Jump to content

Sprakk akterspeilet :(


OnkelDonald

Recommended Posts

vlcsnap21482.jpg

 

Det er lissom ikke måte på til uflaks når det først begynner. Litt prøveturer, motortrøbbel og mye fram og tilbake så så endelig ting ut til å fungere som det skulle. Så etter litt herjing tar jeg en titt bak og ser dette:

 

10072007130_small.jpg

 

10072007128_small.jpg

 

10072007129_small.jpg

 

10072007131_small.jpg

 

Så jeg kjører særdeles rolig innover mot land, og så begynner motoren å fuske igjen :/ så nå legger jeg hele båten på land og tar en vinter til. orker ikke mer nå :p

 

Hvor brutalt tror dere dette er å fikse? Det skal legges til at det er noe epoxysparkel langs kanter som helt sikkert har sprukket opp. Har jeg flaks så er det mest lakk og sparkel som har sprukket, men det ser ikke veldig bra ut :(

Link to post
Share on other sites

Ai, ai, det der så ikke noe særlig ut. Føler med deg. Det må være kjipt å få ødelagt båtsesongen sånn nesten før man har kommet i gang.

 

Du får se det positive i det. Du slipper å drive dank til vinteren..... :wink:

 

Lykke til med reperasjonsarbeidet. Jeg har dessverre ikke noe å bidra med når det gjelder tips og råd om fremgangsmåte.

Link to post
Share on other sites

Blir nok litt av en jobb det.. Er det noe treverk som skulle fungert som avstiving son er rottent? Skal ta av toppdelen på båten og skifte ut allt av tre og forsterke den innenfra til vinteren på min selco, så jeg føler virkelig med deg. Fant noen små sprekker jeg og, jeg ser tydelig at treverket er vanntrukkent og halvrottent.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Pirket litt i sprekkene med en skrutrekker i dag og fikk meg litt av en overraskelse, det var litt værre enn det først så ut som gitt :( Tok noen bilder:

 

09082007233.jpg

 

09082007230.jpg

 

09082007231.jpg

 

09082007232.jpg

 

 

 

Akterspeilet er bygd opp av Treverk i flere lag som er støpt rundt. Treverket er pill råttent, lagene mellom har skilt seg, og glassfiberen er helt porøs og kjeks. Så er da spørsmålet, hvordan går jeg frem for å få dette fikset? Eller kanskje enda mer relevant... er dette noe å begynne på i det hele tatt? har ikke allverdens erfaring med plastarbeid og det er uaktuelt å bruke 20.000,- på å la fagfolk gjøre jobben, så er det dødfødt er det bedre å gi seg nå enn å bruke halve vinteren før jeg finner det ut...

Link to post
Share on other sites

Det er ikkke noe hokus pokus med plastarbeid,pass på at alle flater som skal plastes er rene.

Slip med eks flappdisk i vinkelsliper og vask med eks aceton.

Legg på polyester og glasfibermatte helst 600 for best styrke. Dette legger du lagvis til ønsket tykkelse å styrke (flere lag bedre styrke) Du må selfølgelig skifte alt råtent treverk.Du kan gjerne laminere finner dvs lime sammen flere tynne plater da dette blir sterkere en en tykk.

 

roy_n :flag:

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Da har jeg vært i kontaktt med diverse plastreperatører og fått priser på alt mellom 20.000 og 60.000 så jeg må si prisene varierer stort :p Uansett så blir det vel til at jeg gjør en del grunnarbeid selv, for å så å få en plastmann til å ta selve støpingen.

 

Spørsmålet når er hvor begynner jeg? Skal jeg sage av hele akterspeilet? Eller bruke hoggjern og fjerne kun det som er råttent?

Link to post
Share on other sites

Hei Kofalk

Ser ut som den plata du har på akterspeilet ditt er deiget på utsiden av origanalspeilet med veldig lite overlapp duk/polyester inn på originalskrog. Er det noen som helst avstivning på innersiden (innstøpte knekter på hver side og under brønnen for eksempel?) Vet ikke jeg, men synes den plata ser ut som en litt uorginal hurtigreparasjon.

 

ketil

Redigert av M/Y LUCIELLE (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette fikser du greit selv!

Med noen meter 450 gr. matter og polyester/epoxy.

Kutt ut platen (akterspeilet) og bruk den som mal for ny plate (16 mm. trykkimp. finer x 2? f. eks.) og lim dette godt sammen. Pass på å få så store overlappinger som mulig, og husk å slipe ned på skroget der du skal overlappe.

Det er da ikke så voldsomt mye jobb, og det blir garantert rimeligere enn 20 - 60 båtlapper. Morro er det også!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Her har det nok vært endel lekkasjer vil jeg tro...på andre båter kan innbakte plater fortsatt være like friske etter mange år.

Så det er nok ingen regel dette....

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

*smiler...lett overbærende* til en plastfantast. :)

 

Men innrømmer greit at det kan skape problemer, men disse kan man utelukke til en viss grad.

 

Vil forøvrig ha morro av å se en plastbåt på 90 år i full bruk....for ikke å si en plastbåt på 300 år..., men det rekker jeg nok ikke.

Min er 90 år og bare tre, og fungerer framifrå! :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Er vel ikke noe plastfantast som sådan.

Kun svært interessert i materialet.

Glassfiberkonstruksjoner kom under annen verdenskrig i form av radomer. Fra begynnelsen av 50 tallet begynte båtene å komme, så en 90 år gammel båt vil du ikke se enda.

Men det vil komme. Og 100 år. Og 200 år. Og 300 år.

Glassfiberarmert polyester lik det vi bruker idag eldes ikke.

Det er kun mekanisk påvirkning som kan knekke dem.

Og treverk.

Hverken grunnstøting eller kollisjoner har ødelagt så mange plastbåter som treverk.

Link to post
Share on other sites

:nono: :nono: Innplasta treverk er fali' det!

 

I hvertfall i "timbers" (erter)

Du er på hugget med det der?

 

HAr bygget småbåter selv, og kryssfiner i akterspeil er både vanlig og sterkt distansemateriale.

Men mange glemmer å mette alle skjæreflater før det plastes inn.

 

Hvis det gjøres skikkelig, kan det være holdbart i mange flere år enn det en slik båt brukes (blir jo også umoderne etterhvert, ikke bare eldes).

Link to post
Share on other sites

Joda.

Har bygget noen båter jeg og .

Og analysert problemet treverket gir.

Skal du ha finer som er egnet til innlaminering, så er den dyrere enn celleplaster.

Pluss at håndteringen, og oppbevaringen, av den er svært vanskelig.

Det finnes båter med en teoretisk levetid på tusenvis av år. Selvsagt trefrie.

Med tre, 25-30 år.

Det finnes performance cruisere jeg ikke hadde gitt ei krone for.

Hvorfor? Tre i power diamond.

Link to post
Share on other sites

:smiley: Jeg er enig med deg jeg altså :lol:

 

Men jeg prøver bare å unngå spissformuleringer der vi ikke bør blande pærer og epler.

Det er forskjell på å bidra i en tråd om rep av en ungdomsbåt, en "herjebåt" med god

"selv-gjort-faktor" og en performance-cruiser. Er det ikke?

 

Nå må vi vel kunne slutte å ri kjepphester og være litt kreative og hjelpsomme? Tror du ikke det gagner forumet da? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvordan en slik reparasjon bør utføres har det vært flere tråder om.

Riv ut alt av tre i speiler og stringere.

Bygg opp igjen med Divinycell, Klegecell o.l.

Poenget er at tre er et særdeles lite egnet materiale som kjernemateriale.

Det er ikke bare speiler i motorbåter. Hvor mange seilbåter har ikke kommet til sin ende på grunn av balsa i dekket?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...