Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

i Norsminde, en liten havn ca 11 nm sør for Århus. Vil anbefale en tur innom der, nydelig plass, gode forhold++.

Vi lurte på den, men turde ikke da båten stikker 1,8m, i følge kartet er renna 2.2 m og havnen 1.7 til 1.8m

 

Øyene i Smålandsfarvannet er bra.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Kom på arbejde i dag og så på AIS, at ebonita har tilbragt natten stort set udenfor mit kontor! Jeg så godt nok en Princess ligge ved kaj i morges, men det gik for sent op for mig at det var ebonita. Synd at jeg ikke fik hilset på. Jeg burde jo have haft et køleskab parat med rejer og øl som Svensk altid har :smiley:

 

 

Hvordan har det været at tilbringe natten i min "arbejdshjemmehavn", ebonita?

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tack för hälsning MA, synd att Du inte kom bort om!

 

Inga rejer, men en pisner står alltid parat...

 

Jo Kalkbraenderihavnen tillhör våra favorithamnar i Köpenhamnsområdet.

Lä för vinden och många vackra byggnader att vila ögonen på.

Både dom modernare som till dels ritats av Utzon, men även det fantastisk Värmeverket i Tegel.

En favör att ha kontor där kan jag säga!

 

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Nå er Hulda på rundtur i Kattegat. Vi har seilt sydover langs svenskekysten til Hönö Klova, krysset over til Læsø Østerby, innom Hals, Grenå, Hundested og ligger nå i vakre Gilleleje. Har en noe raklete forbindelse over ICE, kan ikke kjøre bilder. Men:

Seilte fra Kungshavn til Klova, ettermiddag/kveld. Ankom skjærene N for Klova ved 22-tiden, køla mørkt. Noen guider anser innseilingen for uproblematisk dag og natt. Andre mener den i mørket er for lokalkjente. Med lysene fra land, så er den for lokalkjente. Om man ikke har radar og kartplotter. Tok seilene på utsiden og startet GM'en. Gikk fint innover, noen hundre meter fra fyrene, så kunne vi faktisk se dem. Plopp, så konka GM. Ikke tale om start. Heiste genoa og stod utover mot Vinga. Detta blir en lang natt. Prøvde start igjen, gikk på første forsøk. Gikk for motor inn til Klova og parkerte langsetter kaia helt innerst. Hundre meter ledig kaiplass. Feilen med motoren var en elektrisk connector der den ene pinnen hadde brukket. Tok oss et par dager å finne ut av det. Klova er en fin plass med forbindelse til Göteborg. Og havnen er effektivt drevet med meget hygieniske faciliteter, Her har danskene virkelig noe å lære.

 

September er tid for vinden midt i baugen. Motor over til Læsø Østerby. Den alltid smørblide havnefoged kom og innkrevde kollekten på DKK 270. Det inkluderer el. Svindyrt, når man tenker på hva man får for pengene. Men langsetter kaien med strøm og vann ved siden av. Vi var den eneste norske båten. Stort sett svenske seilere på tur, pensjonister for det meste.

 

Vinden i trynet til Hals. Fin havn, men her er det ingen ting. Måtte renske sjøvannsstraineren for sjøgress. Til tider var det som å seile gjennom en gressplen. Gikk innom Hals bare for at vi ikke hadde vært der før.

 

Neste for motor var Grenå. God plass langsetter kaien på innsiden av moloen. Her kom DMI med kulinglvarsel for søndre Kattegat opp til 18 m/s. Yr,no meldte 7 m/s. Det ble som DMI varslet. Her ombord følger vi DMI sitt varsel. Vi lå klistret til kaien noen dager. Tok bussen til Ebeltoft. Snakket litt med havnefogeden i Grenå. De selger 'offroad diesel'. Så jeg lurte på hva det var for noe. Med et 'grin' svarte han 'det er ikke biosuppe'. Altså virkelig MGO. Fylte tanken til DKK 12,12/liter. Ellers så er Grenå en grei by. Noen få gater, that's it. Spiste pizza på en liten gresk plass. Stapmett, førsteklasses mat for to for DKK 206, inkludert to glass rødvin. Ellers om man er i Grenå, Skakkeholms Restaurant er et must. Fantastisk mat, hyggelig betjening, her betaler man for tiden man akter og bruke. To timer er en grei tid. Dessuten, Skagerraksenteret, virker dyrt, men er verd hver krone. Dusjer og toaletter fremstår som lurvete. Man betaler for fire minutter dusj. 3,5 minutter med iskaldt vann. Så blir det litt lunk, men ikke varmt.

 

Neste ble Hundested. Yr meldte rundt 5 m/s. DMI opp til 13 m/s. DMI vant denne gangen også. Gikk for motor, turde ikke seile gunnet muligheten for jib i den vanskelige vinden. Man skal være klar over at i disse grunne farvannene, så blir bølgene noe man bør ta med i kalkylen. Yr meldte lettskyet sol. DMI var av en noe annen oppfatning. Vi måtte faktisk styre unna mellom fire og fem små tornadoer som landet og sugde opp vann foran oss. Hundested er en ganske stor havn. Krever havneleie, som vi alltid betaler med glede. Men når man skal betale for toaletter med bæsj på setet og dusjer som ikke har blitt rengjort på en måned, blir kollekten betalt med en viss motvilje. Dog, landstrøm for DKK 11 holdt et døgn. Når man på svenskekysten betaler SK 45 for det samme, så blir sistnevnte en slags piratvirksomhet.

 

I går ettermiddag ankom vi, for motor med vinden rett mot, Gilleleje. Her blir vi til over helgen. Igjen, plenty plass langsetter en brygge S i havnen. Nå venter vi bare på at havnefogeden skal komme å kreve kollekt.

 

I løpet av dagen. eller så, skal jeg heise ICE-antennen opp i masten. Kanskje bedre mottak. Kanskje det blir noen bilder etter hvert. PC'en min er også på vei til å konke. Her blir det investeringer etter hvert. Tror jeg må søke NAV om lønnsforhøyelse.

 

Ellers, for dem som har anledning, ferie i september er helt topp!

Link to post
Share on other sites

Kan tenke meg at vi på søndag stikker over til Mölle på svenskesiden. Deretter ganske kjapt N til Dönsö, Nimbushavnen etc. Vi kommer ikke til å gå videre syd. Skal være i Strömstad 21. september om kvelden. Da er det slutt. Jeg kan gå i dvale frem til 18. mai neste år. Da går vi sydover igjen. Gjennom sundet og videre sydover. Vi har funnet ut at Karibien og alt det der kan nås med fly. Nærområdene inneholder mer enn nok å utforske i det livet vi har igjen. Som et hollandsk ektepar av 1946-modell vi traff i Grenå og som har vært verden rundt. De drømmer om å overvintre i Tromsø. Ikke akkurat min drøm, men det er flott nordover også.

Link to post
Share on other sites

Tar de full havneavgift fortsatt på Danskekysten?

Møkkete toaletter og brusbad som ikke fungerer? Mekelig ikke det Danmark jeg kjenner.

Læsø: Kjøp klippekort, gjelder for begge havner og har inget utøps år. Dette hvis du regner med å ha opp til 10 overnattinger der I løpet av de neste årene.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Vi kommer vel til å stryke Lesø fra listen over utvalgte havner. Hvordan det er med utenfor-sesongpriser vet jeg ikke men for 13 meter Hulda har prisene vært så langt:

Kungshavn SEK 180 inkl. strøm

Klova SEK 220 inkl. strøm

Østerby DKK 270 inkl. strøm

Hals DKK 145 inkl. strøm

Grenå DKK 255 inkl. strøm

Hundested DKK 206 inkl. begrenset strøm

Gilleleje, vet ikke enda. Admiralen og jeg var og dusjet, helt akseptable forhold til akseptabel pris.

 

Så, hva de tror de har på Østerby, som ingen andre har, er så langt ikke formidlet til meg :-) For oss blir nok Gilleleje en av de fremtidige favorittplassene.

Link to post
Share on other sites

Takk for reiseskildringen Hulda. Inspirerende lesing. Vi får se til neste år........

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Da kommer en liten oppdatering. ICE-antennen har blitt heist opp under første saling, og viser nå orange. Men fra tid til annen slår hele greia seg av. Skal prøve med noen bilder.

 

Altså, ligger fremdeles i Gilleleje- som er en meget aktiv fiske- og fritidsbåthavn. I dag 'tømmes' havnen for lokale seilere som skal seile regatta i Viken (på svenskesiden). Ellers så danker Gilleleje alle de andre plassene vi har vært på denne turen ned i støvlene. Vi har vært her tidligere med bil, men med båt gir en annen dimensjon. Det meste man kan tenke seg av butikker og service finnes her. Hulda ligger nå alene ytterst på Admiral Kai. Det var et tilfelle. Men her er nå ved disse tider hundrevis av kaimeter ledig. Vi er alene på en strømstolpe med seks uttak. Havnefogeden kommer rundt og krever sine DKK 200, strøm inkludert. Toaletter og dusjer pene, rene, ordentlige.

 

Morgenstemning:

morgenstemning.jpg

 

Nei, det bildet der tok et kvarter å få ned. Kommer flere danske bilder når jeg kommer på andre siden av sundet. I overimorgen eller noe slikt.

 

I ettermiddag skal jeg ut å feire 45-års bryllupsdag med Admiralen :-) Det er en lang tid...

Link to post
Share on other sites

Godt at se at du synes om mit nærmiljø! Det er svært at se at Gilleleje havn blev næsten totalt raseret under en storm i vinter. Og ja, Hundested er ikke den den mest hyggelige havn, prøv en anden gang Rørvig på den anden side af fjorden. Det er noget helt andet, synes jeg.

 

Hvis du har lyst til eb nat i udhavn på vej nordover så er der jo Hallands Vãderö. Torekov havn er også eb omvej værd.

 

Herligt at se nordmænd vove sig sydpå. Her er meget at opleve,

Link to post
Share on other sites

Til våren tar vi nok sydover igjen. Men da går ruten gjennom Øresund. Vi skal være obs på Rørvig. Dog, et lite problem har vi i de forskjellige havner med at vi har dypgående 2,15 meter. Vi valgte Hundested ut fra at havnen kan beseiles i dårlig vær. Vi hadde opp til 13 m/s fra nord.

 

Nå har vi spist fiskekaker fra Amundsen's Fiskeforretning to dager på rad :-) Helt ypperlig! Vi kommer til å fortsette å frekventere Gilleleje utenom sesongen.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ett litet oväntat äventyr....

 

Efter en sen-säsongs tur till Christianshavns kanal igår möttes vi av denna syn när vi skulle hem idag.

 

1412946823.jpg

 

Det är tydligen dags att lägga den nya klaffbron på plats, och under kvällen och natten hade man etablerat en gigantisk pontonkran i kanalen.

Vi verkade instängda. Hustrun skall på arbete i eftermiddag och även om Köpenhamn är trevligt hade jag andra planer för de närmaste dagarna.

Köbenhavns Havn anropades på kanal 14 men dom visste ingenting utan hänvisade till internet 'Havn och By'. Vi hittade inte omedelbart något besked där så jag begav tillsammans med en likaledes instängd tysk seglage till fots bort för att förhandla med brobyggarna. Det visade sig att kranen skulle ligga där ett antal dagar tills dom hade lyft den nya klaffbron på plats.

Dom var emellertid tillmötesgående och hjälpsamma och gick ut med en arbetsbåt och mätte bredden på vad som var kvar av kanalen. Och minsann, mellan kranen och ett antal rostiga 200 mm fundamentrör som man satt i botten så var det 440 cm. Ebonita är 398 cm så det borde ju inte vara omöjligt.

 

1412947690.jpg

 

Visserligen hade man tillika lagt en pråm med brodelar strax efter pontonkranen och ingen av dessa 'grannar' i leden erbjöd ju någon vidare snälla ytor att glida mot, så det gällde att hustrun kunde hålla båtkuddar emellen mot järnrören. Fendertar blev nog för tjocka. Och att jag inte körde ihjäl thrustrarna.Till råga på allt så var det inte vindstilla precis.

Och det såg RYSLIGT smalt ut.

 

Men skam den som ger sig...

 

1412948255.jpg

 

Så till alla kommande besökare till Christianshavn: tyvärr, bron är nu på plats.

 

:nonod: :nonod: :nonod:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.

 

Så, hva de tror de har på Østerby, som ingen andre har, er så langt ikke formidlet til meg :-) For oss blir nok Gilleleje en av de fremtidige favorittplassene.

Østby tar høy pris utenom sesong også fordi svenske seilbåter reiser der i helgene og handler øl! Kort vei fra Gøteborg!

 

Gilleleie var vi også i begynnelsen av Juli på vei sørover da vi seilte opp på østkysten. Flott havn og flott stemning. Men etter å seilt østkysten av Sverige i sommer må jeg si at båtlivet var mer som jeg husker fra jeg var liten!

Redigert av ravddo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ebonita: Det var dog en noget rodet oplevelse! Jeg er glad for at det ikke var mig. Jeg tjekkede med Efterretninger for Søfarende og der står faktisk, at kanalen lukker. Men det er jo ikke noget man følger med i som lystsejler og det burde da have været bedre kommunikeret - fx med et skilt. Men godt at i kom ud igen!

 

Hulda. Gilleleje er Sjællands Skagen. Bare uden diskomusik og døds-druk. Et rigtigt fint sted! Fiskebutikken hedder dog Adamsen, men det er en detalje :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dusjer og toaletter fremstår som lurvete. Man betaler for fire minutter dusj. 3,5 minutter med iskaldt vann. Så blir det litt lunk, men ikke varmt.

 

Flott reiseskildring. ICE antennen i masten er et must.

Et tips, har hatt hell med å få fram varmtvann til vasken først, før en starter dusjen, så kommer varmtvannet med en gang i dusjen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...