Jump to content

Spleise tau...


Viking.

Recommended Posts

Min erfaring er at det er starten som er værst. Har man først kommer riktig i gang så går det av seg selv. For å få en fin overgang på slutten kan man på de par siste innstikkene oppe over annenhvert innstikk. Legg tauet på gulvet etter spleisingen og rull det hardt under foten for å få speisen til å bli gjevn og sette seg.

 

Hvis det er snakk om fortøyingstau så husk å tre innpå gummidemperne før du begynner spleisingen. Hvis ikke er det ikke sikkert du får tauet gjennom hullene på demperne. Snakker av egen erfaring.

Link to post
Share on other sites

Den beste måten å lære på er å sette seg ned sammen med en som kan det. Jeg fikk en enkel opplæring i spleising av en gammel sjøulk for 20-30 år siden. Har ikke benyttet meg av kunnskapen på mange år, men da jeg skulle prøve spleising på noe ankertau nå nettopp så ble det en til slutt en flott og, etter hva jeg kan se, fagmessig utført spleis ! Alstå, det jeg lærte for mange år siden satt fortsatt.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Bestefar sa det at stolte du ikke på tre innsmett i spleisen stolte du ikke på kjerringa heller, så han brukte fire :wink:

jag skiter i kjerringa......

 

tycker det ser penere ut med en lengre spleis även om det håller med 3 eller 4 !

 

har sikkert 10 instikk på mine tampar......

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

I 79' som fersk førstereisegutt ombord på HSD sin gamle "Ullensvang" spurte jeg en eldre matros om han kunne lære meg å spleise. Resultatet ble at han slengte en del tauverk over til meg og sa: knyt opp disse og sett de sammen igjen, studer og lær. Slik ble min lærdom om spleising. Om jeg kan spleise er en annen ting, men lærte mye av denne feile/prøve metoden.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Her i båten tynnes kordeler for å få penere avslutning på kortspleis. Litt klundrete på kunstfibertau, men det går.

Ja, det blir finere på den måten, men spander en litt lengre spleis.

Jeg kutter forøvrig parter inne i kordelene når jeg tynner ut, på den måten slipper man at diverse ender stikker ut og får spleisen til å se "grovt ubarbert" ut . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Om man er normalt fingerferdig så er spleising enkelt og trivelig håndarbeid i havn sammen med noen pils. Har også begynt å sy taklinger(fant oppskrift i knop og stikk?) . Alle mine fortøyningstau har en spleiset løkke i en ende og sydd takling i den andre enden. Da har jeg et tau som er lettvint i bruk og som ikke deler seg i enden. Har tidligere tapet eller smeltet endene på tauet men det har alltid gått opp etter en tid. Om man ikke har lyst til å lære å spleise er selvspleisende tau et alternativ.

Link to post
Share on other sites

Her i båten tynnes kordeler for å få penere avslutning på kortspleis. Litt klundrete på kunstfibertau, men det går.

 

Dersom jeg gjør noe dekorativt med tau - tenker jeg på slikt. Ellers så er "en penere" avsluttning bare - tull på linje med øyespleis på fendere.

 

Slår jeg en kortspleis, så er det 6 ender med takling som stikker ut.Og 3 innstikk på hver side.

 

Ja, det blir finere på den måten, men spander en litt lengre spleis.

Jeg kutter forøvrig parter inne i kordelene når jeg tynner ut, på den måten slipper man at diverse ender stikker ut og får spleisen til å se "grovt ubarbert" ut . . .

 

Tror du at en lang spleis, med ekstra innstikk, som er tynnet ut "sitter" bedre enn en med 3 innstikk - uten tynning?

 

Jeg er en stor tilhenger av estetikk, men det som beskrives her er "syklubb" .

Link to post
Share on other sites

Ein måte å tynna ein spleis på som eg har brukt, er å avslutta spleisen med eit innstikk med to kordeler, og so eit innstikk med berre ein kordel. Dermed står ikkje kordelane på geledd rundt tauet, dei står heller på geledd langs tauet. Dog gir dette ei noko bratt tynning, men det er veldig enkelt å tynna på denne måten.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Samme metoden som jeg benytter Magne. Dette gir en fin overgang som sikkert er unyttig i mange sammenhenger (ser bort ifra spleising av to tau her), men jeg klarer ikke helt å forstå at det å lage flotte spleiser som etter den nødvendige delen gradvis går over i opprinnelig tauverk skal kalles syklubbarbeid. Jeg kaller det flott og dyktig maritimt håndtverk!

Link to post
Share on other sites

Hvis en ser en båt hvor alt tauverk er spleiset, taklet og surret opp på en pen måte kan man som regel også regne med at båten ellers er ship shape. Har testet ut denne teorien når jeg har vært på utkikk etter ny båt og når tauene er i orden er det heller ingen oljesøl i motorrommet....

Link to post
Share on other sites

Hvis en ser en båt hvor alt tauverk er spleiset, taklet og surret opp på en pen måte kan man som regel også regne med at båten ellers er ship shape.

 

Forsåvidt enig. Tilstand til tauverket sier mye om båt og eier. Men dill og dall har ingenting proffesjonalisme å gjøre. Heller tvert i mot.

 

Man noen liker blomsterpotter, høye og tynne glass, pynteputer og nips ombord. Smak og behag bør ikke diskuteres, men synspunkter kan man ha.

Link to post
Share on other sites

tull på linje med øyespleis på fendere.

 

Etter å ha jaktet på fendere et par ganger i fjor som på snodig vis klarte å løsne fra lina etter å ha ligget og gnagd mot kaien noen timer, endte jeg opp med å spleise nye liner på samtlige fendere. På den måten ble jeg kvitt to problemer: For det første forvinner garantert ikke fenderene mer, og for det andre ble jeg kvitt den noe irriterende knirkingen fra fenderene hele natten som viste seg å stamme fra gamle og tørre fenderliner. Så at øyespleis på fendere er bare tull er jeg ikke ubetinget enig med deg i... :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

og for det andre ble jeg kvitt den noe irriterende knirkingen fra fenderene hele natten som viste seg å stamme fra gamle og tørre fenderliner.

 

Dersom du bytter et "knirkete" tau og fester det med et pålestikk til fenderen, så knirker det ikke - og løsne gjør det heller ikke.

 

La meg forklare mitt synspunkt med en lignelse fra noe annet som står mitt hjerte kjær. "Mye av det tjafset som ferske hesteeiere kommer drassende med er velment, men latterlig".

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...