Jump to content

KAD 300 Advarsel


OPTIMAL

Recommended Posts

Jeg har en Volvo KAD 300 2003 mod gått 235 timer.

 

Den flate 7 ribs reima (Viftereima) røk tvers av og etter en stund kom alarm om manglende ladning

og for høy temperatur. Stoppet motoren, men da var det 10 liter frostvæske i kjølen.

Skiftet reim fyllte opp med frostvæskeblanding og startet opp. Motoren gikk greit på tomgang

men ved belastning kom store mengder hvit røk og turtallet kom ikke over 3500

Normalt går den opp til 3800 omdreininger.

 

Følgeskade : Ødelagt toppakning. Umulig å få Volvoverksted de neste ukene.

 

Ikke garanti hvis ikke reima er sjekket og strammet med riktig moment.

 

Så sjekk reima før du får ødelagt båtferien.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Volvo KAD 300 2003 mod gått 235 timer.

Følgeskade : Ødelagt toppakning. Umulig å få Volvoverksted de neste ukene.

 

Ikke garanti hvis ikke reima er sjekket og strammet med riktig moment.

 

Så sjekk reima før du får ødelagt båtferien.

Hei

Dette er Volvo i et "nøtteskall". Det står VOLVO PENTA på mange sjøbuer og marinaer langs kysten,

men fagfolk har de ikke :headbang: .

Min vovede påstand er: De selger seg billig inn på nybåtmarkedet og tjener rått på ettermarkedet.

Ettermarked = service, reparasjon.

Jeg er så gammel at service er noe som ligger inne prisen når man kjøper nytt, i hvert fall ifølge selger.

Nå er service noe man må betale for ekstra.

Er det service når man betaler for det? :confused:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

etter en stund kom alarm om manglende ladning

Ladelampa vil jo gå på umiddelbart når remmen ryker, men her er det vel ikke lydalarm og da legger man ikke merke til det.

Problemet med å legge lydalarm på denne er at det vil pipe når man slår på "tenningen". Men en lav summer bør kunne benyttes.

 

Garantien må vel gjelde, umulig å påvise i etterkant om remmen har vært strammet etter boka.

Link to post
Share on other sites

Ja KAMD 300 har kun en hovedreim den driver reimskiver med reimer til kompressor og dynamo.

 

Ble skeptisk i dag da jeg snakket med en ( teknisk kompetent person ) hos Volvo Penta Norge.

Han sa at de 24 ventilene på KAD 300 skulle justeres for hver 200 timer.

 

Tror ikke det blir Volvo i min neste båt.

Link to post
Share on other sites

Leit at dette skulle skje nå midt i ferien. At det ikke finnes verkstedsfolk nå står det om i siste Båtmagasinet eller Båtliv også. Og det er jo synd.

 

Denne reima skal vel byttes hvert annet år skal den ikke? Du skriver ingenting om når du sist byttet reim.

 

Driver denne reima også impellerpumpa? I så fall er det en enda viktigere sak å kikke etter. Tror det er slik hos meg - at den også går innom dette hjulet i tillegg til dynamo og kompressor.

 

Hos meg blir reimer og belg og impeller byttet hvert år. Koster kanskje litt ekstra - men jeg synes det er en fin forsikring. Og jeg sjekker reimene hver gang jeg også sjekker olje/sjøvannsfilter.

 

Jeg har hørt at KAD 300 er en av de bedre motorene til VP, men jeg tror det er greit å være klar over at det er tatt ut mye hk av en 3,6 liters blokk som engang startet med ca 150 hk-

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sitter med instruksjonsboka til D4/D6 her.

 

Her står det bla at drivebelts skal sjekkes hver 14. dag. Men det står også at minst en gang pr år skal man etterstramme remmene, og at de skal byttes hver 1200 time/hvert 5. år. har blitt fortalt av mekanikere at om strammingen er feil så slites remmene ekstra.

Står ingenting om ventiljustering her - men det er kanskje fordi det er mer "mekanikermat"?

Link to post
Share on other sites

Denne remmen røk også for en venn av meg med KAD300 tidligere i uken, denne også fra 2003.

 

Kan nevne at de akuratt har kjøpt båten, og motoren kanskje har gått 5 timer etter siste service hos merkeverksted.

 

Litt morro var det at han nevnte før de kjøpte båten, at om han skulle ha båt med Volvo-motor, så skulle den iallefall

ha minimum 2 stk, noe han fikk bekreftet behovet for rimelig fort.... :lol:

Link to post
Share on other sites

Høres merkelig ut at ventilene skal justeres vær 200 time :seeya:

 

well, KAD 44 hadde en lei tendens til å droppe ventiler om de ikke ble juster ihht "plan"

 

KAD 300 er vel rimelig identisk.

 

det skedde noen havarier med 44 fordi Volvo mekanikerene ikke gad demontere alle 6 innsprøytningsrørene for å få av toppdekslene for å justere ventilene på 1 gang service.

 

ref Båtmagasinet some time ago.

Link to post
Share on other sites

forøvrig er resevereim et "must" for enhver båtmotor - og så vidt jeg vet en del av Volvos "alltid" anbefalte reservedelpakke.

 

ladelampen vil elllers lyse med en gang reima går.

 

overtemp alarm kommer noe senere.

 

men, blåse en toppakning pga overtemp 1 gang?

da må noe mer ha vært galt = reklamasjon.......

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å huske at KAD 300 har 24 ventiler - mens KAD 44 "bare" har 12. Mulig jeg tar feil

 

begge har nok 24 :yesnod:

 

http://www.baat.aller.no/baatweb/bm.nsf/c1...20?OpenDocument

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

KAD 300 har lydvarsel på lading. Opplevde selv at begge reimene gikk 2. sommeren (20005) etter forskriftsmessig service. Først gikk den ene - rimelig sjokkert utaskjærs på vei fra Kragerø til Risør. Fikk byttet den. Deretter tilsvarende på den andre motoren litt senere i sesongen - på tur fra Kragerø til Oslo, var kommet et stykke opp i Oslofjorden. Da var jeg jo kjent med problemstillingen og visste at jeg kunne la motoren gå bare jeg holdt ut med lyden...

 

Jeg tror reimene var for stramme og at det var årsaken til at begge gikk.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Ja. Viftereima røk, det gir lyd og lysvarsel om lading, men det skjer ikke noe annet galt. jeg ringte Vollen Båtservice og fikk beskjed om at jeg bare kunne kjøre. Og gjorde det. Ikke noe varsel på temperatur. Det opplevde jeg imidlertid på samme motor en annen gang - sjøvannsfilterert gikk fullt av brennmaneter med varmgang som følge. Stoppet motoren, renset filteret og så var alt ok. Har sjekket filteret reimelig ofte etter det. Og viftereima.....

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet er det ikke automatisk stramming av reimene. Står beskrevet i instruksjonsboka hvordan det skal gjøres - ser ganske klassist ut - løse skrue - spenne strammehjul (70 nm) - feste skrue.

 

bildet viser D4 reimens krumspring. Strammehjulet er i enden av pila

d4_skisse_forfra_med_pil.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

well, KAD 44 hadde en lei tendens til å droppe ventiler om de ikke ble juster ihht "plan"

 

KAD 300 er vel rimelig identisk.

 

det skedde noen havarier med 44 fordi Volvo mekanikerene ikke gad demontere alle 6 innsprøytningsrørene for å få av toppdekslene for å justere ventilene på 1 gang service.

 

Etter å ha fulgt med på denne tråden, blir jeg meget betenkt med å gå over til en større båt med innenbordsmotor av merke:(Volvo Penta ) i tilfelle måtte jeg ha ansatt minst 1 Volvo mekaniker til å ta hånd om de problemer som måtte oppstå.

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

quote.gif
ser ut til å være 2 - egentlig 3 inkl reim for servopumpen.
kan være at den kan klare seg på 1 av 2 serpentinreimer forutsatt at den ene driver vannpumpene men mister kompressor og lading?

KAD300.jpg

Jeg mener det var den ytterste (horisontale) reima som røk på bege motorene. uansett - konsekvensen var kun at den ikke ladet, fikk ingen andre konsekvenser. Tror heller ikke jeg mistet kompressoren - er rimelig sikker på det. men jeg er ikke teknisk kyndig.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

ser ut til å være 2 - egentlig 3 inkl reim for servopumpen.

kan være at den kan klare seg på 1 av 2 serpentinreimer forutsatt at den ene driver vannpumpene men mister kompressor og lading?

 

KAD 300 har vel som KAD44 3 reimer, pluss evt. en fjerde til servo. Det er egen reim til dynamo, og en til kompressor. Den siste tror jeg tar hånd om blant annet vannpumpe.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...