Jump to content

KAD 300 Advarsel


OPTIMAL

Recommended Posts

Så vidt jeg kan se på mine motorer er det bare en reim i forkant av motoren. Men da jeg kjøpte reservedeler å ha i båten fikk jeg også med en servoreime. Noen som vet hvor den sitter på D4/D6?

 

Dette her gjør meg jo nysgjerring så jeg kikker i instruksjonsboka. På side 64 er det en tegning som kan se ut som om det er en separat reim til kompressoren. Noen som vet?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

KAD 300 har vel som KAD44 3 reimer, pluss evt. en fjerde til servo. Det er egen reim til dynamo, og en til kompressor. Den siste tror jeg tar hånd om blant annet vannpumpe.

Dette harmonerer godt med hva jeg opplevde - er rimelig sikker på at reima som røk kun drev dynamoen. Og jeg hadde joe en motor i tillegg som sørget for lading.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg kan se på mine motorer er det bare en reim i forkant av motoren. Men da jeg kjøpte reservedeler å ha i båten fikk jeg også med en servoreime. Noen som vet hvor den sitter på D4/D6?

 

Dette her gjør meg jo nysgjerring så jeg kikker i instruksjonsboka. På side 64 er det en tegning som kan se ut som om det er en separat reim til kompressoren. Noen som vet?

 

Med forbehold om å huske feil; Jeg har D6-350 med servo. Mener at servoreima går ut mot styrbord skuteside og sitter på innersiden av "hovedreima", som driver alt det andre.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

quote.gif

Jeg har hørt at KAD 300 er en av de bedre motorene til VP, men jeg tror det er greit å være klar over at det er tatt ut mye hk av en 3,6 liters blokk som engang startet med ca 150 hk-

D4-300 er på 3.7 liter, så her begynner det også og bli en del HK per liter.

Link to post
Share on other sites

Da kommer enda et spørsmål: er det slik at begge motorer leverer lading? har aldri tenkt over det - men da må det vel være en eller annen boks som samler ladestrømmen inn til batteriene?
Du har vel en skillediode/skillerele med to innganger fra hhv SB og BB motor og tre utganger til hhv startbatteri BB motor, startbatteri SB motor og forbruksbatteribanken. Jeg har et slikt (levert av SURE POWER Industries, har modell betegnelse 3203 og begrensning på 120 A):

 

 

shorepower2.jpg

Link to post
Share on other sites

Du har vel en skillediode/skillerele med to innganger fra hhv SB og BB motor og tre utganger til hhv startbatteri BB motor, startbatteri SB motor og forbruksbatteribanken.

Takk Roald. Dette var en av de boksene jeg ennå ikke hadde funnet ut funksjonen av i motorrommet. Har en slik en ja.

 

Etter å ha lest denne tråden er jeg forøvrig glad min Suzuki har registerkjede. :wink:

Det er jeg også glad for at mine D4'er har :wink: Du har nok en reim som dirver dynamoen din du også. Men her driver den altså et par andre saker også.

Link to post
Share on other sites

Har alle motorene servo? Jeg har hydraulisk styring - men servo?

 

Nå ble jeg enda mer usikker :rolleyes: Det er riktig at det er hydraulisk styring og jeg har tatt det for gitt at det må være en servopumpe i systemet. Årsaken er rett og slett at rattet er svært tungt å bevege når motoren er avslått, men dertil lett når motoren går. Derfor min tanke om en servopumpe. Er nå usikker på om min tidliger påstand om en egen reim til servopumpe er korrekt. Har 2 reimer, men muligens går den ene bare til kompressor. Ser ikke noe klart svar på dette i de tegninger VP har på nettet.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Begge motorer lader på W37. trenger ikke nødvendigvis være slik på alle med dobbeltinstallasjon, men vil tro de aller fleste er slik, av sikkerhetsmessige årsaker.

 

Men det er vel forskjell på hydraulisk styring og servo(assistert) styring (kabel)? Er rimelig sikker på at min W37 hadde sistnevnte. Også min W32 hadde det. Her var det kun servo på den ene motoren, så gikk ikke den (tror det var styrbord) så var det rimelig håløst å ratte. På Aquador'en er det imidlertid hydraulisk styring. Mulig dette også er litt motoravhengig?

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

det må skilles mellom servoassistert styring (motor/drev) og hydraulisk styring - ratt/ror til drev.

 

nyere drev VP/MERC har vel alle servoassistert styring - som på en bil.

 

styringen i seg selv kan være wire eller hydraulikk mellom ratt/ror og drev.

 

hydraulisk styring (bland ikke in servoen i dette begrepet) er så utrolig behaglig at jeg ikke begriper at dette ikke foretrekkes av alle - i de fall man kan velge.

Link to post
Share on other sites

forøvrig er resevereim et "must" for enhver båtmotor - og så vidt jeg vet en del av Volvos "alltid" anbefalte reservedelpakke.

men, blåse en toppakning pga overtemp 1 gang?

da må noe mer ha vært galt = reklamasjon.......

 

Her er det nok ikke antall varmkjøringer som avgjør the Scrutinizer. Man bør sjekke remma ofte ( feks ved oljekontroll) og ser man fragmenter fra remma i motorrommet er det et signal om at remma kan ryke når som helst. Lurt å ha ee rem i reserve, men husk at den skal strammes med momentnøkkel ( 2 kgp). Vi havgaopere er enda mer forutseende og har gjerne en motor i reserve hehe Kjekt å ha...

 

Ved å fjerne plastdekslet foran, kan man enkelt kontrollere remma.

 

dsc00624qn1.jpg

 

Kad 43 har 12 ventiler. Forsvaret har gode rutiner for vedlikehold. :seeya: Denne motoren kan man nesten ta i med hvite hansker. Ingen oljebeking innvendig i toppdeksel. Motoren har vel trolig gått bare noen få timer.

 

dsc00620be7.jpg

Link to post
Share on other sites

Her er det nok ikke antall varmkjøringer som avgjør the Scrutinizer.

well,... da tar du grundig feil.

det finnes omfattende dokumentasjon på diesel marine motorer til fritidsbruk som viser at pga dieselmotorens høye termiske/mekaniske belastninger er det kun et spørsmål om antall varmkjøringer før en eller flere av følgende problemer oppstår.

dieslene er veldig kritiske mht overoppheting og det holder faktisk med å miste kjølingen meget kortvarig under full normal belastning for at en av følgende skader initieres/oppstår. (litt som totakts outboardere dette)

 

1) blåst toppakning - gjerne med følge av deformering av toplokk.

2) blåst toppakning som føgle av deformert topplokk.

3) sprukket topplokk - gjerne mellom ventilsetene som følge av gjentatte - gjerne sammen med (1) eller (2)

 

kjenner også dette problemet direkte fra en del bilmerker jeg herldigvis aldri har hatt gleden av å eie selv.....

 

 

Lurt å ha ee rem i reserve, men husk at den skal strammes med momentnøkkel ( 2 kgp). ...

trodde dette var en selvfølge - tilogmed for hvermansen...... :confused:

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter å ha fulgt med på denne tråden, blir jeg meget betenkt med å gå over til en større båt med innenbordsmotor av merke:(Volvo Penta )

 

Etter å ha lest denne tråden er jeg forøvrig glad min Suzuki har registerkjede. :wink:

 

Jeg lærer mye av å lese tråder som denne :yesnod: , men aller mest bekrefter det hvorfor heller ikke jeg skal ha noe annet enn utenbordsmotor/er, og gjerne av merket Suzuki!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

men, blåse en toppakning pga overtemp 1 gang?

da må noe mer ha vært galt = reklamasjon.......

 

 

well,... da tar du grundig feil.

 

dieslene er veldig kritiske mht overoppheting og det holder faktisk med å miste kjølingen meget kortvarig under full normal belastning for at en av følgende skader initieres/oppstår. (litt som totakts outboardere dette)

 

1) blåst toppakning - gjerne med følge av deformering av toplokk.

2) blåst toppakning som føgle av deformert topplokk.

3) sprukket topplokk - gjerne mellom ventilsetene som følge av gjentatte - gjerne sammen med (1) eller (2)

 

kjenner også dette problemet direkte fra en del bilmerker jeg herldigvis aldri har hatt gleden av å eie selv.....

trodde dette var en selvfølge - tilogmed for hvarmansen...... :confused:

 

Trodde et øyeblikk at du mente at man hadde noen varmkjøringer å gå på før motoren fikk skader. Litt vansklig å forstå hva du egentlig mener...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...