Jump to content

KAD 300 Advarsel


OPTIMAL

Recommended Posts

En annen ting som er verdt å merke seg ved et remhavari er at en defekt rem kan tjærve seg inn bak remhjulet og ødelegge simringen til veivakselen. Når remmen ryker, løser den seg opp i tynne strimler. Viktig å fjerne alle rester etter gammel rem før montering av ny.. Ødelagt simring betyr ofte at motoren må ut for rep. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Man bør sjekke remma ofte ( feks ved oljekontroll) og ser man fragmenter fra remma i motorrommet er det et signal om at remma kan ryke når som helst. Lurt å ha ee rem i reserve,

Hos meg er det alltid "reimstøv" i motorrommet - ganske irriterende. Men når du skriver fragmenter - mener du da større biter?

Link to post
Share on other sites

Hos meg er det alltid "reimstøv" i motorrommet - ganske irriterende. Men når du skriver fragmenter - mener du da større biter?

Reimstøv er vanlig i alle de VP motorrom jeg har sett. Finner du små gummibiter derimot ville jeg ikke ventet med å skifte reima - da er den temmelig slitt.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke fullt av remstøv hos oss - det er kanskje jeg som er litt pirkete og liker å ha det rent i motorrommet. Vet ikke hvorfor det er støv, men remmene er strammet rett, og det er gjort av VP mekanikere også. Jif vindusspray er utmerket for å vaske dette bort.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

men, blåse en toppakning pga overtemp 1 gang?

da må noe mer ha vært galt = reklamasjon.......

 

 

dieslene er veldig kritiske mht overoppheting og det holder faktisk med å miste kjølingen meget kortvarig under full normal belastning for at en av følgende skader initieres/oppstår. (litt som totakts outboardere dette)

 

1) blåst toppakning - gjerne med følge av deformering av toplokk.

2) blåst toppakning som føgle av deformert topplokk.

3) sprukket topplokk - gjerne mellom ventilsetene som følge av gjentatte - gjerne sammen med (1) eller (2)

 

kjenner også dette problemet direkte fra en del bilmerker jeg herldigvis aldri har hatt gleden av å eie selv.....

trodde dette var en selvfølge - tilogmed for hvermansen...... :confused:

 

Det virker som "The Scrutinizer" motsier seg selv i denne tråden. Kunne vært interessant å høre hvilke bilmerker han anbefaler oss å ikke eie ??? Jeg regner med at Honda er akseptert? :flag:

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ble skeptisk i dag da jeg snakket med en ( teknisk kompetent person ) hos Volvo Penta Norge.

Han sa at de 24 ventilene på KAD 300 skulle justeres for hver 200 timer..

Det mener jeg gjelder alle motorene i 40-serien. 4'de hvert år for den gjennomsnittlige bruker.

 

Feil . Den ytterste remmea driver kompressoren.
Og den ytterste drives av den innerste, så da er en nok like langt hvis den innerste ryker.

 

Ser at noen priser seg fordi de ikke vil ha remdrevet register (og derfor ikke vil ha VP). På tross av opp til 4 remmer i fronten er det vel ingen som driver registeret. Det er kjededrevet. Tror Yanmar har noen med remdrevet register, og muligens Steyr?

Link to post
Share on other sites

Ble skeptisk i dag da jeg snakket med en ( teknisk kompetent person ) hos Volvo Penta Norge.

Han sa at de 24 ventilene på KAD 300 skulle justeres for hver 200 timer.

 

Har ikke service-heftet foran meg akkurat nå, men så vidt jeg husker er de første ventiljusteringene etter 200 og 500 timer. I alle fall var det det de så på VP-verkstedet mitt i forbindelse med service/vinterklargjøring i fjor høst (da hadde KAD-en gått ca 195 timer).

 

Jeg kan ikke si at jeg merket noe på motorens oppførsel eller effekt etter ventiljusteringen, men nå når jeg hatt noen dieselfyllinger kan det se ut til at forbruket har gått noe ned etter justeringen. Så vidt jeg husker brukte jeg gjennomsnittlig opp mot 1.8 liter pr. nm i fjor, men nå ser det ut til å ligge nærmere 1.5. Noe av grunnen til dette kan også være at vi nå kjører mer i 5-6 knop og 20-25 knop og mindre i 7-8 knop enn i fjor.

 

VP-verkstedet mitt skifter reimer (i alle fall de "viktigste") hver vår når drevet settes på båten. Jeg har tenkt at dette muligens er noe unødvendig, og at de burde holde lenger enn det (det koster jo også noen kroner å få skiftet dem). Men når jeg er utpå og vinden uler og bølgene vokser, setter jeg pris på tryggheten som ligger i å vite at de "nettopp" er skiftet.

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Men når jeg er utpå og vinden uler og bølgene vokser, setter jeg pris på tryggheten som ligger i å vite at de "nettopp" er skiftet.

Like viktig som å skifte reimer, er det å etterstramme raskt etter bytte, fordi de strekker seg litt med det samme. Jeg kjørte 300 timer på et sett (KAD 42), men da kom corden til syne i bynnen av sporene og en reim hadde mistet litt av bredden. Kommer nok til å bytte litt tidligere neste gang. Reimene strammes 5-10 ganger i løpet av levetiden.

Har opplevd at reim har eksplodert 20 timer etter at VP verksted monterte nye. Burde sikkert vært strammet i mellomtiden.

Link to post
Share on other sites

Nå er toppakning skiftet. 12 timer med skruing. Greier ikke å se noen feil på pakning topp eller

blokk. Men nå holder motoren på kjølevæska og den hvite eksosrøyken er vekk.

Men motoren mangler fremdeles 200/300 rpm på toppturtall.

 

Dermed styrer EDC systemet slik at den andre motoren også ikke når mer enn 3500 rpm.

 

Hva kan være feil ?

 

Det var en del justering av de 24 ventilene selv etter bare 235 timer gangtid.

Link to post
Share on other sites

Men motoren mangler fremdeles 200/300 rpm på toppturtall.

Hvis du har to dieseltanker og mulighet for å styre dieselforsyningen, kan det være en måte å finne ut om motor får nok diesel. Åpne så begge motorer får diesel fra begge tanker. Hvis det fører til forandring i turtallet, så er noe tilstoppet.

Jeg fant spon i dieselrør ved hjelp av denne metoden. Rester etter montering av varmer for lenge, lenge siden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...