Jump to content

Dieseltank festet med patentbånd - forslag til bedre løsninger?


HaHa

Recommended Posts

Dieseltanken vår er festet med to patentbånd som vist i skissen under. Nå har det ene røket av ved skruefestet og tanken henger mest av god vilje. Jeg trenger forslag til:

 

(1) hvordan jeg best kan fikse dette på kort sikt

(2) finne en bedre og mer permanent løsning enn patentbånd (som nærmest er garantert å få tretthetsbrudd ved festet mot cockpitdørken)

 

Tanken er selvsagt montert på et det minst tilgjengelige stedet i båten - under cockpitdørken bak motoren. De langsgående skottene i finer er plastet fast. Under køyebunnen er det saget ut et par hull i skottet.

 

tank2.jpg

 

Innspill mottas med takk!

Link to post
Share on other sites

Hvor gammel er båten din? Så lenge har også opphengssysyemet også funket. Jeg ville skiftet til nytt pantebånd, evt. skøte på nytt bånd. Bare vær forsiktig og bøy ,ikke knekk, båndet ved festet. Det er riktig nok et svakt punkt i selve festene, er det glassfiber? Regner med at båndene er galvaniserte.

 

Noen ganger er kruttet oppfunnet av noen andre. :wink:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Hadde selv gått for bånd i syrefast/rustfritt som er "litt" for korte slik at strammingen blir ok og tanken sitter fast og ikke ligger å beveger seg slik at belastningen på festene blir "gnagende" .

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Jo, men er kvaliteten god nok til å holde i mange år? Har sett mange stropper som "råtner" relativt fort.

Vellll.. man trenger jo ikke kjøpe jekkestropp som ligger i 20kroners utvalget på prix da.

Kjøp kvalitet jekkestropp så holder disse årevis.

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill så langt.

 

Båten er fra 1971, så løsningen med patentbånd har holdt en stund...

 

Jekkestropp er et godt forslag, såfremt strammeanordningen er kompakt. Det er nemlig litt (ok, jævlig) trangt under cockpiten.

 

Jeg har foreløpig erstattet det ødelagte patentbåndet med et nytt, samt skrudd 'krybben' under tanken fast i en tverrgående bjelke jeg allikevel måtte installere for å få løftet tanken. Se skisse under. Tanken ble løftet på plass ved å slå kiler mellom bjelken og tankkrybben. Deretter ble nytt patentbånd festet.

 

lysbilde1.jpg

 

Et svakt punkt med originalinstallasjonen er at tverrskips krefter (f.eks. når båten krenger) gir en svært stor belastning på patentbåndene, da kreftene ikke virker langsetter patentbåndene før tanken eventuelt (nødvendigvis) sklir litt sidelengs.

 

På kort sikt har jeg derfor skrudd på en finerplate som fester tankkrybben til den tverrgående bjelken under tanken. Etter å ha sovet på det, ser jeg at også denne løsningen har en svakhet: Tråkk på cockpitdørken kan føre til at tanken blir presset sammen, som igjen kan utsette loddinger for ekstra belastning. Jeg kommer derfor til å bytte ut finerplaten med et sett med stropper eller patentbånd som tar opp tverrskips krefter mye bedre enn originalt. Se under.

 

lysbilde2.jpg

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...