Jump to content

Import av Nordhavn 46 fra USA


Regina III

Recommended Posts

Etter flere oppfordringer en liten rapport om kjøp og import av vårt nye sjøhjem. Vi var ganske klare på hva vi var ute etter, og fant flere alternative ”objekter.” Før jeg tok kontakt med selger, ringte jeg Tommy, American Yacht Europe for å få råd vedrørende hjemtransport av båten. Det viste seg at han hadde hjelp til mer enn det og han forenklet hele kjøpsprosessen i betydelig grad! Han kjenner markedet og det reelle prisnivå og ikke minst, han er rå til å prute! Akkurat den biten finner jeg vanskelig. En er for følelsemessig involvert når det gjelder båt til seg selv! Dessuten, i tillegg til inntjent prutningsmonn så dekkes kostnaden ved at salgsmegler og kjøpsmegler deler salgsprovisjonen.

 

Det er selvfølgelig avgjørende å kunne stole på selger og megler. I mitt tilfelle var salgsmegler Nordhavn selv og jeg fikk en 100% kommunikasjon og støtte. Og, som jeg også tror er det viktigste rådet jeg fikk av Tommy, jeg brukte ca 1000$ på å leie inn en surveyer fra et anerkjent og uavhengig selskap. Jeg fikk en solid gjennomgang av hele båten med kontroll og sjekking av alt, inkludert mange ting jeg selv ikke ville tenkt på. Jeg fikk en solid dokumentert tredjemanns rapport inkludert takst. De få manglene som ble funnet var det selger som måtte utbedre, eller redusere salgspris. (Jeg fikk bl.a. to nye 200 AH batterier.)

p1010051.jpg

Frakt er kostbart. 1: Benytt anerkjent befrakter med solid erfaring og referanser. 2: Vær nøye med å angi korrekte spesifikasjoner og mål av båten. 3: Få fast pris, all inclusive. Tillegg har en tendens til å bli uforholdsmessig kostbare. Jeg ble med på en fellestransport til Trondheim, hvor delte kostnader skulle bli langt lavere enn for en vanlig transport. Vel, de ble ikke det !

p1010065.jpg

Det ble en flott hjemtransport fra Trondheim med gammel og god venn Marwin som mannskap! Båten var som forventet, pluss, pluss. Den største overraskelsen var nok effekten av de aktive stabilisatorene båten er utstyrt med. Båten ruller ikke, punktum, selv i direkte grov sidesjø. Etter hjemkomst har det viktigste vært tilpasning til egne ønsker og behov, og vi ser også fram til mange og hyggelige timer med dette i løpet av kommende vinter. Kommende sommer blir lang, og det samme blir kommende sommerturer!

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med valget av båt. Denne var virkelig etter min smak.

Hvor har du hjemmehavn?

 

Går selv å ser etter en trawler av Europa-typen, lik den du har kjøpt. Kanskje ikke så stor. At den har stabilisatorer er jo en stor fordel.

 

Måtte du kose deg lenge med denne drømmebåten,

 

Inge


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Her er det bare å slutte seg til gratulantene, dette er hva jeg kaller skikkelig trawler med opphøyd styrhus... Lækker er det rette ordet... ser det lit ligger er par 46 fotere i Europa, en til 575000$ fra 1998 og en til 680000$ fra 2003.. Det kan nok lønne seg p bruke Nordhavn sine egen forhandlere vil jeg tro... da er vel historikken i orden vil jeg tro

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har diskutert dett med skipperfruen, men hun vil ikke selge kåken og bo i båten.. Hadde jo vært greit og tatt kanalen til middelhavet i september oktober og tilbake igjen i april.. Jeg er mildt sagt lettere forelsket i denne er skodd om samme lesten som Nordhavn, koster omtrent det samme....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er bare å erkjenne at de to eldste nok ikke blir med på noen lengere turer innen jeg får råd til denne, minstemann er sikkert ikke med han heller.. men det er da en vaktkøye i styrehuset..... som kan benyttes... med intercom til skipperfrua så kan man jo finne på mye hyggelig der mens man holder vakt over autopiloten..Vel når sant skal sies så er det ikke sikkert jeg husker hva man kan gjøre i vaktkøya heller når jeg får råd til denne..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har diskutert dett med skipperfruen, men hun vil ikke selge kåken og bo i båten.. Hadde jo vært greit og tatt kanalen til middelhavet i september oktober og tilbake igjen i april.. Jeg er mildt sagt lettere forelsket i .... er skodd om samme lesten som Nordhavn, koster omtrent det samme....

 

Men har den stabilisatorer? Hjelpemotor på egen aksel, OG skikkelige trapper opp til FB??

DENNE linken viser til samme båt...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Men har den stabilisatorer? Hjelpemotor på egen aksel, OG skikkelige trapper opp til FB??

Selvsagt har Selene dette, det skulle da bare mangle.. En 43 f.eks er utstyrt med en 230hk Cummins og en 54hk Yanmar, en kan også velge en 305 hk eller to stk 230hk som "option", stabilisatorer og gode trapper både hit og dit... En skikkelig trapp fra styrhuset og til FB, samt en ekstra leider akterut blant annet.. Det er tre innredningsløsninger som er normalt i tillegg så kan man selvsagt gjøre egne valg her...

 

Det ligger en lekker Selene 53 i Bergen som er nettopp ankommet fra verftet... var ombord og snakket litt med eieren...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Selene er helt topp den. Den var andrevalget mitt, men jeg valgte Nordhavn 46 fordi:

 

Jeg liker linjene på Nordhavn 46 bedre enn både de nyere Nordhavner og Selene.

 

Det finnes ingen annen mindre motorbåt som til de grader har bevist sin havgående sjødyktighet. Av motoriserte jordomseilinger står denne modellen for over halvparten. Den har rundet Kapp Horn etc.

 

Skrogformen gir et også utrolig lavt drivstofforbruk. Fra Trondheim og hit ca. 1.3 l/NM. (1700 rpm). Redusere jeg turtallet til 1500 rpm. faller farten kun ubetydelig mens forbruket synker til under literen, og det er ganske rått for en så stor båt?

Link to post
Share on other sites

Hvilken fart har du med dette forbruket, 1,3 l/nm 1700 o/min og mindre enn 1 l/nm ved 1500 o/min... Forbruket jo ekstremt bra i allefall for en båt på rundt 28 tonn vekt...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvilken maskin har du ombord? Ser fabrikanten oppgri at "going home" maskinen på 27hk klarer å gi båten 5 knop... Dette er meget bra data om de holder vann da... Ser båten har en hull speed på 8,3 knop og trenger rundt 120 gamp for å oppnå dette..

 

Regnet litt på dette og for dette skroget med en vannlinje på 38,4 for og vekt 60000 lbs så klarer en 27hk å gi 5 knop med et forbruk på 7,5 l/time.. så da stemmer nok tallene som er oppgitt

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...