Jump to content

Jeg vurderer å kjøpe en Askeladden 445 Chaser

Beining

Recommended Posts

Hei,

Nå har jeg fått solgt gammle båten og lysten på en ny er tilstedet.

Jeg har hvert rundt å sett på båter i dag og må si jeg fikk veldig sansen for Askeladden 445 Chaser med en 50/60 hk motor.

Så lurer jeg på om dette er en bra båt som passer bra for en ungdom som ønsker å komme seg på fjorden i sommer, eller om det er noen bedre alternativer i samme klasse.

Fant den her på finn: http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...s=11&tot=11

Må si denne virket veldig interssant, særlig siden det er 4-takt osv...

Håper på svar.

Ha en fortsatt god sommer!

Fred ut båtvenner!

Skipper skuteløs

Jeg har ikke en slik selv men 2 kompiser av meg har, og jeg har vert flere turer med de. En har en 45hk 2-takt motor og det er helt greit med 2-4 personer. Når det blir noe mer enn det begynner det å bli litt slit å få den i plan.

Personlig synest jeg båten er litt liten, men du finner fort ut av om størrelsen passer deg ved prøvekjøring. Askeladden har fisket frem de minste bertene som er i oppdrive som sitter så fint og spiser middag rundt bordet på bildet. Dette er båten for trang til for normalt dødelige voksne. Beinplassen til passasjeren er også noe begrenset.

Som sjøbåt har den imponert meg kraftig, og den er etter mitt syn en typisk "kjørebåt". Går fint å sjøen og tåler forbausende mye bølger.

Om størrelsen er ok ser jeg ikke noen spesielt negative egenskaper, snarere tvert imot. Når det gjelder de 2 som har slik båt er han ene på jakt etter noe litt større, mens han andre er kanonfornøyd.

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

Takk for svar;)

Jeg er litt redd for at den blir litt for dyr for meg når jeg tenker meg om, men er det noen flere som har erfaring med den?

Skal dra og se på denne på mandag : http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...pos=1&tot=3

Hadde satt veldig pris på om noen hadde erfaring med den, og hva står egentlig "Yamaha Pro" motor for?

Fred ut båtvenner!

Skipper skuteløs

Når det gjelder Askeladden av nyere årgang kan du nok ikke gjøre noen store feil. Bra sjøbåter alle jeg har prøvd iallfall. Og Yamaha er jo ikke de dårligste motorene på markedet iallfall. Men de ligger jo litt høyt i pris da, som du nok har funnet ut. Det betyr jo selvsagt at de ikke taper seg så veldig mye til du skal selge igjen.

Den andre båten du ser på har jeg ikke hørt om før, men den ser jo bra ut mtp utseende iallfall. Du får ta deg en prøvetur og se om du finner litt mot- og medsjø og teste hvordan den oppfører seg. Yamaha Pro er jeg ikke helt sikker på, men Yamaha har kalt motorene litt forskjellig oppgjennom tidene, så det er sannsynligvis bare "dekaltrimming".

Ang 2- og 4-takt. På små motorer er ofte 4-takt litt "seigt" om du skal dra vannski feks. Men det kommer mest an på båten, så du får prøve deg fram og se når du er på test-tur.

Lykke til med båtvalget!

Tusen takk for svar!

Jeg ble bare litt usikker på hva "pro" stod for, er ikke så veldig interssert i en topptuna motor som ikke holder så veldig lenge.

Men det var veldig bra du skrev det om 2 vs. 4-takt.

Var ute med en Ibiza 19 sport her på mandag som hadde en 140hk Suzuki 4-takt og må si jeg ble litt forelsket i 4-takt da, jeg måtte spørre han som eide den omtrent om den gikk eller om den hadde stoppet når vi skulle dra.

Det var visst en skade på den Rascala båten og det var det at "kassa" man sitter på hadde begynnt å sprekke opp, men er kanskje ikke største jobben og fikse?

Instrumentene fungerte visst heller ikke helt.

PS: Synd man ikke kan endre topic

Fred ut båtvenner!

Skipper skuteløs

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...