OnkelDonald Posted July 18, 2007 Share Posted July 18, 2007 Det er lissom ikke måte på til uflaks når det først begynner. Litt prøveturer, motortrøbbel og mye fram og tilbake så så endelig ting ut til å fungere som det skulle. Så etter litt herjing tar jeg en titt bak og ser dette: Så jeg kjører særdeles rolig innover mot land, og så begynner motoren å fuske igjen :/ så nå legger jeg hele båten på land og tar en vinter til. orker ikke mer nå :p Hvor brutalt tror dere dette er å fikse? Det skal legges til at det er noe epoxysparkel langs kanter som helt sikkert har sprukket opp. Har jeg flaks så er det mest lakk og sparkel som har sprukket, men det ser ikke veldig bra ut :( Quote Genialt enkel redigering av nettsider Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Posted July 18, 2007 Share Posted July 18, 2007 du må nok slipe ned til glassfifer også legger på mer polyesterguff med matte 600gram er fin matte til slikt. hvor stor motor har du? Quote Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
OnkelDonald Posted July 18, 2007 Author Share Posted July 18, 2007 Må nok det, tar det som et prosjekt til vinteren =) Litt stor motor...120hester. Tror båten er godkjent med 90... Quote Genialt enkel redigering av nettsider Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Posted July 18, 2007 Share Posted July 18, 2007 Fyyyyyyyyyy Quote Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
Dolfin Posted July 18, 2007 Share Posted July 18, 2007 Ai, ai, det der så ikke noe særlig ut. Føler med deg. Det må være kjipt å få ødelagt båtsesongen sånn nesten før man har kommet i gang. Du får se det positive i det. Du slipper å drive dank til vinteren..... Lykke til med reperasjonsarbeidet. Jeg har dessverre ikke noe å bidra med når det gjelder tips og råd om fremgangsmåte. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Selco18 Posted July 18, 2007 Share Posted July 18, 2007 Blir nok litt av en jobb det.. Er det noe treverk som skulle fungert som avstiving son er rottent? Skal ta av toppdelen på båten og skifte ut allt av tre og forsterke den innenfra til vinteren på min selco, så jeg føler virkelig med deg. Fant noen små sprekker jeg og, jeg ser tydelig at treverket er vanntrukkent og halvrottent. Lykke til! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
OnkelDonald Posted August 9, 2007 Author Share Posted August 9, 2007 Pirket litt i sprekkene med en skrutrekker i dag og fikk meg litt av en overraskelse, det var litt værre enn det først så ut som gitt :( Tok noen bilder: Akterspeilet er bygd opp av Treverk i flere lag som er støpt rundt. Treverket er pill råttent, lagene mellom har skilt seg, og glassfiberen er helt porøs og kjeks. Så er da spørsmålet, hvordan går jeg frem for å få dette fikset? Eller kanskje enda mer relevant... er dette noe å begynne på i det hele tatt? har ikke allverdens erfaring med plastarbeid og det er uaktuelt å bruke 20.000,- på å la fagfolk gjøre jobben, så er det dødfødt er det bedre å gi seg nå enn å bruke halve vinteren før jeg finner det ut... Quote Genialt enkel redigering av nettsider Link to post Share on other sites More sharing options...
roy_n Posted August 9, 2007 Share Posted August 9, 2007 Det er ikkke noe hokus pokus med plastarbeid,pass på at alle flater som skal plastes er rene. Slip med eks flappdisk i vinkelsliper og vask med eks aceton. Legg på polyester og glasfibermatte helst 600 for best styrke. Dette legger du lagvis til ønsket tykkelse å styrke (flere lag bedre styrke) Du må selfølgelig skifte alt råtent treverk.Du kan gjerne laminere finner dvs lime sammen flere tynne plater da dette blir sterkere en en tykk. roy_n Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Selco18 Posted August 9, 2007 Share Posted August 9, 2007 (edited) Kryssfinner og ny glassfiber. Går greit å gjøre selv. Skjære og pusse bort alt som er pill rottent og la den orginale skrogveggen stå igjen. Og forsterke denne, og deretter bygge opp igjen til orginal stand, og forsterke litt Edited August 9, 2007 by Selco18 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Pam65 Posted August 9, 2007 Share Posted August 9, 2007 Jeg husker prosjekttråden din også og jeg husker noen svarte vinkeljern...? Men du fikser dette. Hør på råd fra folk som har greie på det. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
MartinN Posted August 9, 2007 Share Posted August 9, 2007 Send meg en IM med e-posten din kofalk, så skal jeg sende deg en "oppskrift" hvordan dette gjøres proft! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
kvast Posted August 10, 2007 Share Posted August 10, 2007 Huff huff, slik så det også ut på min båt før jeg fiksa den. Lykke til. Quote Prosjekt: Selco Selfleet 1962 Link to post Share on other sites More sharing options...
OnkelDonald Posted November 28, 2007 Author Share Posted November 28, 2007 Da har jeg vært i kontaktt med diverse plastreperatører og fått priser på alt mellom 20.000 og 60.000 så jeg må si prisene varierer stort :p Uansett så blir det vel til at jeg gjør en del grunnarbeid selv, for å så å få en plastmann til å ta selve støpingen. Spørsmålet når er hvor begynner jeg? Skal jeg sage av hele akterspeilet? Eller bruke hoggjern og fjerne kun det som er råttent? Quote Genialt enkel redigering av nettsider Link to post Share on other sites More sharing options...
Suggen (i sundet) Posted November 28, 2007 Share Posted November 28, 2007 (edited) Hei Kofalk Ser ut som den plata du har på akterspeilet ditt er deiget på utsiden av origanalspeilet med veldig lite overlapp duk/polyester inn på originalskrog. Er det noen som helst avstivning på innersiden (innstøpte knekter på hver side og under brønnen for eksempel?) Vet ikke jeg, men synes den plata ser ut som en litt uorginal hurtigreparasjon. ketil Edited November 28, 2007 by M/Y LUCIELLE (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Posted November 28, 2007 Share Posted November 28, 2007 Dette fikser du greit selv! Med noen meter 450 gr. matter og polyester/epoxy. Kutt ut platen (akterspeilet) og bruk den som mal for ny plate (16 mm. trykkimp. finer x 2? f. eks.) og lim dette godt sammen. Pass på å få så store overlappinger som mulig, og husk å slipe ned på skroget der du skal overlappe. Det er da ikke så voldsomt mye jobb, og det blir garantert rimeligere enn 20 - 60 båtlapper. Morro er det også! Quote Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted November 28, 2007 Share Posted November 28, 2007 Treverket er pill råttent, Og nok en fin plastbåt har falt som offer for innbakt treverk. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Posted November 28, 2007 Share Posted November 28, 2007 Her har det nok vært endel lekkasjer vil jeg tro...på andre båter kan innbakte plater fortsatt være like friske etter mange år. Så det er nok ingen regel dette.... Quote Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
Suggen (i sundet) Posted November 28, 2007 Share Posted November 28, 2007 Det er ikke noe regel, men innstøpt treverk har lett for å bli noe greier på sikt. (selv om mange båter er konstruert slik) Ketil Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted November 28, 2007 Share Posted November 28, 2007 Jo. Det er det. Levetid på trefri båt er flere hundre år. Levetid på båt med innbakt treverk er 25-30 år. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Posted November 28, 2007 Share Posted November 28, 2007 *smiler...lett overbærende* til en plastfantast. :) Men innrømmer greit at det kan skape problemer, men disse kan man utelukke til en viss grad. Vil forøvrig ha morro av å se en plastbåt på 90 år i full bruk....for ikke å si en plastbåt på 300 år..., men det rekker jeg nok ikke. Min er 90 år og bare tre, og fungerer framifrå! Quote Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted November 28, 2007 Share Posted November 28, 2007 Er vel ikke noe plastfantast som sådan. Kun svært interessert i materialet. Glassfiberkonstruksjoner kom under annen verdenskrig i form av radomer. Fra begynnelsen av 50 tallet begynte båtene å komme, så en 90 år gammel båt vil du ikke se enda. Men det vil komme. Og 100 år. Og 200 år. Og 300 år. Glassfiberarmert polyester lik det vi bruker idag eldes ikke. Det er kun mekanisk påvirkning som kan knekke dem. Og treverk. Hverken grunnstøting eller kollisjoner har ødelagt så mange plastbåter som treverk. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Miss Amalie Posted November 28, 2007 Share Posted November 28, 2007 :nono: :nono: Innplasta treverk er fali' det! I hvertfall i "timbers" (erter) Du er på hugget med det der? HAr bygget småbåter selv, og kryssfiner i akterspeil er både vanlig og sterkt distansemateriale. Men mange glemmer å mette alle skjæreflater før det plastes inn. Hvis det gjøres skikkelig, kan det være holdbart i mange flere år enn det en slik båt brukes (blir jo også umoderne etterhvert, ikke bare eldes). Quote Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted November 28, 2007 Share Posted November 28, 2007 Joda. Har bygget noen båter jeg og . Og analysert problemet treverket gir. Skal du ha finer som er egnet til innlaminering, så er den dyrere enn celleplaster. Pluss at håndteringen, og oppbevaringen, av den er svært vanskelig. Det finnes båter med en teoretisk levetid på tusenvis av år. Selvsagt trefrie. Med tre, 25-30 år. Det finnes performance cruisere jeg ikke hadde gitt ei krone for. Hvorfor? Tre i power diamond. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Miss Amalie Posted November 28, 2007 Share Posted November 28, 2007 Jeg er enig med deg jeg altså Men jeg prøver bare å unngå spissformuleringer der vi ikke bør blande pærer og epler. Det er forskjell på å bidra i en tråd om rep av en ungdomsbåt, en "herjebåt" med god "selv-gjort-faktor" og en performance-cruiser. Er det ikke? Nå må vi vel kunne slutte å ri kjepphester og være litt kreative og hjelpsomme? Tror du ikke det gagner forumet da? Quote Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted November 28, 2007 Share Posted November 28, 2007 Hvordan en slik reparasjon bør utføres har det vært flere tråder om. Riv ut alt av tre i speiler og stringere. Bygg opp igjen med Divinycell, Klegecell o.l. Poenget er at tre er et særdeles lite egnet materiale som kjernemateriale. Det er ikke bare speiler i motorbåter. Hvor mange seilbåter har ikke kommet til sin ende på grunn av balsa i dekket? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.