Bitteliten Svart 24.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2007 (redigert) Så vidt jeg kan se på mine motorer er det bare en reim i forkant av motoren. Men da jeg kjøpte reservedeler å ha i båten fikk jeg også med en servoreime. Noen som vet hvor den sitter på D4/D6? Dette her gjør meg jo nysgjerring så jeg kikker i instruksjonsboka. På side 64 er det en tegning som kan se ut som om det er en separat reim til kompressoren. Noen som vet? Redigert 24.Juli.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 24.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2007 KAD 300 har vel som KAD44 3 reimer, pluss evt. en fjerde til servo. Det er egen reim til dynamo, og en til kompressor. Den siste tror jeg tar hånd om blant annet vannpumpe. Dette harmonerer godt med hva jeg opplevde - er rimelig sikker på at reima som røk kun drev dynamoen. Og jeg hadde joe en motor i tillegg som sørget for lading. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Bitteliten Svart 24.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2007 Da kommer enda et spørsmål: er det slik at begge motorer leverer lading? har aldri tenkt over det - men da må det vel være en eller annen boks som samler ladestrømmen inn til batteriene? Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 24.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2007 Så vidt jeg kan se på mine motorer er det bare en reim i forkant av motoren. Men da jeg kjøpte reservedeler å ha i båten fikk jeg også med en servoreime. Noen som vet hvor den sitter på D4/D6? Dette her gjør meg jo nysgjerring så jeg kikker i instruksjonsboka. På side 64 er det en tegning som kan se ut som om det er en separat reim til kompressoren. Noen som vet? Med forbehold om å huske feil; Jeg har D6-350 med servo. Mener at servoreima går ut mot styrbord skuteside og sitter på innersiden av "hovedreima", som driver alt det andre. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Bitteliten Svart 24.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2007 Har alle motorene servo? Jeg har hydraulisk styring - men servo? Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 25.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2007 Jeg har hørt at KAD 300 er en av de bedre motorene til VP, men jeg tror det er greit å være klar over at det er tatt ut mye hk av en 3,6 liters blokk som engang startet med ca 150 hk- D4-300 er på 3.7 liter, så her begynner det også og bli en del HK per liter. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 25.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2007 Det er ikke unormalt at det ryker en reim eller to og dette er enkelt og bytte. En bør alltid ha reim i reserve. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 25.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2007 Da kommer enda et spørsmål: er det slik at begge motorer leverer lading? har aldri tenkt over det - men da må det vel være en eller annen boks som samler ladestrømmen inn til batteriene? Du har vel en skillediode/skillerele med to innganger fra hhv SB og BB motor og tre utganger til hhv startbatteri BB motor, startbatteri SB motor og forbruksbatteribanken. Jeg har et slikt (levert av SURE POWER Industries, har modell betegnelse 3203 og begrensning på 120 A): Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 25.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2007 Det er ikke unormalt at det ryker en reim eller to og dette er enkelt og bytte. En bør alltid ha reim i reserve. Høres fornuftig ut. Etter å ha lest denne tråden er jeg forøvrig glad min Suzuki har registerkjede. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2007 Du har vel en skillediode/skillerele med to innganger fra hhv SB og BB motor og tre utganger til hhv startbatteri BB motor, startbatteri SB motor og forbruksbatteribanken. Takk Roald. Dette var en av de boksene jeg ennå ikke hadde funnet ut funksjonen av i motorrommet. Har en slik en ja. Etter å ha lest denne tråden er jeg forøvrig glad min Suzuki har registerkjede. Det er jeg også glad for at mine D4'er har Du har nok en reim som dirver dynamoen din du også. Men her driver den altså et par andre saker også. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2007 D4-300 er på 3.7 liter, så her begynner det også og bli en del HK per liter. helt enig - og mer blir det nok etterhvert, og de hadde nok en tanke om det da de tok frem grunnkonstruksjonen. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 25.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2007 Har alle motorene servo? Jeg har hydraulisk styring - men servo? Nå ble jeg enda mer usikker Det er riktig at det er hydraulisk styring og jeg har tatt det for gitt at det må være en servopumpe i systemet. Årsaken er rett og slett at rattet er svært tungt å bevege når motoren er avslått, men dertil lett når motoren går. Derfor min tanke om en servopumpe. Er nå usikker på om min tidliger påstand om en egen reim til servopumpe er korrekt. Har 2 reimer, men muligens går den ene bare til kompressor. Ser ikke noe klart svar på dette i de tegninger VP har på nettet. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
KOB Svart 25.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2007 Begge motorer lader på W37. trenger ikke nødvendigvis være slik på alle med dobbeltinstallasjon, men vil tro de aller fleste er slik, av sikkerhetsmessige årsaker. Men det er vel forskjell på hydraulisk styring og servo(assistert) styring (kabel)? Er rimelig sikker på at min W37 hadde sistnevnte. Også min W32 hadde det. Her var det kun servo på den ene motoren, så gikk ikke den (tror det var styrbord) så var det rimelig håløst å ratte. På Aquador'en er det imidlertid hydraulisk styring. Mulig dette også er litt motoravhengig? Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Slagskibet Svart 25.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2007 Etter å ha lest denne tråden er jeg forøvrig glad min Suzuki har registerkjede. Det du burde være glad for er at motoren din er basert på Civiv blokka. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2007 På Aquador'en er det imidlertid hydraulisk styring. Mulig dette også er litt motoravhengig? D4 og D6 har hydralisk styring som standard. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 25.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2007 D3-190 har både selvjusterende ventiler og automatisk reimstrammer. Mulig det er likt på hele D-serien. Eldre motorer har vel shims. Sitér dette innlegget Link to post
redo Svart 25.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2007 har en kad 300 i min marex 330 skaninavia,,,,den skal ha ventil justering etter 250 timer etter boken....har nettopp tatt 500t servis Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 25.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2007 det må skilles mellom servoassistert styring (motor/drev) og hydraulisk styring - ratt/ror til drev. nyere drev VP/MERC har vel alle servoassistert styring - som på en bil. styringen i seg selv kan være wire eller hydraulikk mellom ratt/ror og drev. hydraulisk styring (bland ikke in servoen i dette begrepet) er så utrolig behaglig at jeg ikke begriper at dette ikke foretrekkes av alle - i de fall man kan velge. Sitér dette innlegget Link to post
MrAnders Svart 25.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2007 Du har hydraulisk overføring OG servoassistert styring. Er den beste, men også dyreste og mest teknisk kompliserte løsningen. Var ute på fjorden i dag og bare kjørte, nydelig styring var en av konklusjonene, fint vær og tom fjord var de andre. Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 26.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2007 Hvis innerste flatreima på KAD-serie ryker, så stopper dynamo, sjøvannspumpe, kjølevannspumpe og kompressor. Feil . Den ytterste remmea driver kompressoren. Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 26.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2007 forøvrig er resevereim et "must" for enhver båtmotor - og så vidt jeg vet en del av Volvos "alltid" anbefalte reservedelpakke.men, blåse en toppakning pga overtemp 1 gang? da må noe mer ha vært galt = reklamasjon....... Her er det nok ikke antall varmkjøringer som avgjør the Scrutinizer. Man bør sjekke remma ofte ( feks ved oljekontroll) og ser man fragmenter fra remma i motorrommet er det et signal om at remma kan ryke når som helst. Lurt å ha ee rem i reserve, men husk at den skal strammes med momentnøkkel ( 2 kgp). Vi havgaopere er enda mer forutseende og har gjerne en motor i reserve hehe Kjekt å ha... Ved å fjerne plastdekslet foran, kan man enkelt kontrollere remma. Kad 43 har 12 ventiler. Forsvaret har gode rutiner for vedlikehold. Denne motoren kan man nesten ta i med hvite hansker. Ingen oljebeking innvendig i toppdeksel. Motoren har vel trolig gått bare noen få timer. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 26.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2007 (redigert) Her er det nok ikke antall varmkjøringer som avgjør the Scrutinizer. well,... da tar du grundig feil. det finnes omfattende dokumentasjon på diesel marine motorer til fritidsbruk som viser at pga dieselmotorens høye termiske/mekaniske belastninger er det kun et spørsmål om antall varmkjøringer før en eller flere av følgende problemer oppstår. dieslene er veldig kritiske mht overoppheting og det holder faktisk med å miste kjølingen meget kortvarig under full normal belastning for at en av følgende skader initieres/oppstår. (litt som totakts outboardere dette) 1) blåst toppakning - gjerne med følge av deformering av toplokk. 2) blåst toppakning som føgle av deformert topplokk. 3) sprukket topplokk - gjerne mellom ventilsetene som følge av gjentatte - gjerne sammen med (1) eller (2) kjenner også dette problemet direkte fra en del bilmerker jeg herldigvis aldri har hatt gleden av å eie selv..... Lurt å ha ee rem i reserve, men husk at den skal strammes med momentnøkkel ( 2 kgp). ... trodde dette var en selvfølge - tilogmed for hvermansen...... Redigert 26.Juli.2007 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 26.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2007 Etter å ha fulgt med på denne tråden, blir jeg meget betenkt med å gå over til en større båt med innenbordsmotor av merke:(Volvo Penta ) Etter å ha lest denne tråden er jeg forøvrig glad min Suzuki har registerkjede. Jeg lærer mye av å lese tråder som denne , men aller mest bekrefter det hvorfor heller ikke jeg skal ha noe annet enn utenbordsmotor/er, og gjerne av merket Suzuki! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
vanntrivsel Svart 26.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2007 men, blåse en toppakning pga overtemp 1 gang?da må noe mer ha vært galt = reklamasjon....... well,... da tar du grundig feil. dieslene er veldig kritiske mht overoppheting og det holder faktisk med å miste kjølingen meget kortvarig under full normal belastning for at en av følgende skader initieres/oppstår. (litt som totakts outboardere dette) 1) blåst toppakning - gjerne med følge av deformering av toplokk. 2) blåst toppakning som føgle av deformert topplokk. 3) sprukket topplokk - gjerne mellom ventilsetene som følge av gjentatte - gjerne sammen med (1) eller (2) kjenner også dette problemet direkte fra en del bilmerker jeg herldigvis aldri har hatt gleden av å eie selv..... trodde dette var en selvfølge - tilogmed for hvarmansen...... Trodde et øyeblikk at du mente at man hadde noen varmkjøringer å gå på før motoren fikk skader. Litt vansklig å forstå hva du egentlig mener... Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 26.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2007 outboardere er overlegne på alle plan de men må også ettersees for at de skal forbli det - uansett merke og teknologi. men, alt er akk,... så mye enklere og på 4T motorer.... - gjennomprøvd..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.