Jump to content

Biltema topcoat

Selco18

Recommended Posts

Hei!

For dere som lurer så går det å få til topp resultat med biltemas båtlakk!!

Min farge er offwite og bruker 3,25 dl biltemas topcoat-tynner. Skikkelig fin lakk å jobbe med faktisk!

Blander lakk og tynner først og blander herder sammen lakken i et rent 2liters iskremdunk.

Legge ut bilder siden..

God helg!

Edited by Selco18 (see edit history)

dsc00999.jpg

Jeg brukte en billigsprøyte fra et trykkluftsett, og det gikk helt fint men kunne tenkt meg mye større dyse for raskere lakkering, og for å legge tykkere lakkstrøk. Sprøyte funket helt optimalt, brukte 3 bar på sprøyta.

• 1 month later...
Det så veldig fint ut! Da skal jeg jammen prøve lakken selv! Har en sunwin 14 som trenger ny lakk! Vet du hvilke farger de har?

Du som ikke bor så langt unna kan reise ut til Star på Lierstranda. Det er de som er produsent for Biltema-produktet, og har så vidt jeg vet flere farger å velge blant. Mener de blander farger også, gjorde i alle fall det tidligere.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

• 4 weeks later...

Hvordan er arbeidstiden på den lakken?

Skal lakkere en båt både utvendig og innvendig, og dette ser jo ut som ett greit alternativ, men er redd for at lakken begynner å herde i sprøyta dersom arbeidstiden er for liten.

Har du opplevd problemer med koking, blærer e.l.

Er den enkel å få blank, eller blir det lett matte områder. Og skyldes dette eventuelt sprøytingen eller underlaget?

Ser på andre fora at enkelte kommer med negative bemerkninger rundt denne lakken, men er ikke sikker på om det bare syldes det vanlige "Biltema er dritt"-syndromet, eller om det er faktiske forskjeller mellom Biltema/Star og f.eks Jotuns Topcoat. Og så spørs det om det er bare de som har "Jotun er best på alt"-syndromet som svarer.. :wink:

• 8 years later...

Det som før ble solgt på biltema som topcoat (forvirring ihht navn og hva det er) var en tokomp.  båtlakk.

Slik til å sprøyte eller male på, for å få et blankt slett resultat. Det du nevner som topcoat (gelcoat tilsatt voks),

er ikke et produkt einet for sprøyting eller maling. Man får ingen fin finish med denne. Gelcoatbasert topcoat er

beregnet til å utbedre skader på f.eks båtskrog eller male innvendig f. eks i motorom og andre skott/rom.

Denne som er utgående http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/2-komponent-polyuretan-2000019506/ eller denne

http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/Alkydmaling-2000037121/ er for finish.

Se også din egen tråd her:

https://baatplassen.no/i/topic/124570-gelcoat-fra-biltema/#entry1798549