Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

Hals er en mindre havne- og turistby i Vendsyssel med 2.518 indbyggere (2014)[1], beliggende i Hals Sogn ved Limfjordens udmunding i Kattegat, 31 kilometer øst for Aalborg og syv kilometer syd for nærmeste by Hou. Hals har desuden færgeforbindelse til Egense på fjordens sydside. Byen ligger iRegion Nordjylland og hører til Aalborg Kommune.

Hals nævnes i islandske sagaer (i Snorre Sturlasons Heimskringla – Olaf Trygvesons Saga) i forbindelse med dens placering ved indsejlingen tilLimfjorden som at Halsi (her forstås Halsi som en indsnævring – af fjorden og ikke nødvendigvis en bebyggelse). Det fortælles bl.a. at den norske konge Harald Gråfeld blev lokket til fredsmøde ved Hals af Harald Blåtand, i en konspiration med den norske Trønlagskonge Håkon Jarl, hvor man lokkede Guldharald, søn af Knud Daneast, Gorm den Gamles sønnesøn, til Hals. Guldharald var vendt hjem til Danmark fra viking for at få sin legitime arvepart, men det huede ikke Harald Blåtand,hans onkel, der ikke ville dele sit rige med nogen. Guldharald blev lovet Norge som onkelens lydkonge, men Harald Blåtand fik kolde fødder, så Håkon Jarl tog til Hals efterfølgende og dræbte Guldharald og hans vikinger. Håkon Jarl blev i stedet Harald Blåtands nye lydkonge. Et par kilometer nord for Hals, i Winthers Plantage er opført en høj, der bliver kaldt Guldharalds Høj. En udgravning, udført af Nationalmuseet i 1886 under ledelse af museumsinspektør Vilhelm Boye bragte intet guld frem i dagens lys, men man fandt en mængde knogler og spror efter tidligere forsøg på at finde en skat i højen. Man mente at Guldharald var begravet i højen, men fandt ingen spor, der klart beviser dette.

I 1191 blev den danske korsfarerflåde samlet ved Hals før afsejlingen til det3. korstog.

I forbindelse med Karl Gustav-krigen var Hals under svensk besættelse. Hals var et af de vigtigste overfartssteder i Limfjorden, og herfra kunne indsejlingen nemt kontrolleres, men byen fik først sine købstadsrettigheder i1656, og den er i dag en af Danmarks mindste købstæder. Købstadsrettighederne blev aldrig reelt udført i praksis, da Hals Skanse kort tid efter blev besat (af svenskerne)og gjort ukampdygtig og med modstanden fra de magtfulde Ålborg-købmænd blev planen aldrig gennemført. Men nogle holder stadig standhaftigt fast i drømmen.

 

Har en planer om feriehus er dette plassen.

bilde

Fiskehavna med nye hytter.

bilde

Miljøet ved de gamle fiskehytter ser triveligere ut.

bilde

Hva denne minen gjør her fant jeg ikke ut av.

bilde

Har du noen gang lurt på hvor vannet på kaien kommer fra så er vannverket her fra 1933

bilde

Kirken

bilde

En kan lett tru at sentrum er nede ved havnen.

Sentrum er oppe ved torget hvor Hvalkæbe er.

bilde

Oprindeligt er der tale af kæberne fra en blåhval (Boryvalus) skudt i Ishavet i 1868 av kaptein Klitgaard , men de er dog i 1955 erstattet af en ny, da den forrige, lidt mindre, blev påkørt af en lastbil i 1953. Den nuværende Hvalkæbe er Skjenket av Konsul Lars Christensen Sandefjord, en Blåhval på ca. 30 m og 90 000 kg. Den er desværre ved at forgå, og trænger til fornyelse, så hvis du har en liggende, så kontakt venligst Hals Museum.

 

bilde

Hvor Byens Kiosk er

bilde

Og hvor byens baker er.

bilde

Denne krabaten er krigersk og skremmer ungene.

bilde

bilde

Mulig derfor ”Skolestien” Her har de fått en trygg vei til skolen utenom krabaten.

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jag träffade en utvandrad svensk i Vesterö för två veckor sedan som bosatt sig på Läsö sedan ett antal år och han var insatt och inblandad i mycket på ön.

Han sa att hummerfisket pågick lovligt hela året på Läsö.

 

Vesterö var helt ok och varmt och skönt när vi var där.

 

:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da ble 9 flotte uker på Danskekysten over 28 havner ca. 570 nm .

Fikk havari på H-Disken for noen dager siden, satte inn en ny ferdig klona H-Disk, men alle data om turene er mistet, så jeg måtte legge inn turene på ny og de blir gjerne litt kortere enn utseilt distanse.

Kjekt med en ferdig oppsatt H-Disk med alle programmer, en skifter H-disk på 10 -15 min så er en oppe og går igjen.

Helsingør København 23 nm

København Vallensbæk 24

Vallensbæk Stege 47

Stege Vordingborg 16

Vordingborg Femø 21

Femø Guldborg 13

Guldborg Nykøbing 10

Nykøbing Nysted 15

Nysted Burgstaaken 33

Burgstaaken Strande 37

Strande Kappeln 21

Kappeln Marshal 22

Marshal Rudkøbing 10

Rudkøbing Nyborg 23

Nyborg Kertminde 17

Kertminde Æbelø 33

Æbelø Bogense 6

Bogense Æbelø 6

Æbelø Juelsminde 8

Juelsminde Endelave 11

Endelave Hov 10

Hov Bøye Ebeltoft 24

Bøye Ebeltoft Ebeltoft 4

Ebeltoft Bønnerup 41

Bønnerup Østre Hurup 22

Østre Hurup Hals 13

Hals Østerby 41

Østerby Kungsö 27

Svenskekysten er bra den å, en er konge på Kungsô

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Kan rapportere om relativt mye båt i skagen idag!

 

Mange norske båter også!

 

Tydeligvis noen form for festival e.l

Konserter og yrende liv på brygga og 30 diskoteker på bryggene da den ene store båten etter den andre kjørte individuelle fester med mål om høyest mulig musikk og best anlegg i båten!!

 

Aldri vært her med båt før, og har funnet ut en ting at hvis dette er normalen for sommeren så blir det aldri ditt med barna, det får spares til vennetur!

 

Dessverre så er jeg på helgetur med bil og ikke båt selv denne helgen .

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Er ikke normalen I Skagen. Havnevaktene har faktisk blitt Ganske strikes på høylytt festing I båtene, spessielt etter kl 23.00

Har vært noen ganger I Skagen. For det meste I Juni men også I slutten av Juli.

 

Juni: Veldig rolig midt I uka, Selvfølgelig noe mer trøkk I helgene. Mye helgeturister som kommer med fergene til Hirtshals og Fredrikshavn. samt naturlig nok mer båt enn I ukedagene.

 

I år var jeg der I slutten av Juli. Mye båt, men ikke fullt. Masse folk, men forholdsvis stille og rolig.

Ingen høylytt festing I båtene etter hva jeg opplevde. Støyen kom stort sett fra Pakhuset.

 

MEN. Er stadig vekk festivaler eller andre arrangementer I Skagen I helgene både på forrsommeren og på etter sommeren, + den største av dem alle: Skagenfestivalen første helg I Juli.

 

Er du uheldig å treffe på en av de helgene er jeg enig I at Skagen ikke passer som familie havn.

 

Nå er vel heller ingen barnevennlig havn, der den ligger mitt I "byen". Langt til stranda og generelt lite for barn å finne på.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Kom til Skagen lørdag 28. juni i år, ganske god plass, god stemning og ikke noe forstyrrende støy utover natta. Kom derimot til Tønsberg onsdag i festivaluka på Slottsfjellet, begynte å "dra seg til" allerede da, vi rømte dagen etter. Ikke så dumt i flg noen vi snakket med etterpå som ble liggende. Dette er ikke kritikk av festivalen eller gjester, bare et tips om at det kan lønne seg for oss som setter pris på litt fred natterstid, å sjekke hva som foregår dit man har tenkt å overnatte.

Link to post
Share on other sites

Nå er vel heller ingen barnevennlig havn, der den ligger mitt I "byen". Langt til stranda og generelt lite for barn å finne på.

 

Nåja.

Det er badestrand rett nord for Engelsvikenbygget, ved vippefyret. Det er også strand rett sør for Skipperskolen.

Kommer selvfølgelig an på alder på barn, men vi har Bamsemuseet ved Slagter Munch. Bamser i alle tenkelige størrelser og farger. Der er også to meget kjente malerier gjenskapt ved bruk av bamser, Redningsbåten går gjennom Skagen Strand og Hipp, hipp hurra.

Det er en aktivitetspark for barn ved Kappelborg kulturhus. Der er det også skatepark.

Tur til Grenen med Sandormen er alltid en suksess.

Det er malerskole for barn ved Skagen Museum.

Skagen har også et meget godt Egnsmuseum rett ved havna.

En tur innom Bolcheriet hvor man kan stå inne i lokalet hvor de lager bolcher er også innertier.

Link to post
Share on other sites

Ungår også Skagen, kun in der for å vente på bedre vær, hvis vi må.

Ellers har det blitt slik med årene, at jo lengre syd i Danmark, jo bedre, Men Skagen topper lista over de havner vi ikke trenger å besøke.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Liker meg faktisk I Skagen, men da fortrinnsvis litt off season.

Ellers enig I at det er bedre lengre sydover. Spessielt etter Grenå. Vært nedover der en gang, frister absolutt til gjenntagelse. Men så var det det med å ha tid og mulighet til det da.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Vi har vært rundt Fyn 2 ganger og til neste sommer er planen å dra ditover igjen.

Helt enig med Mariell: syd av Grenaa er best!

 

Enig jeg med..........Tunø, Samsø, Sejerø, Æerø, Lolland, Falster.....finnes mye der nede.....Grenaa forblir ett pitstop på vegen

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gunnt vann, kan ankre nesten over alt, mange plasser å velge i,Mange flere små fine havner, et annet lynne på de som bor der, de er mer avslappet, været er normalt bedre, varmere, og det totale bildet er rett og slett et jeg liker, mye bedre en det oppe i nord.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

De Danske pålene er jo ikke noe å lengte etter, spesiellt ikke i sidevind.

Sliter med de pålene jeg også, spesielt siden jeg er mye ute alene.

Kunne heldigvis legge meg longside flesteparten av plassene jeg besøkte.

Faktisk de fleste jeg så der nede (Tyskere og Dansker) la seg heller inn mellom pålene enn å legge seg longside. For dem som hadde trening, I den type fortøying, gikk det som en lek. Er vel som alt annet: Øvelse gjør mester.

 

Ellers helt enig I Careka's beskrivelse. Spesielt det med lynnet. Gjør heller ikke noe at havneleia lå på typisk 120 -150kr inkl strøm og gratis dush og toaletter I rene og innbydende servicebygg.

En runde med vaskemaskin og tørketrommel kom på 30-40 kr. totalt.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hva er det som er så fint, gjestehavnene? De Danske pålene er jo ikke noe å lengte etter, spesiellt ikke i sidevind.

Hjemligheten er å krysse akterfortøyningen så ligger en stabilt i sidevind.

 

Bommet i Kappeln på avstanden fra pålene hadde tau fra båten rundt pålen og tilbake, da det var god plass til 60 fots båter.

Normalt har jeg pålene ved akterenden av båten.

 

For øvrig har vi i år bare ligget i påler i Halmstad, Kappeln og i Danmark ingen på tre mnd.

Ps. i Endelave var det kr.140 med vaskemaskin.'

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...