart, før i tiden. Men for Vesterø Havn materialiserer det seg først to blinkende røde lys. Det er overettmerker. Hold godt vest, for ikke å bulke med to grønne ubelyste bøyer på vei inn. Hulda prikker dem inn på radaren. Etter hvert, et grønt lys. Så da er det bare å stå inn, grønn mot grønn (SB lanterne med korrekt oppsett er grønn på egen båt. Og nesten alle andres). Videre inn, i kølamørket, materialiserer det seg noe som ser ut som et stort hotell, med lys i alle vinduer. Det er en båt, det er to båter, fergene som går mellom Vesterø Havn og Fredrikshavn. Vend blikket mot venstre: Rød og Grønn vegg, hvit bakgrunn, belyst. Inn midt mellom, og man er inne i havnen. Artig dette her. I mørket ser man i 2D, litt nærmere blir det 3D. Og tar man feil, så smeller det, før man kommer ut av 2D-modus. Sett fra gærne sia, første overettmerke til høyre i bildet: Som man skjønner, jeg kjeder meg. Admiralen har fått mer medisiner fra Fredrikshavn, hentet i det lokale skoudsalg/post i butikk/apotek. Men som beskrevet over, vi fant først en tollkrysser, en kutter, og parkerte pent foran sistnevnte. Med Huldas radar omtrent tredd innunder kutterens klyverbom. Om natten hørte jeg det begynnte å vaske, og om morgenen var kutteren vekk. Rett etterpå var tollkrysseren vekk. Og til nå ser det slik ut: Betaler man litt mer, får man 200 meter kaiplass for seg sjæl. I går ringte jeg opp havnekontoret og sa fra at vi hadde sykt befal om bord. Og om de ville at jeg skulle forhale. "Det er du med den røde seijleren?" "Ja". "Bare bli liggende, vi kontakter det om det kommer inn noe stort". Det som er bra i Danmark, havene har folk det går an å snakke med. Det samme gjelder forøvrig i Sverige. Hvordan det er i Norge, vet jeg ikke. Ellers så er også Læsø en meget sjarmerende plass. Hoteller og bevertninger langs havnen: Her er 2 kombinasjoner hotell/restaurant og en pizzeria. Og så får man øl/vin/brennevin i Brugsen. Og over alt ellers. Som vår danske kompis, han fra Hönö-Klova uttrykte: "Vi har begynnt å købe vin på kartong. Der står det at den holder til seks uger etter åbning. Det har vi aldrig fått til". Typisk dansk. Eller så er det 'bådehus' med dusjer, toaletter og på 'første sal' oppholdsrom med innebygde verandaer i hver ende. Samt betalingsautomat for alt fra havneavgift til gud-vet-hva. I første sal (i Danmark er det en trapp opp), er det også kaffeautomat, DKK 5 pr kopp. Og en flott utsikt over havnen, glem det. Får bare med med denne røde seileren som opptrer som linselus over alt. Men det er noen lokale innbyggere også. Som nekter å flytte på seg: Du Måke komme her og komme her: Der var den røde dundra i bakgrunne igjen. Dessuten har vi disse, bor rett akteom Hulda: Her sitter de utolmodig og venter på at foreldrene skal komme og fore dem med en blanding av fluer og spytt. Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort om mine foreldre hadde gjort det samme. Nå og da tar de en liten tur på vingene i vindkulene, Foreldrene ligger nesten på kollisjonskurs og instruerer med kvitter og tjohei. Trening til flysertifikat. Jeg bare venter på at jeg må hoppe i bassenget for å redde en av dem. Men så langt har det gått bra. Ikke alle har er like heldige med starten på livet: Bilde fra 'Yddre Østre Mole'. Og dett var dett så langt. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 4.Juli.2016 Del på Facebook Svart 4.Juli.2016 Vi gikk videre fra Læsø Vesterø Havn til Aalborg Vestre Baadhavn i går ettermiddag. Her er det fullt på "storbådbryggen", men en og annen går og kommer, så håpløst er det ikke. Og er det ikke plass blir du henvist midlertidig longside utenfor restauranten av havnefogd Jensen. Danske havneverter er i særklasse løsningsorienterte og hyggelige! Håper Admiralen er bedre og ønsker dere en god seilas videre fra Læsø, Hulda! Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 4.Juli.2016 Del på Facebook Svart 4.Juli.2016 Unødvendig. Nok til alle. Uansett preferanse. Når det er tomt, går du og fyller den. Jeg tror jeg må leie deg som innkjøpskonsulent sånn ca 1 uke ute i August !! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.