Jump to content

Blandaball


roesok

Recommended Posts

Lurer på hvor utbredt den utsøkte retten blandaball er rundt om i landet. I Romsdal og på Nordmøre er dette en høyt skattet middagsrett. Varianter av potetball/raspeball/klubb/kumle har jeg inntrykk av er vanlig overalt, men hva med blandaball? Er dere kjent med den, eller er denne gourmetretten uprøvd og fortsatt en godt bevart hemmelighet fra våre trakter?

 

Fant en ball-link som legges ved som info. Denne er fra Smøla og derfor med hovedvekt på div. ballretter fra Nordmøre.

http://www.gjestekro.no/opps2_no.htm

 

Om noen har egne eller andre lokale ballfavoritter så kom gjerne med det.

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har veldig god erfaring med å mikse ferdig pose med raspeball/komle som en får kjøpt i de fleste dagligvarebutikkene. det spørs hvor stor porsjon en vil lage, men 50/50 synes jeg er ok. Tar nyfisket fisk og tørker den godt. Hvis en ikke har en kvern tilgjengelig(bør være interiør i alle båter), så la fisken trekke i vann noen få minutter, slå av vannet og legg på tørkeparkepapir og mos den med gaffell etter å ha renset den. Rå fisk kverner et par ganger og blander med raspeball/komle-blandingen. Bruk ellers oppskriften på posen.

Snadder, og veldig enkelt og lage ombord. :yesnod::seeya: Kan steke baconterninger som supplement. snadder;snadder

Link to post
Share on other sites

Dess mer fisk, så dess bedre smak :crazy:

 

Inklusiv Becerell og annet godt som følger med fisken. Ikke å snakke om de elendige potetene en får utlevert. Men ball (og fotball) blir det. Skal være enig i at noen ganger blir en skuffet over kvaliteten, men når en treffer på rette sårten må en ha ekstra jolle for å komme seg tilbake til moderskipet. Bærre prøv !!!!

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hva med de lokale CO2-utslippene

Dette kan være et poeng, men når du foretrekker potetball så er vel utslippene etter et slikt måltid ennå større. Og ikke minst kålrabistappe - her kan CO2-utslippene være store. Hva med å kjøpe en mindre klimakvote når en inntar slike måltid?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Hva med å kjøpe en mindre klimakvote når en inntar slike måltid?

 

Bifalles. Herved opprettes kvote for at S/Y SEBI kan bli CO2 fri og seile lykkelig på alle hav. Konto nummer kan hentes med en IM til undertegnede. Merk CO2-kvote. Og dess større beløp dess fortere kan Sebien bli CO2-fri.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Ajaj. Dette er livretten min, og jeg lager de selv. Jeg bruker aldri oppskrift, men mikser ca 50/50 med fisk og potet, raust med løk. Alt kjøres gjennom kjøttkvernen en gang før jeg blander i byggmel og hvetemel og har en solid baconterning i midten. Jeg lager de litt større enn en tennisball og koker de i lettsaltet vann med en buljongterning, i en times tid. Servers med kokt gulrot og kålrabi og smeltet smør. All fisk kan brukes, men jeg har som regel sei, lyr og torsk i mine.

Redigert av Fyken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Øl går vel til det meste, også til marsipankake... Men jeg foretrekker kaffe til. Og poenget er at ball, både blandaball og potetball, er som skapt for melk til! Alle kafeer og restauranter i Møre og Romsdal (og kanskje også andre steder) som selger ball serverer dette sammen med kefir eller vanlig melk. Utsøkt!

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...