OPTIMAL Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 Jeg har en Volvo KAD 300 2003 mod gått 235 timer. Den flate 7 ribs reima (Viftereima) røk tvers av og etter en stund kom alarm om manglende ladning og for høy temperatur. Stoppet motoren, men da var det 10 liter frostvæske i kjølen. Skiftet reim fyllte opp med frostvæskeblanding og startet opp. Motoren gikk greit på tomgang men ved belastning kom store mengder hvit røk og turtallet kom ikke over 3500 Normalt går den opp til 3800 omdreininger. Følgeskade : Ødelagt toppakning. Umulig å få Volvoverksted de neste ukene. Ikke garanti hvis ikke reima er sjekket og strammet med riktig moment. Så sjekk reima før du får ødelagt båtferien. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ola_dunk Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 Er den kun utstyrt med en reim Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
giver Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 Jeg har en Volvo KAD 300 2003 mod gått 235 timer.Følgeskade : Ødelagt toppakning. Umulig å få Volvoverksted de neste ukene. Ikke garanti hvis ikke reima er sjekket og strammet med riktig moment. Så sjekk reima før du får ødelagt båtferien. Hei Dette er Volvo i et "nøtteskall". Det står VOLVO PENTA på mange sjøbuer og marinaer langs kysten, men fagfolk har de ikke . Min vovede påstand er: De selger seg billig inn på nybåtmarkedet og tjener rått på ettermarkedet. Ettermarked = service, reparasjon. Jeg er så gammel at service er noe som ligger inne prisen når man kjøper nytt, i hvert fall ifølge selger. Nå er service noe man må betale for ekstra. Er det service når man betaler for det? mvh giver Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 etter en stund kom alarm om manglende ladning Ladelampa vil jo gå på umiddelbart når remmen ryker, men her er det vel ikke lydalarm og da legger man ikke merke til det. Problemet med å legge lydalarm på denne er at det vil pipe når man slår på "tenningen". Men en lav summer bør kunne benyttes. Garantien må vel gjelde, umulig å påvise i etterkant om remmen har vært strammet etter boka. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
OPTIMAL Posted July 24, 2007 Author Share Posted July 24, 2007 Ja KAMD 300 har kun en hovedreim den driver reimskiver med reimer til kompressor og dynamo. Ble skeptisk i dag da jeg snakket med en ( teknisk kompetent person ) hos Volvo Penta Norge. Han sa at de 24 ventilene på KAD 300 skulle justeres for hver 200 timer. Tror ikke det blir Volvo i min neste båt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 (edited) Leit at dette skulle skje nå midt i ferien. At det ikke finnes verkstedsfolk nå står det om i siste Båtmagasinet eller Båtliv også. Og det er jo synd. Denne reima skal vel byttes hvert annet år skal den ikke? Du skriver ingenting om når du sist byttet reim. Driver denne reima også impellerpumpa? I så fall er det en enda viktigere sak å kikke etter. Tror det er slik hos meg - at den også går innom dette hjulet i tillegg til dynamo og kompressor. Hos meg blir reimer og belg og impeller byttet hvert år. Koster kanskje litt ekstra - men jeg synes det er en fin forsikring. Og jeg sjekker reimene hver gang jeg også sjekker olje/sjøvannsfilter. Jeg har hørt at KAD 300 er en av de bedre motorene til VP, men jeg tror det er greit å være klar over at det er tatt ut mye hk av en 3,6 liters blokk som engang startet med ca 150 hk- Edited July 24, 2007 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 Ventiljustering etter 200 timer må være ved 1. gangs justering. Min Yanmar skal ha ventiljustering etter 250 timer deretter med 1000 timers intervall. Kan ikke tenke meg at volvomotorer trenger ventiljustering 4 ganger hyppigere enn yanmarmotorer. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ola_dunk Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 Han sa at de 24 ventilene på KAD 300 skulle justeres for hver 200 timer. Høres merkelig ut at ventilene skal justeres vær 200 time Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 Sitter med instruksjonsboka til D4/D6 her. Her står det bla at drivebelts skal sjekkes hver 14. dag. Men det står også at minst en gang pr år skal man etterstramme remmene, og at de skal byttes hver 1200 time/hvert 5. år. har blitt fortalt av mekanikere at om strammingen er feil så slites remmene ekstra. Står ingenting om ventiljustering her - men det er kanskje fordi det er mer "mekanikermat"? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue Sky Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 Denne remmen røk også for en venn av meg med KAD300 tidligere i uken, denne også fra 2003. Kan nevne at de akuratt har kjøpt båten, og motoren kanskje har gått 5 timer etter siste service hos merkeverksted. Litt morro var det at han nevnte før de kjøpte båten, at om han skulle ha båt med Volvo-motor, så skulle den iallefall ha minimum 2 stk, noe han fikk bekreftet behovet for rimelig fort.... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 Høres merkelig ut at ventilene skal justeres vær 200 time well, KAD 44 hadde en lei tendens til å droppe ventiler om de ikke ble juster ihht "plan" KAD 300 er vel rimelig identisk. det skedde noen havarier med 44 fordi Volvo mekanikerene ikke gad demontere alle 6 innsprøytningsrørene for å få av toppdekslene for å justere ventilene på 1 gang service. ref Båtmagasinet some time ago. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 forøvrig er resevereim et "must" for enhver båtmotor - og så vidt jeg vet en del av Volvos "alltid" anbefalte reservedelpakke. ladelampen vil elllers lyse med en gang reima går. overtemp alarm kommer noe senere. men, blåse en toppakning pga overtemp 1 gang? da må noe mer ha vært galt = reklamasjon....... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 Jeg mener å huske at KAD 300 har 24 ventiler - mens KAD 44 "bare" har 12. Mulig jeg tar feil Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 Jeg mener å huske at KAD 300 har 24 ventiler - mens KAD 44 "bare" har 12. Mulig jeg tar feil begge har nok 24 http://www.baat.aller.no/baatweb/bm.nsf/c1...20?OpenDocument Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Cutty Sark Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 Du tar feil. KAD 43 har "kun" 12. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
KOB Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 KAD 300 har lydvarsel på lading. Opplevde selv at begge reimene gikk 2. sommeren (20005) etter forskriftsmessig service. Først gikk den ene - rimelig sjokkert utaskjærs på vei fra Kragerø til Risør. Fikk byttet den. Deretter tilsvarende på den andre motoren litt senere i sesongen - på tur fra Kragerø til Oslo, var kommet et stykke opp i Oslofjorden. Da var jeg jo kjent med problemstillingen og visste at jeg kunne la motoren gå bare jeg holdt ut med lyden... Jeg tror reimene var for stramme og at det var årsaken til at begge gikk. Quote Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 . Da var jeg jo kjent med problemstillingen og visste at jeg kunne la motoren gå bare jeg holdt ut med lyden... Fint om du kan forklare? Kunne du kjøre som normalt med motoren på tross av at reima røk? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
KOB Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 Ja. Viftereima røk, det gir lyd og lysvarsel om lading, men det skjer ikke noe annet galt. jeg ringte Vollen Båtservice og fikk beskjed om at jeg bare kunne kjøre. Og gjorde det. Ikke noe varsel på temperatur. Det opplevde jeg imidlertid på samme motor en annen gang - sjøvannsfilterert gikk fullt av brennmaneter med varmgang som følge. Stoppet motoren, renset filteret og så var alt ok. Har sjekket filteret reimelig ofte etter det. Og viftereima..... Quote Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 ser ut til å være 2 - egentlig 3 inkl reim for servopumpen. kan være at den kan klare seg på 1 av 2 serpentinreimer forutsatt at den ene driver vannpumpene men mister kompressor og lading? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 Hvis innerste flatreima på KAD-serie ryker, så stopper dynamo, sjøvannspumpe, kjølevannspumpe og kompressor. Bare servoen drives direkte fra veivaksling. Ellers trodde jeg at D-serien hadde automatisk stramming på flatreimene.... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 (edited) Så vidt jeg vet er det ikke automatisk stramming av reimene. Står beskrevet i instruksjonsboka hvordan det skal gjøres - ser ganske klassist ut - løse skrue - spenne strammehjul (70 nm) - feste skrue. bildet viser D4 reimens krumspring. Strammehjulet er i enden av pila Edited July 24, 2007 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 (edited) well, KAD 44 hadde en lei tendens til å droppe ventiler om de ikke ble juster ihht "plan" KAD 300 er vel rimelig identisk. det skedde noen havarier med 44 fordi Volvo mekanikerene ikke gad demontere alle 6 innsprøytningsrørene for å få av toppdekslene for å justere ventilene på 1 gang service. Etter å ha fulgt med på denne tråden, blir jeg meget betenkt med å gå over til en større båt med innenbordsmotor av merke:(Volvo Penta ) i tilfelle måtte jeg ha ansatt minst 1 Volvo mekaniker til å ta hånd om de problemer som måtte oppstå. Edited July 24, 2007 by chagall (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
KOB Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 ser ut til å være 2 - egentlig 3 inkl reim for servopumpen.kan være at den kan klare seg på 1 av 2 serpentinreimer forutsatt at den ene driver vannpumpene men mister kompressor og lading? Jeg mener det var den ytterste (horisontale) reima som røk på bege motorene. uansett - konsekvensen var kun at den ikke ladet, fikk ingen andre konsekvenser. Tror heller ikke jeg mistet kompressoren - er rimelig sikker på det. men jeg er ikke teknisk kyndig. Quote Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 Hadde du mistet kompressoren hadde du antakelig ikke fått båten i plan Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
BEG Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 ser ut til å være 2 - egentlig 3 inkl reim for servopumpen.kan være at den kan klare seg på 1 av 2 serpentinreimer forutsatt at den ene driver vannpumpene men mister kompressor og lading? KAD 300 har vel som KAD44 3 reimer, pluss evt. en fjerde til servo. Det er egen reim til dynamo, og en til kompressor. Den siste tror jeg tar hånd om blant annet vannpumpe. Mvh. BEG Quote Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.