Jump to content

Sprakk akterspeilet :(


OnkelDonald

Recommended Posts

Det som dessverre er problemet her, er IKKE hva som er innstøpt i plasten, men skyldes en direkte konstruksjons-feil. Råten i treverket skyldes nok tidlig begynt sprekkdannelse, som kan være vanskelig og se. Når så "hovedmotoren" kom på, fikk det nådestøtet. :lol:

 

Etter det jeg tolker av bildene, er den innstøpte fineren avsluttet akkurat der alle kreftene " kolliderer". Dette er kjendt fenomen for de av oss som har

jobbet med stål-konstruksjoner. (Minste radius for hulltaking, vanntette dører etc = r 100)

 

Du bør fjerne alt trematr. for så å bygge det opp fra innsiden. Helst bruke flere lag med finer som støpes inn. Noen av disse lagene må gå lenger ut mot borde enn utbyggingen på akterspeilet, og skrog/overdel bør forsterkes og støpes sammen langs hele akterspeil-motorbrønn.

 

Materialkostn. er ikke lett å ta ,men du burde komme langt med fem-seks tusen. Mitt råd er å kjøpe plast/glassfib. av en lokal støper. Det er jobben som er problemet. Du Må ha litt hjelp av en fagperson som kan vise deg overganger etc. Det har ingen hensikt å lappe tilbake slik som det var, uten å forsterke ytterligere. :nono:

 

Ellers er jo båten alt for fin til å skrote ! Med riktig utført arbeid, holder det leeeeeeeeeeenge... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg tar uansett ikke selve støpingen alene. Gidder ikke holde på i time etter time etter time bare for å få trekvarter på vannet før det går til h.... igjen.

Men jeg kan jo gjøre det billigere for meg selv ved å ta forarbeidet selv da. Jeg synes også det ser ut som den store plata bak er lagt på utsiden og er én stor innstøpt plate. på innsiden mot brønnen er det også en 12mm innstøpt finerplate men overgangene til brønnsidene er nærmest 90grader og skarpe som fy så det er en litt merkelig konstruksjon det der, selvom andre båter av samme fabrikat ser likedan ut.

 

Så fremgangsmåten blir å fjerne ALT treverk? Hele den store bakplaten? Den går jo helt ned til bunnen. OG finerplaten på innsiden av brønnen? Skulle vel sitte igjen med en tynn tynn glassfibervegg bare da...

Link to post
Share on other sites

Litt stor motor...120hester. Tror båten er godkjent med 90...

:rolleyes:

 

Dette fikser du greit selv!

Med noen meter 450 gr. matter og polyester/epoxy.

Kutt ut platen (akterspeilet) og bruk den som mal for ny plate (16 mm. trykkimp. finer x 2? f. eks.) og lim dette godt sammen. Pass på å få så store overlappinger som mulig, og husk å slipe ned på skroget der du skal overlappe.

Det er da ikke så voldsomt mye jobb, og det blir garantert rimeligere enn 20 - 60 båtlapper. Morro er det også!

:yesnod:

Dette er ikke noe problem å fikse, selv om du aldri har gjort det før. Bare vær grundig. Husk: Det finnes ikke noe professorat i båtstøpning. :yesnod:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Syns det hørtes litt skummelt ut å drive på med csm matter i garasjen når det gjelde det området der ein såpass stor motor skal festes, fra bildene ser det ut så akterspeilet er laminert over ett gammelt lag med maling (gul). Ta kontakt med fagfolk, hør hva du kan gjøre selv, det blir sikkert pussejobben, så kan dei ta lamineringa, Du bor kansje i nærheten av Vestfold plast. Ellers kan du jo høre med Sørcomp. (dei har lite jobb for tiden :smiley: ) Tips til opplegg:(m300,2LT1800,DB800,H80Divinycell,DB800,2LT1800,M300) husk singel skin områder der det er gjennomgående bolter. Men som sagt tidligere i tråden så er kontaktflaten innover skroget det vigtigeste

Redigert av sodne (see edit history)

stå i ro båt!

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke at hjertet "renner over" av medlidenhet.......

Denne båten er tydligvis amatørreparert før,. Så får den 30 HK. for mye, så skal den brukes til å "herje" med....

Synd den ikke sank. Det hadde sikkert vært det beste.

Slike "båteiere" burde holde seg på land.......

JA. til sertifikat!!!!!!

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å råde i sånne saker.

 

Men jeg synes det er for galt at denne fine Clipperen skal gå på dynga.

En ting synes i alle fall sikkert. Forsterkningen utenpå er noe som har blitt satt på etterpå som en jallarep. Den må fjernes.

Og så ville jeg tatt en 30 mm hullsag og skåret ut noen kjerneprøver i akterspeilet for å få oversikt over skaden.

Link to post
Share on other sites

Den er mest sannsynlig ikke så veldig dårlig arbeid som blir gjort. Heller ikke på dette akterspeilet.

 

Den eneste lille fatale feilen er at mange glemmer å skjære store hull i fineren der festeboltene til motoren skal gjennom.

Disse hullene skal støpes igjen som helt gods med polyester. Noen glemmer å skjære ut ringer av glassfiber og gjøre dette.

 

Når de monterer motoren, borer de gjennom akterspeilet og blottlegger distansematerielet, uansett materiale. Disse boltene ligger oftest under vann, og det er nødt til å bli råte. Hvis borehullene hadde vært i massiv plast/glassfiber ville ikke dette skjedd.

 

Ikke vær redd for å støpe selv hvis du husker på disse enkle men viktige tingene.

Link to post
Share on other sites

Det er bare det serru, at dersom fuktigheten i fineren er over 22%, så starter forråtnelsen i det øyeblikket fineren lukkes inne.

Tre er et framifrå materiale å bygge trebåter av, men gravlegger du det i glassfiber, så begynner nedbrytningen.

Pluss at du har problematikken rundt osmose.

Du kan rett og slett ikke bruke finer som kjernemateriale uten å få problemer på sikt.

Link to post
Share on other sites

Tråden handler om en eldre båt, og en modell som sannsynligvis ikke har et "på-sikt-tidsperspektiv" som en stor cruiser eller silbåt.

 

Rent fornuftsmessig, synes jeg derfor at vi kan lære oss å skille mellom teoretisk kunnskap og overbevisning, og det faktiske forholdet vi kan prøve å problem-løse. Ikke sant? :smiley:

 

Jeg har hatt båter med slik reparasjon som har vart i 10 - 15 år.

 

Faren min har en fiskejolle der det er støpt inn finer både til fiskekummer og diverse. Hva er tidsperspektivet hans?

Joda, han forventer at denne båten er aktuell for bruk i kanskje 5 - 6 år til. Da har disse rep. vart i over 10!

Link to post
Share on other sites

:smiley: Det er ingen som er uenig med deg om at Divinycell er bedre, er det det?

 

Det jeg har forsøkt å si noe om, er de små detaljene som kan ødelegge selv en god jobb, tre eller ikke.

:smiley: Og derfor ønsker jeg å legge bort alle unødvendige fraser om overbevisning eller meninger om båt og båteier.

Eieren uttrykte jo tydelig nedslått het over en jobb han så uoverkommelig. Mens den slett ikke bør være det for at båten skal få et fortsatt godt liv i 5 - 10 år.

Link to post
Share on other sites

De fleste er vel enig i at divinycell egner seg bedre til å støpe inn enn finer, samtidig vil jo jobben bli mye lettere for gutten. Få ut den gamle driten, slip ned og bygg opp igjen. Blir helt fint det. Det ser og høres mye mer komplisert ut enn det egentlig er. Står du fast er det helt sikkert hjelp å få inne her. Lykke til!!

 

Ketil

Link to post
Share on other sites

http://www.yachtsurvey.com/preventing_rot_...ulated_wood.htm

 

Må si meg enig med Mulligan her, hvorfor reparere båten sånn at den holder i kanskje 5 år til, når det ikke koster noe særlig ekstra å reparere den så den holder i det mangedobbelte...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke at hjertet "renner over" av medlidenhet.......

Denne båten er tydligvis amatørreparert før,. Så får den 30 HK. for mye, så skal den brukes til å "herje" med....

Synd den ikke sank. Det hadde sikkert vært det beste.

Slike "båteiere" burde holde seg på land.......

JA. til sertifikat!!!!!!

Ikke akkurat det smarteste innlegget jeg har lest på båtplassen.... :rolleyes:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Mye meninger om så lite her inne :lol:

 

 

Hvorfor gjøre det så vanskelig........

 

  • Motor må av.
  • Alt i tilknytning til akterspeilet må ryddes bort.
  • Tidligere reparasjoner/forsterkninger må fjernes, du må inn til fast "ved" .
  • Du bør egentlig fjerne det meste ifra båten, ihvertfald dekke til godt !!!!
  • vask området det du skal reparere godt ( avfetting, silikon fjerner ) .
  • "All" gelcoat på akterspeil/reparasjons område må fjernes ( slipes ned til ren glassfiber ) .
  • Slip også ned ALL gelcoat ca 15>20 cm ut ifra ALLE sprekker .
  • Begynn med å lappe i sammen skadene, få alle deler på plass .
  • Gjenta det samme på innsiden .

 

Litt pussing og du har en HEL båt, nå må du begynne å tenke på forsterkningene.....

Du må få opp tykkelsen + finne en konstruksjon som kan hjelpe deg å spre kreftene fremover i båten, et par støtte kne på innside festet godt til akterspeil OG til dørk, hvis du kan feste de til topp linern også er det bare et pluss.

 

Her kommer det sikkert flere gode konstruksjoner etterhvert

 

 

Du trenger:

  • Noen små malings ruller ( ut byttbare )
  • Et par aluminiums ruller ( forskjellig størrelse ), brukes til å få ut eventuell luft i glassfiberen (gå over hele støpen tilslutt ( mens den enda er bløt ))
  • Nok + litt ekstra polyester
  • Nok + litt glassfiber matte ( er lettere å jobbe med tynnere matter )
  • Noe å kappe mattene med ( har selv bruk både kniv og saks )
  • Noen plast bøtter ( myk type, rengjøres ved å klemme litt på boksen, restene kan da plukkes ut )
  • Et par HELE kjeledresser med HETTE + teip til å ha rundt håndledd/ankel ( pusse støvet er noe helt for jæ**ig )
  • Støv masker
  • BILLIG vinkel sliper med grovt papir eller lignende ( billig, for den kommer muligens til å stryke med.... )

 

Jeg ville brukt polyester av 2 grunner, jeg er kjent med produktet + båten er laget i samme materiale.

 

Som kjerne materiale....er snekker så jeg ville antagelig brukt x-finer, men da flere lag med tynnere x-finer som lamineres opp på stedet, og da en type finer som er lett og har en absorberende flate ( IKKE glatte plater, vil ikke sitte ) .

 

 

Ang motors størrelsen.... flyter båten ?? hvis du kan svare ja er motoren IKKE for stor, er fremdeles den som er bak roret som styrer båten, en idiot bak roret kan gjøre stor skade selv med 5hk :yesnod: , bruk hodet, ha det moro :cheers:

 

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...