Jump to content

Hvorfor lavere turtall på diesel kontra bensinmotorer


theppan07

Recommended Posts

Kan noen forklare meg følgende:

1. Hvorfor opererer dieselmotorer med lavere max turtall sammenlignet med en bensinmotor. Har det noe med at en dieselmotor får max dreiemoment på lavere turtall?

 

2. Tåler en dieselmotor dårligere å bli kjørt "lenge" på max turtall sammenlignet med en bensinmotor. I såfall hvorfor det?

 

3. Det sies at cruising/marsfart på en dieselmotor skal ligge på opp mot 90% av max rpm. Er da max RPM det samme som anbefalt max rpm, eller den faktiske maksimale RPM som måles på den spesifike båt/motor i forhold til belastning (dette vil jo kunne variere avhengig av antall personer i båten og nivå på drivstofftanker etc)

Link to post
Share on other sites

teknisk sett kan en si at bensin forbrenner mer eksplosivt og raskere noe som borger for høyere turtall mens diesel forbrennes langsomere men med lengre "brenntid" -> normalt høyere dreiemoment - men uten turbo eller kompressor blir dette bare et litet puff på lavt turtall og turtallsområdet blir meget begrenset.

 

på "moderne" marinediesler er turtalls/arbeidsområdet utvidet betraktlig og turtallet økt.

de termisker belastningen i moderne dieselmotorer er enorme og de er veldig sårbare ved feks overoppheting i kortere eller lengre tid.

normalt anbefales ikke kontinuerlige belastninger over 80% og både Volvo og SABB (Norsk) oppgir 2 forskjellige ytelser for fritid og næring på sine diesler.

 

ikke turbo/kompressormatede bensinmotorer blir i prinippet sprekere jo fortere de snurrer takket være bensinens "brennkarakterestikk".

de termiske belastningene på standard bensinmotorer er ikke så høye som for deseler og de er heller ikke like sårbare.

for "uendlig" levetid og minimaøliseringe av risiko for skader er kontinuerlige belastninger på 80% nyttig også her.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar The Scrutinizer.

 

Forøvrig så har jeg en Mercruiser 1,7 DTI diesel.

Marinepower/Brunswick i norge har informert meg at cruising turtall er 10% under max.

Men er usikker på om under 10% av max er ut i fra anbefalt max turtal =4400 rpm eller faktisk oppnådd max rpm avhengig av belastning på båten.

Link to post
Share on other sites

Begrensningene i turtall ligger i de mekaniske bevegelsene i motoren og ikke i selve forbrenningen.

 

På motorsykkelmotorer har en lenge drevet med mye forskning for å øke maks turtall for å få ut mer effekt på mindre motorvolum. Begrensningene har vært vandringen på stempel, vekt av roterende masse og åpne/lukketid på ventiler. For å øke turtallet så har en redusert slaglengden på stemplene ved å øke diameteren, man bruker lettere materialer samt stivere fjærer på ventiler evt tvangsstyret ventiler.

 

På en diesel motor har en normalt dobbel kompresjon av det en har i en bensinmotor. Dette betyr lengre slaglengde samt mer roterende masse. Motrene er rett og slett kraftigere for å ta de ekstra kreftene som kompresjon og dreiemoment gir. Både slag lengden og massen gir begrensinger i turtall. De senere år er det gjort store nyutviklinger på diesel motorer, vi ser nå moter med mer effekt pr liter slagvolum, lettere motorer og høyere turtall.

.

 

Det står litt her:

 

Diesel engines, because of the weight and compression ratio, tend to have lower maximum RPM ranges than gasoline engines (see Question 381 for details). This makes diesel engines high torque rather than high horsepower, and that tends to make diesel cars slow in terms of acceleration

 

og her

 

http://auto.howstuffworks.com/question381.htm

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Du skal gå ut fra faktisk oppnådd turtall og dette skal jo helst være i det området produsenten oppgir. Ellers er øret en brukende indikator, virker det som om motoren går uanstrengt og pent har den det sannsynligvis godt også.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det stemmer at marsjfart på en diesel motor er 90% av maks rpm... Det er jo nesten full spiker det!!! En diesel motor liker seg best på lavere turtall ja....

 

Dette stemmer vel ikke helt. I min tidligere båt stod det en Volvo AQAD 31A som er oppgitt til 3900 rpm på fullt. Maks marsturtall var oppgitt Fra Volvo til å ligge 200 rpm under maks. Jeg slakket imidlertid av 400 rpm og lå på 3500 rpm og dette tilsier rundt 90% av maks.

 

Ikke liker den å gå på lavere turtall heller - da opprettholder den ikke anbefalt motortemperatur og går seg kaldere og soter mere.

Link to post
Share on other sites

hvis man snakker om tradisjonelle gammeldagse diesler ja.

 

moderne diesler er mest hemmet av dieslen som drivstoff.

det den ikke kan hente ut i "ren effekt" må kompenseres ved å "stekke" dreiemomentkurven som dropper fort av etter 1-2000 o/ min vha turbo et al samt nye insprøytningssystemer.

 

diesler sprøyter og inn drivstoff etter at forbreningen har startet noe som øker dreiemomentet.

 

bensin er mye mer eksplosiv i sin forbrenning og det varer kortere derav er høyere turtall mulig.

 

minner om de gjentatte "nay sayers" på dette forum som sverger til diesel pga den lave(re) eksplosjonsfaren om det skulle være tvil om det.

og holder det ikke med bensin nyttes jo og nitrometan mm - dvs endra lengre fra dieslen

 

 

kan sees på hvor fort en båt planer og:

 

eb 3-4 tonns båt med en 7.4 bensin motor på rundt 300 hk planer på 3.3 sek men en tilsvarende båt med samme diesel ytelse krykker og rullestol nærmer seg 33 sek.......

Link to post
Share on other sites

en kan ikke uten vidre beregne maks/80-90% belastning ut fra endring i turtall.

det kunne stemt om effektkurve/effektivitet var helt lineært.

det er det nesten aldri.

en reduksjon i turtall på 10% kan fort nærme seg en effektreduksjon på 20% fordi de fleste motorers effektivitet avtar noe mot maks turtall.

Link to post
Share on other sites

En moderne dieselmotor liker seg godt på "høye" turtall. På min Steyr er maks turtall 4200 rpm oppgitt fra fabrikk og dette skal du kunne oppnå med lett lastet båt. Dersom ikke har du feil utveksling på gear og/eller propell.

Mest økonomiske turtall og anbefalt som marsj fra Steyr er 3600 rpm. Motoren skal i tillegg med gjevne mellomrom kjøres på maks. Det har den bare godt av.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Ellers er øret en brukende indikator, virker det som om motoren går uanstrengt og pent har den det sannsynligvis godt også.

 

Jeg har også en Merc 1.7D, og øret mitt tilsier faktisk bånn pine!:-) Jeg kjører mye på 3600 til 3900rpm mens maks opptitt er ca. 4400rpm, og maks oppnådd i min båt er ca. 4300rpm. Motoren går fint fra rundt halv gass og oppover (rakler fælt på tomgang), og akkurat når den kommer til maks turtall er den faktisk mest harmonisk. Da forsvinner en del støy og den "bruser" avgårde med nydelig lyd. Bare så synd jeg ikke kan kjøre på bånn pine hele tiden!:-)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Det er min erfaring også.

Båt og motor trives best fra 3700 og oppover.

 

Med 14,25*21 propell får jeg 30 knop, men max 4250 rpm og høyere crusinghastighet på fra 3700 og oppover.

Med 14,50*19 propell får jeg 28 knop, og max 4400rpm, men lavere cruisinghastighet fra 3700 og oppover.

 

Er usikker på hvilken propell jeg skal benytte.

Båt Trophy 23fot, 1600 kg (tørr)

Link to post
Share on other sites

...og øret mitt tilsier faktisk bånn pine! :-)
Dette tipset gjelder nok helst de litt eldre dieseldunkerene. Moderne motorer er jo svært så turtallsvillige.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

quote.gif
teknisk sett kan en si at bensin forbrenner mer eksplosivt og raskere noe som borger for høyere turtall mens diesel forbrennes langsomere men med lengre "brenntid" -> normalt høyere dreiemoment - men uten turbo eller kompressor blir dette bare et litet puff på lavt turtall og turtallsområdet blir meget begrenset.

på "moderne" marinediesler er turtalls/arbeidsområdet utvidet betraktlig og turtallet økt.
de termisker belastningen i moderne dieselmotorer er enorme og de er veldig sårbare ved feks overoppheting i kortere eller lengre tid.
normalt anbefales ikke kontinuerlige belastninger over 80% og både Volvo og SABB (Norsk) oppgir 2 forskjellige ytelser for fritid og næring på sine diesler.

ikke turbo/kompressormatede bensinmotorer blir i prinippet sprekere jo fortere de snurrer takket være bensinens "brennkarakterestikk".
de termiske belastningene på standard bensinmotorer er ikke så høye som for deseler og de er heller ikke like sårbare.
for "uendlig" levetid og minimaøliseringe av risiko for skader er kontinuerlige belastninger på 80% nyttig også her.


Hmm, de gamle 1sylindra Sabbene kan kjøres for fullt hele dagen etter innkjøring står det i bruksanvisningen. :lol:
Link to post
Share on other sites

90 % av max. turtall tror jeg er et nokså normalt råd, og det er jo lavere enn det f.eks. VP oppgir, som jo er ca. 95 % (i alle fall på 30- og 40-serien).

 

Jeg registrerer i tillegg at de engelske båtbladene nokså konsekvent bruker 90 % som utgangspunkt for fart, støy, rekkevidde osv. på det de kaller "fast cruising".

Link to post
Share on other sites

Forutsetningen bør vel da vætre riktig propell.

Har man for stor stigning på propellen blir det som å kjøre bil på høygir i motbakke. Ugunstig, ikke minst ved lavt turtall.

 

Kanskje levetiden på motoren avhenger like mye av riktig propell som av riktig turtall?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...