HaHa Startet 3.August.2007 Del på Facebook Startet 3.August.2007 Dieseltanken vår er festet med to patentbånd som vist i skissen under. Nå har det ene røket av ved skruefestet og tanken henger mest av god vilje. Jeg trenger forslag til: (1) hvordan jeg best kan fikse dette på kort sikt (2) finne en bedre og mer permanent løsning enn patentbånd (som nærmest er garantert å få tretthetsbrudd ved festet mot cockpitdørken) Tanken er selvsagt montert på et det minst tilgjengelige stedet i båten - under cockpitdørken bak motoren. De langsgående skottene i finer er plastet fast. Under køyebunnen er det saget ut et par hull i skottet. Innspill mottas med takk! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sir Limmerick Svart 3.August.2007 Del på Facebook Svart 3.August.2007 Hei Det må være bedre om du får knekt til et par syrefaste flatt jern og bore hull i disse. Hvis det er mulig og få dem inn selvfølgelig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 3.August.2007 Del på Facebook Svart 3.August.2007 Kan du da ikke bare bytte ut patentbåndet med flattjern da, selve konseptet har jo fungert bra. Et flattjern på 25 X 3 kan lett kappes/bøyes og bores uten noe spesial verktøy. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
Frivakten Svart 3.August.2007 Del på Facebook Svart 3.August.2007 Hvor gammel er båten din? Så lenge har også opphengssysyemet også funket. Jeg ville skiftet til nytt pantebånd, evt. skøte på nytt bånd. Bare vær forsiktig og bøy ,ikke knekk, båndet ved festet. Det er riktig nok et svakt punkt i selve festene, er det glassfiber? Regner med at båndene er galvaniserte. Noen ganger er kruttet oppfunnet av noen andre. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post Share on other sites More sharing options...
carmina Svart 7.August.2007 Del på Facebook Svart 7.August.2007 Kan du få det til med gamle bilbelte? Har same oppheng med bilbelte rundt tanken (40 l), er like bra etter over 20 år. Har også skumma under tanken for å ha støtte om bilbelta skulle forvitre. mvh Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Svart 7.August.2007 Del på Facebook Svart 7.August.2007 Har sett andre bruke strammestropper til dette formålet. Disse er sterke og kan enkelt strammes/slakkes. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
880 Svart 7.August.2007 Del på Facebook Svart 7.August.2007 Hadde selv gått for bånd i syrefast/rustfritt som er "litt" for korte slik at strammingen blir ok og tanken sitter fast og ikke ligger å beveger seg slik at belastningen på festene blir "gnagende" . Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Har sett andre bruke strammestropper til dette formålet. Disse er sterke og kan enkelt strammes/slakkes. Jo, men er kvaliteten god nok til å holde i mange år? Har sett mange stropper som "råtner" relativt fort. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Jo, men er kvaliteten god nok til å holde i mange år? Har sett mange stropper som "råtner" relativt fort. Vellll.. man trenger jo ikke kjøpe jekkestropp som ligger i 20kroners utvalget på prix da. Kjøp kvalitet jekkestropp så holder disse årevis. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
HaHa Svart 11.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2007 (redigert) Takk for innspill så langt. Båten er fra 1971, så løsningen med patentbånd har holdt en stund... Jekkestropp er et godt forslag, såfremt strammeanordningen er kompakt. Det er nemlig litt (ok, jævlig) trangt under cockpiten. Jeg har foreløpig erstattet det ødelagte patentbåndet med et nytt, samt skrudd 'krybben' under tanken fast i en tverrgående bjelke jeg allikevel måtte installere for å få løftet tanken. Se skisse under. Tanken ble løftet på plass ved å slå kiler mellom bjelken og tankkrybben. Deretter ble nytt patentbånd festet. Et svakt punkt med originalinstallasjonen er at tverrskips krefter (f.eks. når båten krenger) gir en svært stor belastning på patentbåndene, da kreftene ikke virker langsetter patentbåndene før tanken eventuelt (nødvendigvis) sklir litt sidelengs. På kort sikt har jeg derfor skrudd på en finerplate som fester tankkrybben til den tverrgående bjelken under tanken. Etter å ha sovet på det, ser jeg at også denne løsningen har en svakhet: Tråkk på cockpitdørken kan føre til at tanken blir presset sammen, som igjen kan utsette loddinger for ekstra belastning. Jeg kommer derfor til å bytte ut finerplaten med et sett med stropper eller patentbånd som tar opp tverrskips krefter mye bedre enn originalt. Se under. Redigert 11.August.2007 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.