Jump to content

Varmtvann i kaldtvannskrana?


Marius1

Recommended Posts

Er det noen som kan hjelpe, jeg får ca 30 sekunder med glovarmt vann ut av kranene i båten når jeg åpner for kaldt vann, dette er litt skummelt da jeg har små barn om bord. Har sjekket at det ikke er noen lakkasje eller dusjkraner som står åpne som fører til overslag. Er det noen som har noe tips. Ps alle kraner i båten er av merke Oras og har ikke termostatstyring... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Kranene er ikke merket på italiensk da, med Caldo og Freddo der kaldo betyr varmt og freddo kalt? :yesnod: :yesnod:

 

Lars H. :cheers:

(idag er det fredda'n!)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kan det være at slangen ut fra trykkpumpen deler seg veldig nært varmtvannsbereder? Tenker da på at det kommer varmt vann fra bereder ut fra innløpet og tilbake slik at det kommer i kaldvanns slangen. Spesiellt hvis det er luft i tanken som blir komprimert kan trykkfall i innledningen presse varmt vann ut fra tanken.

Link to post
Share on other sites

Jeg har alltid også varmt vann en liten stund etter å ha kjørt en stund... Strålevarmen fra motoren varmer vannet i slangene. Herlig for oss som ikke har varmtvannstank. Kanskje det er samme sak hos deg?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kan det være at slangen ut fra trykkpumpen deler seg veldig nært varmtvannsbereder? Tenker da på at det kommer varmt vann fra bereder ut fra innløpet og tilbake slik at det kommer i kaldvanns slangen.
Dette kan vel kun skje dersom en har et en-hånds blandebatteri til vasken? Har en to separate håndtak må dette vel skyldes, som andre sier at vannet varmes opp på annen måte og egentlig ikke kommer fra varmtvannstanken?

 

Lars H.

( nå er det 2 dager 12 timer og 45 minutter til start på 4 ukers båtferie med sol og sommer)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvor stor er egnetlig strålevarmen fra motoren her, vi snakker om glovarmt vann i et halvminutt... glovarm er vel fare for skolding vil jeg tro og da er tempen over 60 grader... Jeg tviler på at det er mulig med en slik strålingsvarme bare fra motoren... Skal en oppnå en 60 grader i slangen så må en regne med at det bør vare minst 70-80grader i luften omkring slangene... om en skal få til en vettug varmeveksling uten at tiden går mot uendelig.

 

Jeg har en mistanke om at feilen ligger et annet sted med mindre en har kveilet kaldvsnnslangen rundt motoren varmeste deler...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette kan vel kun skje dersom en har et en-hånds blandebatteri til vasken? Har en to separate håndtak må dette vel skyldes, som andre sier at vannet varmes opp på annen måte og egentlig ikke kommer fra varmtvannstanken?

Hvorfor mener du det blir forskjell med en hånds blandebatteri kontra ett med to separate håntak?

Link to post
Share on other sites

Med en kran for kalt og en for varmt, er det garantert ingen forbindelse mellom kalt og varmt utløp når en åponer kranen for kalt vann. Men for all del, jeg er ingen rørlegger.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har luft i varmtvannstanken så vil denne fungere som en hydrofor tank mot hele systemet forutsatt at der ikke er montert en tilbakeslagsventil på innløpet til varmtvannstanken.

Hvis pumpen har trykket helt opp og stoppet så vil åpning av en kaldtvannskrane medføre dropp i system trykket.

Dette droppet vil forårsake at vann fra varmtvannstanken vil sige inn i kaldtvanns systemet fordi luft puten ekspanderer inntil trykket er så lavt at pumpen starter igjen. Da vil overskuddsvannet medføre at varmtvannstanken bli trykket opp (luft puten komprimerer) inntil at pumpen stopper på høyt trykk.

Dette vil gjenta seg inntil luften blir fjernet eller en tilbakeslagsventil blir montert på innløpet på varmtvannstanken.

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Med en kran for kalt og en for varmt, er det garantert ingen forbindelse mellom kalt og varmt utløp når en åponer kranen for kalt vann. Men for all del, jeg er ingen rørlegger.

Hvis du tenker på utløpet på kranen er det korrekt som du sier. Det jeg tenker på er hvor trykkvannsledningen fra pumpen deler seg i slange inn på varmtvannsbereder og videre til kaldvannskran, og slik jeg ser det har det da ingen betydning om man har en eller to hånds armatur.

 

Ser at Mateco tenker i samme bane som meg, og har forklart dette på en utmerket måte.

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problem i gamlebåten, her med todelt krane. Nå viser det seg at jeg har samme sak i nyebåten, men ikke så gale. Denne har kun en hendel på kranen men tror at det ikke betyr noe for problemet.

På gamle båten hadde jeg ekspansjonstank/trykkutgjevner montert. Når pumpen stoppet og trykket fra denne tapte seg presset vannet fra inntaket på vv-tanken bakover i systemet og jeg fikk veldigt varmt vann i begge kranene noen sekunder. Dette kunne jeg ha fixet med å flytte tappingen til kaldt vann vekk fra "T" stykket som stod nær vv-tanken.

På nye båten er problemet nesten ikke til stede, på wc og pentry merkes det ikke i det heletat, dussentralen akter har antydnin til dette men der er tappingen på slangene ganske nær opp til vv-tanke. Systemet her har heller ikke trykkutgjevningstank..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Dette vil gjenta seg inntil luften blir fjernet eller en tilbakeslagsventil blir montert på innløpet på varmtvannstanken.

 

Nå ble jeg litt uenig med meg selv!!!!

Det er jo klart at kaldt vann som blir oppvarmet vil utvide seg og det vil derfor ikke være så smart å sette på en tilbakeslagsventil på innløp til vv-tank alene.

Hvis varmtvannsystemet blir isolert fra resten av systemet så kan oppvarmingen medføre at sikkerhetsventilen på vv-tanken utløses eller at tanken sprekker.

Derfor: Skal man sette på en tilbakeslagsventil på innløp til vv-tank så bør man også sette inn en akkumulator (blære) for å fange opp ekspansjonen av vannet når det blir oppvarmet.

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problemet selv i starten av ferien.

 

Luft i varmtvannstanken somm presset varmtvannet tilbake når jeg åpnet kranen for kaldtvann. Dette medførte også at varmtvannet ble oppbrukt på veldig kort tid.

Åpnet varmtvannskrana mens vi kjørte et lengre stykke, (med pumpen av) fikk da luftet ut tanken slik problemet forsvant.

Link to post
Share on other sites

Hvis man en kort periode kan tappe svært varmt vann fra kaldtvanns krana er det sannsynlig at det skyldes to ting:

 

1. Man har ikke luftet systemet etter å ha gått tom for vann OG .

 

2. Man har ikke tilbakeslags- (enveis-) ventil på berederens kaldtvanns inngang.

 

Trykkvanns systemet må luftes hver gang det har vært tomt. Dette gjøres ved å la vannet renne inntil luft er borte fra ALLE kraner (det vil si inntil vannet strømmer fritt, trykkpumpe aktiv, husk også eventulle karner på badeplattform). Unnlater man å gjøre dette risikerer man at berederen inneholder mye luft (og lite vann). I verste fall risikerer man da at 220V varmelementet brenner av under bruk fordi termostaten ikke har kontakt med vann (mange beredere vil dog ha en sikring mot dette). I beste fall presses varmt vann tilbake inn i kaldtvanns kretsen når luften i berederen ekspanderer under oppvarming (fra 220V eller kjølevanns sløyfe). Når trykket synker vil trykkvanns pumpa slå inn og det kommer igjen kaldt vann i kaldtvanns kretsen.

 

Det bør være en tilbakeslagsventil på kaldtvanns inntaket slik at varmt vann aldri kan sige tilbake i kaldtvanns kretsen (mange beredere leveres med dette som standard).

 

På berederen skal det også sitte en sikkerhetsventil som åpner ved overtrykk. Dette er for at vann/luft skal kunne unnslippe fra berederen under oppvarming og da før berederen når et for høyt trykk. Overvann vil normalt ledes tilbake i kjølsvinnet (gjennom en liten separat slange) når denne ventilen åpner.

 

En akkumulator tank på kaldtvanns krestsen vil kunne gi en gjevnere vannstrøm (ungår/reduserer pulsering), men har ingen sikkerhets funksjon eller annen innvirkning på det som var problemet her (varmt vann i kaldtvanns krana). En god trykkvannspumpe vil forøvrig gjøre akkumulator tank overflødig.

 

Oppsummering må være: Husk å lufte trykkvanns systemet etter å ha gått tom for vann. Monter tilbakeslagsventil på kadtvanns inntaket til berederen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...