roaldbj Svart 26.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2007 Bitteliten, mitt håp er at jeg får et system om bord hvor jeg kan observere skroget selv om temperaturen i vannet er 14 grader C eller mindre. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2007 Del på Facebook Svart 26.Juli.2007 (redigert) Hva med å skaffe seg en liten ROV? Står ingenting om priser - men sikkert kjekt å ha Jada - jeg innrømmer gjerne at jeg ble litt sugen på en slik en ja har du tenkt på en helt vanlig undervannskikkert? Da kan du observere fra jolla. Redigert 26.Juli.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2007 Da må jeg jo låre RIBen - raskere å ta på ei våtdrakt innbiller jeg meg? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2007 Del på Facebook Svart 26.Juli.2007 (redigert) Skjønner at du ikke har tatt av deg våtdrakt før Den suger seg fast til kroppen Virker for meg som om du har bestemt deg Roald. Våtdrakt blir du fornøyd med. Husk å ha hette slik at du ikke fryser ned kroppens viktigste organ. Du får nok mye glede av en slik drakt. Redigert 26.Juli.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 26.Juli.2007 Del på Facebook Svart 26.Juli.2007 Hva med å skaffe seg en liten ROV? Står ingenting om priser - men sikkert kjekt å ha De henvender seg nok til en kundegruppe som ikke er så opptatt av prisen... Jeg og mons har fantasert om en ROV i mange år, å finne en utrangert som lar seg reparere. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2007 Del på Facebook Svart 26.Juli.2007 De henvender seg nok til en kundegruppe som ikke er så opptatt av prisen... Båteiere altså? Sitér dette innlegget Link to post
jandrea Svart 26.Juli.2007 Del på Facebook Svart 26.Juli.2007 Enkelt undervannskamera selges på www.netthandelen.no til stadighet. Har ikke fulgt med for å se hva de går for, men det ser ut til å være en enkel og gei konstruksjon. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Skipper Worse Svart 27.Juli.2007 Del på Facebook Svart 27.Juli.2007 Våtdrakt blir du fornøyd med. Husk å ha hette slik at du ikke fryser ned kroppens viktigste organ. Blir ikke dette vanskelig å svømme med, da? En hette mellom lårene? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Bitteliten Svart 27.Juli.2007 Del på Facebook Svart 27.Juli.2007 (redigert) Det sier mest om deg SW Jeg forstår at du ikke er så bevandret i svømmeteknikker. Naturligvis bruker man butterfly beinspark - og da har man bena samlet - uansett kjønn. Redigert 27.Juli.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 1.August.2007 Del på Facebook Svart 1.August.2007 Kjøpte Europrisdrakten tidlig i sommer og har brukt den mye. Ved vanntemperatur på 15 grader i overflaten har jeg snorklet rundt i halvannen time uten at det ble ubehagelig kaldt andre steder enn på hendene. Supert til å kikke under båten med og til å vaske vannlinjen, men en sugekopp er et must. Som andre har nevnt er oppdriften stor så når jeg vil ned til bunn blir det rett ned og opp igjen - umulig å svømme langs bunn. Billigdraktenen holder altså til mitt bruk. Sitér dette innlegget Link to post
topa Svart 1.August.2007 Del på Facebook Svart 1.August.2007 TJ: Hvor får mann kjøpt sugekopp for å feste på båten Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 1.August.2007 Del på Facebook Svart 1.August.2007 Når det gjelder hansker, så har jeg prøvd Sølvkroken sine med stort hell, selges i Coop/sportsbutikker. Har endatil prøvd disse på "ordentlige" dykk, og om sommeren er de snadder. (tull å bruke "votter" med en europris våtdrakt...) Når det gjelder hette, trengs denne sannsynligvis ikke, og om hodet er kaldt, bruk en god gammel ullhue. Funker som bare det! Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 1.August.2007 Del på Facebook Svart 1.August.2007 Håndtak med sugekopp fåes f.eks her: http://www.nettbaat.no/webshop/storefront.php?pid=1776 Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 1.August.2007 Del på Facebook Svart 1.August.2007 biltemas sugekopper er helt greie.... brukte de når jeg skiftet stuevinduer i sommer..... et + med våtdraktene er at de fordeler litt på fasongen også....litt "hold in" effekt... har våtdrakt ja.... Sitér dette innlegget Link to post
Stitch Svart 4.August.2007 Del på Facebook Svart 4.August.2007 Kjøpte en våtdrakt på Europris i sommer, har en bra dykkemaske, svømmeføtter og et par arbeidshandsker. Monterte ny sinkanode, skrapet ror og kjøl rent for skjellruer (og det var j.... mye) holdt på i timesvis uten å fryse, eneste problemet var oppdriften i drakten, så et blybelte som noen nevnte her er nok en god løsning. Varmen holder du vedlike ved alle gangene du må opp for å hente luft . En annnen erfaring jeg gjorde er at jeg ikke hadde egnet meg til å være perledykker, ikke lenge jeg klarte å holde pusten av gangen desverre. Sitér dette innlegget Mvh Stitch Albin Nova Link to post
glek Svart 4.August.2007 Del på Facebook Svart 4.August.2007 Hei roalbj ! Jeg har drevet med dykking i mange år. Det er plenty nok med en rimelig våtdrakt . Ikke la deg lure til å kjøpe noe dyre greier. Men jeg ville sørget for å ha et lite blybete og kniv. Uten belte vil du slite med og komme/holde deg under vann. Kniv er et "must " sikkerhetsmessig i tilfelle du skulle sette deg fast i tau eller garn. Ville også spandert på meg ei hette og et par våtter, samt sokker. Det er mye mer behagelig og gjør det hele til en nytelse. GODRESTSOMMER Mvh. glek Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.August.2007 Del på Facebook Svart 4.August.2007 et + med våtdraktene er at de fordeler litt på fasongen også....litt "hold in" effekt... Stemmer ikke med min!!! Synes jeg ser ut som en Teletubby med den greia på!!! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
o.b.lix Svart 4.August.2007 Del på Facebook Svart 4.August.2007 Synes jeg ser ut som en Teletubby med den greia på!!! Får du også TV-skjerm på magen Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2007 Nå om dagene har "plutselig" vanntemperaturen i Oslofjorden (Soon) kommet opp i litt over 21 grader. Jobber likevel med våtdraktsaken. Har nå kjøpt maske og snorkel hos XXL. Så også på våtdrakt der. Hvor nødvendig er det med hette og sko for dykk under båten i omlag 12 - 14 grader? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 Er det 12-14 grader i vannet på 1 meters dyp - da er det godt og kaldt lenger nede. I de temperaturene ville jeg hatt våtdrakt og hette. største varmetapet er gjennom hodet. Kniv er også kjekt. Jeg har hendene fulle av småsår i dag etter å ha tatt et rur-røsk på drevene i går. Hadde grodd mindre enn forventet. Bunnen var helt ren. Baugpropellen var helt grodd med rur - så her måtte jeg bruke kniv for å få den ren. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2007 Det var derfor du var så rød på hendene - jeg trodde det var på grunn av sola og solbadinga på fordekket. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 Nja - kanskje. burde nok vært mer sort etter å ha vasket vannlinjen men det er litt sårt i dag - både på skuldrene etter den nydelige sola og på hendene etter rur Fantastik vær i går Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2007 Og da kan det vel "avsløres" at undervannsjobben til Bitteliten ble utført i ankringsbukta ved Bile, litt nordvest for Jeløya, Moss, nær Son. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 (redigert) Helt rett. Vi lå på 4 metern på Ø siden av Bile. En perle om man vil ligge på svai. Mange bpl medlemmer som trakterer der også. Her om dagen var vi og MorMAjor der. I går var vi, KOB og Roaldbj der. Hyggelig og deilig med skikkelig sommervær Hvordan så det ut under hos deg Roaldbj? Hos oss var det lite tæring på anodene - veldig positivt faktisk. Redigert 10.August.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2007 Lite tæring på anodene: Jeg har en anode på hver propell, to anoder på hvert flaps (over og under) samt en 3 kg på akterspeilet. Jeg vet at Hulda har noen kommentarer til dette - men jeg får lære mer etter hvert. Jeg hadde ikke rur på vanninngangene (skroggjennomføringene) til motorene eller toilettene. Det var noe ror på vannutslippet til generatoren. Dynaplaten var helt som "ny". BB trimplafs var helt fin. Men: SB trimplafs var sterkt tilgrodd av rur, særlig under. Dette forstår jeg ikke. Det var litt rur i bakkant av kjølen, denne er litt dyp (ca 1.05 cm), litt seilbåtfasong (båten har jo svært mange "seilbåt"-løsninger). Ellers var det meste greit. Men jeg skal under igjen lørdag/søndag, mens vanntemperaturen enda er bra. Propellene var helt rene. Litt rur i bakkant av rorene. Glad at jeg endelig har fått inspisert "litt" under båten - det gir litt mer ro. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.