Jump to content

5300 rpm på Yamaha 50hk 4-takt. Bytte propell?

Finnmaster57BR

Recommended Posts

På min 15 fots båt med ny Yamaha 50 Hk får jeg kun 5300 o/min og 28 knop.

Maks turtall er oppgitt til 6000 o/min.

Maks effekt er oppgitt ved 5500 o/min.

Hvorfor får jeg ikke mere turtall??

Skal jeg bytte propell??

Hvor mye kan dette utgjøre på toppfarten??

Båten akselerer lett og kommer fort opp i 5200 o/min men så tar det tid før jeg kommer opp i 5300 o/min samt at jeg av og til ikke oppnår mere enn 5100 o/min.

Dette er uavhengig om der er 1,2 heller 3 personer i båten. Båten planer på ca 3400 o/min.

Var dette en firetakter? I såfall høres det litt lavt ut hvis du bare får 5100 til tider. Antar det var en 13" du fikk med motoren..? Hva slags båt var det forresten?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

hvordan bruker du powertrimmen på motoren? Kan fort utgjøre flere hundre omdr. hvis motoren er tiltet for langt inn på full fart.

Man kan også tape turtall pga at motoren er montert for lavt på akterspeilet, da det blir mer motstand i vannet. Vanligvis blir motoren plassert slik at plata over propellen ca flukter med bunnen på båten. Noen båter må ha lavere montering, andre funker bra med høyere montering. Kommer også an på propell og motor.

(Enkelt å heve en slik motor på boltene hvis man har båten på henger, løsne de 4 boltene som holder motoren, sett en biljekk under finnen og jekk opp slik at jekken holder vekten av motoren. Da kan man ta ut de 2 øverste boltene, og deretter jekke opp et eller flere hull før man setter boltene på plass.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Powertrimmen brukes aktivt :yesnod::yesnod: Opplevde at motoren økte 400 omdr ved å trimme motoren fra den posisjonen jeg trodde var rett. Båten begynte til slutt å gynge så jeg måtte trimme motoren litt inn igjen med fortsatt 400 omdr økning. Etter dette trimmer jeg motoren hele tiden og hører nå lett hva som er rett vinkel :yesnod:

Motoren er rett montert i høyde.

Var innom forhandleren idag og han sa at det var ikke noe problem å bytte propell hvis jeg ønsket det.

Benytter båten også til litt fiske så hvis jeg bytter propell vil den gå fortere på "tomgang" 700 o/min.

Forhandleren sa at han kunne justere ned "tomgangen" (600 omdr)men at jeg da ville få en mere ruskete gange.

Var på vannet i kveld og kjørte oter. Ved å la en bøtte henge bak båten oppnådde jeg bra oterfart. Ved bytte av propell må jeg vel ha to heller tre bøtter hengende bak :crazy::crazy::crazy:

Nå er valgets kval - høyere toppfart heller god oterfart :confused::confused::confused:

Hvis du bytter propell for å få en som gir litt mer turtall på topp, så blir det til en med mindre stigning - som vil gi lavere fart på tomgang.

Hvorvidt du får mer eller mindre fart med en litt mindre propell som gir mer turtall,det er det bare en måte å finne ut av, nemlig å prøve. Er jo greit dersom forhandleren lar deg prøve forskjellige modeller.

Måler du farta med GPS eller?

Guest Avmønstret#

Du får ikke tregere aks, men raskere/bedre aks. Den propellen du har nå er antagelig litt for "tung", dvs at du med en "lettere" propell får høyere turtall på maxfart, lavere tomgangshastighet og bedre aks.

Årsak til å bytte propell kan være så mangt, men da også tomganshastighet, aks og toppfart, turtall ved toppfart, turtall ved marsjfart osv..

Tallene står for diameter x stigning (hvor lang propellen teoretisk "skrur" seg fram gjennom vannet pr omdreining), bokstaven er hvilken størrelse det er på gearhus/nav.

Vil tro du skal bruke noe sånt som 11 1/4x12 , du får høre hva forhandleren har tilgjengelig

Har jobbet en del og prøvd å finne riktig propell selv, så her er det mange "feller" å gå i. Har selv en Honda 45 som jeg har prøvd 6 propellere på før jeg fann den riktige... En solas saturn (stål) ble valget til slutt.

Din båt:

Med max effekt på 5500 og maks rpm på 6000 ville jeg prøvd å finne en propell som gir ca 5500 med godt lastet båt. Om du kommer opp til 6000 rpm ved full fart alene ville jeg akseptert. Tipper at effektkurva på din motor er rimelig linjær mellom 5500 og 6000 rpm.

Jeg ville gått ned 2 eller 3 tommer vist du kjøper "lik propell" som den du har. Velger du stål er det mye å velge i, og her er kan det være vanskelig å finne den rette. Har opplevd forskjell på nesten 1000 rpm mellom 2 propellere med lik stiging!

Lykke til!

Redigert av Storskarv (see edit history)
  • 4 uker senere...

Da har jeg montert å prøvekjørt båten med ny propell.

Ble anbefalt 11 1/8x12.

Synes ikke dette ble bedre. Turtallet økte fra 5200 til 5400. Før snuste den på 5300 og nå

snuser den på 5500.

Det vil si en økning på 200 o/min.

Den skal vel gå saktere på tomgang og fortere på maks men synes den gikk

saktere både på tomgang og maks.

Planturtallet økte selvfølgelig også. Fra ca 3400 til 3600.

Det føltes som aksen ble bedre :smiley:

Hva gjør jeg nå? :confused::confused:

Synes det er liten vits i å øke turtallet for å få samme hastiget. :headbang:

Motoren har bedre av å få gå med en propell som oppnår høyere turtall på fullt. Hverken 2T eller 4T motorer har godt av å gå for "tungt" ,det sliter mer på motoren, gir høyere forbrenningstemperatur etc.

Kan også ha med båten å gjøre, høres jo ut som at den planer fint og går lett i lavere fart , men når farta øker så vil ikke skroget slippe vannet skikkelig. Har sett lignende symptomer på andre Skibsplast-skrog.

Ble anbefalt 11 1/8x12.

Synes ikke dette ble bedre. Turtallet økte fra 5200 til 5400. Før snuste den på 5300 og nå

snuser den på 5500.

Det vil si en økning på 200 o/min.

1 tomme ned gir vanligvis ca 200 rpm økning med likt "propelldesign". Effektkurva er nok bortimot linjær mellom 5000-6000 rpm for din motor, og dermed er fartsøkning lite sansynlig.

Men.. Med å få opp turtallet mot max anbefalt oppnår du at motoren går lettere, kommer raskere i plan og ville kunne bli lastet godt opp og fremdeles få god fart.

(Går du over på stålpropell kan du få litt økning på fullt, men ikke nødvendigvis.)

Svaret gir seg selv :yesnod:

Men jva hvis alternativet er å kjøre med 2000 omderininger i femtegir heller 5000 i fjerdegiret???????????

Gasspådraget ved 5200 er det samme som 5400. Den største forskjellen er aksen så det virker jo som om det sitter en bedre propell på nå men hvor mange tommer skal jeg redusere???

Hva med vridningen?? Hvilken virkning har den????

Se svaret til Storskarv i Innlegg #15

Det stemmer også godt med hvilken stigning du skifta fra (11 1/8 X 13) og den du skifta til (11 1/8x12).

En stigning til ned øker turtallet igjen ca 200rpm på maks gass.

Med å få opp turtallet mot max anbefalt oppnår du at motoren går lettere, kommer raskere i plan og ville kunne bli lastet godt opp og fremdeles få god fart.
Nei, den får bli som den blir. På propell snakker man stigning, så diameteren treng du ikke tenke på

Jøss, den var ny for meg.... :confused:

Nå er det sikkert ikke mye jeg har greie på, men jeg mener nå å ha oppfattet at dette med å finne riktig propell er ett samspill mellom diameter og pitch.

Hvis vi sier at turtallet på WOT er 5500 som ett eksempel:

En propell med stor diameter og liten pitch vil gi stort dreimoment, båten vil nærmest hoppe opp i plan samme hvor mange personer du har i båten, men toppfarten blir ikke allverden.

I motsatt ende.

En propell med liten diameter og stor pitch vil kanskje slite med å komme i plan med 1 eller to personer, men når båten først har kommet opp av vannet vil toppfarten være høy.

Jeg holder på med en 16' speedbåt som jeg har kjøpt en 50hk motor til. Det er klart jeg går for liten diameter og stor pitch på den båten (veier vel ca 250kg kanskje). Propellen jeg kommer til å velge er det mulig at Skibsplast ikke kunne brukt i det hele tatt.

Det jeg mente med det, var at på standard båter og påhengs-motorer og standard propeller. Så holder det å tenke stigning.

Hvordan det er med større båter med innbords osv, store yrkes-skip og racing blant annet... og slikt, så vet jeg ikke nei. Men da kan man nok komme mere borti diameter..

Nå er det sikkert ikke mye jeg har greie på, men jeg mener nå å ha oppfattet at dette med å finne riktig propell er ett samspill mellom diameter og pitch.

Forsåvidt riktig, men på påhengere så har man som regel ikke så mange diametre å velge i for en gitt stigning. Blir til at propeller med lav stigning har høy diameter og de med høy stigning har mindre diameter. Diameteren begrenses jo også av plassen mellom propellaksel og kavitasjonsplata.

F.eks til min Yamaha 60, så har Yamaha alu propeller i størrelsene 14x11, 13,75x13", 13,5x15, 13,25x17", 13x19", 12 5/8x212 etc.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...