Roger jo Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 (redigert) Hals er en mindre havne- og turistby i Vendsyssel med 2.518 indbyggere (2014)[1], beliggende i Hals Sogn ved Limfjordens udmunding i Kattegat, 31 kilometer øst for Aalborg og syv kilometer syd for nærmeste by Hou. Hals har desuden færgeforbindelse til Egense på fjordens sydside. Byen ligger iRegion Nordjylland og hører til Aalborg Kommune. Hals nævnes i islandske sagaer (i Snorre Sturlasons Heimskringla – Olaf Trygvesons Saga) i forbindelse med dens placering ved indsejlingen tilLimfjorden som at Halsi (her forstås Halsi som en indsnævring – af fjorden og ikke nødvendigvis en bebyggelse). Det fortælles bl.a. at den norske konge Harald Gråfeld blev lokket til fredsmøde ved Hals af Harald Blåtand, i en konspiration med den norske Trønlagskonge Håkon Jarl, hvor man lokkede Guldharald, søn af Knud Daneast, Gorm den Gamles sønnesøn, til Hals. Guldharald var vendt hjem til Danmark fra viking for at få sin legitime arvepart, men det huede ikke Harald Blåtand,hans onkel, der ikke ville dele sit rige med nogen. Guldharald blev lovet Norge som onkelens lydkonge, men Harald Blåtand fik kolde fødder, så Håkon Jarl tog til Hals efterfølgende og dræbte Guldharald og hans vikinger. Håkon Jarl blev i stedet Harald Blåtands nye lydkonge. Et par kilometer nord for Hals, i Winthers Plantage er opført en høj, der bliver kaldt Guldharalds Høj. En udgravning, udført af Nationalmuseet i 1886 under ledelse af museumsinspektør Vilhelm Boye bragte intet guld frem i dagens lys, men man fandt en mængde knogler og spror efter tidligere forsøg på at finde en skat i højen. Man mente at Guldharald var begravet i højen, men fandt ingen spor, der klart beviser dette. I 1191 blev den danske korsfarerflåde samlet ved Hals før afsejlingen til det3. korstog. I forbindelse med Karl Gustav-krigen var Hals under svensk besættelse. Hals var et af de vigtigste overfartssteder i Limfjorden, og herfra kunne indsejlingen nemt kontrolleres, men byen fik først sine købstadsrettigheder i1656, og den er i dag en af Danmarks mindste købstæder. Købstadsrettighederne blev aldrig reelt udført i praksis, da Hals Skanse kort tid efter blev besat (af svenskerne)og gjort ukampdygtig og med modstanden fra de magtfulde Ålborg-købmænd blev planen aldrig gennemført. Men nogle holder stadig standhaftigt fast i drømmen. Har en planer om feriehus er dette plassen. Fiskehavna med nye hytter. Miljøet ved de gamle fiskehytter ser triveligere ut. Hva denne minen gjør her fant jeg ikke ut av. Har du noen gang lurt på hvor vannet på kaien kommer fra så er vannverket her fra 1933 Kirken En kan lett tru at sentrum er nede ved havnen. Sentrum er oppe ved torget hvor Hvalkæbe er. Oprindeligt er der tale af kæberne fra en blåhval (Boryvalus) skudt i Ishavet i 1868 av kaptein Klitgaard , men de er dog i 1955 erstattet af en ny, da den forrige, lidt mindre, blev påkørt af en lastbil i 1953. Den nuværende Hvalkæbe er Skjenket av Konsul Lars Christensen Sandefjord, en Blåhval på ca. 30 m og 90 000 kg. Den er desværre ved at forgå, og trænger til fornyelse, så hvis du har en liggende, så kontakt venligst Hals Museum. Hvor Byens Kiosk er Og hvor byens baker er. Denne krabaten er krigersk og skremmer ungene. Mulig derfor ”Skolestien” Her har de fått en trygg vei til skolen utenom krabaten. Redigert 5.August.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 6.August.2014 Del på Facebook Svart 6.August.2014 Vi kom til Østerby i går, snakket med Hans. Og i dag kjøpte jeg disse av han. Det blir ikke et bord av "Mariell" sitt kaliber, men så er jeg bare kokekyndig. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gunga Din Svart 6.August.2014 Del på Facebook Svart 6.August.2014 er det 'sumpad hummer' eller er det lov o fiske hummer i Danmark på denne tiden? (den kunne ju ha kommet med SAS også klart ! ) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mariell Svart 6.August.2014 Del på Facebook Svart 6.August.2014 (redigert) Etter hva jeg har forstått, kan det fiskes Hummer i Damark hele året. Redigert 6.August.2014 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Roger jo Svart 7.August.2014 Del på Facebook Svart 7.August.2014 Det stemmer med min erfaring også. Blåser det alltid og er surt i Vesterø Havn? Vi har hvert der 5 ganger, to ganger gikk vi av bussen og på samme buss igjen. Der var det lite med båter der, her er det bra belegg. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ebonita Svart 7.August.2014 Del på Facebook Svart 7.August.2014 (redigert) Jag träffade en utvandrad svensk i Vesterö för två veckor sedan som bosatt sig på Läsö sedan ett antal år och han var insatt och inblandad i mycket på ön. Han sa att hummerfisket pågick lovligt hela året på Läsö. Vesterö var helt ok och varmt och skönt när vi var där. Redigert 7.August.2014 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 7.August.2014 Del på Facebook Svart 7.August.2014 Samme de 3-4 dagene vi lå på Vesterø Havn for en uke siden. Ble mange turer bort på stranda. Men tror nok at det normalt er litt lunere i Østerby Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Roger jo Svart 8.August.2014 Del på Facebook Svart 8.August.2014 Da ble 9 flotte uker på Danskekysten over 28 havner ca. 570 nm . Fikk havari på H-Disken for noen dager siden, satte inn en ny ferdig klona H-Disk, men alle data om turene er mistet, så jeg måtte legge inn turene på ny og de blir gjerne litt kortere enn utseilt distanse. Kjekt med en ferdig oppsatt H-Disk med alle programmer, en skifter H-disk på 10 -15 min så er en oppe og går igjen. Helsingør København 23 nm København Vallensbæk 24 Vallensbæk Stege 47 Stege Vordingborg 16 Vordingborg Femø 21 Femø Guldborg 13 Guldborg Nykøbing 10 Nykøbing Nysted 15 Nysted Burgstaaken 33 Burgstaaken Strande 37 Strande Kappeln 21 Kappeln Marshal 22 Marshal Rudkøbing 10 Rudkøbing Nyborg 23 Nyborg Kertminde 17 Kertminde Æbelø 33 Æbelø Bogense 6 Bogense Æbelø 6 Æbelø Juelsminde 8 Juelsminde Endelave 11 Endelave Hov 10 Hov Bøye Ebeltoft 24 Bøye Ebeltoft Ebeltoft 4 Ebeltoft Bønnerup 41 Bønnerup Østre Hurup 22 Østre Hurup Hals 13 Hals Østerby 41 Østerby Kungsö 27 Svenskekysten er bra den å, en er konge på Kungsô Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Regina III Svart 8.August.2014 Del på Facebook Svart 8.August.2014 Takk skal du ha Roger for kjempeflott dokumentering av danske havner. Dette skal jeg finlese igjen til vinteren, planlegging for neste sommer. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 23.August.2014 Del på Facebook Svart 23.August.2014 Kan rapportere om relativt mye båt i skagen idag! Mange norske båter også! Tydeligvis noen form for festival e.l Konserter og yrende liv på brygga og 30 diskoteker på bryggene da den ene store båten etter den andre kjørte individuelle fester med mål om høyest mulig musikk og best anlegg i båten!! Aldri vært her med båt før, og har funnet ut en ting at hvis dette er normalen for sommeren så blir det aldri ditt med barna, det får spares til vennetur! Dessverre så er jeg på helgetur med bil og ikke båt selv denne helgen . Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
BMF Svart 23.August.2014 Del på Facebook Svart 23.August.2014 Velkommen til Danmark. Vi er mange der snart har fået nok & naturligvis undviger vi Skagen Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post
Mariell Svart 23.August.2014 Del på Facebook Svart 23.August.2014 (redigert) Er ikke normalen I Skagen. Havnevaktene har faktisk blitt Ganske strikes på høylytt festing I båtene, spessielt etter kl 23.00 Har vært noen ganger I Skagen. For det meste I Juni men også I slutten av Juli. Juni: Veldig rolig midt I uka, Selvfølgelig noe mer trøkk I helgene. Mye helgeturister som kommer med fergene til Hirtshals og Fredrikshavn. samt naturlig nok mer båt enn I ukedagene. I år var jeg der I slutten av Juli. Mye båt, men ikke fullt. Masse folk, men forholdsvis stille og rolig. Ingen høylytt festing I båtene etter hva jeg opplevde. Støyen kom stort sett fra Pakhuset. MEN. Er stadig vekk festivaler eller andre arrangementer I Skagen I helgene både på forrsommeren og på etter sommeren, + den største av dem alle: Skagenfestivalen første helg I Juli. Er du uheldig å treffe på en av de helgene er jeg enig I at Skagen ikke passer som familie havn. Nå er vel heller ingen barnevennlig havn, der den ligger mitt I "byen". Langt til stranda og generelt lite for barn å finne på. Redigert 23.August.2014 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
vikeren Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 Kom til Skagen lørdag 28. juni i år, ganske god plass, god stemning og ikke noe forstyrrende støy utover natta. Kom derimot til Tønsberg onsdag i festivaluka på Slottsfjellet, begynte å "dra seg til" allerede da, vi rømte dagen etter. Ikke så dumt i flg noen vi snakket med etterpå som ble liggende. Dette er ikke kritikk av festivalen eller gjester, bare et tips om at det kan lønne seg for oss som setter pris på litt fred natterstid, å sjekke hva som foregår dit man har tenkt å overnatte. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 Nå er vel heller ingen barnevennlig havn, der den ligger mitt I "byen". Langt til stranda og generelt lite for barn å finne på. Nåja. Det er badestrand rett nord for Engelsvikenbygget, ved vippefyret. Det er også strand rett sør for Skipperskolen. Kommer selvfølgelig an på alder på barn, men vi har Bamsemuseet ved Slagter Munch. Bamser i alle tenkelige størrelser og farger. Der er også to meget kjente malerier gjenskapt ved bruk av bamser, Redningsbåten går gjennom Skagen Strand og Hipp, hipp hurra. Det er en aktivitetspark for barn ved Kappelborg kulturhus. Der er det også skatepark. Tur til Grenen med Sandormen er alltid en suksess. Det er malerskole for barn ved Skagen Museum. Skagen har også et meget godt Egnsmuseum rett ved havna. En tur innom Bolcheriet hvor man kan stå inne i lokalet hvor de lager bolcher er også innertier. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 24.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2014 Ungår også Skagen, kun in der for å vente på bedre vær, hvis vi må. Ellers har det blitt slik med årene, at jo lengre syd i Danmark, jo bedre, Men Skagen topper lista over de havner vi ikke trenger å besøke. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Mariell Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 Liker meg faktisk I Skagen, men da fortrinnsvis litt off season. Ellers enig I at det er bedre lengre sydover. Spessielt etter Grenå. Vært nedover der en gang, frister absolutt til gjenntagelse. Men så var det det med å ha tid og mulighet til det da. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Regina III Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 Vi har vært rundt Fyn 2 ganger og til neste sommer er planen å dra ditover igjen. Helt enig med Mariell: syd av Grenaa er best! Men vi må også inkludere Læsø og Anholt på favorittlista, spesielt Vesterø! Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 Vi likte oss veldig godt syd i Danmark, og det blir garantert flere turer dit :-) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 Vi har vært rundt Fyn 2 ganger og til neste sommer er planen å dra ditover igjen. Helt enig med Mariell: syd av Grenaa er best! Enig jeg med..........Tunø, Samsø, Sejerø, Æerø, Lolland, Falster.....finnes mye der nede.....Grenaa forblir ett pitstop på vegen Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Careka Svart 24.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2014 Tror også at syd i østersjøen blir neste års seilingsområde. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Barbaria Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 Hva er det som er så fint, gjestehavnene? De Danske pålene er jo ikke noe å lengte etter, spesiellt ikke i sidevind. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Careka Svart 24.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2014 Gunnt vann, kan ankre nesten over alt, mange plasser å velge i,Mange flere små fine havner, et annet lynne på de som bor der, de er mer avslappet, været er normalt bedre, varmere, og det totale bildet er rett og slett et jeg liker, mye bedre en det oppe i nord. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Mariell Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 (redigert) De Danske pålene er jo ikke noe å lengte etter, spesiellt ikke i sidevind. Sliter med de pålene jeg også, spesielt siden jeg er mye ute alene. Kunne heldigvis legge meg longside flesteparten av plassene jeg besøkte. Faktisk de fleste jeg så der nede (Tyskere og Dansker) la seg heller inn mellom pålene enn å legge seg longside. For dem som hadde trening, I den type fortøying, gikk det som en lek. Er vel som alt annet: Øvelse gjør mester. Ellers helt enig I Careka's beskrivelse. Spesielt det med lynnet. Gjør heller ikke noe at havneleia lå på typisk 120 -150kr inkl strøm og gratis dush og toaletter I rene og innbydende servicebygg. En runde med vaskemaskin og tørketrommel kom på 30-40 kr. totalt. Redigert 24.August.2014 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Roger jo Svart 26.August.2014 Del på Facebook Svart 26.August.2014 (redigert) Hva er det som er så fint, gjestehavnene? De Danske pålene er jo ikke noe å lengte etter, spesiellt ikke i sidevind. Hjemligheten er å krysse akterfortøyningen så ligger en stabilt i sidevind. Bommet i Kappeln på avstanden fra pålene hadde tau fra båten rundt pålen og tilbake, da det var god plass til 60 fots båter. Normalt har jeg pålene ved akterenden av båten. For øvrig har vi i år bare ligget i påler i Halmstad, Kappeln og i Danmark ingen på tre mnd. Ps. i Endelave var det kr.140 med vaskemaskin.' Redigert 26.August.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 26.August.2014 Del på Facebook Svart 26.August.2014 Jeg er "født og oppvokst" i Norsminde, en liten havn ca 11 nm sør for Århus. Vil anbefale en tur innom der, nydelig plass, gode forhold++. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.