vanntrivsel Svart 26.Juli.2007 Del på Facebook Svart 26.Juli.2007 En annen ting som er verdt å merke seg ved et remhavari er at en defekt rem kan tjærve seg inn bak remhjulet og ødelegge simringen til veivakselen. Når remmen ryker, løser den seg opp i tynne strimler. Viktig å fjerne alle rester etter gammel rem før montering av ny.. Ødelagt simring betyr ofte at motoren må ut for rep. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 26.Juli.2007 Del på Facebook Svart 26.Juli.2007 Man bør sjekke remma ofte ( feks ved oljekontroll) og ser man fragmenter fra remma i motorrommet er det et signal om at remma kan ryke når som helst. Lurt å ha ee rem i reserve, Hos meg er det alltid "reimstøv" i motorrommet - ganske irriterende. Men når du skriver fragmenter - mener du da større biter? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Victora III Svart 26.Juli.2007 Del på Facebook Svart 26.Juli.2007 Feil . Den ytterste remmea driver kompressoren. Tror nok de fleste skjønte at han mente det samme, men at om om inderste reima ryker, så går heller ikke de to andre rundt..altså kompressoren stopper. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Victora III Svart 26.Juli.2007 Del på Facebook Svart 26.Juli.2007 Hos meg er det alltid "reimstøv" i motorrommet - ganske irriterende. Men når du skriver fragmenter - mener du da større biter? Reimstøv er vanlig i alle de VP motorrom jeg har sett. Finner du små gummibiter derimot ville jeg ikke ventet med å skifte reima - da er den temmelig slitt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 26.Juli.2007 Del på Facebook Svart 26.Juli.2007 Skal vi forvente remstøv i alle motorer? Jeg har ikke observert dette i det hele hos meg med to Yanmar 6 LYA. Kan mangel på remstøv tyde på at jeg bør stramme remmene? Ladingen er OK. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 26.Juli.2007 Del på Facebook Svart 26.Juli.2007 Hei Jeg hadde vært helt rolig om jeg ikke hadde motorrommet fullt av reimstøv. Det tror jeg du kan være også rolaldbj! Hadde vært mer betenkt om det var fullt av reimstøv. (Men det er nå bare min mening.) Ben Sin. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 26.Juli.2007 Del på Facebook Svart 26.Juli.2007 (redigert) Det er ikke fullt av remstøv hos oss - det er kanskje jeg som er litt pirkete og liker å ha det rent i motorrommet. Vet ikke hvorfor det er støv, men remmene er strammet rett, og det er gjort av VP mekanikere også. Jif vindusspray er utmerket for å vaske dette bort. Redigert 26.Juli.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 26.Juli.2007 Del på Facebook Svart 26.Juli.2007 (redigert) men, blåse en toppakning pga overtemp 1 gang?da må noe mer ha vært galt = reklamasjon....... dieslene er veldig kritiske mht overoppheting og det holder faktisk med å miste kjølingen meget kortvarig under full normal belastning for at en av følgende skader initieres/oppstår. (litt som totakts outboardere dette) 1) blåst toppakning - gjerne med følge av deformering av toplokk. 2) blåst toppakning som føgle av deformert topplokk. 3) sprukket topplokk - gjerne mellom ventilsetene som følge av gjentatte - gjerne sammen med (1) eller (2) kjenner også dette problemet direkte fra en del bilmerker jeg herldigvis aldri har hatt gleden av å eie selv..... trodde dette var en selvfølge - tilogmed for hvermansen...... Det virker som "The Scrutinizer" motsier seg selv i denne tråden. Kunne vært interessant å høre hvilke bilmerker han anbefaler oss å ikke eie ??? Jeg regner med at Honda er akseptert? Redigert 27.Juli.2007 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 28.Juli.2007 Del på Facebook Svart 28.Juli.2007 Ble skeptisk i dag da jeg snakket med en ( teknisk kompetent person ) hos Volvo Penta Norge.Han sa at de 24 ventilene på KAD 300 skulle justeres for hver 200 timer.. Det mener jeg gjelder alle motorene i 40-serien. 4'de hvert år for den gjennomsnittlige bruker. Feil . Den ytterste remmea driver kompressoren.Og den ytterste drives av den innerste, så da er en nok like langt hvis den innerste ryker. Ser at noen priser seg fordi de ikke vil ha remdrevet register (og derfor ikke vil ha VP). På tross av opp til 4 remmer i fronten er det vel ingen som driver registeret. Det er kjededrevet. Tror Yanmar har noen med remdrevet register, og muligens Steyr? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hos Svart 28.Juli.2007 Del på Facebook Svart 28.Juli.2007 Ble skeptisk i dag da jeg snakket med en ( teknisk kompetent person ) hos Volvo Penta Norge.Han sa at de 24 ventilene på KAD 300 skulle justeres for hver 200 timer. Har ikke service-heftet foran meg akkurat nå, men så vidt jeg husker er de første ventiljusteringene etter 200 og 500 timer. I alle fall var det det de så på VP-verkstedet mitt i forbindelse med service/vinterklargjøring i fjor høst (da hadde KAD-en gått ca 195 timer). Jeg kan ikke si at jeg merket noe på motorens oppførsel eller effekt etter ventiljusteringen, men nå når jeg hatt noen dieselfyllinger kan det se ut til at forbruket har gått noe ned etter justeringen. Så vidt jeg husker brukte jeg gjennomsnittlig opp mot 1.8 liter pr. nm i fjor, men nå ser det ut til å ligge nærmere 1.5. Noe av grunnen til dette kan også være at vi nå kjører mer i 5-6 knop og 20-25 knop og mindre i 7-8 knop enn i fjor. VP-verkstedet mitt skifter reimer (i alle fall de "viktigste") hver vår når drevet settes på båten. Jeg har tenkt at dette muligens er noe unødvendig, og at de burde holde lenger enn det (det koster jo også noen kroner å få skiftet dem). Men når jeg er utpå og vinden uler og bølgene vokser, setter jeg pris på tryggheten som ligger i å vite at de "nettopp" er skiftet. Sitér dette innlegget Hilsen hos Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Svart 29.Juli.2007 Del på Facebook Svart 29.Juli.2007 Men når jeg er utpå og vinden uler og bølgene vokser, setter jeg pris på tryggheten som ligger i å vite at de "nettopp" er skiftet. Like viktig som å skifte reimer, er det å etterstramme raskt etter bytte, fordi de strekker seg litt med det samme. Jeg kjørte 300 timer på et sett (KAD 42), men da kom corden til syne i bynnen av sporene og en reim hadde mistet litt av bredden. Kommer nok til å bytte litt tidligere neste gang. Reimene strammes 5-10 ganger i løpet av levetiden. Har opplevd at reim har eksplodert 20 timer etter at VP verksted monterte nye. Burde sikkert vært strammet i mellomtiden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 29.Juli.2007 Del på Facebook Svart 29.Juli.2007 I tillegg til å bytte reimer bytter vi også impeller og belg på drevet hvert år. Koster kanskje til sammen 1000 kroner ekstra per motor - men for oss er det en god trygghet. Framnæs Maritime har dette som en del av sin "standard service" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OPTIMAL Svart 30.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2007 Nå er toppakning skiftet. 12 timer med skruing. Greier ikke å se noen feil på pakning topp eller blokk. Men nå holder motoren på kjølevæska og den hvite eksosrøyken er vekk. Men motoren mangler fremdeles 200/300 rpm på toppturtall. Dermed styrer EDC systemet slik at den andre motoren også ikke når mer enn 3500 rpm. Hva kan være feil ? Det var en del justering av de 24 ventilene selv etter bare 235 timer gangtid. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 30.Juli.2007 Del på Facebook Svart 30.Juli.2007 Har du byttet luftfilter og dieselfilter? Kanskje du må måle turbotrykk? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OPTIMAL Svart 30.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2007 Alle filter er skiftet. Turbotrykket er ikke målt. Det skal jeg få et Volvoverksted til å gjøre da jeg ikke har utstyret. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Svart 30.Juli.2007 Del på Facebook Svart 30.Juli.2007 Men motoren mangler fremdeles 200/300 rpm på toppturtall. Hvis du har to dieseltanker og mulighet for å styre dieselforsyningen, kan det være en måte å finne ut om motor får nok diesel. Åpne så begge motorer får diesel fra begge tanker. Hvis det fører til forandring i turtallet, så er noe tilstoppet. Jeg fant spon i dieselrør ved hjelp av denne metoden. Rester etter montering av varmer for lenge, lenge siden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.