Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

Da kan jeg meddele at i dag har naturen ordnet varmen i båten.

Hadde det ikke hvert for 8/10ms så hadde der hvert skjønt.

Varmeste plassen i Danmark 15 grader, se posestivt på det, det snødde på Hardangervidda i går.

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Kan meddele at her i Juelsminde har vi akkurat nå 7.3 ms (kast 11.9ms), sol og temperatur 20.6 grader. Ikke værst!

 

Juelsminde har flott og trivelig havn, med super fiskebutikk, båtutstyr butikk og diverse spisesteder direkte i havna.

Vi har det flott, og blir til imorgen.

Link to post
Share on other sites

Nå ligger vi i Hals, etter noen dager i Aalborg, hadde egentlig tenkt å gå i går, men vinden tillot oss ikke å forlate marinaen(Nørresundby Sejlklub), etter to netter i Jomfru Ane Gade var vi rimelig slitne og veldig klare for å legge Aalborg bak oss, så det var litt nedtur. Sikringene i havnen og landstrømanlegget vårt ble heller aldri gode venner, så vi måtte klare oss uten strøm til varme, internett, osv.

 

Her i Hals trives vi kjempegodt ihvertfall, masse hyggelige mennesker og flotte fasiliteter, har stekt oss noen frossenpizzaer i klubbhuset, en deilig forandring fra Origo'en. Limfjorden som jeg har hørt så mye delte meninger om likte vi også godt, en artig forandring fra det vi er vant til i Danmark.

 

Siden vi allerede er noen dager forsinket droppes Anholt, og vi sikter direkte mot Gilleleje eller Hornbæk, og når vi kommer dit vurderer vi om vi orker å gå de siste nm ned mot København mens vi først er i gang, trolig er vi lei og slitne og tar oss noen timer på øyet i en av de to nevnte havnene.

 

Noen bilder:

 

Venter på åpning av Limfjordsbroen, hadde griseflaks med vinden hele dagen fra Læsø, og kom akkurat gjennom på siste broåpning, brovakten sa vi måtte være JÆVLIG kjappe, for han ville HJEM! :lol:

dsc_0610%5B1%5D.jpg

 

Også fikk vi passere

dsc_0622%5B1%5D.jpg

 

Godt fortøyd i Nørresundby Sejlklub:

dsc_0634%5B1%5D.jpg

 

Nørresundby Sejlklub sett fra Limfjordsbroen:

dsc_0644%5B1%5D.jpg

 

Så hopper jeg over en hel haug bilder fra Jomfru Ane Gade som vi helst bare vil glemme SELV, og ihvertfall ikke vise til andre :lol: Og hopper rett til denne taubåten med lekter som innhentet oss på vei ut Limfjorden i dag, kapteinen er oppvokst i taubåt, så slike syn er staselig:

dsc_0664%5B1%5D.jpg

 

Og så endelig, Hals i sikte(tror jeg, vanskelig å se på bildet, men virket logisk slik det lå i rekkefølgen på kameraet):

dsc_0666%5B1%5D.jpg

 

 

Littmild: Flott skute du har, men ble litt nysgjerrig på hva det er du har liggende over fordekket? Kanskje et dumt spørsmål, men er jo under opplæring innen seilbåt og da må jeg jo spørre. :giggle:

 

Hehe mye god gjetning, svaret er såre enkelt, lukene våre lekker som siler, og har ikke hatt tid til å utbedre det, så da ble løsningen en presenning over dekket, og det fungerer godt! Kjedelig svar, desverre :giggle: Skuta er forsåvidt heller ikke min, seiler som mannskap denne turen, så får jeg heller dra på tur med egen båt senere i Juli. :thumbsup:

 

Jeg anbefaler meget at ringe havnevagten på Wilders Plads Marina så reserverer hun en plads. Det gør tingene meget enklere.

 

Takk så mye for hjelpen, MajorAndy, skal sørge for å ringe havnevakten når vi vet ETA, ligger i Hals nå, klare for å gå direkte til Hornbæk, evt. direkte til København om ikke vi er veldig slitne innen vi kommer i nærheten av Hornbæk/Gilleleje.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Den gamle havnen Fredericia er fin og ligger midt i sentrum og krydderkasser ønsker en velkommen.

krydder.jpgFredericia er en by i tidligere Vejle amt i det østlige Jylland og administrasjonssenter i Fredericia kommune. Byen ble grunnlagt i 1650 av Frederik III, som den er oppkalt etter.

Ridderhuset er fredet et av få bevarte hus Sammen med Krudttårnet.

ridderhuset.jpgkrudttaarner.jpg

Peter Buhl sloss mot engelskmennene i 5 år før han gikk ned med Najaden ved Lyngør 1812 25 ar gammel.

 

http://www.fredericiashistorie.dk/html/fredericia/navne/buhl.html

peter_buhl.jpg

 

En har forstått det her og tilrettelagt tur områder på restene av festningsverket. En tur som er å anbefale.

alle.jpg

voldgrav.jpgStranden på utsiden av vollgraven er tilrettelagt med stier bord og ildsteder.

strand.jpg

 

ildsted,.jpgOg det beste har jeg ikke fått med meg. Område med vollgravene.

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Fredricia, er også Danmarks Oljehovedstad, all olje Danmark får fra Dypet blir skipet ut fra Fredricia. Oljetankerne som ligger til ankers venter på last.

 

Fine bilder.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Vi har tenkt oss til over til Vesterø på Læsø og til Sæby. Noen som er der nå som kan gi oss status på om det begynner å bli fullt?

Har ikke vært innom der på noen uker men Læsø kan du sjekke her: http://www.laesoe-vejr.dk/

 

I Sæby er det alltid en plass å finne, hvis du ikke har for stor båt.

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må si at "båt-bilde" i Danmark har forandra seg mye de siste 10 åra, nå er det mye mer store båter med Danskt flagg å se i havnene.

eks. - som de i Sæby.

Så de må ha gjort det bra i Danmark de siste årene.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Spørsmål om navigasjon i dansk farvann :

 

Bør man følge ledene, er det urent og/eller mye fiskebruk utenom, eller kan man seile der man vil bare det er vann nok iflg kartet ?

 

Eksempel fra gulesider :

Hvis man her kommer fra Limfjorden/Hals og skal til Læsø, kan man da legge over til babord etter "Hals barre" (eller kanskje tilogmed før?) og så bare holde styrbord av den gule bøyen lenger nord (eller trenger man ikke det engang?), eller bør man følge merkingen helt ut til "Route B" og så følge denne oppover ?

 

Ta i betraktning at man kanskje seiler og dermed er dårlig stilt ved behov for kjappe unnamanøvre..

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...